Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga utan att be om lov först.  (läst 12488 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Bygga utan att be om lov först.
« Svar #20 skrivet: 16 okt-09 kl 20:56 »
Du måste ha bygglov för både jordkällare och sjöbodar om dom överstiger måtten för friggebod  ::)

Rödskägg

• Småland
« Svar #21 skrivet: 17 okt-09 kl 09:23 »
Det är ju fullt tänkbart att det är någon liten marginell skillnad på att göra en förhöjd odlingsbädd och att schakta sig in i marken konstruera murar som tar hand om marktrycket och avgränsar mellan olika nivåer. börjar man göra bäddarna 1,20 höga är man nog i strikt mening lte farligt ute. Jag vet massor av murar utan lov det innebär inte att de inte är lovpliktiga.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

M8e

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 17 okt-09 kl 19:02 »
Du får inte bygga källare heller utan bygglov
Om det är under 15m2 så är det inte helt säkert hur det ligger till med bygglov.

Men en källare är ju ganska lätt att dölja i 10år... i alla fall när det är färdigbyggt.

Tråden heter ju "Bygga utan att be om lov först."  och inte "bygga lagligt utan bygglov". ;)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Rödskägg

• Småland
« Svar #23 skrivet: 18 okt-09 kl 09:23 »
Det är sant att tråden heter så men det var inte riktigt andemeningen i öppningsanförandet där Bo påstår att saker är tillåtna som inte nödväntigtvis är det.

Henry David Thoreau

Bo

« Svar #24 skrivet: 18 okt-09 kl 10:41 »
Det blir allt mera ogörligt att hålla reda på alla regler och man vinner mycket på att istället fokusera på väsentligheter.

Handlar det inte om stora investeringar, kan man låta paragrafryttarna göra det de tycker om och själv sköta sitt så länge det går. I Spanien rev jag bort mitt tak och göt en takterrass istället och byggde en kakelugn. Först långt senare kom jag på, att det krävs byggnadstillstånd.

Mabande

« Svar #25 skrivet: 22 okt-09 kl 18:05 »
Klart man får bygga ett växthus på sin egen mark. - Ekonomibyggnad.
Nja, en ekonomibyggnad förutsätter att du har ett jordbruk och använder byggnaden i produktionen, så bara genom den manövern blir det nog ett par lådor papper till...

Bo

« Svar #26 skrivet: 22 okt-09 kl 18:20 »
Tror jag inte. Odlar jag grönsaker på min mark, även om det bara är för eget bruk, är det väl motiverat att ordna en plats lämplig för att driva upp plantor och tidiga grönsaker.

Rödskägg

• Småland
« Svar #27 skrivet: 22 okt-09 kl 19:05 »
Nu är det ju inte en odlinsplats vi pratar om utan en byggnation. Man kan som sagt skita i allt och bygga vad man vill men en ekonomibyggnad hör inte helt ologiskt till en näringsfastighet, jmf jag bor i lägenhet och vill odla tomater, klart jag får bygga en balkong så jag kan ställa min kruka tomater på den.

"Bygglov krävs för att

uppföra byggnad och göra tillbyggnad.
ta i anspråk byggnader helt eller delvis för väsentligt annat ändamål.
inreda ytterligare bostad eller lokal för handel, hantverk eller industri mm.
anordna parkeringsplatser, nöjespark, djurpark, idrottsplats, campingplats, skjutbana, småbåtshamn, friluftsbad, motorbana, golfbana, begravningsplats, mm.
anordna tunnlar eller bergrum.
anordna upplag eller materialgårdar.
inrätta cisterner.
uppföra radio- eller telemast och vindkraftverk.
uppföra mur eller plank. 
göra väsentliga ändringar i ovanstående anläggningar.

Inom område med detaljplan krävs dessutom bygglov för att

färga om byggnader, byta fasad- och takmaterial samt göra andra ändringar av byggnader som avsevärt påverkar deras yttre utseende. Se dock nedan under "Särskilda bestämmelser för en- och tvåbostadshus".
sätta upp eller väsentligt ändra skyltar eller ljusanordningar.
uppföra, bygga till eller på annat sätt ändra ekonomibyggnad för jordbruk eller skogsbruk eller därmed jämförlig näring."

Henry David Thoreau

Menteverde

« Svar #28 skrivet: 25 okt-09 kl 13:50 »
Ett hus med tak av båtpresenning 120 cm under marknivån är kanske inte bygglovspliktigt men å andra sidan kommer nog männen i vita rockar och hämtar dig till ett gratis boende på obestämd tid ifall dom hittar dig i ett sånt gryt ;)

Det bästa är nog annars att bosätta sig i en "sjöbod" längs västkusten. Förutsatt att du har en inkomst på över ca en miljon om året kommer dom lama myndigheterna inte bry sig om ifall din "sjöbod" så är stort som ett mindre palats...

Huggorm

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 25 okt-09 kl 15:03 »
Det bästa är nog annars att bosätta sig i en "sjöbod" längs västkusten. Förutsatt att du har en inkomst på över ca en miljon om året kommer dom lama myndigheterna inte bry sig om ifall din "sjöbod" så är stort som ett mindre palats...

Men mängder av avundsjuka inlandsbor kommer gnälla röven av sig...

Bo

« Svar #30 skrivet: 25 okt-09 kl 16:46 »
Ett hus med tak av båtpresenning 120 cm under marknivån --- 

kan göras sunkigt eller lyxigt. Själv skulle jag satsat på lyx för pengarna jag sparade in på att slippa tak och fasader. Ytterst skulle det finnas en ränna med jord och automatisk bevattning till gurkor, bönor och tomater som får klänga längs trådar eller nät under bubbelplasten.

Menteverde

« Svar #31 skrivet: 25 okt-09 kl 18:42 »
Det kommer bli väldigt svårt att klara sig från fukt- och vatteninträngning i ett hus 120 cm under marknivån i Sverige.

Du ska väl inte bo i det huset?

Ditt bygge hade säkerligen kunnat bli en rolig grej, men inte så rolig att det är värt att satsa det besvär som den förmodligen kommer kräva för att det inte ska bli en fuktig, möglig jordhåla av det.

Fast iofs. Sätt in en stor kamin av den modell som brukar vara i badtunnor så kan du ha poolparty varje dag med under den del av året då detta hus med större sannolikhet dessvärre kommer vara fyllt med vatten till någon grad.  ;)

Bygg ett litet välisolerat kyffe högt upp i ett kraftigt träd istället! Det hade varit ball.

Bo

« Svar #32 skrivet: 26 okt-09 kl 15:59 »
Det är rätt vanligt med källarutrymmen som ligger ännu djupare under marknivå och där man även inrättat trivselutrymmen. Man får lägga ner samma omsorger på dränering som för ett reguljärt bygge.

Rödskägg

• Småland
« Svar #33 skrivet: 26 okt-09 kl 16:26 »
fast det är inget bygge!

Henry David Thoreau

Bo

« Svar #34 skrivet: 26 okt-09 kl 17:15 »
Man dröjer allt för länge kvar i gamla mönster trots att ny teknik och nya material erbjuder möjligheter att få det man egentligen vill ha och behöver till en bråkdel av kostnaden för de lådor med sadeltak som är dagens norm.

Yrmff

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 okt-09 kl 18:04 »

Bo?

hmm.. bara för tydlighetens skull
det är alså i spanien du bott i vxthus 25 år?

mvh h

Bo

« Svar #36 skrivet: 26 okt-09 kl 19:12 »
I Spanien bor jag relativt lyxigt och det finns bilder i andra trådar. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=27617.60 och http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=14429.0 http://s56.photobucket.com/albums/g174/kalabalik/?action=view&current=HPIM0018.jpg

Här är jag i mitt växthus nära 9 månader om året och fyller funktionen att förse sommargäster och bofasta med färska grönsaker. Hade jag haft tillgång till ett hus, hade jag inte haft tid att vistas där.

« Senast ändrad: 26 okt-09 kl 19:37 av Bo »

Yrmff

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 26 okt-09 kl 22:02 »
du verkar ha ett gott liv!! :)  :)

mvh H

Bo

« Svar #38 skrivet: 27 okt-09 kl 17:01 »
« Senast ändrad: 27 okt-09 kl 17:07 av Bo »

Menteverde

« Svar #39 skrivet: 27 okt-09 kl 17:31 »
Det är rätt vanligt med källarutrymmen som ligger ännu djupare under marknivå och där man även inrättat trivselutrymmen. Man får lägga ner samma omsorger på dränering som för ett reguljärt bygge.

Källarutrymmen som med inom regelbundna tidsintervall blir till stora inomhuspooler. Senast det hände här var väl 7-8 år sedan. Massa som fick sina källare fyllda med vatten, en kompis hade runt 30 cm i sin. Källaren var inredd med pojkrum, musikrum etc. Var nog inte så kul.

Märk väl att detta hände i ett riktigt svensson villaområde, med strukturerade dräneringar etc.

Besväret du kommer få lägga på riktiga dräneringar etc för ditt bygge är inte värt eftersom du när som helst kan komma att få riva det då du inte vill skaffa bygglov. Då kan du lika gärna skaffa
bygglov med en gång och bygga ett hus över marknivån. Eller ett trädhus, det vore coolare.  ;)

Ska du ha avlopp och rinnande vatten in till källarhuset så uppstår genast en mängd krångliga frågor att lösa också, men detta antar jag att du skippar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser