Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det bor en villd Get i skogen  (läst 55489 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Det bor en villd Get i skogen
« Svar #220 skrivet: 04 jul-12 kl 09:39 »
Instämmer i frågorna här ovan. Berätta mer när vi nu har följt Geltzin så länge. Det är inte för vem som helst att ta hand om en 4-5-årig bock som levt i total frihet hela livet. Han går inte att stänga in i en box i stallet eller lagårn eller innanför vanliga stängsel. Bäst vore om han fick "gå på skog" eller fäbod med en större flock getter och annan boskap som kan rutinerna och hos erfaret getfolk.
« Senast ändrad: 04 jul-12 kl 09:47 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #221 skrivet: 04 jul-12 kl 11:32 »
Jaha, då har alltså myndigheterna visat sig vara farligare för getabocken än den ylande vargen?  Suck.

Men hur mår stackaren?  Var finns han?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gismo

« Svar #222 skrivet: 07 jul-12 kl 19:30 »
Den villda Geten Geltzin står fasstbunden i ett spändband i hornen för att inte rymma .
När Han hörde oss så började han prata .
Det hade han inte gjort innan .
Han har en hundkojja som han gömmer sig i .
Två Svenska lantmjölksgethonor 10 hönor en tupp och en gammal hund och en mäniska .
Har han som sällskap .
Han är för villd för att följa med dom 2 gethonorna och fodervärden på hennes morgonpromenader till sjön .
Hon sa att geter inte kan simma . Dom kan hamna öpponerpå .
Mysko ? Kanske har dom så mycket gas i magen att dom rullar runt sa jag .
Då skratta hon .
Undar om man kan få han så tam att han strövar fritt med sina 2 damer utan att rymma

Min frihets hjälte står fast bunden pgr av mig .
Han ser mager ut
Varför gör ni så här mot mig tänker han .( Jag tror inte han e helt dum i huvet )
Äter snällt knäckebrödet ur handen
stryker sig mot mig som en hund som säger . Snälla låt mig få gå fritt i skogen igen och njuta av livet .

Tänk om han fått stå kvar på sitt berg från början utan att någon besservisser skulle lägga sig i .
Tänker jag samtidigt som jag öppnar min FALCON 5.2 i min lägenhet i stan .

SKÅL tamäjj fan
Hälsningar från en Gubbe med hund

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #223 skrivet: 08 jul-12 kl 01:06 »
Då har ju i alla fall Getabocken får damsällskap av sin egen sort. Ett framsteg! Hoppas att han kan bli kompis med dessa två! Då har ju fodervärden alla chanser i världen att även kunna civilisera denna vildbocken. Om han blir flockbunden till de andra getterna så kommer han aldrig lämna dem och deras boplats, det skulle jag kunna hoppa upp och sätta mig på.

Det är ju trist att han ska behöva bindas upp i hornen för att inte rymma hemifrån, det låter som djurplågeri i mina öron. Kan man inte bara stänga in honom i en rymningssäker box? Jag har en rymningssäker getabox i mitt stall, det handlar om att sätta upp några extra brädor bara så att de inte kan smita igenom. Nya getter brukar jag dela av, så att de kan nosa på varandra genom ett galler/spjäll, men inte ta sig in till varandra. På så sätt kan han få lära känna sina nya damer i lugn och ro, utan risk för skador eller stress eller något som håller honom i hornen, måste vara mkt frustrerande för vilken get som helst.  :(
När de har lärt känna varandra så kommer säkert getterna börja brunsta, om de inte redan gjort det, och då kan jag lova att han inte ger sig av nånstans  ;) Det bästa vore om han kunde gå i en rymningssäker inhägnad med sitt nya sällskap, så att han få tid på sig att lära känna dem ordentligt, då brukar de lugna ner sig sedan, alternativt kan man ju tjudra honom i början så att han inte sticker. Första veckorna kan de hålla på och stångas, men som sagt, det lugnar sig vanligtvis.... och sen kan man säkert låta bock och getter gå lösa i harmonisk getlycka och Geltzin kan lära damerna allt han kan om vildmarkslivet  :D
jag skickar allt mitt lycka-till och hoppas det går vägen!
« Senast ändrad: 08 jul-12 kl 01:24 av Hippievagnen »

gismo

« Svar #224 skrivet: 08 jul-12 kl 11:34 »
Man kan inte ha geten i ladugården .
Han gör kaffeved av gör tjocka plankor .
Det får bli sele på gårdsplanen tills han har coolat ner sig .
Nu blir det rehab på Torpet .
Selen åker av när han har tappat intresset för att rymma .
Då får han gå lös på Torpet med 2 Get honor 10 hönor 1 tupp 1 gammal hund och en Människa .

Geltzin på Torpet

Luff

• Västergötland
« Svar #225 skrivet: 08 jul-12 kl 12:37 »
Gott att se den sista filmen - getter är inte lätta att lära om. Hoppas han nu finner sin plats på jorden med dessa damer.
//Luff

Trollmor

• -
« Svar #226 skrivet: 08 jul-12 kl 13:57 »
 >:D >:D >:D Min nätläsare klarar inte av filmer alls längre ...  :(  Kan någon lägga ut en stillbild så att även jag får se?

En normalt funtad bock som man binder fast brukar bli alltmer stressad och upphetsad, inte mindre.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #227 skrivet: 08 jul-12 kl 15:27 »
>:D >:D >:D Min nätläsare klarar inte av filmer alls längre ...  :(  Kan någon lägga ut en stillbild så att även jag får se?

En normalt funtad bock som man binder fast brukar bli alltmer stressad och upphetsad, inte mindre.

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Trollmor

• -
« Svar #228 skrivet: 08 jul-12 kl 15:54 »
Tack, Strands gård!  Det där ser ju fridsamt ut, måltidsgemenskap på äkta getmanér.

hildab

• Södermanland
« Svar #229 skrivet: 11 jul-12 kl 21:20 »
har läst igenom hela tråden nu, och gud vad fint att det ordnat sig!

Rööf

• Västergötland
« Svar #230 skrivet: 12 jul-12 kl 15:27 »
Urs, gråter en skvätt inombords när jag ser detta.

Tjudrad vid hemmets härd med inte bara ett, utan två surriga hondjur plus en massa fjäderfän. Ett öde snudd på värre än döden.

/Fritagningskommando Geltzin

gismo

« Svar #231 skrivet: 13 jul-12 kl 11:51 »
Foder värden ringde .
Geltzin har rymt igen .
Han har slitit av repet som satt i hornen  , Selen har han krånglat sig ur .
Staketet i får hagen har han knycklatt i hop till en stor hög .
Går runt och letar .
Ingen get .
Då plödsligt kliver han ur hundkojjan och stäcker på sig som om ingenting har hänt .
Den geten vill inte sitta fast eller vara instängd .

Ha en bra dag och ta det lugnt .

Hälsningar från en Gubbe med hund .

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #232 skrivet: 13 jul-12 kl 11:59 »
Hahah vad härligt! Då behöver han alltså inget rep?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Sussilo

• Gäst
« Svar #233 skrivet: 13 jul-12 kl 12:15 »
 ;D  ;D Ok, men då gillar han hundkojan i alla fall eftersom han inte gjort småflis av den - antagligen det första skydd mot väder & vind han haft på flera år. Bara att se till att där inne alltid finns hö och saltsten - och att han inte går på egen långpromenad med getdamerna ...... Jag skulle fjäska på litet lugnt och stilla med knäckebröd som han ju redan gillar och bitar av morot och äpple. Hoppas, hoppas, hoppas att han stannar kvar.
« Senast ändrad: 13 jul-12 kl 12:40 av Sussilo »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #234 skrivet: 13 jul-12 kl 12:20 »
 ;D ;D ;D
Citera
Då plödsligt kliver han ur hundkojjan och stäcker på sig som om ingenting har hänt .

Skulle han kunna leva med en påmonterad GPS eller skulle han knyckla ihop den till en sputnick?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• -
« Svar #235 skrivet: 13 jul-12 kl 19:27 »
;D  Kaffeved av staketet, och sen gå och lägga sig i kojan ...  Nästanpå humor, ju!

Jag förmodar att fodervärden kan det där med att fjäska, och att inte tåla några dumheter.  Så långt allt väl då?

Vi ser fram emot mera rapporter och bilder!

Trassel

« Svar #236 skrivet: 14 jul-12 kl 12:00 »
Jag älskar getter.
Vi hade fångat Geltzin och försett honom med sele och starka band. Jag fjäskade och matade flera gånger om dagen. Han bara surade.
En dag när jag kom ut var Geltzin borta. Alla stängsel och annat tjafs trasigt. Voj, voj.
Förtvivlat sprang jag runt och oroade mig tills det kom ett mjukt bräkande från hundkojan.
Han hade bara gjort sin ställning klar." Jag stannar här förutsatt att det inte finns några stängsel eller andra hinder."
 Nu går han runt som en hund på gården. Han har ett eget revir dit andra kommer på hans villkor men han är ganska generös både mot getter, höns och människor.
Vi har det bra
geten har det bra
han är tjock och gla´

Sussilo

• Gäst
« Svar #237 skrivet: 14 jul-12 kl 12:59 »
Hej Trassel!
Härligt att läsa att det går så bra nu när Geltzin undanröjt alla hinder ;D! Ser fram emot rapporter om hur han sköter sig. Lycka till :)!
/Sussilo

Trollmor

• -
« Svar #238 skrivet: 14 jul-12 kl 22:27 »
Jag älskar getter.
Vad kul, det gör vi också!  :D  Det där låter ju som om det är hyfsat under kontroll.  Bara han inte får för sig att regera för mycket, men den dagen den sorgen.

Även jag ser fram emot flera rapporter!  Geltzin är ju världsberömd på hela gettavlan, vettja!  :D

Trassel

« Svar #239 skrivet: 23 jul-12 kl 11:57 »
Nu börjar den lilla sötnosen försöka ta makten. Men jag håller honom stången och så blir han ju så glad och foglig av lite havre eller knäckebröd. Men det är klart att börjar han göra sina styrkeuppvisningar mot bilen i stället för trädgårdsmöblerna får jag be om råd och hjälp.

Hans har blivit så fin i fällen men magen kanske är i rundaste laget.

Glada sommarhälsningar

Trassel och Geltzin med damer

Dela detta:

* Inloggade just nu

1718 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser