Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tamaste rasen?  (läst 8479 gånger)

Gert

• Småland
SV: tamaste rasen?
« Svar #20 skrivet: 25 okt-09 kl 13:27 »
Citera
Men jag har hört om stridshönsen att dom ska vara så sociala, har ingen egen erfarenhet , än, men de blir nog.

Mina moderna engelska stridisar var näst efter dvärgkochin dom som var lättast att få tama.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #21 skrivet: 25 okt-09 kl 13:42 »
här hemma så borrar ci och sprikar med spikpistol och sågar ner träd att hönsen är så vana att ingen bryr sig om man kommer med en motorsåg vid örat på dom  ;D  

Dom kanske har blivit döva ::)  ;) ;D
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 25 okt-09 kl 13:47 »
Dom kanske har blivit döva ::)  ;) ;D
;D ;D

Då har våra det också för här borras,sågas och skruvas det också i närheten av hönsen och de bryr sig inte, lägger sig under cirkelsågen och tittar på allt spån som drösslar ner  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 25 okt-09 kl 14:47 »
haha, Ja, kimma. kanske har våra höns blivit döva nu efter allt jobbande ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 25 okt-09 kl 14:54 »
tycker att aracuana är lite väl vilda men det kanske bara är mina?

Det är inte bara dina! ;D Mina två hönor är rätt spralliga och mina små lavender skenar omkring som små pilar! ;D

Kom på flera gosisar nu! Som någon redan skrivit dock men kan bara instämma om att MES:ar är så rara!! ;D
Angående chabos så är en bland de tamaste här en chabo. Bara att plocka upp hur man vill och har alltid varit en sådan sedan den var en liten plutt. :P Sebright är också väldigt sociala. =D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #25 skrivet: 25 okt-09 kl 16:26 »
Svarthönsen blev väldigt tama när de väl blev tama så att säga.
Dvärgkochinsarna blev tama direkt men är inte så väldigt kontaktsökande
Silkestuppen är det svåraste jag träffat men hönan är rar.
Holländska dvärgar är sjukligt nyfikna och blir plåstertama när de väl blir tama.
ofrivilligt hönslös

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 25 okt-09 kl 17:11 »
Är det bara jag som inte har haft problem med vilda och galna Islands Höns;) Men dom allra tamaste höns jag gräs haft var mina Holländska Vithättor.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #27 skrivet: 25 okt-09 kl 18:08 »
Av de hönor jag har är nog lohmannhönorna de tamaste. Blommehönsen är orädda och nyfikna, men gillar inte att man t ex lyfter upp dem. Lohmannhönorna var iofs våra första och det var lite mer spännande då, både för barnen och oss, barnen lyfte runt på dem mer och de satt med oss och fikade vid trädgårdsmöblerna.

Leghornshönsen är nog de minst tama, till och med Snövit som ett tag var jättego och flög upp och satte sig på min arm när det var matdags. De verkar iofs ha tålt ruggningen väldigt dåligt, de sitter mest på pinne och ser trötta ut hela dagarna. Men så ruggade de också väldigt våldsamt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Izze

• Vill lära mig mycket och lite därtill.
    • Västergötland
    • ulfdjuret
« Svar #28 skrivet: 01 jul-10 kl 17:07 »
Kan bara hålla med angående svarthönsen.. mina är väldigt nyfikna, tama och älskar att flyga.

Sedan är ju rhode island red även de väldigt tama :)

e75

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 04 jul-10 kl 07:16 »
faveroll tycker jag är snällast äter ur handen springer fram när man ropar på den med tanker på sin storlek :D :D :D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 04 jul-10 kl 07:37 »
MESar  slår alla de är tama vid födseln.
Hedemorahöns

sussa

• odlar, odlar och odlar!
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 04 jul-10 kl 07:39 »
Mina Cochin var de tamste jag haft, följde mig vart jag än gick, men faveroll ligger inte långt efter med tanke just på storleken är nog faveroll väldigt trevliga. Tuppen blev hanterbar oxo, gick att ta upp och inpektera fötter och sporrar på utan problem.
Efter regn kommer sol :)

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #32 skrivet: 04 jul-10 kl 10:59 »
Jag funderade ett tag och kom fram till att den enda av våra höns som man inte kan lyfta upp och hantera mest som amn vill är vår blandis tupp. Det tror jag mest beror på att han är utstött av förstetuppen och därför alltid på sin vakt.

Sen kom jag på att alla våra underbara höns som allt som oftast fått folk att reagera med "Va! Kan höns vara så där? Kan man verkligen klappa de? Kommer de när ni ropar?" osv osv faktiskt inte finns längre förutom en. Den lilla dvärg chocin hönan blev ännu trevligare och mysigare när hon blev själv. Det verkar som om hon leker med de minsta barnen här hemma. HOn kacklar och kollar att de ser henne. Springer in i bokhäcken och gömmer sig.VÄntar medans de letar efter henne och om de inte hittar henne utan går därifrån så kacklar hon lite och tittar fram med huvudet.

De "nya" orpingtonarna som vi köpt är ju två år gamla och har endast varit till avel innan. Första dagarna var de väldigt reserverade men även det börjar ge sig nu. Att alla barnen pratar med dem varenda dag och ajg sätter mig vid deras hönsgård och pratar med hönsen åtminstonde en timme om dagen tror jag är det som är avgörande. De börjar bli tamare och kommer oftast fram och hälsar. Jag räknar med att de innan sommaren är slut kommer att komma när man kallar på de.

Hade en  aracuana och efter ett ttag så blev även hon tam. Även om hon var den som varit skyggast så kunde man ju plocka upp henne och klia henne i nacken  precis som med alla andra höns vi haft. Vår blandis tupp gick det att göra lite som man ville med från början innan han blev andre tupp. så även han hade nog blvit bra med en egen flock (vilket han skulle fått om han bara inte gått och blivit dödad).

Så visst kan tamheten bero på rasen men mest tror jag att det beror på tiden man ger de (och då är det ju lättare ju färre höns man har). Tror även att det beror på vilken höna det är dvs just den hönans personlighet
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #33 skrivet: 05 jul-10 kl 09:42 »
Har inte så stor raserfarenhet med Brahmorna jag har är jättetama! Likadant med Croad Langshankycklingarna. Sitter jag på marken med dem så hoppar de upp i famnen och myser :-*!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #34 skrivet: 05 jul-10 kl 16:52 »
jag tror alla raser går få bra tama om man hela tiden håller på med dom och har man barn som hela tiden vill hålla på med dom så går det fort.....men givetvis finns några som är lättare som Moderna Engelska Stridshöns de stora lugna Cochin och dvärg Cochin.....Hedemora också ...så det finns en hel del ;)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #35 skrivet: 05 jul-10 kl 18:15 »
Jag skulle nog säga MES:ar och sen chabo... ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 06 jul-10 kl 09:19 »
jag tror alla raser går få bra tama om man hela tiden håller på med dom och har man barn som hela tiden vill hålla på med dom så går det fort.....men givetvis finns några som är lättare som Moderna Engelska Stridshöns de stora lugna Cochin och dvärg Cochin.....Hedemora också ...så det finns en hel del ;)

Instämmer! Tror faktiskt inte någon ras går att få lättare än en annan, men är vad jag tror bara.  ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 06 jul-10 kl 09:55 »
Instämmer! Tror faktiskt inte någon ras går att få lättare än en annan, men är vad jag tror bara.  ;)

Håller inte med.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 06 jul-10 kl 14:25 »
Nä jag vet.. är många som inte gör  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #39 skrivet: 06 jul-10 kl 15:37 »
Jag tycker definitivt att det skiljer mellan raser. Ett exempel:
Jag kläckte Stor Kochin, Vorverk, Dvärg Fönix, Isbar och Brahma i princip samtidigt. Gruppen är uppvuxen tillsammans och har följaktligen sköts och hanterats på samma sätt, upplevt samma läskiga saker och samma spännande och roliga saker.

Om jag visar mig i Hönsgården idag kommer Stor Kochin :-* och Brahma :-* först tätt följt av Vorverken ;D. Isbaren är nyfikna men kommer inte ända fram utan håller lite avstånd. Dvärg Fönixen springer åt andra hållet :-\

Av det drar jag slutsatsen att det är mycket svårare att få Dvärg Fönix tam än Stor Kochin och Brahma. Vorwerk och Isbar är något mitt emellan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser