Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintertiden = viloperioden!  (läst 16008 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
Vintertiden = viloperioden!
« skrivet: 17 okt-09 kl 12:01 »
Ja nu närmar sej vintern och den tid våra djur har sin viloperiod innan våren och avelssäsongen börjar. Den här tiden är nålsögat för allt vilt i markerna, vilda som tama fåglar som djur. Och det är så här jag gör och tänker vid fjäderfähollet som jag vill delge andra, det har jag beprövat i många år så jag vet att det fungerar bra i alla fall hos mej.

Det är också meningen att det kan ge tankar om hur våra fjäderfän fungerar. När jag läser i forumet om höns, vaktlar, ankor osv. får jag uppfatningen om att fjäderfäna som vi gillar så mycket behandlas som outtrötliga maskiner och jag tror det är okunskapen att t.ex. Agda kan produsera året om och ge livskraftiga kycklingar och leva ett långt lyckligt liv fördet utan skrupler.

Den här vilotiden vintern är viktig för våra avelsdjur dels nu när fällningen är på upphällningen och om det ska bli en lyckad avelssäsong till våren med bra befruktningar och starka kycklingar som ska orka ta sej ur äggskalen

Nu i slutet av november börjar jag byta ut vetet mot korn och vid juletid får dom upp till 60% korn. Varför jag ger dom korn är för att det dämpar lusten till äggläggning, det blir mer lugnt i hönshuset osv.

Nu följer dom dagsrytmen för att få den vila och lugn dom behöver innan våren

Så här kan fodret se ut i % vid juletid.

60 %   KORN
20 %   VETE
20 %   ÄRTOR

Fri tillgång på snäckskal
Matrester från hushållet aldrig över 40%
Äpplen och grönt serverar jag efter tillgång.

I mån av tid så tar jag in några hinkar kompostjord som jag anv. framåt januari-februari månad med att så vetegräs, detta uppskattas väldigt och dom gillar även att plocka i kompostjorden, vetegräset får dom extra kick av och det sätter igång äggläggningen bättre. Men jag ska återkomma till det vid senare tillfälle.

Vad man ska ge akt på nu är att om höns, ankor, gäss, duvor mm. har smutsig fjäderdräkt, det är en indikation på att man har för fuktigt hos dom, lägg på kutterspån eller om man städar upp först, det är enkelt och billigt och framförallt bra uppsugningsförmåga. Är det dragigt och fuktigt nu så får dom lätt sjukdommar och/eller sänker deras vitalitet och det är under den viktigaste perioden på året när just fällningen ska pågå.

Nu i oktober-november slaktar jag bort allt överflöd i flockarna och då blir det bland höns och duvor, här. Det är en viktig del så man inte har överbefolkade utrymmen. Till mina femton hönor sparar jag minst tre tuppar.

Lycka till!
MVH
/Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Vintertiden = viloperioden!
« Svar #1 skrivet: 17 okt-09 kl 12:15 »
sunt sätt att sköta hönshållningen på..det där med korn visste jag inte..har kört samma foderblandning året runt men dragit ner ljus och grönt under nov-jan för att dom ska ladda om och sen liksom du sått lite gräs vid juletid(som jag sen klippt över kraftfodret + groddar för att få igång dom ordentligt i slutet av feb början av mars
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-09 kl 12:35 »
Ska man inte ge dom nåt grönt nu fram till i vår, eller har jag missuppfattat er? Trodde att torkade nässlor, groddar och annat grönt SKULLE ges när det inte går att hitta utomhus ....eller?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #3 skrivet: 17 okt-09 kl 12:43 »
jag gör kanske fel men jag vill att mina höns ska sluta/dra ner på värpningen(så långt det går) under nov-feb och då har jag tagit bort grönt helt men dom får givetvis det dom ska ha i vitaminväg..det rör sig om 2 månader utan grönfoder sen in på det nya året så ökas successivt ljus och grönfoder för att dom ska komma igång och lägga fertila ägg så snabbt som möjligt(håller inte på med någon större äggproduktion endast för kycklingkläck)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-09 kl 13:01 »
Ja det är verkligen inte lätt för mig som nybörjare att veta att man gör "rätt".  ;D :-\
Man vill ju verkligen sina djurs bästa,  men det är väl att lyssna på alla och sen ta ut det som verkar  vettigast utifrån dom förutsättningar man har - antar jag. :)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #5 skrivet: 17 okt-09 kl 13:31 »
Ja det är verkligen inte lätt för mig som nybörjare att veta att man gör "rätt".  ;D :-\
Man vill ju verkligen sina djurs bästa,  men det är väl att lyssna på alla och sen ta ut det som verkar  vettigast utifrån dom förutsättningar man har - antar jag. :)

tror att du är på rätt spår där ;) sålla och ta till dig det som passar dig..det är inte så komplicerat med höns dom är "förlåtande" varelser och det finns gott om utrymme för improvisationer alternativa ( ;D ) lösningar och anpassningar utifrån vad man själv har för resurser och mål med verksamheten..det vi pratar om i den här tråden är lite överkurs för en nybliven hönsägare..du har säkert nog med att hålla reda på allt nytt och dom kommer inte att dö för att du inte drar ner dom i produktion i vinter, fast nästa vinter bör du kolla lite på detta..en höna har bara ett visst antal ägg från födseln och då är det ju en smaksak hur man vill fördela dom..sen är det som Lars säger dom mår bra av en lågsäsong under vintern om man har tänkt ha dom i några år och det antar jag att dom flesta hobbyhönsägare vill

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-09 kl 14:21 »
Att minska på korn var nåt nytt, där ser man, alltid lär man sig något nytt på detta forum. :-[
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 17 okt-09 kl 17:33 »
Minska på vetet och öka korn ska det naturligtvis va` :-[
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-09 kl 17:43 »

Vad man bör dra ner på under viloperioden är väl proteinet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

prince

« Svar #9 skrivet: 17 okt-09 kl 19:15 »
mina värphybrider får krossad blandsäd ( havre och korn) året om och snäckskal och grus såklart...  Hur ska jag dra ner då så att det blir bäst för dem ???

Har extra ljus på vintern, men har bara lampan tänd mellan 10 och 15 så det ger ju inte dem en längre dag eller så...

De drar ner på sin värpning under vintern till ungefär hälften.

Räcker detta då för dem eller beöver jag göra något mer??

Strajder

• Aspegården
« Svar #10 skrivet: 18 okt-09 kl 09:28 »
Blir litet förvånad när jag läser om de som "tvingar" djuren till äldre tiders vintersvält. Forna tiders proteinbrist hos djuren är något som vi nuförtiden har möjlighet att undvika eftersom vi har tillgång till lämpliga fodermedel hela året. Det strider även mot gällande regler, se Jordbruksverkets hemsidor:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/foderochvatten.4.6beab0f111fb74e78a780001703.html

"Fodret ska ge tillräckligt med näring

Varje dag ska du ge dina fjäderfän foder som har en bra kvalitet och en lämplig struktur. Fodret ska ge djuren tillräckligt med näring."

Att överutfodra (ge för mycket näring) som leder till fetma är också olämpligt men att minska intaget av nödvändiga ämnen såsom protein på det sätt som en del beskriver strider mot all kunskap om hur en foderstat ska utformas.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 18 okt-09 kl 16:41 »
Blir litet förvånad när jag läser om de som "tvingar" djuren till äldre tiders vintersvält. Forna tiders proteinbrist hos djuren är något som vi nuförtiden har möjlighet att undvika eftersom vi har tillgång till lämpliga fodermedel hela året. Det strider även mot gällande regler, se Jordbruksverkets hemsidor:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/foderochvatten.4.6beab0f111fb74e78a780001703.html

"Fodret ska ge tillräckligt med näring

Varje dag ska du ge dina fjäderfän foder som har en bra kvalitet och en lämplig struktur. Fodret ska ge djuren tillräckligt med näring."

Att överutfodra (ge för mycket näring) som leder till fetma är också olämpligt men att minska intaget av nödvändiga ämnen såsom protein på det sätt som en del beskriver strider mot all kunskap om hur en foderstat ska utformas.

Nej, spontant vill jag nästan ge dem lite extra gotter om vintern. Dels för att det är kallt och de behöver energi till att hålla värmen och dels för att de inte hittar mycket ute att äta då. Men det kanske är fel tänkt? Lägger ägg gör de inte då i alla fall.
Jag trodde värme och ljus styrde äggläggningen till största delen?

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #12 skrivet: 18 okt-09 kl 17:53 »
Personligen ger jag mina höns fri tillgång på allfoder, havre/kornkross och snäckskal året runt. Utöver det får de även matrester och frukt. Jag litar på att mina höns vet själva vad de behöver och äter efter det - är det dessutom kallare och hönsen ruggar borde de väl behöva MER mat för att hålla värmen?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #13 skrivet: 18 okt-09 kl 18:33 »
Personligen ger jag mina höns fri tillgång på allfoder, havre/kornkross och snäckskal året runt. Utöver det får de även matrester och frukt. Jag litar på att mina höns vet själva vad de behöver och äter efter det - är det dessutom kallare och hönsen ruggar borde de väl behöva MER mat för att hålla värmen?

visst behövs det mer mat om det är riktigt kallt för att hålla värmen..men det finns vissa komponenter i foder som stimulerar värpning bla d-vitamin(eller d3 vitamin som dom får från solen)...det är vi människor som genom avel försökt få hönsen att lägga fler ägg på kortare tid och att dra ut på äggläggningssäsongen..på vintern värper de allra flesta raser mindre frekvent och dom mår bra av en naturlig "viloperiod" under de kalla månaderna...även om inte äggläggningen avtar helt så är det, om man är ute efter att kläcka fram kycklingar en fördel att samla upp dom inför vårsäsongen..nän sk vintersvält är det inte frågan om däremot att anpassa ljus, värme och foder så att dom ska få en "viloperiod" från äggproduktionen...jämför gärna detta med den ljusterapi som burhönsen får för att lägga så mycket som möjligt under sitt korta liv.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 18 okt-09 kl 18:40 »

Det är ju inte fråga om svält. Energifoder  ska de naturligtvis få så mycket de vill. Men proteinbehovet är större för djur som växer eller värper  eller ruggar  än för sådana som bara, tja, lever.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

prince

« Svar #15 skrivet: 18 okt-09 kl 21:50 »
jag ger mina som sagt krossad blandsäd året runt som huvudmat( kycklingar få kycklingstart såklart!! ) ( och FRI tillgång ill jag också påpeka)på båren-hösten går de fria och äter allsköns saker samt att de får extra gotter, på vintern så får de hackad lucerngräs som är torkat samt vildfågelfrö som solrosfrö etc som de älskar förutom sin mat såklart...och gotter
Mina lägger mindre ägg på vintern även om de producerar, men jag såsom en del andra trodde att det var dygnets kortare ljustimmar som avgjorde det mest?

Tycker inte att man ska dra ner på fodret så att de värper mindre, dock så anser jag det vara rätt att ändra fodret FÖR ATT de värper mindre...  8)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #16 skrivet: 18 okt-09 kl 21:54 »
tror inte att nån vill svälta sina hönor utan det handlar om att balansera om fodret..hursomhelst var och en blir vis på sin tro..

Gamina

« Svar #17 skrivet: 19 okt-09 kl 09:08 »
Det här är intressant. Mina 2 hönor värper inte. Den ena började rugga i början på augusti den andra la sig på ägg i mitten på augusti. Den ruggande hönan värper inte och den ruvande har börjat rugga och har en kull på 7 st 6 veckor gammla kycklingar. De får rejäl tillgång till foder eftersom kycklingarna behöver detta för att växa. De har ingen tillgång tille extra ljus utan det enda ljuset är det som moder sol ger (eller idag inte ger ;)).
Det talas här om att inte driva hönorna med fodret men det gör jag men jag ser inte hur det skulle kunna skada iom att de inte värper ändå. Är det egentligen att inte driva med fodret som är det viktiga eller att de inte värper?
Genbank för Gotlandshöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 19 okt-09 kl 09:24 »

Gamina, dina hönor BEHÖVER det kraftiga fodret eftersom de ruggar. Det kräver mycket näring att producera en ny fjäderdräkt.

Gamina

« Svar #19 skrivet: 19 okt-09 kl 09:45 »
Gud vad svårt det är att vara tydlig i text. Jag tänker givetvis inte ändra foderstat så länge jag tycker att det fungerar bra. Min ena höna har ruggat klart förutom vingpennorna som hon släpper ungefär en-två i veckan, stjärtfjädrarna har inte växt ut helt än det saknas 4-5 cm men i övrigt har hon nya fina fjädrar och är gudomligt vacker.
Den första delen av texten var bara en inledning till min egentliga fråga som ståd på slutet nämligen ifall det är viktigt att inte driva hönorna även om de inte värper eller börjar värpa.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hagelheta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser