Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aquaponics  (läst 27431 gånger)

Jan lindgren

SV: Aquaponics
« Svar #20 skrivet: 07 nov-09 kl 18:17 »
Hej!
Jag är lite emot att använda regnbåge då de behöver mycket fiskmjöl. Kräftor kan leva på vegetabilier tex gräs och ärtor. Jag föreslår signalkräftor för att de är lätta att få tag på, växer snabbt och får många yngel. Karp kan också leva på en diet som till stor utsträckning är vegetabilisk.

Det finns oändligt många sätt att bygga ett system. Gräv en stor grop utanför växthuset och gör en damm med dammduk pumpa vattnet till filterbäddarna i växthuset och låt sedan vattnet rinna tillbaks som en bäck.
Köp en standard enkubiksbehållare för kemikalier och använd den som fisktank i växthuset. Jag använde en sådan till tilapiaynglen innan de blev så stora att jag kunde släppa dem i stora dammen.
Gör en ram av trä som täcks med dammduk så får du en skäddarsydd damm i växthuset.
Gräv ner dammen i växthuset och täck den delvis med växtlådorna. Dammen värms på något sätt under hösten så att djuren växer snabbare och växthuset hålls varmt.
Med mycket arbete och en del pengar så går det prova massor av odlingssystem till man hittar det rätta. Det rätta systemet är olika för alla människor.
MVH
Jan

Tuve

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 07 nov-09 kl 18:37 »
Hur funkar kräftornas säsonger, då? Hur sköter man dem, och hur ska de övervintras? Hur gamla är de när de äts, och hur får man dem att föröka sig? Vikla temperaturer gillar de?

Björno

« Svar #22 skrivet: 11 nov-09 kl 15:40 »
Hej!

En liten fråga till Jan. Jag letade efter artikeln i Scientific American men hittade den inte. Vilket nummer var det du såg den i? Finns det någon internetlänk till artikeln?

mvh/björno

Jan lindgren

« Svar #23 skrivet: 11 nov-09 kl 16:44 »
Hej!
Artikeln står i novembernumret. Det är bättre att gå till artikelförfattarens hemsida.  www.verticalfarm.com   Han har en del kul idéer men jag har svårt att få det att gå ekonomiskt runt. Jag tror nämligen inte att det finns någon produktiv växt som klarar sig på mindre än 100W/ kvadratmeter led-ljus. Tanken att använda kycklingar och tilapia i bottenplanet gillar jag. Idéen är att bygga höghus som ska kunna producera mat till 50 000 personer med hjälp av bla avloppsvatten.
MVH
Jan

Björno

« Svar #24 skrivet: 11 nov-09 kl 17:34 »
Hej!

Vertical farming har jag läst en del om, enligt en kompis finns långt gångna planer på att bygga en i Las Vegas. Jag misstänker att dom i ganska stor grad förlitar sig på naturligt solljus för växtproduktionen och har djur och fiskar längre in i byggnaden. Jag har hört någonstans att man i salladsodlingar belyser med ca 50w/m2 med vanliga växtbelysningar.

Jag har just nu en källarlokal där jag har massa akvarier samt en stor 400w växtlampa som belyser kaffe, kakao, lantana, bananer mm. Den upplysta ytan är ca 4 m2 och växterna växer ganska bra men några blir lite långsträckta. I mina emersa växtodlingstankar belyser jag med 2 st  36w lysrör på 120 * 50 cm och det funkar mycket bra. Frågan är bara om dom kan få lönsamhet i produktionen.Har inte haft råd att testa led-lampor än, vet du om dom funkar bra? Motsvarar en "led-watt" en vanlig "växtbelysningswatt"?/Björno

Jan lindgren

« Svar #25 skrivet: 11 nov-09 kl 20:40 »
Hej!
Jag har försökt att hitta någon vettig information om led på nätet men det närmaste jag kommit var en som odlade tomater med 100w/kvadratmeter. Jag har använt två parallella lysrör på 60cm bredd när jag rotat rhododendron samt odlat cryptocoryne och anubias emerst. Däremot tyckte jag att det var för dåligt ljus för en del andra sumpväxter. Jag var intresserad av led för att kunna odla lite olika växter i källaren. Det skulle sparat en del elkostnader men investeringen skulle hamna någonstans runt 40 000kr så jag fortsätter att använda växthus och eluppvärmda drivbänkar. Jag ska nu riva mitt förökningshus så jag måste bygga en ny drivbänk. Den ska jag göra av 16mmm kanalplast. Det ska bli intressant om det är ett bra material. Jag har funderat på om man kan göra ovanjordsdammar som är isolerade med frigolit och täckta med kanalplast. Kanske man då skulle ha så varmt att kräftor eller karp kunde växa året om.
MVH
Jan

Björno

« Svar #26 skrivet: 12 nov-09 kl 11:28 »
Hej!

Jag vet att Pekka i Kattastrand har gjort biobäddar i form av drivbänkar som står på utsidan av växthuset. Vattnet från tankar inomhus leds ut till drivbänkarna och sedan tillbaka igen. När jag besökte honom i slutet av oktober förra året hade han bra produktion av sallad i drivbänkarna och då hade han haft -8 grader på natten. Bänkarnas underdelar är tjockt trä, överdelarna är 16 mm kanalplast. Grus som bäddmaterial.

Din tanke med isolerade dammar är intressant. Jag hade liknande tankar när jag var och besökte en firma som säljer swimmingpooler. Dom hade små poolhus av kanalplast som såg ut som vanliga tunnelväxthus fast lägre. Huset var konstruerat enligt teleskopprincipen och kunde skjutas undan och ihop på sommaren eller vid kall väderlek. Husets stomme var av aluminium och kunde glida på en bottenskena. Hoptryckt var huset bara en 4-del av sin fulla längd samlat vid ena kortsidan. Snyggt men svindyrt. Det vore intressant att se hur en sådan konstruktion beter sig. Kopplat till en solpanel så kanske ....ja, du hajar. Odlar du fortfarande akvarieväxter? /Björno

Jan lindgren

« Svar #27 skrivet: 12 nov-09 kl 16:47 »
Hej!
Jag är för mycket en experimentmänniska för att hålla på med ett projekt länge. När det visade sig att vattenväxterna fungerade bra i stenull och näringslösning så slutade jag.  Jag provade också att odla i grus gödslat med lamagödsel. Det gick minst lika bra som näringslösning. Sommartid har jag för mycket uteväxter att sköta och studera så därför fungerar inte inneproduktion särskilt bra. Det var intressant att höra om drivbänkarna. Kanalplast är lätt så Louise bör kunna använda den tekniken på taken.
MVH
Jan

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #28 skrivet: 25 aug-12 kl 10:02 »
Jätteintressant tråd! Jag gillar att äta både kräftor och fisk och sallad. Det här är känns ju som ett toppensystem! =)

Hittade den här filmen om hur man kan bygga ett enkelt aquaponicssystem för inomhusbruk med öring i tanken -
Building an ibc aquaponic system
. Tror ni att man kan ha kräftor i samma tank under firrarna?

Sen funderar jag kring om man kan odla insekter som mat åt fiskarna (istället för fiskmjöl). Syrsor, argentinska kackerlackor, zoophobas osv. äter nästan allting (=matavfall från hushållet) och går att föröka i ganska stora mängder med enkla billiga medel. Förmodligen kan man samla in ganska mycket vilda insekter (och mygglarver) genom enkla fällor i naturen dessutom. Jag har även läst att fiskar äter gödsel från idisslare (likväl som fåglar gör) och fjäderfä. Vore ju dubbel nytta med gödseln om det stämmer. =)

Kan detta vara gångbart tror ni?

Tillägg:

Hittade en film om insektsodling för bla aquaponics på hawaiii. Kan det fungera i Sverige?

Why Grow Insects - Robert Olivier @ Natural Farming Hawai'i
« Senast ändrad: 25 aug-12 kl 12:50 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

fishyerik

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 30 aug-12 kl 01:51 »
Kräftor och fisk tillsammans, det beror på vilken fisk och storlek på de olika arterna.

Angående de "kryp" du nämner har jag odlat alla dom, och många fler, och det finns anledningar att de ligger på flera hundra kronor per kilo i grossist-led. Mjölmask är väl det som går att odla mest kostnadseffektivt om man gör det i riktigt stor skala. Inte väldigt roligt att hålla på med för de flesta när antalet kilo mjölmask börjar dra iväg. Kackerlackorna är lättare att odla någorlunda fräscht, men det känns vettigare att sälja dom för 400:-per kilo som terrariedjursfoder.

Att samla kryp att mata med är generellt sett inte heller det en bra konstant källa till foder, vissa foder går att samla rationellt en del av året.

Daggmask och kompostmask går att odla mer rationellt och fräschare, går även att skörda rationellt, finns färdiga mask-skördar-maskiner att köpa/kopiera. Det finns även fler typer av mask man kan odla, det är generellt mycket högvärdigt foder.

Det är ingen hit att försöka utfodra fiskarna med gödsel i ett intensivt system, det belastar vattenkvaliteten mycket mer än det när några fiskar, en helt annan sak i en stor damm där det är glest med fisk och ont om näring, då gödseln ger näring till primärproducenter och nedbrytare som sedan direkt eller indirekt kan utgöra föda åt fisken.       

Det finns de som hängt upp ett kadaver eller del av kadaver ovanför fiskarnas vatten så att fluglarverna ramlar ner i vattnet och blir mat, känns inte alls fräscht, men rationellt. 

Fiskar man i ett övergött vatten gör man ju generellt en god miljö-gärning i att ta hem eventuell vitfisk, och vill man inte äta dom går det att mata fisken i fiskodlingen med dom.

Det finns massor av små vattenlevande "kryp" man skulle kunna odla direkt i odlingsbehållarna, som skulle kunne ge lite animaliskt tillskott.

Tilapia kan odlas på enbart vegetabilier, men de äter gärna animalier.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 30 aug-12 kl 12:03 »
Kräftor och fisk tillsammans, det beror på vilken fisk och storlek på de olika arterna.

Angående de "kryp" du nämner har jag odlat alla dom, och många fler, och det finns anledningar att de ligger på flera hundra kronor per kilo i grossist-led. Mjölmask är väl det som går att odla mest kostnadseffektivt om man gör det i riktigt stor skala. Inte väldigt roligt att hålla på med för de flesta när antalet kilo mjölmask börjar dra iväg. Kackerlackorna är lättare att odla någorlunda fräscht, men det känns vettigare att sälja dom för 400:-per kilo som terrariedjursfoder.

Att samla kryp att mata med är generellt sett inte heller det en bra konstant källa till foder, vissa foder går att samla rationellt en del av året.

Daggmask och kompostmask går att odla mer rationellt och fräschare, går även att skörda rationellt, finns färdiga mask-skördar-maskiner att köpa/kopiera. Det finns även fler typer av mask man kan odla, det är generellt mycket högvärdigt foder.

Det är ingen hit att försöka utfodra fiskarna med gödsel i ett intensivt system, det belastar vattenkvaliteten mycket mer än det när några fiskar, en helt annan sak i en stor damm där det är glest med fisk och ont om näring, då gödseln ger näring till primärproducenter och nedbrytare som sedan direkt eller indirekt kan utgöra föda åt fisken.       

Det finns de som hängt upp ett kadaver eller del av kadaver ovanför fiskarnas vatten så att fluglarverna ramlar ner i vattnet och blir mat, känns inte alls fräscht, men rationellt. 

Fiskar man i ett övergött vatten gör man ju generellt en god miljö-gärning i att ta hem eventuell vitfisk, och vill man inte äta dom går det att mata fisken i fiskodlingen med dom.

Det finns massor av små vattenlevande "kryp" man skulle kunna odla direkt i odlingsbehållarna, som skulle kunne ge lite animaliskt tillskott.

Tilapia kan odlas på enbart vegetabilier, men de äter gärna animalier.

Tack för upplysande och utförligt svar. Blir ännu mer taggad av detta. ;)

Vilka storlekar på fisk och kräftor tror du krävs och vad är teorin bakom? Äter fiskarna småkräftor och tvärtom? Kan gödsel få ökad relevans om det göder både kräftor och fiskar?

Som barn lekte jag biolog och fångade insekter i glasburkar som grävdes ned i marknivå för att kunna titta på dem i förstoringsglas sen. Men om jag glömde burken en tid kunde den vara överfull av insekter när jag väl tittade till den. Funderar om detta skulle kunna sättas i system på sommaren till firrarna? En gräshoppsfångare på sensommaren är också en tanke.

Såg du insektsodlingsfilmen jag postade ovan? Har mejlat med de som tillverkar BioPoden för Black Soldier Flies och de menar att den fungerar exakt likadant för vanlig husfluga. Maggotsen äter det mesta man ger dem och sedan när de är mogna "migrerar" de uppför rampen och samlas smidigt och hygieniskt upp i ett uppsamlingskärl (t ex rätt ned i ett utfodringstråg för höns eller ned i en fiskdamm).

Spännande att odla "kryp" tillsammans med fiskarna också. Vad är det för arter och hur går det till? Mygglarver kanske?

Tilapia har jag förstått är svårt i Sverige pga. kylan. Karp och Sutare... är väl svårt att hitta köpare till inbillar jag mig. Regnbåge eller annan laxartad fisk kräver fiskmjölk men jag har läst att insekter skulle kunna ersätta upp till hälften av fiskmjölket rent näringsmässigt om man kan producera insekterna billigt. Därav intresset. Jag älskar firre med fettfena på tallriken liksom och vet att andra gör det också. =)

För oss med låg tillgång till mark inbillar jag mig också att Aquaponics ger ett reellt alternativ till traditionell växtodling och djuruppfödning ur självhushållningsperspektiv. Kan man föda upp 12 regnbågar i en tank enligt videon jag postade ovan räcker ju det faktiskt ganska långt. Lite sallad ovanpå det (även bildligt sett) gör det ju inte sämre. =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

fishyerik

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 30 aug-12 kl 15:46 »
Med kräftor är det så här, de är otroliga överlevare förutom när de byter skal, under skalömsningen och innan det nya skalet härdat är de rätt känsliga, för allt möjligt, till exempel andra kräftor och fiskar. Kräftorna i sin tur nyper sig gärna en fisk om de kan. De kräftor som är lagliga att hålla i Sverige flodkräfta och signalkräfta är lite pyssliga att odla i små system, särskilt signalkräftan då den är mer aggressiv, och det är en omständlig procedur att få pestfria signalkräftor. Signalkräftbestånd klarar att leva med kräftpesten, men det ätr lite på deras allmäntillstånd och gör dom mer känsliga för suboptimala förhållanden. Allt detta är iofs ganks irrelevant om man inte bara har kräftpestsmittat vatten att hålla kräftor i, eftersom flodkräftan kan hållas betydligt tätare och är betydligt mer värdefull. Flodkräftor kan produceras relativt effektivt i en "vanlig damm", om man ger dom lämpliga gömställen. Tillväxten är patetisk utomhus i vårt klimat, har för mig att det tar 5-10 år att nå laglig storlek. Saken med den långsamma tillväxten är att de inte växer under en viss ganska hög temperatur, sannolikt skulle man kunna korta ner tiden till i storleksordningen ett år i 25-gradigt vatten med hög kvalitet och bra foder.   

Även om kräftorna har lägre "kvalitetskrav" på fodret än de flesta fiskar är dynga i ett intensivt system absolut "no-no"!   

Du kan väl gräva ner en glasburk och sedan väga resultatet, och sen räkna på hur många glasburkar du behöver skörda för att få ihop till ett kilo?

Fluglarver kan man odla effektivt, om man ändå ägnar sig åt den något ofräscha hanteringen kan man ju göra odlingen lite större och sälja en del av fluglarverna till sportfiskare, få livsmedel förutom en del kryddor som kan tävla med det kilopriset. Jag orkade inte se hela filmerna, men jag är påläst om black soldier fly, husflugelarver och spyflugelarver går att odla på liknande sätt.

Har man mark är det väl inget större problem, bara att gräva en lite större damm, själv ska jag omvandla hela min kolonilott till aquaponics nästa sommar, huvudsakligen med "floating-raft"-teknik. Problemen med ogräs och sniglar/snäckor försvinner i princip, tillväxtförhållandena kan på många sätt hållas mycket stabilt nära optimala. Tempen blir stabil, fukthalt nära optimal, och näringstillgången väldigt god.  Det är en "passiv" princip, och inte riktigt lika effektiv som med pump, men insatsen blir väldigt mycket mindre. Lotten är på 60kvm, så för en måttlig fiskproduktion kan jag förlita mig huvudsakligen på "krypen" som kommer självmant till dammen.

Bor man i närheten av Östersjön så kan det finnas möjlighet att vissa tider under året håva så mycket mysis att det är väl värt en vända att samla och frysa in för att mata med resten av året. En del andra vatten kan få "zooplankton-blommningar" vissa perioder på året som kan göra det lönt att håva och frysa in. Lokalkännedom och timing är värt mycket.

Mycket hänger på hur intensivt man vill odla, ju mer man vill ha ut per ytenhet desto bättre lönar det sig med tekniska lösningar och höga investeringar.

Kryp som Hyalella azteca och Lumbriculus variegatus kan föröka sig i en slatt vatten i odlingsbädden om den är grovkornig och inte dräneras helt, säkerligen vissa arter av fjädermyggors larver också. Man ska väl inte vänta sig mer än ett litet tillskott av sådana organismer, särskilt inte inte tank som är mer eller mindre packad med stora ädelfiskar.
Kött är delar av djur!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 30 aug-12 kl 19:54 »
Med kräftor är det så här, de är otroliga överlevare förutom när de byter skal, under skalömsningen och innan det nya skalet härdat är de rätt känsliga, för allt möjligt, till exempel andra kräftor och fiskar. Kräftorna i sin tur nyper sig gärna en fisk om de kan. De kräftor som är lagliga att hålla i Sverige flodkräfta och signalkräfta är lite pyssliga att odla i små system, särskilt signalkräftan då den är mer aggressiv, och det är en omständlig procedur att få pestfria signalkräftor. Signalkräftbestånd klarar att leva med kräftpesten, men det ätr lite på deras allmäntillstånd och gör dom mer känsliga för suboptimala förhållanden. Allt detta är iofs ganks irrelevant om man inte bara har kräftpestsmittat vatten att hålla kräftor i, eftersom flodkräftan kan hållas betydligt tätare och är betydligt mer värdefull. Flodkräftor kan produceras relativt effektivt i en "vanlig damm", om man ger dom lämpliga gömställen. Tillväxten är patetisk utomhus i vårt klimat, har för mig att det tar 5-10 år att nå laglig storlek. Saken med den långsamma tillväxten är att de inte växer under en viss ganska hög temperatur, sannolikt skulle man kunna korta ner tiden till i storleksordningen ett år i 25-gradigt vatten med hög kvalitet och bra foder.   

Även om kräftorna har lägre "kvalitetskrav" på fodret än de flesta fiskar är dynga i ett intensivt system absolut "no-no"!   

Du kan väl gräva ner en glasburk och sedan väga resultatet, och sen räkna på hur många glasburkar du behöver skörda för att få ihop till ett kilo?

Fluglarver kan man odla effektivt, om man ändå ägnar sig åt den något ofräscha hanteringen kan man ju göra odlingen lite större och sälja en del av fluglarverna till sportfiskare, få livsmedel förutom en del kryddor som kan tävla med det kilopriset. Jag orkade inte se hela filmerna, men jag är påläst om black soldier fly, husflugelarver och spyflugelarver går att odla på liknande sätt.

Har man mark är det väl inget större problem, bara att gräva en lite större damm, själv ska jag omvandla hela min kolonilott till aquaponics nästa sommar, huvudsakligen med "floating-raft"-teknik. Problemen med ogräs och sniglar/snäckor försvinner i princip, tillväxtförhållandena kan på många sätt hållas mycket stabilt nära optimala. Tempen blir stabil, fukthalt nära optimal, och näringstillgången väldigt god.  Det är en "passiv" princip, och inte riktigt lika effektiv som med pump, men insatsen blir väldigt mycket mindre. Lotten är på 60kvm, så för en måttlig fiskproduktion kan jag förlita mig huvudsakligen på "krypen" som kommer självmant till dammen.

Bor man i närheten av Östersjön så kan det finnas möjlighet att vissa tider under året håva så mycket mysis att det är väl värt en vända att samla och frysa in för att mata med resten av året. En del andra vatten kan få "zooplankton-blommningar" vissa perioder på året som kan göra det lönt att håva och frysa in. Lokalkännedom och timing är värt mycket.

Mycket hänger på hur intensivt man vill odla, ju mer man vill ha ut per ytenhet desto bättre lönar det sig med tekniska lösningar och höga investeringar.

Kryp som Hyalella azteca och Lumbriculus variegatus kan föröka sig i en slatt vatten i odlingsbädden om den är grovkornig och inte dräneras helt, säkerligen vissa arter av fjädermyggors larver också. Man ska väl inte vänta sig mer än ett litet tillskott av sådana organismer, särskilt inte inte tank som är mer eller mindre packad med stora ädelfiskar.

Spännande. Tänker att kör man i tank fyller man ju upp med kranvatten och då kommer det ju ingen kräftpest med. Eller måste man desinficera småkräftorna på något vis innan tillsättning? Ett nät mellan kräftorna på golvet och fiskarna i vattnet ovan borde väl hålla dem ifrån varandra? Kan det fungera?

Så du tänker gräva en damm och odla direkt i den med flytande växtbäddar på något vis? Måste du inte fodra fiskarna under vintern sen? Hur gör du då? Jag funderar kring ett litet växthus eller  "billigare lokal" någonstans för tankar a la filmen ovan. Exakt samma tankar används till honungshantering så jag vet var jag får tag i dem. Inomhussystem borde ju vara bra för flodkräftorna om de är temperaturberoende. =)

Ska helt klart testa insektsburkarna. Begagnade honungsburkar kan nog rymma en hel del småkryp och sådana finns det gott om här. Även utskuret drönarvax borde ju smaka för en fiskgom kan tyckas. Sorteras enkelt från vaxet i en solvaxsmältare. Kan man få fiskar/kräftor att äta mördarsniglar borde sommarfodret inte utgöra några problem här krokarna överhuvudtaget. =)

fishyerik

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 31 aug-12 kl 05:35 »
Kranvattnet ska funka om de inte hämtas mer eller mindre direkt från "pestvatten", alltså signalkräftvatten. Är kranvattnet från grundvatten som hämtas nära pestvatten skulle jag nog desinficera vattnet först. Signalkräftor ska man sky som pesten, de är generellt sett bärare av den, signalkräftor är jämförelsevis värdelösa att odla, särskilt när man har begränsad yta.

Ska du ha intensiv uppfödning skulle nog jag rekommendera separata behållare för kräftor och fisk, IBC-tankar går att köpa så billigt att du inte behöver utnyttja fulla höjden, kräftorna kan gå i en egen tank som är kapad på höjden. Nät kan fungera i teorin, men det är väldigt pyssligt, både att få tillräckligt tätt, och sen att sköta.

Jag odlar "prydnadsfisk", på hösten kan jag sälja överskottet, eller flytta till större dammar beroende på vad det är för fisk. Fiskarna äter inte nämnvärt under vintern när de går utomhus eftersom deras metabolism styrs av temperaturen. Vill jag ha matfisk kan jag sticka ner och fiska i närmsta övergödda vatten, och samtidigt göra miljön en tjänst genom att det minskar övergödningen.

Inomhussystem är bra för uppväxt för flodkräftor, man behöver stora fönster och/eller artificiell belysning. ska aquaponics vara "självbalanserande" får man ju inte mata fisken/kräftorna mer än vad växterna får ljus till att fotosyntisera. För parning kräver kräftor sänkt temperatur, då kommer måttligt uppvärmt växthus väl till pass.

Vax är ingen bra fiskföda, men om du har fri tillgång till giftfritt vax kan du mycket enkelt producera stora mängder vaxmottslarver, det kan du mata fiskar med. Eller är det outvecklade bin som du ska smälta fram ur vaxet och mata med? Du får förlåta mina bristfälliga kunskaper i bioodling, men om det är bi-larver/puppor eller liknande så kan det fungera, och om man odlar bin så att IBC-tankar är lagom storlek för honungshanteringen kan det bli mängder värda att ta hand om.

Mördarsniglar tror jag inte fiskar äter råa utan att vara på svältgränsen, kanske om man kokar dom länge först, och sen kanske hackar/maler. Tror det blir mycket jobb för lite mat. Kräftorna kanske äter mördarsniglar som de är, det har jag inte provat. 

Kött är delar av djur!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 31 aug-12 kl 06:43 »
Kranvattnet ska funka om de inte hämtas mer eller mindre direkt från "pestvatten", alltså signalkräftvatten. Är kranvattnet från grundvatten som hämtas nära pestvatten skulle jag nog desinficera vattnet först. Signalkräftor ska man sky som pesten, de är generellt sett bärare av den, signalkräftor är jämförelsevis värdelösa att odla, särskilt när man har begränsad yta.

Ska du ha intensiv uppfödning skulle nog jag rekommendera separata behållare för kräftor och fisk, IBC-tankar går att köpa så billigt att du inte behöver utnyttja fulla höjden, kräftorna kan gå i en egen tank som är kapad på höjden. Nät kan fungera i teorin, men det är väldigt pyssligt, både att få tillräckligt tätt, och sen att sköta.

Jag odlar "prydnadsfisk", på hösten kan jag sälja överskottet, eller flytta till större dammar beroende på vad det är för fisk. Fiskarna äter inte nämnvärt under vintern när de går utomhus eftersom deras metabolism styrs av temperaturen. Vill jag ha matfisk kan jag sticka ner och fiska i närmsta övergödda vatten, och samtidigt göra miljön en tjänst genom att det minskar övergödningen.

Inomhussystem är bra för uppväxt för flodkräftor, man behöver stora fönster och/eller artificiell belysning. ska aquaponics vara "självbalanserande" får man ju inte mata fisken/kräftorna mer än vad växterna får ljus till att fotosyntisera. För parning kräver kräftor sänkt temperatur, då kommer måttligt uppvärmt växthus väl till pass.

Vax är ingen bra fiskföda, men om du har fri tillgång till giftfritt vax kan du mycket enkelt producera stora mängder vaxmottslarver, det kan du mata fiskar med. Eller är det outvecklade bin som du ska smälta fram ur vaxet och mata med? Du får förlåta mina bristfälliga kunskaper i bioodling, men om det är bi-larver/puppor eller liknande så kan det fungera, och om man odlar bin så att IBC-tankar är lagom storlek för honungshanteringen kan det bli mängder värda att ta hand om.

Mördarsniglar tror jag inte fiskar äter råa utan att vara på svältgränsen, kanske om man kokar dom länge först, och sen kanske hackar/maler. Tror det blir mycket jobb för lite mat. Kräftorna kanske äter mördarsniglar som de är, det har jag inte provat.

Är det bättre ekonomi i  prydnadsfiskarna än i matfisk och kräftor tror du?

Japps, det är drönarlarver man skär ut och avdödar som en del i varroabekämpning. Ganska stora mängder varje år om man är KRAV, som vi delvis är eftersom vi leasar några dussin bisamhällen av en KRAV-biodlare. Känner du en biodlare kan du säkert få drönarlarver av hen eftersom det annars bara kastas. Smaskens för höns också. Hur man odlar vaxmott har jag goda kunskaper i... det brukar liksom lösa sig självt i ramlagret. =)

Ok, jag får intrycket att ett växthus vore bästa lösningen. Måste fundera vidare. Kräftor kan man ju sälja dyrt, men  går snabbt att äta upp och särskilt mätt blir man ju inte. Regnbåge borde ge mer mat till mig själv. =)

Verkar kunna bli en hel del elkostnader om man vill hålla systemet igång året runt också. Belysning och så. Värme kanske går att få ned kostnaderna för via kaminlösningar med låg vedförbrukning e d.- http://www.richsoil.com/rocket-stove-mass-heater.jsp

Den här filmen ger intressant inspiration gällande inhysning av aquaponics för den småskalige självhushållaren -
20,000 lbs of Fish + 70,000 Vegetables per 1/4 Acre ... Portable Farms Aquaponics

Frågan är om det kan löna sig att importera de där grejerna?
« Senast ändrad: 31 aug-12 kl 06:49 av Vargalyster »

fishyerik

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 31 aug-12 kl 12:25 »
Ekonomin i det man odlar beror ju hela tiden på, men kilopriset på prydnadsfisk ligger ju normalt på över 1000:- kilot, men det rör sig då sällan om stora fiskar, så man får sälja fler i stället. Än så länge finns det bra med pengar i koi, prydnadskarp, det är väl en av de få arter som kan växa väldigt fort och ändå betinga ett riktigt högt kilopris. Jag odlar mest akvariefisk andra akvariedjur och akvarieväxter. Även ett akvarium där man odlar djur och växter tillsammans är ju en form av aquaponics-system.   

Ja visst är det märkbara elkostnader inblandade om det ska vara "full rulle" året runt. Nackdel om man ska köra tilapia, men det går att minska konsekvenserna av det genom att ta kullar i november, och föda upp dom lite extra dyrt över vintern när de inte behöver så mycket plats, och skicka ut dom i större behållare över sommaren i växthus och sen slakta av när det blir för dyrt att hålla varmt, eller för dyrt att skjuta till nog med ljus för att växterna ska rena vattnet tillräckligt väl. Med regnbåge får man väl acceptera att tillväxten avstannar på vintern helt enkelt.

Vad gäller kräftor så har jag hört från relativt pålitlig källa om en person som födde upp Procambarus clarkii till ätklara på tre månader i 28-gradigt vatten. Fiskar och kräftor växer,  om alla andra betingelser är uppfyllda, snabbare ju varmare det blir, tills temperaturökningen medför negativa effekter. Djuren har ingen termometer, många vanliga "experter" glömmer bort eller saknar insikt i detta, det är enkla naturlagar som påverkar temperaturtoleransen, och även om 28 grader kanske inte är praktiskt tillämpbart att odla flodkräftor på så kan det vara så att den temperatur som i praktiken ger bäst tillväxt är så hög att de flesta biologer och traditionella kräftodladre skulle hävda att den temperaturen skulle leda till att kräftorna dog.
Kött är delar av djur!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 01 sep-12 kl 09:58 »
Intressant. Teoretiskt skulle man kunna odla kräftor och fisk riktigt intensivt året om bara man håller hög temperatur i vattnet mao? Med veduppvärming borde väl priset kunna gå ned bara man lyckas hitta rätt balans i eldning mot temperatur. Varför kan man inte få regnbågar att växa vintertid också?

Hade ingen aning om att det odlades louisianakräftor i Sverige, ej heller tilapia.

Hittade föresten den här filmen om hur man bygger en "Rocket Mass Heater". Killen gör det i en biodome där han kör aquaponics. Området har vinter. Men om han kan elda så att han kan odla och få fisken att växa året om vet jag inte.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_DhCRUMxnNM#!
« Senast ändrad: 01 sep-12 kl 15:40 av Vargalyster »

fishyerik

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 04 sep-12 kl 14:37 »
Självklart går det att odla fisk och kräftor året runt om man har varmt vatten året runt, även regnbågar. Man får då inte solljus nog att odla växter särskilt effektivt, men om man vill odla aquaponiskt kan man i växthus komplettera solljuset och värmen med artificiell belysning, som avger både ljus och värme.

Struntar man i växterna på vintern går det att värma med ved ja. Grovt räknat, avrundat går det ungefär en kWh för att värma en kubikmeter vatten en grad, och en liter ved, inräknat mellanrummen i vedtraven, ger väl ca en kWh när man räknad med lite förluster, rätta mig någon om jag har fel.

En IBC-tank rymmer bara en kubikmeter, så varje liter vedtrave ger en hel grads höjning, mer än 5 grader ska man inte häja temperaturen för fiskar på en begränsad tidsrymd, ska man höja mer än 5 grader gör man det bäst genom att höja tempen 2-3 grader om dagen, en "snabbhöjning" klarar de flesta alldeles utmärkt, men att upprepa en sådan process om och om igen en hel vinter är inte bra.

Stor vattenvolym är bra på så många sätt, om man har ett system med 10 IBC-tankar, går det 10 "liter ved" för att höja en grad, och temperaturen om de står i samma utrymme sjunker nästan lika mycket långsammare. I den storleksordningen tror jag att det börjar börjar kunna bli praktiskt med veduppvärmning, eftersom man kan elda 30 liter ved eller till och med lite mer varje dag, och systemet kan tåla att man låter bli att elda någon dag även om det är riktig kallt ute, om det inte står utomhus eller alltför oisolerat. 

Kräftorna var en kull som drogs upp på kul, Tilapia odlas sporadiskt som akvariefiskar, och en del personer provodlar ibland för matfiskproduktion.

Kött är delar av djur!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 12 dec-12 kl 19:08 »
Oj, ser att jag missat ett svar här. Tack för det. Vi har hittat lokaler i en källare inne i stan som vi kanske kan testa lite aquaponics i nu. Får se om vi går i mål. :)

En fråga som dykt upp är hur man gör med slakt och försäljning? Måste man ha godkänd slaktlokal för fisk precis som med fågel, kaniner osv? Misstänker att det är väldigt dyrt isf. Eller kan man klara sig om man bara odlar kräftor och säljer dem levande till slutkund?

fishyerik

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 13 dec-12 kl 15:55 »
Tyvärr kan jag säga säkert, men generellt har reglerna för fisk varit betydligt mindre besvärliga att uppfylla än för andra djurslag, så länge man inte ger sig in på förädling av produkten.

Överlag förändras regler ganska snabbt numera, så man får kolla upp vad som gäller och vad som är "på tapeten" innan man drar på sig stora kostnader. Allt går ju inte att kolla upp vad som kommer att hända, men jag tror man gör sig själv en tjänst om man kollar med personal på berörda myndigheter vad som gäller och vad de stör sig mest på, och passar på att vara lite trevlig på en gång.   

Sist jag snabbkollade vid vilken omfattning man behöver tillstånd för fiskodling för miljöpåverkan var det vid en årsproduktion på 5 ton, nu ser det ut som gränsen har delats upp, och man ska göra en miljökonsekvensbeskrivning och lämna in, plus en anmälan, om man planerar att förbruka mellan 1,5 och 40 ton foder per år. Över 40 ton foder per år behöver man dessutom söka miljötillstånd för. 

För övrigt kan man ju sälja fisk levande också, om de har eller kommer att kräva godkänd slaktlokal. Inte bara för direkt konsumtion, utan även sättfisk.
Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser