Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda ut  (läst 19835 gånger)

Archibald

SV: Blanda ut
« Svar #20 skrivet: 16 apr-06 kl 21:26 »
ja du, om jag det mindes...priserna alltså... ring en granngårdsbutik och fråga... rung 90 kr/säck skulle jag tro där...

bra att veta: att krossat korn/vete/havre förlorar i 'prestanda' ju längre det står, helst skall man krossa innan användning.
redan efter en vecka har mycket av nyttigheterna försvunnit

Neta

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 apr-06 kl 08:43 »
Just därför är det en fördel att få (köpa) direkt av en bonde. Jag får kornkross direkt från krossen! Då vet jag att det är precis nykrossat!
Det vi köper på tex lantmännen vet vi inte hur länge det varit krossat!

Vilken tur att vi fortfarande har över halvmetern snö ute när inte hönsen får gå fritt, det gör det betydligt lättare att hålla dem inhägnade!
Hälsningar från ett Västerbotten där det snöar idag med!!

LEK

« Svar #22 skrivet: 17 apr-06 kl 11:43 »
Citera
  Jag ger mina enbart hel korn och havre, redan från en veckas ålder.
De behöver det för att kräva och muskelmage ska fungera som det ska i framtiden

G: menar du att du BARA ger dina höns korn och vete som torrfoder?
Undrar bara för att jag funderar på vad jag skulle kunna ge mina istället för allfodret som inte är allt för populärt. ???

G

• Livet är en plåga.
« Svar #23 skrivet: 18 apr-06 kl 16:47 »
Fred & G läser ni aldrig forskningsrapporter ?
Där finns info om stopp i krävan.. ;D

Rosa

Jag har personligen inte, på alla år, haft någon enda höna eller tupp med stopp i krävan, forskningsrapporter eller ej.

G

• Livet är en plåga.
« Svar #24 skrivet: 18 apr-06 kl 16:48 »
G: menar du att du BARA ger dina höns korn och vete som torrfoder?
Undrar bara för att jag funderar på vad jag skulle kunna ge mina istället för allfodret som inte är allt för populärt. ???

Som små får mina hela korn av havre och korn, plus tillväxtfoder först, och sedan allfoder, innan jag går över till korn, havre och koncentrat som värpklara.
Det går ju blanda eget också, det har jag också gjort.

Archibald

« Svar #25 skrivet: 21 apr-06 kl 20:06 »
jag gav under några veckor bara korn/havre till hönsen, vilket de till en början åt för glatt, numera så väljer de hellre allfodret före kornen.

hur mycket korn/havre skall man ge dem / djur och dag (i liter)?
har mestadels maraner.
när de äter fritt så käkar de hur mycket som helst, t o m bonden blev fundersam över förbrukningen....

Bondmoran

« Svar #26 skrivet: 21 apr-06 kl 22:28 »
Koncentrat är värpfoder som är avsett att blandas ut med säd, det är "starkare" än vabligt värp.

Vanligt värpfoder kan serveras enbart eftersom säd ingår. Men hönsen uppskattar säd ändå.

Personligen tycker jag inte om koncentratet.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

lantrasuppfödare

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 apr-06 kl 21:59 »
har suttit o tittat på alla inlägg....intressant med alla olika råd o svar.

Vill här ge min syn hmm (råd):) Mina höns får fasan hög 140kr a 25kg.
Mycket lite spill jämförbart med allfodret som jag tyckte blev dyrt.
Har inte innehållsdek här men vet att den har ett bättre innehåll iallafall. Mina höns är mycket finare i hullet och ser finare ut.

Som terapi får de kålrötter/apelsiner som de älskar att picka på o rester om det finns.

Helkorn har jag slutat med eftersom jag fått information om att hönsen inte ändå kan tillgodogöra sig innehållet (krossad) i ströt till att förebygga tristess är därimot kul tycker de.

Bombadera inte mig med negativa svar utan ge varandra goa tips :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #28 skrivet: 22 apr-06 kl 22:29 »
numera så väljer de hellre allfodret före kornen.
hur mycket korn/havre skall man ge dem / djur och dag (i liter)?

Inget alls om du ger dem Allfoder, det innehåller ju allt som hönsen behöver  ;D förutom snäckskal...

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Farsan50

« Svar #29 skrivet: 23 apr-06 kl 06:49 »
Ger hö och ensilage som de hittar allt möjligt gott i samt korn, havre, nässlor, solrosfrön, lite matrester från köket och bröd från affären. Får också grönsaker & frukt. Söka egen föda ute är de fenomenala på. Trevligt med alla tips på forumet så torkade lövruskor & rallarros blir ny föda nästa vinter. Med risk för att bli feltolkad så är det väl bäst att skriva att lövruskor & rallarros inte kommer att ersätta all annan föda utan blir ett komplement.

Stopp i krävan av hel säd hör säkert till alla skrämmande sällsynta undantag som vi ständigt matas med. Hel säd behövs för en fungerande muskelmage.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Susanne

« Svar #30 skrivet: 23 apr-06 kl 12:30 »
Jag ger allfoder, korn, havre, havregryn, viltfågelblandning, solrosfrön, nässlor, de flesta rester från det egna köket, sallad från en restaurang, rallarros, m.m. Torkad rallarros är det första gången jag gett nu i vinter. Ett knippe som jag gett på morgonen har varit slut på kvällen.

nenne

• Hönsuppfödare och livsnjutare ;)
    • Bygdenshöns
« Svar #31 skrivet: 02 jun-06 kl 12:50 »
Och även åter...hur mycket kostar krossade ärtor? Någon?
Uppfödare av...
Dvärg kochin, Dvärg silke, Mignon.
 Och så har jag ju en vovve oxå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1209 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, ärt, Karin Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser