Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det bor en villd Get i skogen  (läst 55503 gånger)

gismo

SV: Det bor en villd Get i skogen
« Svar #20 skrivet: 02 jan-10 kl 17:05 »
geltzin 2010.01.02.

Luff

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 02 jan-10 kl 17:38 »
Ja den ser ju ut att ha päls nog att klara kylan.
//Luff

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 03 jan-10 kl 16:37 »
Shit, är det ingen som har fått fatt på han på över två månader? Är det ingen som gör något?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 03 jan-10 kl 18:53 »
Jag gissar:

Svensk lantras, cirka ett år, tillräckligt hungrig för att vara möjlig att locka hem och tämja - för den som vill.  Om inte annat är ju kött och skinn fint på en sån som gått ute så länge, om man bara kan få honom tillräckligt trygg för att kunna avliva honom utan att stressa honom.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #24 skrivet: 03 jan-10 kl 21:46 »
Tänk på att NU när det är KALT dygnet runt behöver den nog också  vatten och gärna en mineralsten för Vilt också.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

gismo

« Svar #25 skrivet: 09 jan-10 kl 22:21 »
Geltzin

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 10 jan-10 kl 00:33 »
Jättefin film, och den klämde sig faktiskt igenom mitt modem, fast det tog tre kvart!  Jag bedömer, att om Ni vill ha hem honom, så bör Ni passa på medan snön ligger.  Sen klarar han sig själv.  Han slits under filmen mellan två alternativ:  Springa eller stanna.  Om Ni kan få in ett tredje handlingsalternativ i hans skalle: Komma, så har ni chansen att få hem honom, men det tar nog tid.  Antagligen är det en "vandringspokal" som dumpats, så han kanske minns något läskigt som sista hälsning från tidigare ägare.  För att locka fram honom, så lägg maten och gå bort en bit.  Då kommer han nog fram och tar den.  Lägg sedan nästa tugga och gå ifrån.  Om Ni gör så några gånger, så får han nog vanan att följa efter er.  Prata med honom, han är ju helt klart positivt stämd till er!  Lasso får ni bara en chans att försöka, han verkar ha normal intelligens.  Enklare att locka honom till er.  Frågan är hur snart han kommer med er någon längre sträcka.  Ni har tydligen en bra bit att åka bil och sedan gå innan ni kan hälsa på honom.

Magknip av hö har jag inte hört talas om.  Filmen visar ett kraftigt djur.  Ni som sett honom så nära, verkar han mager?  Halt?  Skygg?  Eller något att ha som dekoration på en lagårdsbacke?  (Med ett fint namn, då ...!)

linis

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 12 jan-10 kl 18:41 »
haha...då e vi nog typ grannar. har oxå stött på lilla afrikanska dvärggetabocken på berget. vi gick dit med våra getflickor och försökte locka hem honom till oss men han verkar trivas där...har redan klarat en vinter...fast den var ju mycket mildare än denna!!!
Han har aldrig levt i flock sen han va liten...eftersom han rymde fr sin ägare efter typ 1 dag. så han är förvildad och nog inte det lättaste att fånga in.. jag tycker det känns trevligt att ha honom där ;D fint att det kan finnas plats för lite vildhet än i vårt annars så superciviliserade samhälle där man skjuter allt som inte är under kontrolll....som vargar..... låt honom leva fri...det har han valt själv!!! Getter måste väl få ha en egen åsikt om hur de ska leva sitt liv, precis som vi har det :)

Goat lover
letar efter mitt drömhus, har nån sett det?det är falurött med uthus och lagårdslänga till och ligger mellan skog och äng, nära vatten. där finns plats för både kropp och själ o massa djur!
Mycket fruktträd och massa bärbuskar!

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 13 jan-10 kl 20:32 »
Dvärgget???

Per Gynt

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 jan-10 kl 21:55 »
Varit ute lös i ett år och ingen har tagit hånd om denne lille gutt??? Linis vet ju oppenbart vem ägarna är och det syns mig att du må säga åt dem att ta ansvar för djuret sitt. Bukken har då slett ikke "valt" sitt liv och ska ha skydd för vind och snö.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 jan-10 kl 23:34 »
Det var på tiden att nån mer upptäckte vildbocken! Gismo - vad har ni tänkt göra med honom?

Jag bor också en bit från berget tillsammans med Linis. Som sagt så hittade vi denna vildbocken då vi var ute på promenad med våra getter redan förra vintern. Han lekte lite med våra 2 gettjejer och vi hade honom på ca 3-4 meters avstånd, men när vi skulle gå därifrån så stannade han kvar på sitt berg fastvi försökte locka med honom hem.
Som Linis skrev så fann vi snart ut vem som "äger" bocken. han rymde från ett ställe inte långt därifrån och ja, vi vet vem det är, och Nej, hon vill inte ha tillbaka bocken.
Anledningen: Hon skaffade bocken som då var skygg och ohanterad och han rymde strax därefter till närmsta berget i skogen. Hon skaffade därefter nya getter och ny bock och nu finns det inte plats där för en bock till eftersom hon skaffade sig en ny. Hon tycker att bocken har det ganska bra där på berget och hoppas att han kan stanna kvar där, och har förmodligen ingen möjlighet att lyckas fånga in honom igen även om hon skulle vilja. Hon har så vitt jag vet inga planer på att göra något med det. Jag tror att hon la ut hö åt bocken under första vintern, vet ej om hon har stödutfodrat honom denna vinter.

Jag måste bara säga att jag inte heller tycker synd om bocken! Han har det mycket bättre än majoriteten av getter i fångenskap.
Han har bra väderskydd under tätvuxna enar vid sidan av berget men jag fattar inte vad han lever på för det måste vara snålt med mat nu under vintern. å andra sidan ser han ju ut att ha klarat sig bra under dessa två vintrar. Och jag måste tillägga att jag vet INGA tama getter som har det så här bra om man ser på hans omgivningar - bättre hage finns inte! Han har ett helt berg med klättermöjligheter helt för sig själv, en egen lya med "tak", mat i skogen av allt han nu kan hitta att äta av örter och grenar och sly, klövarna slipas mot berget helt naturligt och sällsynt med rovdjur här nere i södra sverige. (vet inte hur mycket lodjur det finns, men inte särskilt mycket varg i alla fall)
Det enda han måste sakna är väl sällskap eftersom han inte har någon flock...... han har i alla fall rådjur, harar och rävar att prata med.
« Senast ändrad: 13 jan-10 kl 23:48 av ManiacDarling »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 13 jan-10 kl 23:52 »
Kan ni inte hjälpas åt ist .
Ge han en fru o en halmbädd under en bra gran på vintern , stödmata dom o ge dom en chans men hjälp till .
Vore väl underbart med en getflock i skogen *s* ;D
Byta ut några individer när dom är unga bara .
Annars så ring viltjouren o be dom skjuta den med bedövningspil.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 16 jan-10 kl 13:10 »
Frågan är vad skogsägaren anser om det isåfall....... ;D

gismo

« Svar #33 skrivet: 17 jan-10 kl 10:05 »
Markägarens komentar .
När jag sa att det bor en get på berget .

Han stör väll ingen där .

« Senast ändrad: 18 jan-10 kl 11:23 av gismo »

Per Gynt

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 17 jan-10 kl 11:12 »
Mange tack Gröneholms fjäderfä! Aentligen noen som taler klartext i detta fall !

gismo

« Svar #35 skrivet: 17 jan-10 kl 21:03 »
Nu börjar det klia i avtryckarfingret .

Upphittat godds 1 st Get .
Polisen är kontaktad sen en bra tid tillbaka .
Markägaren oxså .
Så det kansker är bättre att jag raderar tråden innan . Någon ska tillfredställa sig med att sätta Gyttorp i Geltzin .

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 17 jan-10 kl 21:35 »
Varifrån kommer alla mordiska tankar?  Bocken är ju snygg, ju, skulle pryda vilken lagårdsbacke som helst.

Sussilo

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 jan-10 kl 08:32 »
Det handlar inte om varken någon klåda i avtryckarfingrar eller mordiska tankar, utan att flera av oss blir upprörda över djurägarens beteende. Visst borde bocken tas om hand. Fortsätt stödutfodringen Gismo, du gör ett bra jobb! Vad gör polisen???

mosesmia

• Lappland
« Svar #38 skrivet: 18 jan-10 kl 09:06 »
Tack och lov att det finns människor som ni Gismo, som tar ett ansvar fast det egentligen inte  är erat bekymmer.
En get är ett tamboskap, Han ska inte ströva fritt och det är ingenting han valt frivilligt. Det är inte meningen att han ska finnas i den svenska vilda faunan.
Fortsätt med utfodringen så ska ni se att ni snart har en kontakt, och kan fånga in honom.
Det finns säkert någon som kan ta honom sedan och erbjuda honom ett riktigt liv.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #39 skrivet: 18 jan-10 kl 14:17 »
Många verkar uppröras av hur den här bocken har det, men TITTA på honom! Han ser betydligt friskare och mer välmående ut än MÅNGA av de bockar jag sett, både på bild här i forumet och "live"!

Jag måste bara säga att jag inte heller tycker synd om bocken! Han har det mycket bättre än majoriteten av getter i fångenskap.
Jag håller med om det ManiacDarling skriver till 100%!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1515 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser