Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NU ÄR DEN HÄR  (läst 9231 gånger)

Monica L

• Gäst
NU ÄR DEN HÄR
« skrivet: 28 feb-06 kl 12:19 »
Nu har det konstaterats fall av fågelinfluensa även i sverige, uppger jordbruksverket. presskonferens idag kl.13.00 !

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:NU ÄR DEN HÄR
« Svar #1 skrivet: 28 feb-06 kl 13:16 »
Fan, fan, fan, vad ska man säga? Ledsen, är nästan gråtfärdig. Vi som väntar ny besättning höns i från skåne vecka 13.  >:( :'(

Troligtvis blir det restriktioner av transport med fjärderfän, därför denna reaktion.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

LEK

« Svar #2 skrivet: 28 feb-06 kl 13:22 »
Detta är sååå typiskt!!!  :'(
Man blir verkligen gråtfärdig, vad ska hända nu??? Snart har man väl de skyddsklädda mångubbarna i hönshuset :'(
Undrar om det finns något vi kan göra för att se till att höns inte avlivas under samma fruktansvärda förhållanden som visats på TV från andra länder!?! Tror ni att det kommer att bli så här?  

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 28 feb-06 kl 13:36 »
 Usch! :'(
 Men inte ska vi behöva kasta in handduken än!
Viggarna hade ju varit här sen oktober/november utan att tama fåglar smittats.
 Och OM det skulle bli så hemskt att tamfåglar skulle behöva avlivas så behöver det ju inte ske under så hemska förhållanden som vi sett på TV.
 Jag tror att vi ska hålla huvudet kallt (som någon skrivit förut i någon tråd) och vänta och se vad som händer.
 De som inte har möjlighet att ha sina fåglar instängda borde nog försöka ordna så att de kan det under någon period i alla fall. OM man skulle hamna i en sådan där "bevakningszon" så är det nog bra om man kan stänga in fåglarna.
                   Mvh
                 Charlotte
« Senast ändrad: 28 feb-06 kl 13:37 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LEK

« Svar #4 skrivet: 28 feb-06 kl 13:42 »
Jo, jag håller med dig; att hålla hönsen instängda under en tid är nog inte fel. Mina höns bryr sig inte, det gillar iaf inte att gå ut i snön. MEN, det måste ha varit någon annan fågel som smittat Viggarna. På Tv4´s nyhetssida står det att om en hönsuppfödare får in viruset märker han/hon det snart eftersom 90% av besättningen kommer att vara död på ett par dagar. Snacka om aggressivt!!!
Stackars, STACKARS alla fåglar!!! :'(

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 28 feb-06 kl 14:15 »
Men hörni - detta har vi ju vetat hela tiden. Vi visste bara inte när det skulle komma. Nu är det här och nu är det bara att "gilla läget" = Göra det bästa av situationen, rätta oss efter föreskrifterna och hålla tummarna!

Ja stackars stackars fåglar över hela världen.
Tröstekram till er/oss alla från Kicki
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 28 feb-06 kl 14:16 »
 Nu har jag bråttom till jobbet, som vanligt ;)
Men, visst har man konstaterat att det är ett HN1 virus? Men inte vilken "fortsättning" det var?? Kanske det är en mildare form? Och därför har inte viggarna dött? Eller kanske dom tål det bättre än tamfåglar?
 Jag tror mer på att lyssna på Jordbruksverket än TV4. På Jordbruksverket verkar man ha ett skärpt "uppmärksamhets-läge" men ingen vild panik.
 Jag är också orolig, men ännu inte Panikslagen.
                          Mvh
                        Charlotte

« Senast ändrad: 28 feb-06 kl 14:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #7 skrivet: 28 feb-06 kl 14:20 »
Två av de 4 obducerade viggarna bar på den aggressiva formen.
- samma här, orolig men inte panikslagen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

LEK

« Svar #8 skrivet: 28 feb-06 kl 14:31 »
Nej, jag är inte heller panikslagen MEN ledsen. Visst visste även jag att detta skulle komma MEN som alla vet; det sista som dör är ju hoppet. Dvs, jag hoppades ju in i det längsta att det trots allt inte skulle komma...

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #9 skrivet: 28 feb-06 kl 14:55 »
Gör som grodan
lev på hoppet... :-[

om nu viggarna har varit här sedan okt nov och ingen epedemi har brutit ut varför skulle det göra det just nu... fåglarna som dom skickade tikll england hade ju h5n men mer visste dom inte... men dom återkommer nog.. hur´som hellst är det bara att avakta mina höns och ankor vill ändå inte gå ut nu...

I går fick vi vår första killing i af... kära söta så näpen och liten han var...

Lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Monica L

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 feb-06 kl 18:20 »
Hur gör ni som bor inom "det avspärrade området" och dess närhet med era ankor, duvor, höns eller andra fjäderfän för hobbybruk? Hur resonerar ni om nuläget och framtiden?

Monica L

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 feb-06 kl 18:23 »
En tysk katt har visst smittats av fågelsjukan på Rugen...

Lena A

« Svar #12 skrivet: 28 feb-06 kl 19:30 »
Jag ska försöka återkomma med kloka synpunkter här snart  ;)

Till dess vill jag bara säga att det inte kan vara lätt att vara fågel nu för tiden  :-\. Om man översätter all den här kalabaliken till mänskliga förhållanden skulle det, vad jag förstår, betyda något i stil med att om någon person råkar nysa i Oskarshamn, så skulle samtliga i närområdet avlivas i "preventivt syfte".  Nåja, nu har ju ett par viggar dött men som någon sade så har de ju varit här sedan okt/nov.

På en gladare tråd. Jag såg ett 20-tal sidensvansar i min trädgård idag  :) De är underbart vackra och ser ju ut som gjorda av siden!!

« Senast ändrad: 28 feb-06 kl 19:31 av Lena A »

Brethbacken

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 feb-06 kl 20:06 »
Men hörni - detta har vi ju vetat hela tiden. Vi visste bara inte när det skulle komma. Nu är det här och nu är det bara att "gilla läget" = Göra det bästa av situationen, rätta oss efter föreskrifterna och hålla tummarna!

Ja stackars stackars fåglar över hela världen.
Tröstekram till er/oss alla från Kicki

Håller med dig till 100%

Man måste vara beredd på ett förnuftigt och inte hysteriskt sätt, alla vi visste ju mer eller mindre att den skulle komma fråga var bara när?
Men nu är den iaf här så håll era huvuden kalla och var beredda med förnuft.
Lycka till allihopa.

« Senast ändrad: 28 feb-06 kl 20:08 av Susanne, Leksand »

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 01 mar-06 kl 00:58 »
Över 100 miljoner tama fåglar har hittills dödats runt om i världen i rädsla för detta virus. Undrar hur många av dessa flockar/besättningar som var testade över huvud taget. Inte många tror jag. I måndags gick SLK och SRF in gemensamt till Jordbruksverket genom en skrivelse med krav på att bli kontaktade om det skulle bli aktuellt med avlivning mot ägarens vilja av icke-kommersiellt fjäderfä som inte visar tydliga sjukdomssymtom och som inte testats positiva för H5N1, alltså i rent preventivt syfte. Nåt svar har vi ännu inte fått, men jag har tjatat om detta tidigare och då fått flera svar att men inte sysslar med "buffertavlivning" i vårt land...
« Senast ändrad: 01 mar-06 kl 01:12 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #15 skrivet: 01 mar-06 kl 07:50 »
 I dag sa dom även på radion att nya fall av BSE har upptäkts... BSE =Galna kosjukan... vad gör vi med våra djur ??? och med oss själva...

lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #16 skrivet: 01 mar-06 kl 08:53 »
Naturen slår tillbaka!!!!!!
Det är ju bara att konstatera att vi bäddat för det här
själva. Den så kallade djurhållningen som bara blir värre & värre för att vi ska kunna köpa "billig" mat kommer att stå oss dyrt! Vi har ingen rätt att behandla djuren som vi gör i dessa "djurindustrier".
Ett stort TACK till Ronny från Lanthönsklubben för ditt
engagemang och sakliga inlägg i hönsdebatten.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

G

• Livet är en plåga.
« Svar #17 skrivet: 01 mar-06 kl 08:55 »
Fick mail från Knallebygden idag på morgonen med bland annat avelsvärde i pengar på raserna...
Känns konstigt att värdera sina djur i pengar, utifall att de ska avlivas.... :'(
Detta är så svårt, även om jag inte är så orolig vet ju ingen hur det blir framöver.
Det kanske kommer mångubbar hit och avlivar alla mina fåglar.
Fyyy.... :-\

G

• Livet är en plåga.
« Svar #18 skrivet: 01 mar-06 kl 08:57 »
Naturen slår tillbaka!!!!!!
Det är ju bara att konstatera att vi bäddat för det här
själva. Den så kallade djurhållningen som bara blir värre & värre för att vi ska kunna köpa "billig" mat kommer att stå oss dyrt! Vi har ingen rätt att behandla djuren som vi gör i dessa "djurindustrier".
Ett stort TACK till Ronny från Lanthönsklubben för ditt
engagemang och sakliga inlägg i hönsdebatten.
Ursäkta, men vad har djurindustrierna med fågelinfluensan att göra?????? ???
Nog för att många djur mår dåligt där, men det är inte de djuren som sprider smitta.....

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #19 skrivet: 01 mar-06 kl 09:33 »
Ger man inte djur någorlunda naturliga betingelser utan packar ihop dom så dom inte kan röra sej, ger dom undermålig mat fullproppad med antibiotika m.m m.m så påverkar det immunförsvaret & virus, bakterier m.m muterar. Titta bara på bilderna från Asien!! Därifrån importerar vi massor av BILLIGT fågelkött.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser