Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintertiden = viloperioden!  (läst 16021 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Vintertiden = viloperioden!
« Svar #20 skrivet: 19 okt-09 kl 17:46 »
Då ska vi se om jag kan svara på lite.
Självklart ska man servera våra fjäderfän grönt, torkade nässlor osv om man har möjligheter även på vintern det är en viktig del i fodret vi ger dom.

Det här är intressant. Mina 2 hönor värper inte. Den ena började rugga i början på augusti den andra la sig på ägg i mitten på augusti. Den ruggande hönan värper inte och den ruvande har börjat rugga och har en kull på 7 st 6 veckor gammla kycklingar. De får rejäl tillgång till foder eftersom kycklingarna behöver detta för att växa. De har ingen tillgång tille extra ljus utan det enda ljuset är det som moder sol ger (eller idag inte ger ;)).
Det talas här om att inte driva hönorna med fodret men det gör jag men jag ser inte hur det skulle kunna skada iom att de inte värper ändå. Är det egentligen att inte driva med fodret som är det viktiga eller att de inte värper?

Den här hönan nu som började rugga i agusti, den hönan har börjat i rätt tid, hon har bara fällningen att tänka på och i lugn och ro klara av just fällningen.

Den andra hönan har visserligen legat tre veckor på ägg, men hela proseduren med att ta hand om kycklingarna har skjutit upp själva fällningen nio veckor. För att hon ska hinna klart till jul så måste hon tappa en massa fjädrar på en gång eller innom en kortare tid för att hinna ikapp. Under den här tiden går det åt mer energi och ett stressmoment för hönan. Vad det har för betydelse kan man försöka tänka sej själv vilken av dom båda hönorna som har haft det bäst om man kan säga så.

Sedan tänker jag på dom sju kycklingarna, ska dom gå till hushållet eller ska dom vara avelsdjur till nästa år. Ska dom gå som avelsdjur anser jag att dom kommer in i en fel cirkel. Man anv. dom i avel våren 2011 då dom fått gått igenom den rätta proseduren med fällningen hösten 2010 osv. Dom kycklingar som föds i augusti och senare kommer att bära sin första fjäderdräkt till hösten 2010 då dom ska börja byta i augusti.

Det här med vingens fjädrar räknar man dom tio yttersta "slagfjädrar" dom andra på vingen kallas innervingen som jag tror är lika många.
När man tittar på just slagfjädrarna så börjar dom släppa den tionde först om man räknar från den yttersta och innåt. Den första börjar dom tappa "tror" det är i juni månad och den sista i slutet eller som oftast i december månad.

Nu vet jag inte vad du ger dina hönor när du driver dom.

MVH

/Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Gamina

« Svar #21 skrivet: 19 okt-09 kl 20:54 »
Den höna som legat på ägg räknade jag faktiskt inte med att hon skulle rugga. Hon är kläckt i november förra året men trots det så faller det fjädrar av henne i en lagom takt. Den höna som började rugga i tid tappade fjädrar i en avsevärt högre hastighet.
Jag ger mina höns ungefär samma sak året runt. Jag vet endel om fodring av häst och applicerar det nästan rakt av på hönsen som jag är nybörjare på. Modifieringen som sker är att hästar och höns har olika matsmältningssystem och därmed utvinner näring på olika sätt ur födan och därför lever på olika saker. Jag driver kanske hönsen ganska hårt med fodret men ljuset är helt naturligt vilket ju gör att de inte värper. Det känns alltså som om det inte borde göra så mycket om jag nu skulle ge "fel" foder som driver för hårt.
Genbank för Gotlandshöns

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 20 okt-09 kl 09:18 »
Alla fåglar både tama och vilda ska igenom fjäderbytet varje höst, precis som det är för våra pälsbärande djur fast där får dom vinterpäls och sedan på våren byts den ut till sommarpälsen.

Nu vet jag inte om du driver med värpfoder eller vad du ger dom. Värpfoder är tillverkat just för att dom ska produsera ägg, som jag ser det, så t.ex. om du jobbar med din häst så ger du den extra foder "kraftfoder" men om du inte alls skulle låta den arbeta utan bara gå där, då tror jag inte du skulle ge den "kraftfodret", kanske en dålig liknelse eller sörklaring men jag hoppas du förstår vart jag vill komma. Om du ger dom värpfoder och låter dom förja daxrytmen får du nog en stressad höna innombords vad jag kan tänka mej.

Så det är därför jag går över till färskt vete i agusti när dom börjar byta fjäderdräkten, vetet gynnar fjädern och jag tycker att det är ett lättåtkomligt foder samtidigt som dom gillar det. Det kanske driver dom lite men nu får dom följa dagsrytmen, och när vi kommer fram här i slutet på november då dämpas äggläggningen mer med att jag övergår till korn i stället.

Nu pratar jag hela tiden om avelsdjur "höns, ankor, gäss, duvor mm." dom vi ska avla på till våren, för om man vill ha ägg så tar man undan just dom hönsen och har ljuset tänt och om man vill ge dom värpfoder fast där anv. jag i stället ärtorna som proteinkälla. Även jag kan känna en viss irritation över att få gå och köpa ägg i affären på senhöst och vinter.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Gamina

« Svar #23 skrivet: 20 okt-09 kl 09:31 »
Jag insåg helt plötsligt att jag gjorde en logisk kullebytta i mitt förra inlägg därav blev det lite konstigt.
Tack för svaret angående drivning med foder utan ljus. Dina tankar kan mycket väl stämma det finns en viss logik i dem.
Mina höns äter allfoder, havre, kornkross vete och soja+ det de kan hitta utomhus. Sojan kan de lätt peta bort ifall de inte vil ha den eftersom den är egna pelettar. Stundtals har sojan inte försvunnit men nu tar även den slut. Jag måste ju ge rejält med mat inkl. proteiner för kycklingarnas skull men jag tror att varje djur äter det som passar den individen.
Hur jag fodrar hästen ska vi nog inte gå in närmare på för det är ett kapitel för sig men de som ser henne konstaterar alltid att hon ser ut att må väldigt bra :D. Jag följer inte riktigt rekomendationerna och forskningen utan använder det enbart som grund. Vissa indivder stämmer inte med chablonen och hon hör uppenbarligen till den skaran.
Genbank för Gotlandshöns

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #24 skrivet: 20 okt-09 kl 10:20 »
En något fånig sak som jag funderat på är hur det inverkar att dygnet har så få ljusa timmar på vintern. Jag menar, finns det någon risk att de inte hinner få i sig vad de behöver? Eller är de helst enkelt så smarta att de löser det där på egen hand. Det är ju inte så att de äter dygnet runt vid midsommartid heller. Jag har något vagt minne av att jag läst om detta nämligen, därav frågan. Annars tror jag ganska mycket på hönans egen förmåga att känna vad hon behöver. Ger man allfoder eller värpfoder så har de ju inte den möjligheten.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 20 okt-09 kl 21:23 »
Gamina Självklart ska vi inte blanda in hästen i det här utan min tanke var att förklara på ett annat sätt.

Soshila:  Jag har en foderautomat som jag fyller på av foderblandningen till hönsen, då får de äta som dom vill och välja det dom tycker.
Det går några halvstora kycklingar ute fritt och ankor samt påfåglarna. Dom slänger jag ut en ungefärlig mängd foder på marken där dom får leta reda på och bli sysselsatta av. Påfåglarna fodrar jag även inne i stallet där dom bor nu för det mesta.

På dom timmar det är ljust på vintern hinner dom förse sej mad sitt dagsbehov av foder.

/Lars

Strajder

• Aspegården
« Svar #26 skrivet: 22 okt-09 kl 17:06 »
För alla som funderar kring utfodring av höns (både vinter och sommar) så finns flera bra artiklar som riktar sig till oss med hobbyhöns och mindre besättningar.

http://www2.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff47562/R%C3%A5dgivning_12.pdf

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo05_21.pdf

Dessa kan utgöra starten för den som önskar räkna ut hur mycket foder och vilken sammansättning som ger en lagom fet och välmående höna!

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #27 skrivet: 25 okt-09 kl 16:32 »
Vilken lärorik tråd! Tack för att ni delar med er :D *skriver upp på inköpslistan*
ofrivilligt hönslös

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 27 okt-09 kl 16:31 »
Är det någon som använder råg?
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #29 skrivet: 27 okt-09 kl 18:01 »
Är det någon som använder råg?

När jag läst på inför att börja blanda eget foder så läste jag att råg inte är så bra till höns, men jag vet inte varför.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 31 okt-09 kl 17:38 »
Vilken lärorik tråd! Tack för att ni delar med er :D *skriver upp på inköpslistan*

Jag tar åt mej av berömmet i.o.m. att jag är tråd startaren  ;D :-[

Tanken är det att jag vill få upp ögonen på fjäderfä ägare att det finns olika tider eller stadier i en hönas, ankas, gås mm. liv eller under ett år. Vad som är viktigt för att lyckas i avel och på utställningar. Att just tänka på det enskilda avelsdjuret så det ger livskraftiga ägg och ungar när avels säsongen börjar till våren. Det jag skriver om har jag prövat i många år och det ger ett jättebra resultat ang. avel, sjukdommar, kycklingar osv.

Det är på ett billigt och enkelt sätt att ha just fjäderfä till husbehov och hobby. Det ska vara på ett så lite tidskrävande sätt också om man skulle vilja det. Jag ska försöka skriva om hur jag gör innan avelssäsongen, ja även hur man kan eliminera för hök angrepp i hönsgården också.

Råg har jag aldrig anv. till mina djur och tittar man på dom vilda fåglarna så besöker dom inte gärna så mycket dom fälten som dom gör med vete och ärtfälten.

MVH
Lars

Strajder

• Aspegården
« Svar #31 skrivet: 01 nov-09 kl 10:02 »
Här kanske man ska notera att det kan finns en skillnad mellan att ha höns som hobby och att ha höns till husbehov.

För den som planerar att ställa ut sina djur kan det kanske finnas orsaker att styra utfodringen på samma sätt som exempelvis en elitidrottsman "laddar" inför en tävling.

Jag har mina höns/kycklingar för husbehov, alltså för att producera ägg och kött. Mina höns, vi har cirka 30, utfodras och sköts för att få ägg under hela året. Unghönsen kommer igång med värpningen ungefär då de gamla ruggar så helt utan ägg blir vi inte ens på hösten även om det minskar. Belysning i hönshuset är styrd med timer eftersom vi vill äta egna ägg under vintern också. Vi föder upp några kullar med kycklingar som får gå på lösdrift på betesvall över sommaren, tupparna slaktas i oktober och hönsen går in i den vuxna flocken.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 02 nov-09 kl 08:37 »
Näre man har höns för hobby och ställer ut är det viktigt att fällningen börjar i tid så att hönsen hinner bli klara med fällningen innan t.ex. utställningen.

Fällningen hos fåglar är en "syckel" som sker i en fågels liv under varje år och den börjar i ca. augusti månad och sluter i dom flesta fall i december. Den här tiden anser jag är så viktig för dom fjäderfä jag håller. Tanken hos mej är att ha en grupp hönor i ett annat mindre hönshus som jag kan styra med mat och ljus för ljust äggläggning skull. För det är lite iriterande att få gå och köpa ägg i affären. Men då skulle jag nog välja hönshybriderna.

Jag har också mina höns till husbehov och slaktar överskottet i oktober-november och flyttar över hönkycklingarna till hönshuset och dom vuxna. Jag sätter även till två-tre av dom tuppkycklingar jag valt ut och vill behålla i aveln.

/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 10 dec-09 kl 17:40 »
Ja nu har mitt foder till hönsen köpts in från bönderna i min omgivning så jag klarar mej i flera månader och det känns skönt att bara ha och ösa av  ;D.

I min vinterblandning nu är jag uppe i 50% korn, 20% vete och 30% foderärtor samt att dom får hushållsavfallet som är mäst skal från potatis, morötter, vitkål och äpple. Jag får även ett par ägg var dag av dom ca. 15 hönorna. I nästa vecka ökar jag på tio % till på foderblandningen och minskar samtidigt 5% på ärtor och vetet. Vidare kommer dom att ha den här blandningen till i slutet på januari månad då jag börjar gå över till avelsblandningen men den ska jag skriva om i en annan tråd.

Denna foderbl. ges även nu till ankor och påfåglar, påfåglarna får även en del majs i sitt foder. Ska nämnas att dom går fritt ute om dagarna så länge det är barmark.

/Lars

Lycka

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 14 dec-09 kl 13:36 »
Mina går in i vintervila trots att de har +10 i hönshuset över vintern.
Så har det varit varje vinter.
de håller upp ägglåggandet mellan 3 till 4 månader.
Börjar att lägga igen slutet på februari.
Hedemorahöns

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #35 skrivet: 15 dec-09 kl 19:29 »
hej,

mina lohmans hemma får värpfoder i fritillgång och havre/korn som sysselsättning i ströet

kycklingarna i ladan samt de på tillväxt får startfoder

vuxna höns i ladan får  havre/korn i fritillgång samt värpex någon gång i veckan som top up..

ankorna får havre/korn

brahmarna får havre/korn ( ingen värpex då blir de elaka)

hemma hönsen värpa 3 ägg per dag på 4 hönor ( jag har två till som ruggar, en susssex och en isbar som får samma mat men värpa ej)

i ladan är det hedemora och hollänsk dvärg som värpa nu men de är född i våras.....

alla har runt +5 grader och ljus (15w) 5 timmar på dag

de får ibland hushållsrester när de finns

de små kycklingar (1-4veckor) bor i min källare under lampa och får startfoder samt undulat frö... de äter nog mer än de vuxna...

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 11 dec-10 kl 13:59 »
Hej!

Tänkte dra fram den här gamla tråden igen iom att det ligger i tiden nu.

MVH
Lars

svartmyran

« Svar #37 skrivet: 14 dec-10 kl 19:51 »
Hej!
Varför anses det av de flesta vara så viktigt med vintervila under de mörka månaderna? Hur kan lite tillskottsbelysning stressa hönsen? I länder närmre ekvatorn är ju dagsljuset tillräckligt året runt; inte lider deras höns av det?
Hälsningar Svartmyran

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 14 dec-10 kl 20:53 »
Hej!

Vilken bra fundering eller fråga.
Vet inte om jag kan ge något bra svar men vad jag tänker på är att vid ekvatorn har dom inte dom betingelser som vi har här.

Tittar man på vilda djur och fåglar här så byter djuren till vinterpäls och fåglarna byter sin fjäderdräkt så dom ska klara av den kalla årstiden. Den här processen tar mycket energi och sedan kommer vintern som är korta dagar och kylan som också kräver energi. Det här gäller även våra tamfåglar och djur.

Under fjäderbytet och vintern som det går åt mer energi för, behöver våra djur den uppladdningen inför avelssäsongen, då kan dom ge starka och livskraftiga kycklingar/ungar.
Tillskottsbelysningen kan man ge dom höns man driver för äggläggning men inte till avelsdjuren som är dom finaste och värdefullaste i en besättning man vill avla på.

Vid ekvatorn har man andra betingelser som värme, ljus och mat hela året, dom behöver inte gå igenom den processen som våra djur gör.
Kan man då skapa den betingelsen som dom har vid ekvatorn, så visst kan det fungera och då ska man även tänka på att värmen hos hönsen skapar trivsel hos ohyra osv.

/Lars

sonja på slätten

• Halland
« Svar #39 skrivet: 14 dec-10 kl 21:24 »
Jag har mina höns "avställda"  under vintern.( Fast ett och annat ägg blir det ändå.)
Jag vill inte ha besvär med  hönor som blir ruvlystna under vintern, för då är risken stor att jag inte får avelsägg när jag vill ha dem  i mars.
Det går bättre att ha många hönor och tuppar tillsammans om de inte är på "avelshumör" så det blir färre avdelningar att sköta. Färre och större vattenskålar är en stor fördel på vintern.
Så viloperioden är för  MIG.
Också i alla fall.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser