Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ölbryggningsproblem = dåligt utbyte  (läst 8479 gånger)

Yrmff

  • Gäst
ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« skrivet: 25 okt-09 kl 20:02 »
Hej!!

Jag har hoppat från ölsatser till att köra "all grain" och gjort efter alla konstens regler men får ett katastrofalt dåligt og.
Jag har både flödeslakat och nu sist batchlakat utan bättre resultat >:(

mellan 5-6 kg malt ska ge ca20 liter med og på minst ca1050..
jag får ut ca 10 liter med detta og å det nöjer jag mig inte med..

sist körde jag åxå en proteinrrast plus odentliga försockringsraster utan märkbar förändring..
vad finns det som kan ställa till det så att det inte "tömmer" malten på det gottiga
nån som har nån ide? ???

mvh Heikki

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #1 skrivet: 25 okt-09 kl 20:08 »
Jag kan lära dig brygga dricku istället.. ;)

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #2 skrivet: 25 okt-09 kl 20:43 »
har du rätt temperatur hela tiden som rasten ligger för lakning?
när jag med vänner brygger öl så får vi oftast högre og än beräknat, dock inte jättehögt över.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #3 skrivet: 25 okt-09 kl 21:11 »
har du rätt temperatur hela tiden som rasten ligger för lakning?
när jag med vänner brygger öl så får vi oftast högre og än beräknat, dock inte jättehögt över.


Jupps!! jag har ett isolerat kombi mäsk/lakkärl å kollar flera ggr per rast å det dippar max ett par grader...
trodde att mina problem kanske låg iatt jag misslyckades med flödeslakningen så därför batchlakade jag sist med samma taskiga resultat.. >:(

funderar på att köpa malt från annat ställe för att kolla om jag fått "skrotmalt" .alternativt göra en lång syrarast för att eliminera detta som felkälla ,men det kanske är overkill då det man läser säger att detta knappast behövs i vårt land.
hur mycket kan ett för högt ph inverka?


mvh
heikki




Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #4 skrivet: 25 okt-09 kl 21:13 »
Jag kan lära dig brygga dricku istället.. ;)

Låter intressant!! :) aldrig smakat trots att jag syslat med hembryggning (från å till) i snart 30år!!

mvh Heikki

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #5 skrivet: 26 okt-09 kl 08:42 »
Jag förstår inte de där termerna som Yrmff använder, men jag brygger på rökmalt för det mesta. I vikt vet jag inte, men jag häller 20 liter krossad malt i en spann och sen häller jag på hett vatten i ett par omgångar så att det blir en gröt som håller ca 75 grader. Sen tar jag mäskrodret och rör kraftigt, häller ev på lite mer kokande vatten. Under tiden som vattnet kokar upp lägger jag rosten i tappspannen. När jag är nöjd lägger jag på några täcken och går och lägger mig.

Eftersom jag brygger i liten skala, alltså bara en spann i taget, blir rosten ganska enkel. Några enepinnar som jag bygger i tre lager, sen mycket enris med så mycket enbär på som möjligt. När morgonen kommer häller jag över mäsken i tappspannen och öppnar kranen och sätter på vatten på spisen. När den första lännan runnit igenom häller jag tillbaka den i tappspannen och håller på så tills lännan är ganska klar, sen häller jag på kokande vatten och låter det rinna sakta. Det ska bli 20-25 liter. En del tar jag av och kokar med humle, sen häller jag tillbaka det i jässpannen. Det här blir ganska maltstark vört, så om man vill kan man ta ut en spann till eller i alla fall en halv. Jag kyler några deciliter vört och rör ut en flisa bakjäst i den, som jag sen tillsätter när vörten svalnat.

Vill man tillsätter man socker, farin eller honung. Till de första 20-25 litrarna tycker jag inte att det behövs.

Detta är ungefär hur jag brygger min dricka.
snus? vad är priset på en pris?

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #6 skrivet: 26 okt-09 kl 09:19 »

vurre..

Är det detta som kallas dricku?

mvh Heikki


og är vörtens startvärde i socker .Jag använder Oechsle mätare och vill jag brygga 20 liter starköl så skall det gå åt (grovt räknat)ungefär 5kg malt där den lakade vörten  hamnar på ca 1050 Oechsle.
Jag får alså ut 10-12 liter under samma förutsättningar och det känns inte speciellt tillfredställande...

mvh H
« Senast ändrad: 26 okt-09 kl 09:29 av Yrmff »

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #7 skrivet: 26 okt-09 kl 11:23 »
Det kallas dricke eller dricka. Dricku är bestämd form.

Jag tycker att det verkar optimistiskt att få ut 20 liter starköl på 5 kg malt. Jag räknar alltså ungefär samma volym malt som jag vill ha öl. Det bör röra sig om ca 7-8 kg men jag har inte vägt det.

Bearbetningen med mäskroder när mäskens temp ligger på 68-72 grader hjälper till att lösa ut sockret.

På gammalt vis kokade man vörten, reducerade den, för att få till hög koncentration. Med då ska man helst ha en riktig brygggryta och det har inte jag, tyvärr.

Sen beror ju mycket på malten. Jag använder sällan industrimalt utan köper av folk som mältar själva. Hur den är krossad spelar också in.

Det bästa sättet att avgöra om det är lagom är att smaka på vörten. Och jag tror att du ska satsa på mellanöl hellre än starköl.
snus? vad är priset på en pris?

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #8 skrivet: 26 okt-09 kl 12:41 »
ja om alkoholhalten slutar på 4-5 % skulle jag vara mycket nöjd dvs ha en restsötma på mellan 1005 -1015 på mina 20 liter.

1050-1010= 40 = 5.3% vol% på brygden...alså starköl 4-4.5% =mellis duger åxå fint... :P
enligt dom bryggbeskrivningar som jag läst är det inget konstigt att få ut ca 7liter per kg malt med dessa värden, å det är här jag inte blir nöjd iochmed att jag bara får ut ca hälften... :'(

mvh Heikki

Appeltorp 12

  • Inlägg: 152
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #9 skrivet: 05 nov-09 kl 10:15 »
Det beror ju helt på vilken malt du använder och vilken halt av sockerarter den innehåller, du måste även tänka på vad du brukar ha för utbyte; om maltens maxkapacitet ligger på 1060 per kg och liter (bara ett exempel) så betyder inte det att du kommer att få 1060, det är den totala sockermängden i malten, värdena för de vanliga maltsorterna brukar leverantören ha koll på.
Sedan brygger man ett antal gånger och antecknar vad man får för resultat och räknar därefter ut vilket utbyte man får i procent, låt oss säga att du landar på 75% utbyte i genomsnitt, då vet du det och kan justera mängden malt för att få ganska exakt det OG du är efter.

Kolla över temperaturerna, vad har du för mäskningstemperatur?
Hur lakar du? vad har du för lakningstemperatur
Vilken basmalt är det du använder?

Sedan har du rätt i att mellan 5-6 kg borde ge dig ett utbyte på kring 20 liter vid 1050
« Senast ändrad: 05 nov-09 kl 10:28 av Appeltorp 12 »
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #10 skrivet: 05 nov-09 kl 11:08 »
Intressant ämne.
Det låter rätt jobbigt att göra öl på detta sätt, vad är fördelarna?


Själv köper jag burkar från Rulles och sätter till 23 liter vatten per burk, sedan socker.
Tycker att det fungerar bra. Blir gott!
Första gången var det lite mer komplicerat, innan jag lärt mig tekniken. vi rörde med en borrmaskin för att få det bra blandat. Men det behövs inte har jag kommit på. Numera häller jag bara på kokande vatten på smeten i några omgångar.

Ibland har det hänt att jag gjort det för starkt, dvs jag har haft i för mycket socker, men jag har lärt mig nu.

Det jobbigaste är faktiskt att fylla på flaskor, med all sköljning osv.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #11 skrivet: 05 nov-09 kl 12:30 »
Fördelen att göra öl från malt är att det blir fräschare smak; man kan blanda olika sorters malt och få olika smaker; om man jämför med att köpa maltextrakt blir det billigare.

De flesta som håller på med ölbryggning tycker inte att strösocker har i öl att göra eftersom det ger en "spritig" smak möjligen med undantag att man primar med socker.

Jag har aldrig mäskat något annat än alemalt men där får jag ut 5 l /kg som ger mellanölsstyrka och det tycker jag är ok.
Jag har inget isolerat kärl utan kör i en gryta på spisen med en termometer nerstucken.
Lägger en silduk i ett durkslag och tömmer i rubbet. Låter vörten rinna igenom maltbädden en gång till.
Tömmer tillbaka malten i grytan och fyller på nytt varmt vatten, silar av på samma sätt som ovan.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #12 skrivet: 05 nov-09 kl 13:24 »
Mitt experiment med att göra egen malt slutade med att katterna hittat ett nytt material till sandlådan .
Jag tror inte den kryddningen fungerar  :-\
Men har nu hittat flaskor om  ca halv litern som ska sättas till en 20 liters dunk med vatten .
Är det riktig malt i grunden eller är det bara sockersirap i dessa satser ?
Har läst här både lyckade och mindre lyckade resultat med denna sirap .

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #13 skrivet: 05 nov-09 kl 20:01 »
Mitt experiment med att göra egen malt slutade med att katterna hittat ett nytt material till sandlådan .
Jag tror inte den kryddningen fungerar  :-\
Men har nu hittat flaskor om  ca halv litern som ska sättas till en 20 liters dunk med vatten .
Är det riktig malt i grunden eller är det bara sockersirap i dessa satser ?
Har läst här både lyckade och mindre lyckade resultat med denna sirap .

Egen malt är ju en dröm får se om man orkar nån gång,och kattpiss kan det ju smaka ändå om man har otur ;D :-X
Vet inte vad för typ av ölsats du pratar om men en halv liter till 20 låter väldigt lite = svagt öl!!
Hur stor sockergiva är det meningen att man skall sätta till ?

mvh H

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #14 skrivet: 05 nov-09 kl 20:18 »
Det beror ju helt på vilken malt du använder och vilken halt av sockerarter den innehåller, du måste även tänka på vad du brukar ha för utbyte; om maltens maxkapacitet ligger på 1060 per kg och liter (bara ett exempel) så betyder inte det att du kommer att få 1060, det är den totala sockermängden i malten, värdena för de vanliga maltsorterna brukar leverantören ha koll på.
Sedan brygger man ett antal gånger och antecknar vad man får för resultat och räknar därefter ut vilket utbyte man får i procent, låt oss säga att du landar på 75% utbyte i genomsnitt, då vet du det och kan justera mängden malt för att få ganska exakt det OG du är efter.

Kolla över temperaturerna, vad har du för mäskningstemperatur?
Hur lakar du? vad har du för lakningstemperatur
Vilken basmalt är det du använder?


Sedan har du rätt i att mellan 5-6 kg borde ge dig ett utbyte på kring 20 liter vid 1050

Jag har köpt pilsnermalt från Maltmagnus och körde nu sist med stegmäskning 40 50 60 70 grader med tiderna 15 30 30 15
och batchlakat runt 70grader Jag hadde 4 kg p malt 1.5kg viener och 300 gram carapale 10. När allt var lakat å klart så hadde jag og 1035 å inte mer än 15-16 liter kokreducerat till ung. 10- 12 liter blevog 1045 ca.
smakade äver på rtesterna och dessa hade tydlig sötma.. så det jag lutar åt är att malten inte varit tillräckligt krossad  eller att jag behöver en lååång syrarast eller liknande. Jag tänker i dagarna beställa från humlegården för att se om det blir bättre resultat.
mvh Heikki

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #15 skrivet: 05 nov-09 kl 20:28 »
Om det rörde sig om svagt öl skulle ingen köpa . Här räknas öl från ca 5,2 % . Jag köpte porter igår och den låg på 6,5 % .
Jag måste prova en flaska , har inte gjort det än . Trodde att ev ni hade testat den här typen .
Tycker inte det skulle vara kul om det bara är socker kulör sas i flaskan .

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #16 skrivet: 05 nov-09 kl 20:29 »
Intressant ämne.
Det låter rätt jobbigt att göra öl på detta sätt, vad är fördelarna?


Själv köper jag burkar från Rulles och sätter till 23 liter vatten per burk, sedan socker.
Tycker att det fungerar bra. Blir gott!
Första gången var det lite mer komplicerat, innan jag lärt mig tekniken. vi rörde med en borrmaskin för att få det bra blandat. Men det behövs inte har jag kommit på. Numera häller jag bara på kokande vatten på smeten i några omgångar.

Ibland har det hänt att jag gjort det för starkt, dvs jag har haft i för mycket socker, men jag har lärt mig nu.

Det jobbigaste är faktiskt att fylla på flaskor, med all sköljning osv.

Jag har ju gått från just satser till att försöka göra "the real thing" och visst blior det jobbigare å kräver mer grejjer men resultatel blir avsevärt mycke bättre utom då utbytet !
flaskproblemet löste jag genom att skaffa mig en corneliusanläggning så nu är det egen fatöl som "avnjuts" :-\

mvh H

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #17 skrivet: 05 nov-09 kl 20:31 »
Om det rörde sig om svagt öl skulle ingen köpa . Här räknas öl från ca 5,2 % . Jag köpte porter igår och den låg på 6,5 % .
Jag måste prova en flaska , har inte gjort det än . Trodde att ev ni hade testat den här typen .
Tycker inte det skulle vara kul om det bara är socker kulör sas i flaskan .

vad är det för märke ?

mvh H

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #18 skrivet: 05 nov-09 kl 20:34 »
Något kryptiskt med kyrilliska alfabetet , men det är öl och inte kwass .

Yrmff

  • Gäst
SV: ölbryggningsproblem = dåligt utbyte
« Svar #19 skrivet: 05 nov-09 kl 20:47 »
var får man tag på det?

mvh H


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser