Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?  (läst 13133 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #60 skrivet: 12 jan-10 kl 16:33 »
jo, läsa på måste man ju om allt, men det är inga konstigheter med kanariefåglar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

winn

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #61 skrivet: 12 jan-10 kl 17:27 »
Nu kan jag inte vara helt säker på vilket inlägg du menar, men om jag får gissa så rör det mitt inlägg från första november i fjol, så jag utgår tills vidare från det. Faktum kvarstår att hästhobbyn är väldigt dyr för samhället, med sjukvård och arbetsbortfall, och om "vi" som har harmlösa hobbys tillåts kallas vansinniga när andra har hobbys varav de flesta förr eller senare blir tvungna att uppsöka sjukvård och en betydande andel blir arbetsoförmögna, på grund av hobbyn, för att inte tala om resursförbrukningen, vad ska man då kalla den hobbyn?

Hur mycket det hade att göra med tråden kan man ju diskutera, men jag tyckte att trådens ämne fick en relevant jämförelse, och följdantigen att insikten om ämnet ökade.

Att komma och skälla på mig, dels utan att nämna vad du tänker på, även om jag troligtvis listade ut det, och uppenbarligen helt och hållet bara tagit hänsyn till hur den andra personen upplevde situationen, och inte hur jag och andra i tråden kan ha upplevt det, eller hur den andra personen faktiskt betedde sig, det, är respektlöst av dig. 

Var det något annat?     

Men snälla, det ända hon skrev var att hon tyckte tråden var rolig och sen skriver du en nedtryckande komentar till henne.

Ibland så måste man tänka och faktiskt hålla inne det negativa tankarna man har, så slipper folk bli sårade. :)

och förrästen, så tror jag inte det var så svårt för dig att lista ut vilket inlägg jag menade!!  ;) Sorry om du tog illa upp!



fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #62 skrivet: 12 jan-10 kl 21:20 »
Kombinationen maskkompost+ pinnar är hitintills enastående! Det blir fuktigt i luften vilket pinnen verkar gilla, och det är roligt att ha komposten i en plastbehållare eftersom man ser maskarna arbeta. När man lyfter på locket luktar det som i skogen precis efter ett ljummet sommarregn med åska!

Det har tillkommit några flugor, så jag kommer nog på att införskaffa en köttätande kompis till pinnen. Har du förslag på insekt som äter väldigt små flygdjur? De är mindre än bananflugor.

Bönsyrsor verkar vara fantastiska små varelser, men tror du de äter upp maskarna? De är på ytan av komposten ibland..  Pinnen kan inte vara kvar där tillsammans med en bönsyrsa utgår jag ifrån..

..en liten snigel har flyttat in också, misstänker att den kom med kompostmaterialet..

Angående flygfäna så är de troligtvis sorgmyggor, köttätande växter av typen tätörter äter bara mycket små insekter, det kanske skulle kunna fungera i ditt terrarium om du inte har väldigt små "pinnar" och om pinnarna inte äter upp tätörten, som är mycket effektiva på de små svarta sorgmyggorna som lockas till fuktig jord. Tätörter säljs ofta tillsammans med andra köttätande växter i blomsterhandlen, släkte Pinguicula. De ska inte förväxlas med sileshår, släkte Drosera, som skulle kunna fånga lite större "pinnar".   

Vad gäller insekter som man har i terrarium kan jag inte komma på någon som skulle ta sorgmyggorna mer än fram till första ömsningen kanske, och vad gäller till exempel bönsyrsor är inte det särskilt lång tid.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #63 skrivet: 12 jan-10 kl 23:07 »
Tätört, självklart! Då kan jag få fil också! Höll för många år sedan på med att göra regnskolsvärldar med vatten, köttätare och orkideer i ett terrarie, det är nog det jag gör nu igen, härmar naturen. Har dock svårt för att köpa växter, drar gärna upp dem själv. Men av praktiska skäl kan det vara smart att börja med en köpeväxt innan de man sätter själv blivit något. Man borde ju kunna så direkt i substratet... hm. Just nu kommer det upp citrusplantor ur komposten:) Pinnen är helt ointresserad av dem, vilket är lovande.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #64 skrivet: 21 jan-10 kl 21:12 »
Litet odlingskit med köttätande växter?  :D

http://www.coolstuff.se/Kottatande_vaxter

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #65 skrivet: 25 jan-10 kl 13:28 »
Litet odlingskit med köttätande växter?  :D

http://www.coolstuff.se/Kottatande_vaxter


Kul grej, men det kanske ska nämnas att de tar åratal innan man från frö fått fram något nämnvärt på den arten. Sen finns det billigare källor till frön, jord och "minidrivhus", de "blå träskstenarna" klarar man sig utan.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #66 skrivet: 26 jan-10 kl 19:59 »
Kul grej, men det kanske ska nämnas att de tar åratal innan man från frö fått fram något nämnvärt på den arten. Sen finns det billigare källor till frön, jord och "minidrivhus", de "blå träskstenarna" klarar man sig utan.
Ja, det kanske tar jättelång tid.. Men de blå träskstenarna är banne mig oumbärliga!  ;D

Dandelia

  • Gäst
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #67 skrivet: 06 maj-10 kl 12:41 »
du var då ingen djurvän  >:( du låter väl kattungarna somna in innan du matar dina hundar med dom?
Usch, ryser när jag tänker på det.

Självklart menade jag AVLIVADE kattungar! Jag serverar inte levande kött till hundarna. Och vad skulle det vara för fel att ge dom katt, jämfört med andra djurslag? Kött som kött! Mina hundar är inte och kommer aldrig tvingas bli vegetarianer. DET är djurovänligt, om något!!!

Jag vill påpassligt påminna om att detta är ett ALTERNATIVforum- här har vi högt i tak och främjar tillvaratagandet av ALLA naturens resurser!  >:(

OCH- vad jag vet har vi aldrig träffats, alltså känner du inte mej och kan omöjligt uttala dej om min "djurvänlighet". Var nu vänlig och håll dej till trådens ämne: "Vad som kan födas upp i lägenhet"!

/Irriterad Dandelia
« Senast ändrad: 06 maj-10 kl 12:45 av Dandelia »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser