Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NU ÄR DEN HÄR  (läst 9264 gånger)

Charlotte

• -
Re:NU ÄR DEN HÄR
« Svar #20 skrivet: 01 mar-06 kl 10:09 »
 Visst är det hemskt med fåglar som packas ihop i Asien, men de vilda fåglarna packas väl ändå inte ihop??
 Virus bland vildfåglar är absolut inget ovanligt.
 Såna här sjukdomar uppkommer i naturen ibland och påverkas förmodligen inte av hur tamfåglarna hanteras.
 Det är sorgligt nog ändå med fågelinfluensan och att vi ska hålla våra fåglar inomhus, Domedagsprofetior gör väl inte saken bättre...
                   Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Helenan

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 mar-06 kl 10:41 »
Jag undrar verkligen hur det är?? Var det inte någon på forumet som skrev att man använder hönsskit att mata fiskar med och att influensan därigenom spridits till vilda sjöfåglar? Verkar det inte som om man har lagt sig i naturen rejält om man slänger träck från höns i en sjö?? Det skulle inte förvåna mig om det är det som är boven.

Ungefär som när man ger kor kadaver att äta!!!

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #22 skrivet: 01 mar-06 kl 11:08 »
Det är ju inte fråga om nån domedagsprofetia, snarare tvärt om, vi kanske lär oss något av det här, eller?

Angående "hopbuntning" av fåglar så talade en smittskyddsläkare om att vilda fåglar har ofta den "snälla" varianten av viruset, MEN, när den kom till hönsfåglar så ombildades den till den aggresiva varianten. Och naturligtvis så sprids den mer i stora anhopningar av fåglar som dessutom har nedsatt immunförsvar. ( P.a dålig djurhållning t.ex. )
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Bondmoran

« Svar #23 skrivet: 01 mar-06 kl 11:59 »
Jag undrar verkligen hur det är?? Var det inte någon på forumet som skrev att man använder hönsskit att mata fiskar med  
Ungefär som när man ger kor kadaver att äta!!!

Har för mig att man kan fodra kor med hönsskit.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

LEK

« Svar #24 skrivet: 01 mar-06 kl 16:10 »
Hej!

Läste just på både tv4´s hemsida och på svt1´hemsida att alla rekomenderas att anmäla sitt hönsinnehav till Länsstyrelsen. Detta gäller även de som bara har små flockar för hobbybruk!

Usch, det känns nästan som om man skulle vilja gömma sina små älsklingar och ingenting säga men det kan man ju inte... ::)

Tuppen

« Svar #25 skrivet: 01 mar-06 kl 16:17 »
Såg på expressens hemsida en expert svara på frågor, verkar vara inne på att vi får ha våra höns inomhus hädanefter???

"FRÅGA: Finns det överhuvudtaget något positivt att rapportera om viruset? Eller får vi sitta här och snällt vänta på domedagen? Hua.
Anders AnderssonSVAR: Det finns väldigt mycket positivt att rapportera. Vi vet att det cirkulerar och det finns åtgärder att ta till. Vi har en unik chans att stoppa det. Om viljan finns och om vi satsar pengar. Det gäller nämligen att skapa barriärer mellan vilda och tama fåglar. Sedan får vi se över hur vi ska odla fjäderfä i framtiden. Kanske måste vi hålla dem inlåsta. Vi måste kanske lämna skärgårdsidyllen"
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

LEK

« Svar #26 skrivet: 01 mar-06 kl 16:34 »
Utdrag från Tv4´s hemsida

"Flera länsstyrelser har aktiverat krisgrupper. Alla som har fjäderfäbesättningar ombeds att registrera sig hos länsstyrelsen - även hobbyuppfödare som bara har ett fåtal fåglar."

LEK

« Svar #27 skrivet: 01 mar-06 kl 16:35 »
Utdrag ur svt´s nyhetssida.

Alla som har fjäderfäbesättningar ombeds att registrera sig hos länsstyrelsen - även hobbyuppfödare med bara ett fåtal fåglar, skriver TT.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 01 mar-06 kl 16:39 »
Hej!

Läste just på både tv4´s hemsida och på svt1´hemsida att alla rekomenderas att anmäla sitt hönsinnehav till Länsstyrelsen. Detta gäller även de som bara har små flockar för hobbybruk!

Det verkar finnas flera versioner av all information i det här ärendet, varav den ena versionen syns i media och är betydligt mer hysterisk.

På Länsstyrelsen Sörmlands hemsida hittar jag ingenting om att anmäla fågelinnehav. Östergötlands Länsstyrelse vill ha in anmälningar främst från kustkommunerna.

På nyheterna härom dagen framträdde jordbruksministern och påstod att antingen fick man hålla alla fåglar bakom lås och bom eller också var det bara att avliva dem. Säger vem?! Inte jordbruksverket i alla fall, vad jag kan se.

LEK

« Svar #29 skrivet: 01 mar-06 kl 17:18 »
Nähä, då var väl det helt taget ur luften då och ytterligare ett tecken på hur hysterisk jag är. Jag är trött på att varje kommentar om Fågelinfluensan och rädslan för hur det ska bli med ens höns i fortsättningen hela tiden bemöts med kommentarer om hur hysterisk man är!!!
ÄR det verkligen konstigt att man oroar sig??? Jag skaffade höns för bara ett år sedan med den goda tanken att de skulle få ett fritt och naturligt liv. Nu helt plödsligt står jag inför faktum att jag troligtvis kommer att vara tvungen att ha dem instängda för en ansenlig tid framöver. Detta var sååå långt från vad jag hade tänkt mig och hur jag hade tänkt mig mina hönors liv. Helt plötsligt känner jag hur allt det roliga med att ha höns börjar rinna av mig och jag känner ett stort medlidande med hönorna vilkas rörelseyta kommer att begränsas så radikalt. Jag väntar en sommar där mina hönor inte kommer att få varken smaka friskt grönt gräs eller krafsa efter maskar och annat gott. Allt det naturliga i deras liv försvinner ju.
Och så sitter man här med sorgen över allt detta som BORDE ha varit och blir kallad HYSTERISK! Jag är inte HYSTERISK, jag är KOLUGN men fruktansvärt LEDSEN!!!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 01 mar-06 kl 17:45 »

Och så sitter man här med sorgen över allt detta som BORDE ha varit och blir kallad HYSTERISK! Jag är inte HYSTERISK, jag är KOLUGN men fruktansvärt LEDSEN!!!

Jag vet inte om du tror att jag kallat dig hysterisk, men så är inte fallet. Den skildring som ges i media är däremot hysterisk.

Mina höns kommer att gå i hönsgård när det blir väder för det. Det hade de nog fått göra ändå för att inte bli uppätna. Sedan får man väl se. Jag är också kolugn, och blir det skäl att vara ledsen hinns nog det med också.

G

• Livet är en plåga.
« Svar #31 skrivet: 01 mar-06 kl 18:09 »
http://www.sjv.se/download/18.1b8099a1098b506c728000649/2006-008.pdf

Här finns pdf fil om reglerna runt säkerhetszoner bland annat.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 01 mar-06 kl 19:00 »

Anders AnderssonSVAR: Det finns väldigt mycket positivt att rapportera. Vi vet att det cirkulerar och det finns åtgärder att ta till. Vi har en unik chans att stoppa det. Om viljan finns och om vi satsar pengar. Det gäller nämligen att skapa barriärer mellan vilda och tama fåglar. Sedan får vi se över hur vi ska odla fjäderfä i framtiden. Kanske måste vi hålla dem inlåsta. Vi måste kanske lämna skärgårdsidyllen"

"Unik chans", skall vi sätta in hemvärnet? ;-) Nejvisst, försvaret går ju redan och samlar döda fåglar i strandkanten.

Självklart kan vi inte stoppa en sjukdom som sprids av och bland vilda fåglar, lika lite som vi kan stoppa rävskabb eller andra epidemier bland vilda djur. Sjukdomen kommer att sprida sig, en massa fåglar kommer att dö och de som överlever är immuna. Hur många är "en massa"? Det vet vi inte.

För tamfåglar är det lite annorlunda, eftersom vi inte bara kan låta ha naturen ha sin gång. Jag har dock väldigt svårt att tro att den långsiktiga lösningen är att hålla dem inlåsta för tid och evighet.

Lena A

« Svar #33 skrivet: 01 mar-06 kl 19:51 »
Nej, jag tror inte heller att en långsiktig lösning är att hålla alla tamfåglar inomhus.

Jag kan tänka mig att när allt det här lugnat ner sig och läget stabiliserats, när flyttfåglarna är här och de fåglar som haft smittan dött och allt är som vanligt (mer eller mindre) kommer vi att kunna släppa ut våra höns igen.  Kommer någon numera ihåg Sars?

Jag hoppas det kommer att bli ett formidabelt uppror mot att man tvingas ha sina höns inomhus. Att skydda tamfåglar mot influensan är nog bra men det måste finnas någon sorts rim och reson bakom alla regler. Medborgarna måste kunna förstå och tro på att regler hjälper och är till nytta för allmänheten. Om inte faller ett samhälle ihop och medborgarna börjar ta saker i sina egna händer.  Som medborgare tycker jag det är ens skyldighet att ifrågasätta saker "staten" gör (det kallas demokrati) och det tycker jag gäller även i den här frågan. Man kan inte bara godta allt utan kunna protestera om man tycker saker är fel.

Dessutom - att man eventuellt ska behöva rapportera till myndigheten att man har 2 höns verkar idiotiskt och jag kan inte förstå vilken allmännytta denna uppgift skulle fylla.

Charlotte

• -
« Svar #34 skrivet: 01 mar-06 kl 20:15 »
 Helt dumt att rapportera och kartlägga var fjäderfän finns inom "skyddszonen" tycker jag inte att det är...
 Då kan ju smittade fåglar spåras.
 Jag tror nog ungefär som dig Lena A att det kommer att "lugna" sig så småningom (Hoppas i alla fall) :)
 Men att hålla tamfåglarna inne nu en period kanske kan skapa mer "betänketid" för myndigheterna så att det blir riktigt grundade beslut och inga paniska masslakter som det verkar ha blivit i länder där man mer har "tagits på sängen". Man hinner kanske mer studera hur lätt det smittar mellan vild och tamfågel eller så kanske man kommer fram till att vaccin är det enda som hjälper?
                    Mvh
                 Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ronny

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 01 mar-06 kl 23:01 »
Jag har haft kontakt med ledande personer på ansvarsmyndigheten Jordbruksverket och det är helt klart FRIVILLIGT för hållare av icke kommersiellt fjäderfä att anmäla sig till länsstyrelsernas register!  Alla kommersiella besättningar måste däremot registrera sig, inkl de med över 350 värphöns, men inga andra, om de inte befinner sig inom begränsad skyddszon. Än så länge finns bara en sådan, 1 mil runt kärnkraftverket i Oskarshamn, men man letar frenetiskt efter fler!

Men, håll ut! Det kommer åter en dag när vi alla kan släppa ut våra fjäderfän i trädgården!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Charlotte

• -
« Svar #36 skrivet: 02 mar-06 kl 01:43 »
Men, håll ut! Det kommer åter en dag när vi alla kan släppa ut våra fjäderfän i trädgården!

Det känns skönt att höra!!! :)
           Mvh
         Charlotte

Grimhild

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 mar-06 kl 08:19 »
Citera
Jag vet inte om du tror att jag kallat dig hysterisk, men så är inte fallet. Den skildring som ges i media är däremot hysterisk.

Det är väl det som är det läskiga, när folk blir uppskrämda och börjar slakta sina tama djur hej vilt. I Västervik fick igår sex tama ankor på Kulbacken sätta livet till, helt otroligt, där kan man tala om hysteri... :o http://www.vt.se/

Lena A

« Svar #38 skrivet: 02 mar-06 kl 08:43 »
Jag hörde på radion i morse att "läget inte var så farligt som man befarat" i Oskarshamnstrakten.  ???

Reportern pratade om att man inte hittat "drivor av döda fåglar vid kusten och på öarna"  ??? ;D

Nej, det var väl det vi trodde. Fåglar dör naturligt vid den här tiden på året bl.a. på grund av svält och köld. Inget att oroa sig för.

Det nämndes också på radion av att fågelvirus funnits i tusentals år och att det alltid kommer att finnas.

Jag undrar i mitt stilla sinne hur många fåglar som dött i viruset under tidigare år, där vi inte vetat om att de haft viruset och som därför inte förorsakat panik.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #39 skrivet: 02 mar-06 kl 09:33 »
håll ut! Det kommer åter en dag när vi alla kan släppa ut våra fjäderfän i trädgården!
Jadå Ronny, jag håller i alla fall ut så länge det någonsin går = tills "mångubbarna" kommer - och då har jag förhopningsvis ägg redo att kläcka.

Jag tror att detta akuta stadium kommer att blåsa över relativt snabbt - mängder av vilda fåglar dör, resten bli immuna och sedan lägger det sig igen. Före en gångs skulle vill jag lita på kvällspressen, där det i går stod att detta förmodligen är över till sommaren - hoppas kan vi ju i alla fall.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser