Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?  (läst 13134 gånger)

Dandelia

  • Gäst
Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« skrivet: 15 okt-09 kl 19:57 »
Eftersom det kliar i fingrarna att pyssla med avel och skötsel, undrar jag om nån vet nån lämplig art att föda upp i lägenhet? Nåt som inte kräver hö och spån! Inget som flyger eller krälar, dock :-X

Hmm... Vandrande pinnar? Kackerlackor? Möss, kanske? Men dom behöver ju spån och luktar illa dessutom. Äsch, kom igen, gnugga geniknölarna! ;)


esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 20:18 »
Jag hade flera 500 liters akvarier med ciklider som jag födde upp yngel av och sålde till akvarieaffärer .
Vissa större ciklider är både fina att se på och betalas bra hos akvarister .
Oskar , röd oskar , jack dempsey m,fl .

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 20:42 »
ja, fisk hade jag också spontant sagt. kanske nåt ovanligt som är lite svårare att få tag på?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 20:45 »
Fisk? Har jag inte ens tänkt på. Hm, vet inte om det passar mej att ta hand om ett akvarium.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 22:51 »
ska det vara djur? annars kan man ju pyssla om blommor och odla lite. kanske nån ny sort orkideer, eller? då det inte ska vara spån eller inte får krypa heller blir det ju svårt. hur stor är lägenheten? ännu en hundkennel känns lite som om man inte vill uppmuntra till det. katter då?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #5 skrivet: 16 okt-09 kl 01:26 »
Blommor kan man inte avla på ;) Lägenheten på 49 kvm är förresten överfull av sommarens paprikaplantor. Det finns inte utrymme för några orkideér ;D Hundar har jag redan och katten bor hos en god vän.

Nej, det bör vara ett litet djur eller nån sorts insekt, nåt jag har nöjet att avla på och följa under livets gång. Jag tänker mej nåt som enkelt och snabbt förökar sej och som kan antingen säljas eller ätas upp av hundarna i slutändan. Ingen huvudsaklig höätare, för jag har inte plats med stora höbalar.

Tunga, utrymmeskrävande spånbalar kan ju ersättas med annat material inser jag. Pappersströ t ex! Det var ju en tanke :) Det går att få hemlevererat oxå. Fantastiskt! Det dammar inte och suger nog upp bättre än spån. Hmm... *funderar vidare*

Krypa får djuren i fråga gärna göra, men inte kräla som en orm! Brr, inga ormar... Då så, vart lutar det, tro? Verkar dra åt råtta eller mus av nåt slag... Hö är ingen stapelföda för dom, dom är små och lättskötta, gör massor med barn och kan ätas av hundarna när dom blir för många! Voila!

Jag har visst löst mitt problem! :P

Tack för tankehjälpen! Nu kan jag äntligen gå och lägga mej 8)

Ps...Det är visst musHANAR som luktar, har jag lärt mej ikväll när jag suttit och smådjurssurfat. Och jag behöver bara EN stinkis till ett gäng honor. Nån lista på fördelar och nackdelar om man jämför råttor och möss, tro? *surfar vidare istället för att lägga mej*


« Senast ändrad: 16 okt-09 kl 01:31 av Dandelia »

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #6 skrivet: 16 okt-09 kl 01:35 »
Eftersom det kliar i fingrarna att pyssla med avel och skötsel, undrar jag om nån vet nån lämplig art att föda upp i lägenhet? Nåt som inte kräver hö och spån! Inget som flyger eller krälar, dock :-X

Hmm... Vandrande pinnar? Kackerlackor? Möss, kanske? Men dom behöver ju spån och luktar illa dessutom. Äsch, kom igen, gnugga geniknölarna! ;)



Illrar , mkt trevliga o går på låda o man får snabbt sälja ungarna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-09 kl 08:23 »
Jag har haft nöjet att träffa några illrar. Busiga, goa och intelligenta men ack så illaluktande! :-X Inte kan man sätta igång och kränga illervalpar hursomhelst?! Ska dom inte ha vaccinationer och alla papper i ordning först? Det känns som en väldigt stor apparat och jag har tänkt mej nåt enkelt.

Jag avser inte att försöka "tjäna snabba pengar". Jag vill ha en givande hobby uppfödning som funkar i lägenhet :) Kan jag sen få lite "snacks" åt hundarna utav det är det bara en fördel! Jag kan för all del tänka mej insektsodling med men då behöver jag hitta avsättning för avkomman. Vill inte mata hundarna med skalbaggar... *ryyysa*
« Senast ändrad: 16 okt-09 kl 08:30 av Dandelia »

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #8 skrivet: 16 okt-09 kl 08:47 »
Men inte  matar man väl hundar med råttor.... ???

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #9 skrivet: 16 okt-09 kl 09:33 »
Men inte  matar man väl hundar med råttor.... ???

Jag matar mina med det mesta! Marsvin, kanin, lamm, nöt, kyckling, fisk. Snart står get på menyn. Ev katt (kattungar som ändå ska avlivas. Ni vet hur det är på bondgårdar? Ingen bryr sej om att kastrera katterna så överflödiga ungar tas ihjäl!). Lika bra att ta vara på allt! :-)

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #10 skrivet: 16 okt-09 kl 16:50 »
Ja, Avel, uppfödning med ett genetiskt mål, även kallat urvalsavel. Eller det kanske bara var uppfödning du var ute efter?

Om det är uppfödning och du vill ha något enkelt finns det en hel del roliga kackerlacksarter att välja bland, avsättning finns, terrarie-folk med insektsätande djur betalar rätt bra, 20 öre/st för nyfödda är det billigaste jag sett i Sverige som jag kan komma ihåg, 3-4 kr/st är normalt för vuxna djur vad gäller foderarter, det kan bli betydligt mer för "samlararter".   

Undvik helst "lobsterroach" och "ryssar", de förökar sig fort men de tenderar att vara lite "pestiga". Ett bra val är Blaptica dubia, jag höll på att bygga upp en liten odling i ett par 30 - 50 liters plastbackar, jag kunde skörda för en eller par hundralappar i månaden fast jag inte skördade mer än att kulturerna ändå växte. Tyvärr utvecklade dåvarande sambo sin kackerlacksfobi, (så här i efterhand tror jag hon egentligen inte tålde att jag hade kul, men det är en annan historia) så jag avvecklade odlingen, man jag ska starta med den arten igen.

Än så länge odlar jag bara en lite större art, Eublaberus distanti, den är ännu mer förlåtande för bristande skötsel, som mest har kulturen stått utan tillsyn i 2 månader, men de växer och förökar sig bara långsamt med sådana skötselintervall. En hygglig E. distanti-kultur fungerar alldeles utmärkt som hushållskompost.

En kultur med B. dubia eller E. distanti kan lukta en aning, men om du inte gör något rejält fel som att mata mycket mer än vad de hinner äta av något som börjar lukta när det får ligga, ska de lukta betydligt mindre än en hund. Dessa arter är inte rymningsbenägna och kan inte föröka sig eller knappt ens växa/överleva utanför odlingsbehållaren i normal bostadsmiljö.

Många kackerlackssamlare har börjat som foderodlare, för att sen gå över till att "samla" arter.

Om det var avel du syftade på så är nog akvariefiskar lättast, smågnagare går ju också, men det är mer jobb och luktar när de blir många, inte bara hanarna även om de är klart värst. Men om du ger dig in på det är det nog smartare att sälja gnagarna och köpa mat till hunden, frysta möss går ju att sälja som reptilföda också, från någon till några kronor per styck beroende på storlek och antal per försäljning.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #11 skrivet: 16 okt-09 kl 16:55 »
Pygmemöss är hiskeligt söta och luktar inget! Kan säljas till reptilfolk sen. De behöver ju klart spån, men det varar i evigheter.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #12 skrivet: 16 okt-09 kl 17:10 »
Syrsor till reptilmat är det ont om i mina trakter. Det vet jag att djurbutiksägarna har påpekat för  mig att de skulle önska att de hade fler uppfödare av.

Man kanske kan föda upp pygmeigelkottar? de är oerhört söta.

Spindelarter finns det mängder av och en del är ju otroligt vackra.

Det har börjat dyka upp fler sorter av daggecko i sverige. Tar minimalt med plats. Många av dem lägger ägg varje månad och många av dem har helt fantastiska färger!  Ta bara en titt på "electric blue" En daggecko från Tanzania; Lygodactylus williamsi
http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=Lygodactylus+williamsi&btnG=S%C3%B6k+bilder&aq=f&oq=&start=0

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #13 skrivet: 16 okt-09 kl 23:58 »
Syrsor till reptilmat är det ont om i mina trakter. Det vet jag att djurbutiksägarna har påpekat för  mig att de skulle önska att de hade fler uppfödare av.

Man kanske kan föda upp pygmeigelkottar? de är oerhört söta.

Spindelarter finns det mängder av och en del är ju otroligt vackra.

Det har börjat dyka upp fler sorter av daggecko i sverige. Tar minimalt med plats. Många av dem lägger ägg varje månad och många av dem har helt fantastiska färger!  Ta bara en titt på "electric blue" En daggecko från Tanzania; Lygodactylus williamsi
http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=Lygodactylus+williamsi&btnG=S%C3%B6k+bilder&aq=f&oq=&start=0


Syrsor är ett jäkla elände jämfört med kackerlackor, enda praktiska fördelen är att de växer och förökar sig mycket fortare än kackerlackor, men syrsor är väldigt känsliga, kortlivade, högljudda, skötselintensiva och illaluktande jämfört med kackerlackor. Men visst syrsor kan också vara kul att föda upp, om man har särskilt lokal för det...
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #14 skrivet: 17 okt-09 kl 00:35 »
Syrsor är ett jäkla elände jämfört med kackerlackor, enda praktiska fördelen är att de växer och förökar sig mycket fortare än kackerlackor, men syrsor är väldigt känsliga, kortlivade, högljudda, skötselintensiva och illaluktande jämfört med kackerlackor. Men visst syrsor kan också vara kul att föda upp, om man har särskilt lokal för det...


Jag har bara köpt hem kvantiter om än 20 st åt gången och bara det kan faktiskt räcka. Om man inte trivs med det.. Jag hade ett stort terrarium med ett vattenfall och spelande korallfingergrodor. Det tillsammans med ett par parakiter och syrsorna gjorde att man fick känslan av att komma in i en regnskog när man stegade in i min etta på 26 m2.

Jag själv hade hellre satsat på någon sort eller olika sorter av daggeckos.

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #15 skrivet: 17 okt-09 kl 22:11 »
Det har börjat dyka upp fler sorter av daggecko i sverige. Tar minimalt med plats. Många av dem lägger ägg varje månad och många av dem har helt fantastiska färger! 

Jooo...men en gecko räknas väl som en reptil? Reptiler är uteslutet. Min bästa vän kommer inte i närheten av mitt hem om det finns kräldjur här ;D Dessutom behövs terrarium. Terrarium kräver noggrann skötsel och drar kostsam elektricitet för värmen, väl? Njäee...men vackra var dom på bilderna!

finns det en hel del roliga kackerlacksarter att välja bland, avsättning finns. Ett bra val är Blaptica dubia, Eublaberus distanti,  Dessa arter är inte rymningsbenägna och kan inte föröka sig eller knappt ens växa/överleva utanför odlingsbehållaren i normal bostadsmiljö.

Ok, skulle det fungera att ha en enkel värmedyna under vardera plastback? Jag har gamla slaktbackar som passar fint.  Det finns värmedynor för hund som värms i mikron ca 2minuter och sen håller värmen i 6-8 timmar. Känns mer miljövänligt än att slösa med el, om det är möjligt med såna dynor vill säga!

smågnagare går ju också, men det är mer jobb och luktar när de blir många, inte bara hanarna även om de är klart värst. Men om du ger dig in på det är det nog smartare att sälja gnagarna och köpa mat till hunden, frysta möss går ju att sälja som reptilföda också

Ja, men tillstånd krävs väl för att sälja djurföda? Så länge dom blir föda åt mina egna hundar behövs inget krångel med tillstånd och myndigheter.

Tack för tipsen! :)

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #16 skrivet: 17 okt-09 kl 22:14 »
Pygmemöss är hiskeligt söta och luktar inget! Kan säljas till reptilfolk sen. De behöver ju klart spån, men det varar i evigheter.

Samma sak där, måste man inte ha tillstånd för att sälja som foderdjur? Var och tittade på möss och råttor i en djuraffär och smälte. Med pygmemöss, menar du en speciell art eller är det minimus du syftar på? För såvitt jag vet finns det engelsk typ, svensk typ och sen mini. Och blandningar däremellan. Och flertalet andra arter, förstås.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #17 skrivet: 18 okt-09 kl 14:10 »
Här dök det upp frågor  ;D

Jag börjar med det tråkiga, mikron drar ~dubbelt så mycket el som en elektrisk värmare för samma mängd värme, vad man kan spara energi på att använda mikron vid matlagning är att den inte behöver värma upp en platta och kastrull eller ugnen, men med dynorna får man inte den vinsten, snarare tvärt om, man får både mikrovågsugnens förluster plus att man måste gå omvägen via dynan. Bättre då att ställa backarna någonstans där det redan är extra varmt, till exempel ovanpå kyl eller frys. Annars så är de kanske 10 watten man behöver för att hålla en odlingsback extra varm ingen större utgift, och miljömässigt är ju alternativet normalt att reptilägarna köper syrsor, som till stor del importeras, så man kan se det som en vinst för miljön iaf.

Angående tillstånd att sälja djurföda, nja, för kackerlackornas del är det bara en skatteteknisk fråga, och du får tjäna alltså efter att ha avräknat kostnaderna, på din hobby, en bra bit över 10 000:- per år, och så länge man håller sig under den gränsen vad gäller vinst får du har en omsättning på i storleksordningen 50 000:- innan du blir redovisningsskyldig, alltså kan det bli en deklarationsfråga, men inte tillstånd. För ryggradsdjurens del är lite bökigare, där handlar det om omfattningen av uppfödningen, när man kommit upp i sådan nivå att man måste ha tillstånd börjar det vara svårt att ha det som en mysig syssla hemma i lägenheten.

Pygmémöss, Mus minutoides är en afrikansk riktigt liten musart, den lever i ganska torrt klimat och luktar därför mycket mindre än vanliga möss, även i förhållande till sin storlek. Man kan lätt föda upp ett litet antal och sälja för ganska hyggliga summor som sällskapsdjur. Kräver dock stora terrarier enligt lag, djuren funkar annars bra i mycket mindre behållare. Och det kan vara svårt att sälja stora antal.

De varianter du nämner på möss är odlingsvarianter på vanlig mus Mus musculus, även den minsta av dessa varianter blir betydligt större än pygmémöss.

Annars finns det en uppsjö med små gnagare man kan föda upp och sälja som sällskapsdjur, om köparna sen har dom som sällskapsdjur är inte ditt problem. Zooaffärer brukar betala aningens bättre för andra gnagare än möss och råttor som sällskapsdjur. Men uppfödning i större skala av däggdjur kräver alltid tillstånd. Vill man kan man ju avla på varianter, det finns till exempel råttuppfödare som inte säljer råttor för under 300:-/st, men de tar inte särskilt många kullar. 
 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #18 skrivet: 18 okt-09 kl 14:32 »
Det lutar åt kackisar här :) Och några råttor för sällskapets och hobbyavelns skull. Avelsdjuren själva kommer leva i högsta välmåga med namn, status, bästa möjliga foder och mycket kel. Då menar jag råttorna, inte kackerlackorna 8) Vet inte om jag vill pussa på lackor! Avkomman blir välkommen variation till hundarnas kost. Råttorna, alltså. Kackorna kommer ätas av råttorna som proteinfoder samt ev, om det lyckas och blir många fler än jag behöver för eget bruk, säljas vidare.

Åh, vad kul att ha nya projekt på gång! :)





Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #19 skrivet: 18 okt-09 kl 16:45 »
Kackerlackor är inte så roliga, gömmer sig på dagarna och luktar illa. Föd upp andra tropiska insekter. Jätteroligt och inressant.

För några år sedan bodde jag i lägenhet och i brist på andra djur höll jag på med detta. Jag har saknat dem ända sedan dess och har nyligen beslutat mig för att ta upp detta igen trots alla mina andra djur. Jag har precis köpt vandrande rosengrenar (Eurycantha calcarata) och nästa år åker jag till Danmark och köper skalbaggar, bönsyrsor och andra sorters vandrande pinnar och blad.

Titta på bilderna på skalbaggarna, de är fantastiskt vackra, som levande smycken. De är dagaktiva och lättskötta. Jag hade många olika sorter i små terrarium, de kräver inte så stort utrymme och äter bara lite banan.

Bönsyrsorna är helt förtjusande. Deras lilla alienansikte vänder sig mot ditt och tittar dig djupt i ögonen. Jag var helt förälskad i dessa små varelser. Att studera deras smygande jakt efter ett byte är väldigt spännande och när en bönsyrsekokong kläcks och det myllrar ut små sytrådstunna ungar är man stolt.

Här är en länk till en Dansk förening: http://www.einet.dk/fotoalbum/

En bild på mig och min fina rosengrenshane.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser