Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?  (läst 13132 gånger)

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #20 skrivet: 18 okt-09 kl 18:23 »
Det är inte alla kackerlacksarter som luktar illa, en del arter har luktande försvar som kan vara besvärande, andra arter saknar det, eller har det obetydligt. De arter jag föreslagit är praktiskt taget luktfria, B. dubia-kulturer kan lukta om man låter det bli skitigt och blött i kultren, E. distanti, kan man provocera att ge ifrån sig en svag försvarsdoft om man hanterar dom mycket, det tog ett par år innan jag märkte första gången. Men en E. distanti kultur luktar i övrigt ungefär som en nyplanterad krukväxt, väldigt lite, och lite jordaktigt. Man odlar E. distanti bäst i fuktig torv, vilket gör att man kan övermata rätt häftigt även med mat som normalt skulle börja lukta rätt snabbt och helt strunta i att rengöra behållaren utan att få luktproblem. Torven bör man byta ut med ungefär ett års mellanrum om man har rätt mycket kackisar, den har då blivit till jordliknande högkoncentrarad växtnäring, som man kan blanda i växtjord upp till ungefär en del begagnad kackistorv per 20 delar jord för de växter som vill ha hög näringshalt i sin jord.

I övrigt håller jag med om att det finns en hel del andra roliga och intressanta insekter och kryp man kan hålla på med, men ingenting som kommer i närheten av att vara så bekymmersfritt som de bättre kackerlacksarterna.   

Bönsyrsor är verkligen "jättecoola", och har man en kackerlackskultur är nybörjar-arterna verkligen inte svåra att sköta, kan vara aningens pyssliga att para, men det behöver man inte göra så ofta, även om de har aningens besvärande kort generationscykel och livslängd. Att iaf de stora glupska bönsyrse-arterna följen en med blicken redan på långt håll i hopp om att man går att äta är en kvalité som kackisarna tyvärr helt saknar.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #21 skrivet: 19 okt-09 kl 19:42 »
Jooo...men en gecko räknas väl som en reptil? Reptiler är uteslutet. Min bästa vän kommer inte i närheten av mitt hem om det finns kräldjur här ;D Dessutom behövs terrarium. Terrarium kräver noggrann skötsel och drar kostsam elektricitet för värmen, väl? Njäee...men vackra var dom på bilderna!


Jaha. Jag missade att det inte fick vara reptiler. Jag anser inte att det är särskilt mycket arbete med terrarium. En värmematta och en god belysning kan vara rätt dyra i investeringen, men de drar inte så mycket el. Ett akvarium drar ju mer i belysning, uppvärmning och pump om man är rädd för att betala elrälningen.

Jag tyckte om rådet du fick med spökskräckor! Där finns det en hel del fräcka varianter!  ;D

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #22 skrivet: 19 okt-09 kl 21:57 »
Där ser man :-[ Jag trodde terrarium och akvarium var samma sak...

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #23 skrivet: 20 okt-09 kl 18:52 »
Grovt översatt:

Akvarium = vattenrum

Terrarium = markrum

Det roliga kommer när man blandar mark och vatten i samma bytta, akvaterrarium är den klassiska benämningen på det i Sverige, sen finns det en hel del varianter på det, men visst, det är inte ovanligt att använda ett akvarium (glaslådan alltså) som terrarium, vivarium, paludarium, riparium osv. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #24 skrivet: 30 okt-09 kl 18:24 »
Av alla vansinniga trådar...........Skrattar så att tårarna rinner.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #25 skrivet: 01 nov-09 kl 08:16 »
Härligt att du tycker det var så roligt, jag tycker det är underbart när andra människor är lyckliga.

Medans vi roar oss med fullständigt harmlösa kackerlackor och andra insekter kan du väl vara så himla rar och inte skada dig när du "leker med maten". Andras hästintresse kostar mig mer via skatten än vad alla mina hobbies kostar mig.   :o

Lev väl, glöm inte hjälm och väst, mocka ergonosiskt, och när du har tråkigt kan du fundera över hur många människor man skulle kunana rädda livet på med de pengar en häst kostar att hålla varje månad.  ;D
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #26 skrivet: 01 nov-09 kl 20:59 »
Nu har mina fyra råttpojkar installerats härhemma. Japp, 4 råtthanar. Bäbiseriet har gått åt fanders! Det enda som kommer föröka sej härhemma blir kackisarna! :P Lika bra är det för jag har fullt upp med dom påhittiga små råttrackarna! Fler vill jag definitivt inte ha, dom räcker mer än väl  ;D Ingen råttavel här!
« Senast ändrad: 01 nov-09 kl 21:45 av Dandelia »

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #27 skrivet: 04 nov-09 kl 12:27 »
Ditt svar gjorde mig tyvärr ledsen, så om du gillar att glädja människor var inte så snabb att döma.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Trasselsudden

  • Inlägg: 182
    • Blekinge
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #28 skrivet: 04 nov-09 kl 13:16 »
Dvärghamster har jag fött upp i min 25 kvm lägenhet. De tar liten plats, är lättskötta, luktar knappt, kostar mkt lite i drift, äter inte hö, man kan ha annat underlag än spån och de är otroligt söta :)

Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #29 skrivet: 15 nov-09 kl 23:44 »
Illrar?
Triopser?
Undelater?
Triopser skulle nog falla mig i smaken, även om jag inte gjort det själv Än  :-[
Enkelt och relativt billigt. Ganska enkelt att sälja, skulle jag tro. Hehe, det är inte så att dom dör, där i äggen. Kan leva i dom uppåt 10 år!  :o :o
Åhh, nu vill jag också avla  ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #30 skrivet: 16 nov-09 kl 09:07 »
Jättekul tråd... får hur mycket idéer som helst!
Josefine, vilken fin bild!

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #31 skrivet: 30 nov-09 kl 01:26 »
Jag har inte haft tid att läsa igenom den här tråden så någon annan kan ha skrivit samma sak. Det finns en slags små afrikanska igelkottar som lär vara lätta att ha inomhus. Dom är pigga och roliga små djur som kan bli
riktigt tama. Ha själv aldig sett några i verkligheten. Dom kräver värme, jämn värme och inget drag. Har för mig att det stod +23 och uppåt och då tänkte jag att då skulle dom bli sjuka hos mig!

Tuppkaka

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #32 skrivet: 17 dec-09 kl 16:17 »
jag har ett djurförslag: Triopser!  :)  Liknar ungefär silverfiskar, kan man väl säga. Behöver ett litet akvarium att bo i och lite speciella "löv" som mat. Man köper de som ägg.
Lite fakta: De är troligen Jordens äldsta nu levande djurart, de är hotade på de flesta platser i världen, de anses som skadedjur på risfält där de fnager på plantorna rötter och groddar, ägg mat och akvarium kostar ca 100 kronor i djuraffär, de heter egentligen sköldbladfotingar, de är ett slags kräftdjur och har left och sett likadana ut under 220 miljorner år. Det finns 3 raser som lever vilt i Sverige, men de är mycket sällsynta. De kläcks när man lägger de i vattnet och när de är ca 3 dagar gamla liknar de nästan är genomskinlig mask - inte alls så äckligt som det låter, mer häftigt. När de är 1 vecka liknar de en blandning av grodyngel, räka och nästan också liten rocka.

Ja, det var mycket information, och allt från en tidning!  ;D 
http://zoology.fns.uniba.sk/poznavacka/images/13_Triops_cancriformis.jpg  väldigt facinerande.. ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #33 skrivet: 24 dec-09 kl 11:47 »
Och jag som trodde marsvin var det självklara svaret på trådens fråga!  Så fel man kan ha!  Nå, ha så trevligt med Din rått-herr-klubb!

:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #34 skrivet: 25 dec-09 kl 19:20 »
Personligen tycker jag marsvin är trevliga djur, men, det är  verkligen inte det första jag tänker på när man pratar uppfödning i liten lägenhet, och när jag tipsar folk som inte vill/kan ha hö så sållar jag bort djur som bör få en stor andel hö i kosten.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #35 skrivet: 25 dec-09 kl 23:39 »
Självklart, Erik.  Men det var ju Dandelia!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tuppen Ture

  • Inlägg: 106
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #36 skrivet: 26 dec-09 kl 13:30 »
Mitt självklara val skulle vara Vaktlar, visst dom luktar lite kanske men eftersom jag älskar fjäderfä så hade jag nog valt dom  :-[ :D
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #37 skrivet: 02 jan-10 kl 09:34 »
PygmeIgelkottar luktar värre än kattskit, men gerbiler luktar inget alls, och är keliga små djur som är rätt duktiga på att föröka sig.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #38 skrivet: 02 jan-10 kl 13:48 »
Luktar vaktlar nämnvärt? Nu var det iofs länge sen jag hade vaktlar, men jag minns inte att de var värre än burfåglar överlag.

Pygméigelkottar har jag färskare erfarenheter av, och efter vad jag upplevde så så luktade de inklusive "lådan" inte i närheten så mycket som en kattlåda. Hanarna kan lukta, men det brukar inte vara så farligt.

Gerbiler är sympatiska små djur ja, det största jobbet med dom om man föder upp är väl att hitta vettiga köpare om man ställer det kravet.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Datic

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #39 skrivet: 02 jan-10 kl 14:12 »
Luktar vaktlar nämnvärt? Nu var det iofs länge sen jag hade vaktlar, men jag minns inte att de var värre än burfåglar överlag.

Pygméigelkottar har jag färskare erfarenheter av, och efter vad jag upplevde så så luktade de inklusive "lådan" inte i närheten så mycket som en kattlåda. Hanarna kan lukta, men det brukar inte vara så farligt.

Gerbiler är sympatiska små djur ja, det största jobbet med dom om man föder upp är väl att hitta vettiga köpare om man ställer det kravet.
vi har kinesiska vaktlar inne, luktar ingenting :P tycker inte jag iallafall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser