Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda ut  (läst 18939 gånger)

nenne

  • Inlägg: 26
  • Hönsuppfödare och livsnjutare ;)
    • Bygdenshöns
Blanda ut
« skrivet: 02 mar-06 kl 20:10 »
Jag undrar lite om vad man kan blanda ut allfoder till höns med?
För att det inte ska bli så grymt dyrt nu när de måste gå inne...havre och snäckskal har jag självklart redan...några förslag??
Uppfödare av...
Dvärg kochin, Dvärg silke, Mignon.
 Och så har jag ju en vovve oxå!

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Blanda ut
« Svar #1 skrivet: 05 mar-06 kl 20:49 »
jag drygar ut med kokt foderpotatis, som jag köper av odlare för 20 öre kilot, en gryta på vedspisen var dag , har även kokat fodermorötter men se det ville dom inte ha potatisen går åt men morötterna ligger kvar

kerstin

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Blanda ut
« Svar #2 skrivet: 05 apr-06 kl 20:30 »
Ge fodermorötter råa skivade,mina höns älskar det, sen får dom helt korn och hel havre ung lika delar, dom tycker bättre om det än allfodret, sen får dom så klart allt grönsaksrens, broccolistjälkar mm nästan allt går utan lökskal.

trollpip

  • Inlägg: 96
    • Dalarna
SV: Blanda ut
« Svar #3 skrivet: 06 apr-06 kl 07:53 »
Fick några säckar med hässjat hö i somras. Innehåller mkt blad, örter och andra växter jämför med vallarna. Så det höet gillar hönsen!! blir lite över som, men inte alls lika mkt som höet jag har till hästarna (timotej och vanlig vall....) Så jag hoppas att jag kan få tag på lite sånt hö även i sommar!!  ;D

Sedan får pullorna en blandning av havre, vete, krossat korn och hela solrosfrön. Fri tillgång på det och på snäckskal samt vatten. Och två gånger per dag får de matavfall, röra, kokt potatis, pasta etc. Groddar även till dem ibland...
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

AndersT

  • Inlägg: 154
SV: Blanda ut
« Svar #4 skrivet: 08 apr-06 kl 17:53 »
Citera
Skrivet av: nenne  Postad: 02 Mar, -06, 20:10  
Jag undrar lite om vad man kan blanda ut allfoder till höns med
Som ni ser så svarade jag på vad man kan blanda ut allfoder med, dessutom så finns frågan i två trådar, mitt första svar står i den andra tråden. jag har aldrig, och inte sett någan annan som påstått att hö kan ersätta allfoder, bara att hö kan vara en del i en varierad kost som kan användas till att utfodra hönsen med så att de behöver äta mindre av det dyra allfodret..

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Blanda ut
« Svar #5 skrivet: 08 apr-06 kl 18:15 »
bara att hö kan vara en del i en varierad kost som kan användas till att utfodra hönsen med så att de behöver äta mindre av det dyra allfodret..

Men då anser du ju att hö skulle kunna ersätta en del av Allfodret i foderstaten  ??? Vilket väl måste vara ett skämt.....

Att ge hö som terapi till hönsen, att hacka i och plocka med kan jag förstå men att hävda att höet ska ingå som näring i foderstaten kan jag inte förstå.
Höns är ju frö och mask/insektsätare INTE grovfoderomvandlare. Och kan därför inte på rätt sätt tillgodogöra sig det ganska svårnedbrybara näringsämnena i hö.

Så ge hö kan nog vara bra men det minskar inte behovet av Allfoder i foderstaten.

Peter
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

nenne

  • Inlägg: 26
  • Hönsuppfödare och livsnjutare ;)
    • Bygdenshöns
SV: Blanda ut
« Svar #6 skrivet: 08 apr-06 kl 22:17 »
Tack så jätte mycket för dom givande länkarna!!
Gav väll kanske inte svar på min forums fråga...men många andra tips!
Måste ju skriva till, något som många verkar missupfatta...
(inte alla) jag har fått massa bra tips (men många...) :P
Att vad jag söker är tips på mat av olika slag att blanda ut allfodret med så det inte blir så förbenat DYRT nu när de går inne och inte kan äta gräs,klöver,maskar och insekter!
Så ni får gärna ge exempel på foderallternativ som är billigare än allfodret...
Då många gett exempel på saker som är dubbelt så dyrt. ::)
Uppfödare av...
Dvärg kochin, Dvärg silke, Mignon.
 Och så har jag ju en vovve oxå!

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
SV: Blanda ut
« Svar #7 skrivet: 11 apr-06 kl 10:39 »
Ok. Hon frågade vad man  kunde blanda ut det med...
Jag ger mina koncentrat eftersom det blir MYCKET billigare, om man kan få tag på skapligt billig säd.
Punkt.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: Blanda ut
« Svar #8 skrivet: 11 apr-06 kl 11:14 »
Låter som om Trollpip och jag har gått samma skola;
Jag ger blandsädskross, solrosfrön och hel vete. (Torrt)
Utöver det en "blötröra" på blandsädskross, vetekli, luzern, alger, mineralkalk och riven frukt eller matrester. Blöts över natten i vatten eller fil.
Vintertid tillsätter jag vitaminer.
Utöver ges snäckskal.

Hö ger jag som "matnyttigt tidsfördriv" den kalla årstiden.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Blanda ut
« Svar #9 skrivet: 11 apr-06 kl 11:44 »
Hej
Ett tips (om du inte redan gör det) kolla om du får köpa foder, Havre, Korn från någon bonde.
Mycket billigare än tex Granngården.

Jag plockar lingon och torkar lövruskor, som dom sedan får under vintern. Dessa får dom som ett litet tillskott.

Får mycket gammalt bröd från ett bageri. Pröva fråga runt lite, men det brukar vara svårt om man inte känner någon som jobbar där.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Neta

  • Gäst
SV: Blanda ut
« Svar #10 skrivet: 11 apr-06 kl 22:05 »
Mina höns får både allfoder och havrekross och kornkross men inte blandat utan i olika foderautomater. Kornkross får jag av en bonde, han tycker det är roligt med mina höns och att det går åt så lite jämfört med hans åtgång till alla kor och kalvar. Hämtar ungefär 50 kg tre gånger om året det räcker till helårsförbrukningen även om de äter mest av kornkross. När hönsen får välja så är det först grönsaker och matrester, sedan kornkross och därefter havrekross och sist allfoder.

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Blanda ut
« Svar #11 skrivet: 12 apr-06 kl 08:49 »
Vad är egentligen skillnaden mellan helhavre/helkorn och havrekross/kornkross, när man ger hönsen?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Blanda ut
« Svar #12 skrivet: 12 apr-06 kl 08:58 »
Vad är egentligen skillnaden mellan helhavre/helkorn och havrekross/kornkross, när man ger hönsen?


helhavre/helkorn kan orsaka "stopp i krävan" på hönsen   :-\

Rosa

« Senast ändrad: 12 apr-06 kl 10:09 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Blanda ut
« Svar #13 skrivet: 12 apr-06 kl 09:19 »
Hejsan
Jag ger både hel Havre/korn och krossad.
Jag har fått höra att de ska ha tillgång till båda.
Någonting med matsmältningen, men sen vet jag inte om min gamla källor vet vad dom pratar om. Men så har de alltid gjort i alla år.

/Mia
« Senast ändrad: 12 apr-06 kl 09:20 av mosesmia »
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Blanda ut
« Svar #14 skrivet: 12 apr-06 kl 11:10 »
Tack, Rosa, för svar  :)

Jag brukar ge mina höns en näve helkorn per höna i kutterspånen, så att de vintertid ska ha något att göra. Det har fungerat bra. Nu kan jag också blanda i kornkross som omväxling, vilket de nog blir glada för  ;D

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
SV: Blanda ut
« Svar #15 skrivet: 13 apr-06 kl 15:58 »
Jag ger mina enbart hel korn och havre, redan från en veckas ålder.
De behöver det för att kräva och muskelmage ska fungera som det ska i framtiden.
Man får inte glömma ver de kommer ifrån, de äter nog inte bara krossat i djungeln... Vem skulle krossa det åt dem... ::)
Jag har sett när de sväljer hela vindruvor. Man kan se hur den åker ner i krävan... :D
Mina djur mår utmärkt allihop och jag har faktiskt aldrig, på snart 15 år haft någon med stopp i krävan.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
SV: Blanda ut
« Svar #16 skrivet: 13 apr-06 kl 18:26 »
Jag har heller aldrig hört att korn löper någon större risk att fastna i krävan. Tycker ständigt att man ser hönsen svälja betydligt större matbitar än så, t.o.med grodor slinker ju ner hela om hönan får fatt i en.

Mina fåglar har även en förkärlek i att försöka smita in i garaget och sno torrfoder av jyckarna, inte heller någon av dessa ganska kraftiga foderbitar har någon gång fastnat o krävan trots att de är både kantiga och betydligt större än helkorn.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Blanda ut
« Svar #17 skrivet: 13 apr-06 kl 23:40 »
Jag ger mina enbart hel korn och havre, redan från en veckas ålder.Man får inte glömma ver de kommer ifrån, de äter nog inte bara krossat i djungeln..


Jag har heller aldrig hört att korn löper någon större risk att fastna i krävan.


Fred & G läser ni aldrig forskningsrapporter ?
Där finns info om stopp i krävan.. ;D



Rosa
« Senast ändrad: 13 apr-06 kl 23:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

nenne

  • Inlägg: 26
  • Hönsuppfödare och livsnjutare ;)
    • Bygdenshöns
SV: Blanda ut
« Svar #18 skrivet: 14 apr-06 kl 12:51 »
Det finns en liten risk...det är sant!
Men på mina ungefär 300 höns som jag haft genom åren har det bara hänt på en enda..
det är ett helhavre korn som satt sig på tvären, så stopp är det ju inte men det är ju nästan samma sak...hönan lever dock fortfarande...värper och ruvar.
        (Det fastnade för ett halvår sedan.)
Men man hör hur hon tjiar för att få bort det.
Men jag ger fortfarande mina höns helhavre.

Glad Påsk!
Uppfödare av...
Dvärg kochin, Dvärg silke, Mignon.
 Och så har jag ju en vovve oxå!

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Blanda ut
« Svar #19 skrivet: 16 apr-06 kl 17:44 »
 vi har gått i från allfoder  till våra ankor och höns.. numera får dom alltid matrester samt   gröt på korn och havre kross.. med div nyttigheter.. höboss i vatten som stått ett dygn är inte mina damer vidare förtjusta i.. det påtalar dom minsann...

lolv...

Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser