Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga utan att be om lov först.  (läst 12478 gånger)

Eulalia II

• Södermanland
SV: Bygga utan att be om lov först.
« Svar #60 skrivet: 30 okt-09 kl 12:27 »
Då är det väl bra att skotta bort singeln och börja med Aquaphonics:)

inte helt dumt! Man får väl belägga med nåt vattentätt så inte hela taket möglar bort..

Men annars har jag sett att man använder växter på taken även i stadsmiljö. Kanske för att de tar upp överskottsvatten?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Rödskägg

• Småland
« Svar #61 skrivet: 30 okt-09 kl 12:29 »
Hur skulle det avlasta stommen, meningen med dessa tycks ju vara att ha en massa vatten?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Vitis

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 30 okt-09 kl 13:39 »
Hur skulle det avlasta stommen, meningen med dessa tycks ju vara att ha en massa vatten?

Det var menat som lite skämtsamt efter att jag just suttit och läst i Aquaphonicstråden och gjorde en association.

Rödskägg

• Småland
« Svar #63 skrivet: 30 okt-09 kl 14:07 »
 ;D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Bo

Förresten,
« Svar #64 skrivet: 03 nov-09 kl 13:09 »
Man måste ha en enkel folie sommartid för att få tillräckligt ljust och isolerande skikt får man dra över utanpå för bättre energihushållning vintertid.

sub rosa

« Svar #65 skrivet: 09 nov-09 kl 19:22 »
En bekant i byggsvängen köpte ett stycke mark med en fallfärdig men rymmlig ekonomibyggnad utanför Onsala S- om Gbg. Innanför dessa glesa plankväggar byggde han ett helt hus på ca:85-90m2 ......skyddat och bra under byggtiden. När tio år gått ska han låta riva rucklet och "tadaaa! ett helt permanent svartbygge.
(Till saken hör att han fick avslag på bygglovsansökan när han förvärvade fastigheten.)  Metamorfos ;D
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

mr. burns

« Svar #66 skrivet: 10 nov-09 kl 12:34 »
http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.245123-kraver-att-nybyggt-hus-rivs

Enligt länsrätten så kan man kanske bygga lite som man vill, bara man bygger snabbt.

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #67 skrivet: 02 feb-10 kl 16:36 »
Om man lyckas hålla sin byggnad undan näsvisa grannar osv i 10 och sedan blir på kommen. Kommer inte farbror då att taxera en upp i himlen och dess utom retroaktivt för de 10 åren?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #68 skrivet: 11 feb-10 kl 14:13 »
sätt hjul på din bostad och flytta den med jämna mellanrum så slipper du bygglov eller bosätt dig i en båt...
Fjäderfän och kaniner

Bullerybo

• Närke
« Svar #69 skrivet: 15 feb-10 kl 10:32 »

Vi har inte sökt bygglov för vår utbyggnad vi gör nu. Ingen ser vårt hus från det hållet om de inte befinner sig på vår tomt.

Hust har inget bygglov från början (man hade inte det på den tiden) och det finns inga ritningar registrerade någonstans. Det finns inget bygglov för den lilla utbyggnad som vi nu förlänger och huset ligger inte i stadsplanerat område.

Vad jag förstått skulle vi inte behöva ett riktgt bygglov heller utan en bygganmälan men vi sket helt ärligt i det med. Får väl se vad det får för konsekvenser och rapportera.

Jan lindgren

« Svar #70 skrivet: 15 feb-10 kl 11:06 »
Hej!
Här i kommunen så tillåts tillbyggnad på max 10% av bostadsytan utan några tillstånd. ( jag har inte hittat någon uppgift om hur ofta man får göra en sådan tillbyggnad. ) Detta gäller utanför planerat område. Har man jordbruksfastighet så får man naturligtvis bygga erfordliga hus för jordbruket så jag bygger växthus och div. djurhus utan att fråga och än så länge är det ingen som protesterat. I en annan kommun har kompisen byggt några övernattningsstugor utan tillstånd. Ingen har protesterat trots att kommunen har hyrt stugor ibland. Det gäller att bo i en kommun med toleranta tjänstemän.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser