Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ölbryggningsproblem = dåligt utbyte  (läst 8492 gånger)

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #20 skrivet: 05 nov-09 kl 20:52 »
Hos byhandlaren , 67 kr flaskan .

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #21 skrivet: 05 nov-09 kl 21:03 »
Hos byhandlaren , 67 kr flaskan .

Köp å testa JAG är nyfiken!! å lämna sedan bryggrapport.  ;)

mvh H

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #22 skrivet: 05 nov-09 kl 21:06 »
Ska göra   :)

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #23 skrivet: 09 nov-09 kl 18:25 »
Jag har ju gått från just satser till att försöka göra "the real thing" och visst blior det jobbigare å kräver mer grejjer men resultatel blir avsevärt mycke bättre utom då utbytet !
flaskproblemet löste jag genom att skaffa mig en corneliusanläggning så nu är det egen fatöl som "avnjuts" :-\

mvh H

Jag slabbade en del med dom här ölsatserna som man kan köpa å bara tillsätta socker och vatten, men gott blev det aldrig, jag antar att jag gjorde det mest för rusets skull.
Numera köper jag lättöl o dricker för smakens skull, sen gör jag hembränt med en plastis för rusets skull ;D
« Senast ändrad: 09 nov-09 kl 19:21 av Oktober13 »

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #24 skrivet: 09 nov-09 kl 20:19 »
Helst vill man ju göra öl med äkta malt och humle. men faktiskt tycker jag att "Cooper's Stout" håller rätt så god klass.
Den har jag använt vanligt strösocker :o som har jäst ut till ca 5,5 %.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #25 skrivet: 09 nov-09 kl 20:38 »

Samma säger en gammal kompis som gör stouten då & då  :)

mvh H

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #26 skrivet: 13 nov-09 kl 10:31 »
Vill bara lägga in ett tips jag har fått angående sköljning av flaskor:
Se till att ha flaskorna i en back, använd sedan ett galler (tex hylla från kylskåp) att lägga över backen. Tadaa, nu kan du tömma alla flaskor samtidigt (om du håller gallret tätt mot backen alltså  ;) ) påfyllning av nästa vatten sker lämpligast med duschslang eller liknande.

Möjligen har detta varit självklart tidigare för alla utom mig... men jag tyckte det var ett smart tips i alla fall! ;D

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

steken

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #27 skrivet: 17 nov-09 kl 18:04 »
Har Bara Bryggt "All Grain" 2 ggr men fler inkommande. jag har legat runt 70% då med Batch Sparge
Hade då:
3.7k Pale malt
0.9kg vienna
2hg Crystal
Blev ca 20liter 1048

Så något har du som påverkar negativt :(
Försök klura, skriv ner det du gör under bryggningen temp tider osv. och innan du brygger nästa gång ha ett bryggschema det hjälper mig iaf  även om jag alltid glömmer skriva ner :)
Men allt detta du kanske redan vet

Jag förespråkar enkelhet och gillar Batchsparge har inte orkat med en massa Stop vid olika temp då det verkar för slabbigt eller kräver utrustning som jag inte har.

Och all grain är oslagbart i smak :)

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #28 skrivet: 17 nov-09 kl 18:38 »


Nu har jag fått hem den nya sändningen med malt så vilken dag som helst så ska det bryggas en pale ale så att jag får testat å se om det var skrotmalt jag köpte förra gången!  :)

Jo en variant av bryggjournal för jag alltid  :)

ölet smakar utmärkt det är ju som sagt "bara" utbytet" som kajkar.... :(
återkommer med rapport när jag orkat köra en omgång..

tack för receptet förresten hur mycket humle (bitter/smak/arom) körde du? :)


steken

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #29 skrivet: 17 nov-09 kl 19:44 »
Har alltid beställt från humlegården och inte haft några poblem där tänkte beställa från malmagnus nästa gång.

Du kan ju haft otur och krossen kanske inte var helt bra/legat lite för länge. Sen vet jag inte hur mycket PH och så spelar in då jag inte har haft några problem själv så har jag inte behövt läsa på om det samma gäller syrarast ingen erfarenhet.

Och alen var en Amerika style ale. Så bara Cascade :)

30g Cascade 60min
15g 30min
7g 15min
7g 5min

Blir en fräsch lättdrucken öl för att vara ale :P hittade på brewtalk.com som prisas av alla där  Crystalen skulle vara 10l men jag körde med annan sist då den inte fanns i lager min var litet mörkare men gott som in i .... blev det endå


Min första batch jag gjorde någonsin har jag inte kvar receptet på(Hd Crasch) men den var strået vassare dom amerikanska är väldigt citrusaktiga.
Det var en india pale ale så ska jag försöka göra om sen. Jag gillar mycket humle smak :)

Och ja du måste berätta sen hur det går
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 19:50 av steken »

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #30 skrivet: 18 nov-09 kl 13:41 »
Har alltid beställt från humlegården och inte haft några poblem där tänkte beställa från malmagnus nästa gång.

Vad är malmagnus? Sökte på nätet men hittade inget.
Kan du lägga in en länk?

steken

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #31 skrivet: 18 nov-09 kl 18:34 »
Adressen till maltmagnus är:

http://www.maltmagnus.se/

Jag glömmde visst ett "t"  med rätt namn hade det säkert poppat upp när du sökt  :-[

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #32 skrivet: 19 nov-09 kl 09:01 »
Nu har Jag testat med mycket bra resultat!!!  ;D  ;D

Jag kan ju nämna att skillnaden i krossning mellan det som jag köpte av maltmagnus och det som humlegården skickade är mycket stor!
Det kan ju faktiskt vara så att det krävs en rejäl syrarast med pilsnermalten från magnus för att få ett godtagbart resultat eller så fick jag helt enkelt malt som inte var tillräckligt krossad..


Iallafall
Prime Minister's Pale Ale

5 kg paleale
250gram crystal

30 min 65 grader
45 min 73 grader



Humle
35gram kent golding 60 min
15 gram kent golding 10 min

flödeslakning
första 1.5 l   höll mellan 1070-1080
efter   10 l    över   1060
efter   20 liter        1030
jäst safeale us-05 (en slurry)
det som hamnade i tunnan (22liter) höll  1060   ;D ;D

Ett helt godtagbart resultat som säkert kan bli mycket bättre .. :)
mvh H


steken

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #33 skrivet: 19 nov-09 kl 21:25 »
Supernice !  ;D

Vad kul att höra att det gick så bra. Har du slatt in det i beersmith motsv. ? så du kan se din efficiency

Och det Receptet låter inte tokigt :) du får tala om hur det smakar när det är klart ! Så kanske jag sätter en sats sen var allt för länge sen jag bryggde har haft fullt upp me flytt.

hmm ska maila malt magnus sen innan jag beställer och fråga om olika kross antar att han kan krossa efter hur man vill ha det. Är fortfarande sugen att testa hans malt.

Har även som projekt att göra egen malt senare, testar just nu med helt vanlig foderkorn. Billigt om jag gör fel och getterna får äta upp misslyckade försök och om det går bra så får det bli att jaga maltkorn.

Malt Magnus

  • Inlägg: 2
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #34 skrivet: 19 nov-09 kl 23:07 »
Nu har Jag testat med mycket bra resultat!!!  ;D  ;D

Jag kan ju nämna att skillnaden i krossning mellan det som jag köpte av maltmagnus och det som humlegården skickade är mycket stor!
Det kan ju faktiskt vara så att det krävs en rejäl syrarast med pilsnermalten från magnus för att få ett godtagbart resultat eller så fick jag helt enkelt malt som inte var tillräckligt krossad..


Iallafall
Prime Minister's Pale Ale

5 kg paleale
250gram crystal

30 min 65 grader
45 min 73 grader



Humle
35gram kent golding 60 min
15 gram kent golding 10 min

flödeslakning
första 1.5 l   höll mellan 1070-1080
efter   10 l    över   1060
efter   20 liter        1030
jäst safeale us-05 (en slurry)
det som hamnade i tunnan (22liter) höll  1060   ;D ;D

Ett helt godtagbart resultat som säkert kan bli mycket bättre .. :)
mvh H



Kan bara meddela att jag krossar för närvarande Humlegårdens malt i samma kross som min egen malt, så konstigt att du fick bättre resultat med Humlegårdens malt, själv brukar jag ta ett jod prov innan jag lakar ut för att se så att enzymerna har gjort sitt, vilket dom förmodligen inte hade gjort i ditt fall, hade du en ovanligt tjock mäsk? då går det trögare med socker omvandlingen har jag märkt.

Synd att du fick sämre resultat med min malt, dom flesta brukar faktiskt få samma eller högre utbyte med min malt, men det beror ju oxå på bryggverket hur det funkar.

/ Magnus

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #35 skrivet: 20 nov-09 kl 22:54 »

Hej malt magnus kul att du har hittat hit till alternativ!!  :)

Eftersom dessa bryggningar är de första all grain jag gjort så vet jag ju inte hur krossad malt "ska" se ut, men har läst mig till att det kan vara från knappt spräkt hölje till nästan mjöl.
Det som jag fått från dig hamnar på det förra och det som kom från humlegården någonstans mittimellan.
Oavsett så har det ingen större betydelse för det som störde mig var att jag hade en känsla av att jag hade gjort rätt under bryggprossesen och ändå fick detta "kassa" utbyte så ville jag ju naturligtvis kolla om det fanns några som kunde hjälpa mig att hitta ev. felkällor.

Det som verkar troligast just nu är att jag fått okrossat skickat till mig och jag får väl göra en liten beställning till för att utröna om detta är fallet. Jag är ju inte ofelbar så det kan ju vara så att jag gjort en felbeställning även om jag inte finner detta troligt eftersom det inte finns någon kross i hushållet.

nåväl jag är inte ute efter att hänga nån eller så, utan ville bara ha feedback på mina tankar och tror naturligtvis inte att du medvetet skulle leverera "skit". :)
Brygden jag gjorde sist blev förövrigt mycket bra så råvaran i sig är det ju inget fel på :)

Och till steken receptet hittade jag på humle.se  :)

steken

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #36 skrivet: 21 nov-09 kl 10:49 »
Ja som sagt jag kommer fortfarande testa en beställning hos maltmagnus. Tråkiga med att inte ha någon Bryggshop här i stan, oftast hamnar portot på samma som malten.
helst om man brygger i den lilla skalan som jag gör :P

för övrigt så ligger det 2kg grönmalt i ugnen på 65-67 grader och ska bli crystal malt. Det smakar redan sött och gött så verkar som att min hemstöpta malt faktisk converterar :)
Helt fantastiskt roligt

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #37 skrivet: 22 nov-09 kl 08:42 »


Ja som sagt jag kommer fortfarande testa en beställning hos maltmagnus. Tråkiga med att inte ha någon Bryggshop här i stan, oftast hamnar portot på samma som malten.
helst om man brygger i den lilla skalan som jag gör :P

för övrigt så ligger det 2kg grönmalt i ugnen på 65-67 grader och ska bli crystal malt. Det smakar redan sött och gött så verkar som att min hemstöpta malt faktisk converterar :)
Helt fantastiskt roligt

Jösses :P (dreglar)

nu snackar vi alternativ ölbryggning KUL!!
det är ju då det verkligen kan bli ekonomi i drycken åxå, har kikat massvis med ggr i seymour självhushållning å
på sikt kanske man tom kan skörda båda råvarorna t.o.t

ser fram emot rapport eller varför inte en egen tråd om det  :D

steken

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #38 skrivet: 22 nov-09 kl 11:18 »
Ja det kommer bli en egen tråd sen när jag har ett färdig bryggt resultat !
Och jag försöker hålla det på självhushållarnivå d.v.s säga jag har inte byggt en massa tekniska prylar utan använder pannrummet att torka malten i och ugnen bara till specialmalten.
Mitt problem nu är hur jag ska rosta basmalten.

Den ligger på tork i pannrummet och torkar fint men efter torkningen ska ju även basmalten rostas lite grand och det problemet har jag inte löst så energieffektivt. Kommer förmodligen bli ungnen denna gång men måste hitta någon billig och bra lösning.
Känns inte så energi effektivt att bränna på ungnen.

Bryggning kommer det först bli under julledighet då jag hade tänkt dekoktionsmäska som man gjorde förr i tiden när malten inte var av topkvalite.

Malt Magnus

  • Inlägg: 2
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #39 skrivet: 26 nov-09 kl 18:22 »
Hej malt magnus kul att du har hittat hit till alternativ!!  :)

Eftersom dessa bryggningar är de första all grain jag gjort så vet jag ju inte hur krossad malt "ska" se ut, men har läst mig till att det kan vara från knappt spräkt hölje till nästan mjöl.
Det som jag fått från dig hamnar på det förra och det som kom från humlegården någonstans mittimellan.
Oavsett så har det ingen större betydelse för det som störde mig var att jag hade en känsla av att jag hade gjort rätt under bryggprossesen och ändå fick detta "kassa" utbyte så ville jag ju naturligtvis kolla om det fanns några som kunde hjälpa mig att hitta ev. felkällor.

Det som verkar troligast just nu är att jag fått okrossat skickat till mig och jag får väl göra en liten beställning till för att utröna om detta är fallet. Jag är ju inte ofelbar så det kan ju vara så att jag gjort en felbeställning även om jag inte finner detta troligt eftersom det inte finns någon kross i hushållet.

Du Har så rätt.... du har beställt hel malt, och hel malt har du oxå fått, så det förklarar ju det dåliga utbytet!
Var noga med att kryssa i kross rutan när du beställer, om du vill ha malten krossad.

Välkommen med framtida beställningar och kom ihåg kross krysset!  ;D , eller köp en malt kross ;)

/ Magnus



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 4 användare (1 dolda)
Urban Larsson, simon.arvestrand, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser