Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aquaponics  (läst 27406 gånger)

Tuve

• Skåne
Aquaponics
« skrivet: 27 okt-09 kl 08:38 »
Är det någon som känner till litteratur eller internetinformation om aquaponics? Jag är i synnerhet intresserad av system som passar för vårt klimat utan att ha ett växthus.

Björno

SV: Aquaponics
« Svar #1 skrivet: 28 okt-09 kl 01:02 »
Hej!

Principen för aquaponics är att växter tar upp näring ur vattnet och att bakterier på växternas rötter och i ev. odlingssubstrat bryter ner fekalier o.dyl och frigör näring som växterna kan ta upp. Man kan använda ett antal olika växter under somarsäsongen men problemet är att växternas näringsupptag upphör på hösten. Om man har ett odlingssystem där man upphör med matningen när det blir kallt, som koi och guldfisk, så kan man använda t.ex vass som växer i grusbäddar eller någon annan perenn. Ett sådant system kommer igång tidigt på säsongen och behöver knappt någon skötsel.

Tyvärr finns det väldigt lite info om aquaponik på svenska men en bra engelsk site är www.aquaponics.com. Vi är ett gäng som försöker starta ett demonstrations och utblidningscentrum för aquaponisk odling i slutna system men vi kommer primärt att hålla till i växthus. Andra varianter kan komma att testas senare.

Mvh/Björno

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 okt-09 kl 10:11 »
Intressant, Björno. Det finns fler parametrar än jag tänkt på innan. Fiskens årstider, växternas årstider och frysrisken, plus näringscirkulationen är väl de viktigaste, tänker jag.

Vad jag vill uppnå med mitt system är i första hand ett smart, ekologiskt sätt att producera livsmedel på begränsad yta i stadsmiljö.

Vad jag har(på jobbet):
  • platt tak att ha odlingssubstrat på, öppet, eller i drivbänkar med glas
  • pump som kan cirkulera vatten dit upp
  • en ganska stor, men grund, damm
  • viss vattenväxtlighet
  • plats att placera en fisktank ute
  • rumstempererad vinterförvaring, kan möjligen ordna svalare, men inte i anslutning till växtlighet

Vad tror du man kan åstadkomma med det, Björno?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-09 kl 10:45 »
Jag har ett skitbra pdf-dokument som handlar om "barrel-phonics", dvs fisk och växtodling i vattentunnor.

Har försökt men inte lyckats hitta det på nätet..men är någon intresserad så skicka pm med email så kan jag maila den.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Björno

« Svar #4 skrivet: 28 okt-09 kl 11:18 »
Hej!

Det går att göra ganska mycket. Jag ska beskriva två varianter men det går att göra fler.

I härnösand finns en anläggning som heter kattastrands kretsloppsodling. Han som driver stället (Pekka Nygård)har förutom aquaponisk odling i växthus även drivbänkar. Drivbänkarna består av en låda med lutande lock. Lådans nedre del, ca 30 cm består av trä medan den övre delen, 30-40 cm,  består av kanalplastskivor. Locket har gångjärn och kan ställas upp på olika höjder. Lådans nedre del är täckt på insidan med dubbel byggplast och en genomföring har dragits genom kortsidans nedre del. När man är säker på att genomföringen inte läcker fyller man lådan med odlingssubstrat som grus, leca e.dyl. (gör en sil vid utloppet). På gruset lägger man plastrännor, rör delade på längden, som man borrar ett antal hål i. Inte i botten men lite snett så att vattnet kommer att rinna ut åt båda sidorna. En till två rännor bör räcka för en 50 cm bred låda. Täta rörens kortsidor.  

Pumpa smutsigt vatten från fisktank/damm och fördela till rännorna. Obs! Ett litet flöde räcker! Vattnet kommer att rinna ner genom gruset, spridas ut och sedan rinna längst botten till utloppet. Led detta vatten tillbaka till dammen. Plantera växter i gruset mellan rännorna. Man kan ibland behöva höja vattennivån i lådan i början så att rötterna når vattnet men man sänker allteftersom rötterna blir längre. Passar för sallad, purjo, basilika mm.

Eller så odlar man i vatten. Lägg en skiva plywood på lecablock tills du fått en bra arbetshöjd. Beroende på storlek kan skivan ev. behöva förstärkningar för att inte böja sig mellan blocken. Skruva fast träkanter typ två tum sex så att en låda bildas. Gör en genomföring på samma sätt som tidigare alt. gör ena kortsidan något lägre än de övriga sidorna. Täck lådan med dubbla lager byggplast. Om du har en genomföring se till att den är tät, om du har en sida lägre se till att plasten hänger ut över den låga sidan. Pumpa vatten från damm/tank, fyll låda och låt rinna tillbaka till tanken. Ta frigolit/isolerskivor och gör dom lika stora som lådan så att inget ljus når ner i lådan. Gör massa runda hål i plattorna, avståndet varierar beroende på vad du vill odla. Skaffa små krukor i plast med stora hål eller slitsar nertill. Fyll med jord och plantera det du vill odla. När plantorna kommit upp och du ser rötter på undersidan sätter du ut krykorna på flottarna. Passar för sallad, basilika mm.

/Björno

Björno

« Svar #5 skrivet: 28 okt-09 kl 11:21 »
Hej!

Glömde fråga var i Sverige du bor. Olika klimat kan behöva olika lösningar./Björno

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 okt-09 kl 16:58 »
Jag var inne på aquaponics.com. Funderar på att köpa deras stora bok, men det blir 600 kr med frakt - vet nån om den är bra, innan jag lägger ner de pengarna? (Och med bra menar jag även om den är relevant i vårt klimat.) Malmö, är platsen jag vill testa det här.

Nu tänker jag högt lite här:
Jag bygger täta lådor med aqvisspont (återvunnen plast, ruttnar inte: aqvis.se). En del av dem gör jag så jag kan ha genomskinligt plastlock på för att förlänga säsongen. Detta måste på något sätt kunna spännas fast ifall det stormar, eftersom detta kommer att stå på ett tak. Taket sluttar 4 grader. Ena platsen tål 50 kg/m2, och sluttar åt söder. Andra möjligheten sluttar åt väster, men tål i gengäld 250 kg/m2. Jag odlar sallad, spenat, basilika, purjo, tomater, pumpor, bönor, ärtor, jordgubbar, vad mer kan man prova? Det första året testar jag en massa olika sorter, så kan jag sen koncentrera mig på det som funkade bäst. Lecakulor låter som ett lätt och bra substrat, som kan användas om och om igen.

Och så vattendelen och fiskarna, det är det jag vet minst om. Först vet jag inte om en fisk blir "slaktklar" på en säsong, eller om det tar längre tid. Men jag tänker mig att man slaktar färdig fisk på hösten, och övervintrar resten frostfritt, men då är de inte anslutna till nån odling. Eller, om de växer fort, köper in små var vår, och slaktar av alla till hösten. Övervintringstemperaturer och skötsel vet jag inget om, men jag antar att svalt är bäst. Jag kan kanske ragga upp någon källarlokal. Varm lokal har jag. Fiskart och fiskskötsel behöver jag mycket vägledning om!

Dammen är nog för grund, bara ca 30 cm, men stor, så om en vattenbuffert behövs... Men jag vill heller inte övergöda den. Fiskarna får bo i en tank av något slag. Pump finns i dammen, som redan skickar upp vatten till taket, jag behöver bara hitta på något sätt att koppla den till fisktanken istället. Fisktanken behöver nog nät över, mot måsar.

Jag kommer inte att kunna starta cirkulationssystemet förrän frostrisken är över på våren, så kanske mitten/slutet av april. Pumpning och cirkulation löser vi säkert.

Björno

« Svar #7 skrivet: 28 okt-09 kl 18:58 »
Hej!

Lycka till med dina odlingar! Kattastrand har en del bra info om du behöver mer. Googla bara kattastrand och fiskodling så hamnar du rätt. Jag har mer info och en del fisk (tilapia) om du behöver. Jag nås bäst på oliviusson@hotmail.com

mvh/Björno

fishyerik

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 28 okt-09 kl 19:31 »
@Eulalia II: Var det den här pdf:en du tänkte på? http://www.aces.edu/dept/fisheries/education/documents/barrel-ponics.pdf

@Tuve, det låter som du/ni har en del resurser att tillgå, om jag hade en 30 cm djup stor damm i Malmö skulle jag nog sätta ut för dammen lämpligt antal svärdbärare och svarta spenopsmolly när tempen kommit upp i 18° som lägsta temp över dygnet. Kanske lite pansarmalar och kardinalfiskar.

Allt detta är som du kanske vet akvariefiskar, med stor sannolikhet om dammen inte är onaturligt kall borde första kullen från tidiga sommaren vara säljklar lagom till hösten, en bra sommar borde svärdbärarnas och mollynas två första kullar hinna bli säljklara innan det blir för kallt för att de ska växa bra, kanske kan du sälja resten av ynglen till någon som föder upp dom till säljklart om du inte vil göra det själv inomhus. Växter är bra delvis som skydd, och rätt sorts akvarieväxter kan säljas på hösten i stora mängder, om än kanske inte till särskilt högt styckpris.

50 kg/m² motsvarar om du ska damm/stor tank 5 cm vattendjup, och 250 kg/m² blir naturligtvis 25 cm vattendjup, om du inte kan sprida belastningen.

Matfisk som blir slaktklar på en säsong måste vara rätt stor sättfisk tror jag, kanske regnbåge går att köpa stor nog för att du ska kunna hinna driva upp den till säljklar, men den är väl något känslig för höga temperaturer om jag minns rätt.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 28 okt-09 kl 19:52 »
@Eulalia II: Var det den här pdf:en du tänkte på? http://www.aces.edu/dept/fisheries/education/documents/barrel-ponics.pdf

Ja, den är det!  :D

Björno: jag har ett vagt minne av att du experimenterade med Pacu, hur har det gått? Har du lyckats få dem att föröka sig?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Björno

« Svar #10 skrivet: 28 okt-09 kl 23:49 »
Hej!

Jag hade pacus förut men jag hade inte möjlighet att ha dom kvar. Jag hade dom för att lära mig vad dom äter och hur dom beter sig. Tyvärr har pacu inte odlats på naturlig väg utan man använder hormoner för att få dom lekmogna. Dom måste dessutom vara 6-8 kilo innan dom blir könsmogna så jag tror det får vänta ett tag. Just nu har jag bara tilapia och pangasius samt massa olika vanliga akvariefiskar. Fast jag odlar mest akvarieväxter./Björno

Tuve

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 29 okt-09 kl 07:28 »
Tack för alla svar! Ska följa upp länken och pdf:en.
Jag kommer inte att ha fisktanken på taket, på grund av vikten, men jag har plats på¨marken för den, det blir bara växtodlingen som bedrivs på taket.
Akvariefiskodling låter ju som en kul binäring. Men eftersom ett femtiotal måsar häckar på de gröna taken varje försommar, så undrar jag om det inte bara skulle resultera i mätta måsungar. Jag kan inte näta in hela dammen (tror jag). (Men 18 grader nattemperatur, det är inte lång tid på året vi har det, väl? Eller buffrar vattnet så bra?)

Regnbåge, tillapia och pangasius, är det de fiskar som lämpar sig bäst för matfiskodling i sötvatten i vårt klimat?

Jan lindgren

« Svar #12 skrivet: 30 okt-09 kl 11:20 »
Hej!
Glöm Tilapia (Oreochromis) och pangasius. De går inte att odla utomhus i Sverige. Karp, gräskarp eller sutare är nog betydligt enklare.
MVH
Jan

Tuve

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 30 okt-09 kl 20:10 »
Aha! Bra, då vet jag det. Pekka på kattastrand föreslog att köpa ettåriga regnbågar var vår, och slakta alla på hösten. Det verkar ju vara en bra nybörjarstrategi.

Tuve

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 02 nov-09 kl 23:49 »
Nu börjar jag tänka mer konkret, och då kommer en miljon frågor. Det är sent nu, så jag ber om ursäkt i förväg om jag råkar fråga nåt som redan är besvarat.

Som testsystem att lära mig på funderar jag på att starta hemma, i mitt 10 kvm växthus. (Ett krux med mitt tänkta växthusfria alternativ är: vad händer när det regnar skyfall?)
För utesystem, utan uppvärmd övervintring verkar valet falla på regnbågslax, köpa ettåringar, och slakta av alla innan frosten. Men om jag testar först i mitt växthus - är det för varmt för regnbågen?? Det är mycket skuggigt placerat (av tidigare ägare) under ett stort körsbärsträd. Kanske bara bra, i det här fallet?

Är det någon som redan räknat ut en lämplig kvot växtodlingsyta kontra fisktank?

Pekka på Kattastrand sa till mig att fisktankar måste ha utloppet i mitten under, för att skiten ska cirkulera tillräckligt bra. Jag har ett gammalt badkar. Det har förstås utloppet under, men inte centrerat. Borde duga ändå, tänker jag, om man ställer det aningen lutande mot utloppet.
Gissar att badkaret rymmerca 200 l, det är väl standard, har jag för mig. 30 kg färdig fisk per kubikmeter vatten, sa Pekka. Det betyder 6 kg i ett badkar, = 12 st regnbågar. Kan det stämma?
För att rena vattnet för 6 kg fisk skulle jag behöva producera minst 60 kg ätklara grönsaker. Har inte gett mig på och räkna på om det är möjligt i mitt växthus, men annars minskar jag bara fiskmängden.

Om jag sätter badkaret på ben, så har jag plats för rör, pumpbrunn, och kanske lite odlingsbädd under.
Odlingsbäddarna: nån som vet hur stora/små de ska vara för att vara praktiskt behändiga? Jag menar i första hand ur näringslösningsfördelande hänseende (ur nåbarhetssynpunkt vet jag ju). Växthuset är ca 2,5 x 4 meter. Jag kan ju göra bäddarnas utlopp in mot mittgången och leda till en tunna.

Dubbel byggplast: varför rekommenderas det, varför inte dammduk? Är det en kostnadsfråga?
Hur gör man den täta genomföringen genom plasten?
Vilken typ av grus är lämplig, om man väljer det som substrat?
Går det att direktså plantor, eller måste allt förkultiveras?
Kan jag chansa på regnbåge i växthusmiljö, eller bör jag ha en mer värmetålig art? Vilken?
Om jag övervintrar fisken, men inte har uppvärmt så jag kan ha växtodlingen igång vintertid, hur sköter jag den då?
Vilka grönsaker producerar mest kilo på liten kvadratmeteryta?

Tuve

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 02 nov-09 kl 23:59 »
Slog mig just att det kanske inte är så smart om fisktanken är högre än bäddarna, för om pumpen pajar, eller det blir strömavbrott, slampropp nånstans, eller så, så töms badkaret. Hellre tömma växtbäddarna teporärt, i så fall! Attans, jag som tänkte att det vore ett bra sätt att skydda fisktanken mot klåfingriga barn.

Jan lindgren

« Svar #16 skrivet: 06 nov-09 kl 11:43 »
Hej!
Varför inte prova signalkräftor? Har du badkaret i växthus så kanske det är lönsammare att odla akvariefisk. För att släppa ut vattnet ur badkaret så kan du anväda hävertprincipen men du gör en ytterligare böj på röret så att inte badkaret töms. Använd en pump som regleras av vattenhöjden för att få tillbaks det renade vattnet till badkaret. Försök att undvika genomgångar i plasten. Det brukar vara svårt att få det tätt. Ju enklare du gör konstruktionen desto mer lättskött blir det. Jag har provat att använda tvättad makadam som substrat. Delvis för att det ska bli stor yta för bakterierna att fästa på. De få växter jag provodlade fungerade bra.
MVH
Jan

Jan lindgren

« Svar #17 skrivet: 06 nov-09 kl 11:49 »
Hej!
Jag såg att det i ett av årets nummer av Hemträdgården fanns det en artikel om växtväggar. Det kan var ett bra alternativ för dig.

I senaste Scientific American finns en artikel om storskalig inomhusodling som också kan vara av ett visst intresse. Jag anser artikeln överdrivet positiv och har räknat lite på idéen och tror inte att det hela är ekonomiskt möjligt.
MVH
Jan

fishyerik

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 06 nov-09 kl 18:05 »
Varför signalkräftor när det finns flodkräftor?

Ledningar är mycket mer lättskötta om de saknar ställen att bilda luft/gasfickor, och har dimension med rejäl marginal.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Tuve

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 07 nov-09 kl 10:42 »
Det var en kul tanke, Jan, att blanda ihop väggmoduler med fiskgödning!
Hävert vet jag vad det är, men jag hängde öndå inte med precis hur du tänkte dig badkarstömningen. Är det inte risk för att fiskskiten inte töms ordentligt, om röret kröker? Pekka på Kattastrand sa att det var mycket viktigt att ha tömningen mitt under tanken för att cirkulationen ska bli tillräcklig. Krök på röret verkar motverka detta.
Akvariefisk och kräftor... Ja, kanske. Matproduktion har varit mitt huvudsyfte, och det är ju sällan lönsamt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser