Ja nu närmar sej vintern och den tid våra djur har sin viloperiod innan våren och avelssäsongen börjar. Den här tiden är nålsögat för allt vilt i markerna, vilda som tama fåglar som djur. Och det är så här jag gör och tänker vid fjäderfähollet som jag vill delge andra, det har jag beprövat i många år så jag vet att det fungerar bra i alla fall hos mej.
Det är också meningen att det kan ge tankar om hur våra fjäderfän fungerar. När jag läser i forumet om höns, vaktlar, ankor osv. får jag uppfatningen om att fjäderfäna som vi gillar så mycket behandlas som outtrötliga maskiner och jag tror det är okunskapen att t.ex. Agda kan produsera året om och ge livskraftiga kycklingar och leva ett långt lyckligt liv fördet utan skrupler.
Den här vilotiden vintern är viktig för våra avelsdjur dels nu när fällningen är på upphällningen och om det ska bli en lyckad avelssäsong till våren med bra befruktningar och starka kycklingar som ska orka ta sej ur äggskalen
Nu i slutet av november börjar jag byta ut vetet mot korn och vid juletid får dom upp till 60% korn. Varför jag ger dom korn är för att det dämpar lusten till äggläggning, det blir mer lugnt i hönshuset osv.
Nu följer dom dagsrytmen för att få den vila och lugn dom behöver innan våren
Så här kan fodret se ut i % vid juletid.
60 % KORN
20 % VETE
20 % ÄRTOR
Fri tillgång på snäckskal
Matrester från hushållet aldrig över 40%
Äpplen och grönt serverar jag efter tillgång.
I mån av tid så tar jag in några hinkar kompostjord som jag anv. framåt januari-februari månad med att så vetegräs, detta uppskattas väldigt och dom gillar även att plocka i kompostjorden, vetegräset får dom extra kick av och det sätter igång äggläggningen bättre. Men jag ska återkomma till det vid senare tillfälle.
Vad man ska ge akt på nu är att om höns, ankor, gäss, duvor mm. har smutsig fjäderdräkt, det är en indikation på att man har för fuktigt hos dom, lägg på kutterspån eller om man städar upp först, det är enkelt och billigt och framförallt bra uppsugningsförmåga. Är det dragigt och fuktigt nu så får dom lätt sjukdommar och/eller sänker deras vitalitet och det är under den viktigaste perioden på året när just fällningen ska pågå.
Nu i oktober-november slaktar jag bort allt överflöd i flockarna och då blir det bland höns och duvor, här. Det är en viktig del så man inte har överbefolkade utrymmen. Till mina femton hönor sparar jag minst tre tuppar.
Lycka till!
MVH
/Lars