Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga utan att be om lov först.  (läst 12479 gånger)

Bo

SV: Bygga utan att be om lov först.
« Svar #40 skrivet: 27 okt-09 kl 17:36 »
Översvämmade källare, - som dock bara är en obetydlig andel av samtliga, - beror oftast på dåligt fungerande kommunala avloppsledningar och villaägarnas underlåtenhet att, i insikt om riskerna, installera en backventil i källaravloppet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 27 okt-09 kl 21:03 »
Besväret du kommer få lägga på riktiga dräneringar etc för ditt bygge är inte värt eftersom du när som helst kan komma att få riva det då du inte vill skaffa bygglov. Då kan du lika gärna skaffa
bygglov med en gång och bygga ett hus över marknivån. Eller ett trädhus, det vore coolare.  ;)

Undrar hur det skulle gå om man sökte bygglov för ett trädhus?

Rödskägg

• Småland
« Svar #42 skrivet: 27 okt-09 kl 21:21 »
Jopp visst kan man installera en backventil som kanske fungerar om den används, men när det snarare beror på ledningsägarens bristfälliga underhåll är det kanske bättre att börja i den änden. Själv har jag varit fyrahundra meter under marken utan att drunkna eller vada fram i vatten så nog ska man kunna klara en två meters källare. Fast de flesta källare i det här landet är inte byggda för att nyttjas som bostad.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

M8e

• Västerbotten
« Svar #43 skrivet: 27 okt-09 kl 21:55 »
Undrar hur det skulle gå om man sökte bygglov för ett trädhus?

och hur räknas byggnadsarean på ett trädhus?

Citera
Byggnadsarea är ”area som en byggnad upptar på marken, inklusive utkragande byggnadsdelar som väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark”.

Vadå på marken? ??? ;D

Det finns faktisk de som har fått trädhus godkända, tex Islanna(Hotell Andrum). Fast den är byggt på stolpar och jag tror inte att trädet är en bärande del, så det är nog inget riktigt trädhus. Hotell hackspett är nog ett bättre exempel utan fuskstolpar, fast där vet jag inte hur det blev med bygglov.
« Senast ändrad: 27 okt-09 kl 22:09 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 27 okt-09 kl 22:12 »

Det bästa är nog annars att bosätta sig i en "sjöbod" längs västkusten. Förutsatt att du har en inkomst på över ca en miljon om året kommer dom lama myndigheterna inte bry sig om ifall din "sjöbod" så är stort som ett mindre palats...

Men jag vet faktiskt om åtminstone ett ganska nybyggt hus som ska rivas här i krokarna, eftersom man byggt nåt helt annat än vad bygglovet föreskrev. Dom "flata" myndigheterna har faktiskt engagerat sig och drivit det hela ända upp i regeringsrätten...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Pastorn

• -
« Svar #45 skrivet: 29 okt-09 kl 09:29 »
eller så gör man som jag, köper en tomt ensligt belägen med en massa ekonomibyggnader på som man i godan ro kan omfunktionera invändigt utan att det märks nämnvärt..

Bo

« Svar #46 skrivet: 29 okt-09 kl 09:48 »
De där "båthusen" i Bohuslän som är sommarnöjen med båtplats skall visst inte få vara detta längre nu.

En generell lösning är den jag föreslagit: Att man betalar fastighetsskatt i relation till det revir man hävdar i allas livsmiljö. - Till hur mycket plats man tar i anspråk, hur mycket man skämmer miljön och i relation till denna miljös skyddsklass.

Man bör då eftersträva en ordning där man aldrig anhåller om byggnadstillstånd utan hela styrningen är via fastighetsskatten och denna skall gå att räkna ut i förväg.

Rödskägg

• Småland
« Svar #47 skrivet: 29 okt-09 kl 10:02 »
Vem ska avgöra vad som "skämmer" i vilken grad, Bo? :P

Henry David Thoreau

Bo

« Svar #48 skrivet: 29 okt-09 kl 11:36 »
Det där skall alltså gå att räkna ut lätt redan när man planerar sitt bygge. När man byggt, kan den som vill knappa in koordinaterna och kolla hur mycket skatt man betalat och om den stämmer med vad han själv kommit fram till för belopp.

Huggorm

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 okt-09 kl 14:17 »
Då borde man ju få pengar utbetalda om man bygger ett så vackert hus att det pryder sin omgivning?

Rödskägg

• Småland
« Svar #50 skrivet: 29 okt-09 kl 14:32 »
Jo men hur vill du utforma bedömningstabellen?

Tegeltak +3
Bandtäckning +2
Betongpannor +1
Plåt -1
Eternit -3

Henry David Thoreau

Bo

« Svar #51 skrivet: 29 okt-09 kl 16:43 »
En osökt metod är ju att räkna på den "skuggade" arealen varvid med skuggad mark menas den som har byggnadsdel i mer än t ex 30 graders vinkel. Men hävdat revir bör väga tyngre och med sådant menas det område runt bostaden dit vandraren känner sig uttittad och inte välkommen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 29 okt-09 kl 16:59 »
Jo men hur vill du utforma bedömningstabellen?

Tegeltak +3
Bandtäckning +2
Betongpannor +1
Plåt -1
Eternit -3

torvtak +10
Vass +25
Platta betongtak på miljonprogramshus -10

Rödskägg

• Småland
« Svar #53 skrivet: 29 okt-09 kl 17:06 »
kopparbandtäckning +20,

Nu har vi något på gång...
När vi är klara kan Bo börja som lobbyist i Riksdagen.

Fick faktiskt en fråga om lämplig singel att ha på gummiduken på ett platt tak i nyproduktion häromdagen, helt seriöst! -25 och en vårdplats i Vadstena ;-)

Henry David Thoreau

Bo

« Svar #54 skrivet: 29 okt-09 kl 17:10 »
För tätbebyggelse betalar kommunen skatten för hela området och debiterar själv fastighetsägarna i relation till läge och tillåten exploateringsgrad. K-märkning består i reducerad kommunal fastighetsskatt.

Rödskägg

• Småland
« Svar #55 skrivet: 29 okt-09 kl 20:04 »
Ok då förstår vi ??? i ett kommunalt perspektiv vore det ju vansinnigt att inte ha 100% procent av den tillåtna exploateringsgraden. så säg att du har en obebyggd industritomt, då blir skatten i det närmaste oändlig! Ponera sedan att du äger en liten sportstuga i ett fritidshusområde från 1953. Nu har fler och fler byggt om, flyttat ut och tänjt på gränserna samtidigt som kommunen drabbats av bostadsbrist a'la 1965. Vips så ändrar man detaljplanen....

Henry David Thoreau

Bo

« Svar #56 skrivet: 30 okt-09 kl 08:03 »
Om man inte är väldigt angelägen om  snabb exploatering, är det ju klokt att lämna oexploaterad mark obeskattad så länge den fungerar för friluftslivet eller som naturmark. - Lite måste man begripa själv. jag kan inte skriva allt på näsan på folk.

andreasp

« Svar #57 skrivet: 30 okt-09 kl 10:05 »
kopparbandtäckning +20,

Nu har vi något på gång...
När vi är klara kan Bo börja som lobbyist i Riksdagen.

Fick faktiskt en fråga om lämplig singel att ha på gummiduken på ett platt tak i nyproduktion häromdagen, helt seriöst! -25 och en vårdplats i Vadstena ;-)

Singel på platta gummitak är vanligt i Tyskland, anledningen att man använder singel är att det binder fukten så gummit inte torkar i solen. Rätt utfört är det väldigt hållbart men fel utfört en smärre madröm :(
Kollade på Grand design på kanal 9 där dom gjorde ett sånt tak men slarvade, fuktmätaren slog i botten när dom kontrollerade taket.

Rödskägg

• Småland
« Svar #58 skrivet: 30 okt-09 kl 10:19 »
Konstruktionen som sådan fungerar detfinns ju rätt många tak, har varit med och underhållit ett flertal, men det är just det, man måste ha koll på underhållet och veta att avvattningen fungerar. Ofta omgärdas dessa tak av relativt höga sarger och jag behöver knappast tala om riskerna med när detta utrymme vattenfylls.

Henry David Thoreau

Vitis

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 30 okt-09 kl 12:24 »
----
Ofta omgärdas dessa tak av relativt höga sarger och jag behöver knappast tala om riskerna med när detta utrymme vattenfylls.

Då är det väl bra att skotta bort singeln och börja med Aquaphonics:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser