Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?  (läst 14240 gånger)

Vattenpass

• Its the end of the world, kinda...
SV: Föda upp VADDÅ i liten lägenhet?
« Svar #40 skrivet: 04 jan-10 kl 23:00 »
Illrar dyker upp som förslag några gånger i tråden, men jag har fått intrycket att de är mycke jobb att ha iller och kräver plats? Har jag missuppfattat?

Kanske inte det lättaste att föda upp?
Fat people are harder to kidnap... ;)

fishyerik

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 05 jan-10 kl 18:33 »
Illrar dyker upp som förslag några gånger i tråden, men jag har fått intrycket att de är mycke jobb att ha iller och kräver plats? Har jag missuppfattat?

Kanske inte det lättaste att föda upp?

Det går väl lite slarvigt att jämföra med någonstans i paritet med raskatt eller hund, ungefär om man tittar på arbetsinsats. Det beror ju lite på hur man föder upp dom och på individerna, vad man själv tycker är jobbigt, osv. Man kan "Illersäkra" rum eller hela lägenheten och låta dom gå på låda. Iller luktar en del i sig själva, särskilt hanarna som vanligt, och alla individer är inte lika benägna att fungera bra med "låda". Ska man ha bur så är det rätt stora burar som gäller.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #42 skrivet: 06 jan-10 kl 19:13 »
Jag har läst att illerhonor måste paras vid löp, annars slutar de inte löpa..
Är det sant?

fishyerik

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 06 jan-10 kl 21:54 »
I princip så, men de behöver inte bli dräktiga för att sluta löpa, till exempel kan de paras med en infertil hane. Ska man inte ta kull är det enklast att kastrera honan. 
Kött är delar av djur!

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 06 jan-10 kl 22:00 »
Har någon nämnt kompostmaskar?
Lätthanterliga, och man kan sälja både maskar och wormcasten sen!
Jag har läst om folk som har sänglådor fulla med mask :-D

Men det kräver nogrann koll så att man bibehåller en sund miljö. Som i all djurhållning antar jag.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #45 skrivet: 07 jan-10 kl 13:56 »
Tack vare Anette sitter jag här med en nyinredd kombination av maskkompost och vandrandepinnebo, hurra! Om man skickar en bild till dig Anette, tror du att du känner igen sorten då? Han jag köpte den av var praktikant och visste inte..

Katten är väldigt intresserad av den nya familjemedlemmen, ska bli intressant att se om de kan komma överens  ???

Kackerlackor är inte så roliga, gömmer sig på dagarna och luktar illa. Föd upp andra tropiska insekter. Jätteroligt och inressant.

För några år sedan bodde jag i lägenhet och i brist på andra djur höll jag på med detta. Jag har saknat dem ända sedan dess och har nyligen beslutat mig för att ta upp detta igen trots alla mina andra djur. Jag har precis köpt vandrande rosengrenar (Eurycantha calcarata) och nästa år åker jag till Danmark och köper skalbaggar, bönsyrsor och andra sorters vandrande pinnar och blad.

Titta på bilderna på skalbaggarna, de är fantastiskt vackra, som levande smycken. De är dagaktiva och lättskötta. Jag hade många olika sorter i små terrarium, de kräver inte så stort utrymme och äter bara lite banan.

Bönsyrsorna är helt förtjusande. Deras lilla alienansikte vänder sig mot ditt och tittar dig djupt i ögonen. Jag var helt förälskad i dessa små varelser. Att studera deras smygande jakt efter ett byte är väldigt spännande och när en bönsyrsekokong kläcks och det myllrar ut små sytrådstunna ungar är man stolt.

Här är en länk till en Dansk förening: http://www.einet.dk/fotoalbum/

En bild på mig och min fina rosengrenshane.

Mvh Anette
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #46 skrivet: 07 jan-10 kl 22:39 »
Vad spännande med kombinationen maskkompost och vandrande pinnar. Sorten du har får du lättast hjälp med på forumet KRYP http://www.kryp.forum24.se/ men du kan väl skicka en bild hit ändå så får vi se pinnen. Jag har fortfarande bara mina Vandrande rosengrenar men så fort det blir varmare så ska jag skaffa mig fler sorter.

Ang. katten så kan det bli farligt för pinnen. Jag hade en katt som välte ner ett terrarium med skalbaggar och åt upp dem :-\

Lycka till med djuren

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dandelia

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 10 jan-10 kl 14:59 »
Oj, så många förslag! :-)
Jag har lagt ner alla tankar på avel tills vidare. Råttorna luktar förfärligt, måste jag säga! Nåja, det är inte råttorna själva som luktar illa utan deras urin. Och dom kissar där dom sover så dom måste tvätta sej noga för att inte stinka. Dom är lika hygieniska som katter, tack och lov! Men det gäller att byta boinredning ofta och tvätta alla nerkissade ytor noga för att bli av med lukten.
Nä, det räcker med några få som sällskap!:-)

Min djur- och lägenhetsvakt har bestämt sagt NEJ till att sköta kackerlackor när jag åker bort så jag måste avstå från lackor. Snöpligt, det bidde ingenting! 8) Men det var en kul tanke!

winn

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 11 jan-10 kl 17:43 »
VA FAN!!
fishyerik, vad var det för påhopp, mot ett tidigare inlägg!!! >:(
Väldigt barnsligt skrivet!! + att det inte alls har med ämnet att göra.
Visa RESPEKT!!!

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #49 skrivet: 11 jan-10 kl 17:57 »
VAKTLAR! Japanska - Lever ca 1,5-2 år och lägger ägg varje dag, ruvar inte så ofta så man får kläcka äggen i kläckare om man vill ha små, men dom blir vuxna på 7 veckor så då äter man upp tupparna och behåller honorna  ;D
Luktar väl inte värre än burfåglar, låter inte så mycket och har man dom i kaninbur går det alldeles utmärkt för dom är ju marklevande och behöver inte flyga.
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

fishyerik

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 11 jan-10 kl 20:43 »
VA FAN!!
fishyerik, vad var det för påhopp, mot ett tidigare inlägg!!! >:(
Väldigt barnsligt skrivet!! + att det inte alls har med ämnet att göra.
Visa RESPEKT!!!

Nu kan jag inte vara helt säker på vilket inlägg du menar, men om jag får gissa så rör det mitt inlägg från första november i fjol, så jag utgår tills vidare från det. Faktum kvarstår att hästhobbyn är väldigt dyr för samhället, med sjukvård och arbetsbortfall, och om "vi" som har harmlösa hobbys tillåts kallas vansinniga när andra har hobbys varav de flesta förr eller senare blir tvungna att uppsöka sjukvård och en betydande andel blir arbetsoförmögna, på grund av hobbyn, för att inte tala om resursförbrukningen, vad ska man då kalla den hobbyn?

Hur mycket det hade att göra med tråden kan man ju diskutera, men jag tyckte att trådens ämne fick en relevant jämförelse, och följdantigen att insikten om ämnet ökade.

Att komma och skälla på mig, dels utan att nämna vad du tänker på, även om jag troligtvis listade ut det, och uppenbarligen helt och hållet bara tagit hänsyn till hur den andra personen upplevde situationen, och inte hur jag och andra i tråden kan ha upplevt det, eller hur den andra personen faktiskt betedde sig, det, är respektlöst av dig. 

Var det något annat?     
Kött är delar av djur!

Elmi

• Dalarna
« Svar #51 skrivet: 11 jan-10 kl 22:21 »
Hur gör man för att få hit en bild, jag fattar inte..

Anette, var får man tag på insekter? Jag har snöat in på detta :) Bor i Malmö..

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #52 skrivet: 12 jan-10 kl 00:26 »
Bor du i Malmö är det lättast att åka på säljutställning i Danmark. Det brukar vara några stycken om året. Jag åker förmodligen till Roskildemässan den 24 April ;D Där kan man välja och vraka av den ena fantastiska insekten efter den andra. Här finns information om utställningarna. http://www.einet.dk/forum/viewtopic.php?f=34&t=11524

Annars får du titta på säljannonserna på forumet KRYP som jag länkade till i förra inlägget.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Elmi

• Dalarna
« Svar #53 skrivet: 12 jan-10 kl 02:18 »
Jag är helt förtrollad! Har du sett thepetfactory.se?!

Elmi

• Dalarna
« Svar #54 skrivet: 12 jan-10 kl 03:29 »
Kombinationen maskkompost+ pinnar är hitintills enastående! Det blir fuktigt i luften vilket pinnen verkar gilla, och det är roligt att ha komposten i en plastbehållare eftersom man ser maskarna arbeta. När man lyfter på locket luktar det som i skogen precis efter ett ljummet sommarregn med åska!

Det har tillkommit några flugor, så jag kommer nog på att införskaffa en köttätande kompis till pinnen. Har du förslag på insekt som äter väldigt små flygdjur? De är mindre än bananflugor.

Bönsyrsor verkar vara fantastiska små varelser, men tror du de äter upp maskarna? De är på ytan av komposten ibland..  Pinnen kan inte vara kvar där tillsammans med en bönsyrsa utgår jag ifrån..

..en liten snigel har flyttat in också, misstänker att den kom med kompostmaterialet..

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #55 skrivet: 12 jan-10 kl 03:44 »
jag är ledsen att avbryta insektdiskussionen med en fråga.

kanariefåglar - är de svåra att föda upp?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #56 skrivet: 12 jan-10 kl 08:42 »
Intressant, jag hade inte sett thepetfactory.se. De hade en del skalbaggar jag hade förr, fina. Lite dyrt, men bra ställe att komplettera med om man inte hittar vad man vill ha i Danmark. Nu ska jag förbereda med terrarium. De har bra och mycket prisvärda terrarium på Hornbach.

Små nykläckta bönsyrsor skulle kunna äta småflugorna, men när de blir större hade nog både maskar och pinnen blivit uppätna. De är mycket glupska. Hur stor är din pinne och hur ser den ut? Har du bara en?

Om du trycker på "fler alternativ" när du skriver ett svar kan du bifoga en bild. Du hittar bilden genom att bläddra bland dina filer.

William Beebe

fishyerik

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 12 jan-10 kl 09:18 »
jag är ledsen att avbryta insektdiskussionen med en fråga.

kanariefåglar - är de svåra att föda upp?

Nej, det är en ordentligt domesticerad art, utgör sällan några problem att föda upp.
Kött är delar av djur!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #58 skrivet: 12 jan-10 kl 12:16 »
så allt man behöver är ett par, en stor bur, ett bo till dem och sedan vänta?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fishyerik

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 12 jan-10 kl 12:58 »
så allt man behöver är ett par, en stor bur, ett bo till dem och sedan vänta?

Nja, det kan ju gå, men jag rekommanderar starkt att läsa på lite innan, det finns en del saker som är bra att känna till, och ta hänsyn till. Det var ett tag sedan jag höll på med fåglar överhuvudtaget, så det är bättre att du får detaljerna från andra källor. Dom är inte extremt produktiva, och det är lite pyssel med dom. Men svåra vill jag inte kalla dom, även om det finns burfåglar som är mer bekväma/rationella att föda upp. 
Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser