Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tamaste rasen?  (läst 8373 gånger)

Pullarius

• Uppland
SV: tamaste rasen?
« Svar #40 skrivet: 07 jul-10 kl 22:44 »
Azoo-Linas sätt att värdera rasernas tamhet är nog det mest rättvisande som finns. Snudd på vetenskapligt. Mera sånt från andra experter säger jag som bara är blivande hönsägare.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #41 skrivet: 07 jul-10 kl 23:14 »
Upplever samma som Azoo-Lina. Man märker en stor skillnad mellan raser. Särskilt mellan tunga och lätta. Dv kochin tycker jag blir tama fast man knappt hanterar dem medan kullsyskon av annan ras eller blandning kan bli helt jäkla hysteriska om man inte gör dem vana vid hantering. Skriker som att de ska dö när man fångar dem.

Ett exempel förra året var en Islandskorsning jag hade. Mina Islandshöns när jag fick dem började med att flyga till skogs för de var så vilda. En bodde i skogen i en vecka. Nu är de lugnare men gillar inte när man ska ta dem. Den ena vrålar fortfarande som att den ska dö om man tar henne, även om den inte springer ifrån en när man närmar sig.

I alla fall så hade jag en kull med lite blandat. Och en utav kycklingarna hade en av dessa hysteriska mammor. Jag grejade och grejade. Alla kycklingar kom fram till en, utom Islandskorsningen som var försiktigare. Man löft, klappade... Gjorde allt för att den van. Men det gick aldrig att få honom riktigt tam.

Andra raser upplever jag kan vara tama under en viss tid. Sedan hamnar de i någon övergångsålder. Ett exempel är min araucanatupp. Han var jätterar som liten. Flög upp på axeln och så... Nu skulle jag aldrig våga släppa honom lös på gården för då får jag aldrig tag i honom igen tror jag (sista gången jag hade honom lös var när jag hade spruingit med en håv i 1 timme och halvt grinade och svor ::) ). Han blev så när han började komma in i könsmognad. Hönan kom cokså in i någon "fjollålder". Men nu har hon lugnat ned sig igen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 08 jul-10 kl 09:51 »
Jag har knappt håll på med dom dv.kochin jag fick av dig och de är livrädda för mig  ;D

Torry

« Svar #43 skrivet: 23 jul-10 kl 10:34 »
Mina Plymouth Rockkycklingar har varit tama sen dom föddes. Har aldrig haft så sociala kycklingar som dom någonsin.
Här är dom när dom hjälper matte att rensa bort påskliljeblad. ;D

Gardenworkers

//Torry

Weasel

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 23 jul-10 kl 10:37 »
Mina Plymouth Rockkycklingar har varit tama sen dom föddes. Har aldrig haft så sociala kycklingar som dom någonsin.
Här är dom när dom hjälper matte att rensa bort påskliljeblad. ;D

Gardenworkers
//Torry

Tänkte precis säga samma sak!
Fick 4 PR kycklingar av patrick här på forumet för ett par veckor sen, de följer en som en hund! Verkligen häftiga! Ska definitivt bli fler av dem!!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Torry

« Svar #45 skrivet: 23 jul-10 kl 11:44 »
Dom är förmodligen syskon för mina kommer också från Patrick. Synd att jag bara fick tre tuppar, får hoppas att dom blir riktigt odrägliga när dom blir äldre annars blir det svårt att göra av med dem.... :P
//Torry

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #46 skrivet: 24 jul-10 kl 13:14 »
Har nu sammanställt tråden ;)
Moderna engelska stridshöns 4
Dv kochin 4
Silkeshöns 3
Plymouth rock 3
Brahma 3
Chabo 3
Orpington 2
Kochin 2
Faverolle 2
Svarthöns 2
Maran 1
Indiska stridshöns 1
Sebright 1
Holländska dvärghöns 1
Islandshöns 1
Lohman 1
Rhode island red 1
Araucana 1
Croad Langshan 1
Vorwerk 1
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

patrick.

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 24 jul-10 kl 13:25 »
Dom är förmodligen syskon för mina kommer också från Patrick. Synd att jag bara fick tre tuppar, får hoppas att dom blir riktigt odrägliga när dom blir äldre annars blir det svårt att göra av med dem.... :P
//Torry

jajemen,. dessa är helsyskon :),, synd att de blev tuppar av hela högen bara :(,,  föräldra hönsen är faktiskt också väldigt sociala,. nästan knähöns :P,.

Tänkte precis säga samma sak!
Fick 4 PR kycklingar av patrick här på forumet för ett par veckor sen, de följer en som en hund! Verkligen häftiga! Ska definitivt bli fler av dem!!

vad bra att de är såå tama,.. trodde nästan inte det då dessa 4:a gick ensamma i en gård på 50 kvm,. men såfort man kom in till dem så sprang dem efter en, särskillt tuppen ;).. .

Själv tycker jag dv kochin är den tamaste av alla jag haft (Y),. den kommer så fårt man sätter ner handen och sätter sig på den ju :P,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser