Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borde jag använda gården på nåt annat sätt?  (läst 7750 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Borde jag använda gården på nåt annat sätt?
« Svar #40 skrivet: 12 okt-09 kl 05:53 »
Nej, jag uttryckte mig lite slarvigt.. Jag menade att på en stor gård finns det alltid möjlighet att plocka pengar nånstans ifrån om en gren misslyckas ett år. Det låter ju inte som att dom står och faller med grönsaksodlingen direkt, 200 000 i omsättning på en delverksamhet är ju inte så speciellt mycket på ett ställe som sysselsätter 5 personer.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #41 skrivet: 12 okt-09 kl 07:25 »
Fast nu pratar vi inte om deras lammutan om deras 1 ha grönsaker. Men klimatet har du givetvis jävligt rätt i.

Och jordmånen, det är skillnad på slättlandskap och impediment, både vad gäller odlingens kvalité och arbetsintensivitet. 
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 12 okt-09 kl 08:40 »
hrmpf. Imepediment. Jag har bland annat sandjord i västersluttning, jättefint för grönsaker.

Bo

« Svar #43 skrivet: 12 okt-09 kl 09:28 »
Använd då den till grönsaker och glöm växelbruk.

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 12 okt-09 kl 09:57 »
Men jag kan ju inte missköta resten av gården. Mitt problem är ju att ta hand om allt.

Existens?

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 12 okt-09 kl 09:59 »
Kan du berätta lite hur du tänker kring det här växelbruket?

Fordson

« Svar #46 skrivet: 12 okt-09 kl 10:12 »
Stå på dig Stabon. Kom ihåg att det är du som står för framtidens jordbruk. Giganterna kommer inte att kunna stå emot massproduktionen från kontinenten och det faller inom all rimlighet att bruka 600 ha på 2,5 heltidstjänster inte kommer att hålla historiskt. Storbonn där jag bor rationaliserar och rationaliserar för att klara marginalerna. Till slut har han rationaliserat bort sig själv.

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 12 okt-09 kl 10:35 »
Ja... alltså. Grisarna  behöver fyra skiften. Det styr mycket. Jag måste få till fyra åkerplättar. Grisarna rensar ju ogräs och gödslar och arbetar inför sådd av diverse grejer.

Sen har jag de förbannade betesplättarna. En på 0,2 ha som lätt kan göras om till fruktodling o.dyl, och ca 0,8 ha sump-bete. Och beroende på om jag får igång dräneringen eller inte, har jag ytterligare 0,8 halv-sump-bete.

Igår blev jag väldigt lockad att gräva bort hela skiten å göra en kräftodling. Tyvärr antagligen galet dyrt men absolut ett alternativ att kolla vidare på.

bea

« Svar #48 skrivet: 12 okt-09 kl 11:06 »
Jag vet varken hur din gård är belägen eller hur din mark är lämpad för mitt förslag men.....
Om det hade varit möjligt hade jag satsat på självplock, jordgubbar,majs, vinbär,krusbär, ja i princip vad som helst faktiskt.
Många skulle nog med rätt marknadsföring göra en utflykt av en sådan grej med sina familjer :)
Har man sedan som du grisar....skaffar några höns mm så kan det nog bli en bra affärs ide!

louise

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 12 okt-09 kl 12:09 »
Det finns en beskrivning i min fråga. Fast jag skrev aldrig att det är i skogsbygd, södra Västergötland, vxästzon cirka 4, elelr möjligen 5, har aldrig förstått riktigt.

Existens?

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 12 okt-09 kl 12:56 »
4 har du nog..5 har jag häruppe..

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #51 skrivet: 12 okt-09 kl 18:16 »
Jag tror nog att om man är nogrann och lyckas skaffa kunder som är beredda att betala lite extra för rätt kvalitet.Så tror jag att 50-75000 kr i omsättning är nog inte omöjligt.Men visst, noggrannhet och fasta leveranser är ju ett måste.
Här där jag bor finns en gård som har självplock av vinbär och en cafeservering.Under sommaren och in på hösten är där alltid folk.

Bjärhus ,där fanns många ben att stå på.Men tomatodlingen i fårhuset och grönsakslandet tog mycket tid på sommaren av de som ägde gården .
Så visst gav det pengar .
Lammproduktion gav säkert ett räjält överskott eftersom alla lamm såldes i deras butik eller gick som lammbuffe.Men det var mycket gamla tackor som låg på buffebordet också fast det hette lammbuffe.Men som ägaren sa så gör alla.
Han får nog mer än 300 kr för en tacka.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

louise

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 12 okt-09 kl 19:04 »
Vad menar du med 300 för en tacka? i vinst? det låter sjukt lite. Det är vad ett slakteri ger. Jag och ägaren har pratat mycket om tackkött och det är på inga sätt något dåligt som man tar mindre betalt för. Han vet hur man tillagar det rätt.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #53 skrivet: 12 okt-09 kl 21:21 »
Jag menar bara att slaktar du en tacka (Scan) får du ca 300 kr.Han säljer allt själv ex lammbuffe och då får han nog ca 2000 kr (gissar jag) för en tacka.
Han delade ut ett par skivor av rökt tackkött ,skivorna var mycket mindre och tunnare än en ostskiva.Tänk vad det ger per kg.Den var nog specialrökt för han vaktade den hela tiden,det andra var det fri tillgång till.

Ni som tar återtag och säljer direkt till kunder ,kan man inte vidareförädla det ex rökning och sedan vacumpackas till en rimlig peng.Sedan kunde man ju sälja det på marknader för där går alltid mat och godis bra.Man kanske kunde göra lammchips,det gör Ulveredshjorthägn fast av hjort och de är goda och vilket kilopris om man nu skulle drömma om att köpa ett kilo.

En person här i byn ,har fiskodling.Han vacumpackar allt själv och säljer på marknader och på torget.
Han sa en gång att det inte var så dyrt att packa det och att det håller väldigt länge.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

louise

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 12 okt-09 kl 21:26 »
visst kan man legocharka, bara man hittar nån som är beredd att göra det, ont om såna. Det kostar ca 40 kr kilot, men ökar omsättningen rejält.

Hjortchips? Hurdå? Hur är de gjorda och är de liksom... lika hårda? hur är produkten? Spännande ju, helt klart.

Existens?

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 13 okt-09 kl 05:53 »
Vad är det som kostar 40 kr kilot?

Att få en skinka saltad och vaccad här kostar 8 kr/ kg. Att lämna in nåt till rökning 20 kr/ kg.

louise

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 13 okt-09 kl 08:44 »
Ja men du pratar ju alltid om priser hos folk utan livsmedelstillstånd. Det normala hos de duktiga kvaltietsfoket är i snitt 40 kr kilot.

slöfocken

« Svar #57 skrivet: 13 okt-09 kl 09:01 »
Vad är det som kostar 40 kr kilot?

Att få en skinka saltad och vaccad här kostar 8 kr/ kg. Att lämna in nåt till rökning 20 kr/ kg.

vad heter stället, kan man lämna in ett fårbog, tillkommer det nån extra avgift utöver kilopriset?

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 13 okt-09 kl 10:01 »

vad heter stället, kan man lämna in ett fårbog, tillkommer det nån extra avgift utöver kilopriset?

Har ingen aning, har bara sett lappen..stället heter den lokala Konsumbutiken.. ;)

Ja men du pratar ju alltid om priser hos folk utan livsmedelstillstånd. Det normala hos de duktiga kvaltietsfoket är i snitt 40 kr kilot.

Då kan man ju glömma att få nån slags lönsamhet på det, vad finns det rimliga i att ta 40 kr kilot för att röka en bit kött? Och vad har dom isåfall för maskiner? Även med en pytterök som tar 100 kg skulle ju då varje laddning generera 4000 kr till den som utför det.

Jag kan inte heller se varför t.ex en vaccumpackning skulle behöva variera så mycket i pris beroende på om man har livsmedelstillstånd eller ej. Vacuummaskinen kostar runt 30 000 och håller i evighet, en påse till skinka kostar runt 1,50.
Kunnande och duktighet kommer inte automatiskt bara för att man har tillstånd.

Man gör som man vill, antingen tar man bara de priser man får rakt upp och ner, eller gör man som jag och ifrågasätter vad det är som kostar.  Här i landet så klagar alltid primärproducenterna på att mellanhänderna tar all vinst på maten. Så vad är det då för fel i att sätta en blåslampa på deras prissättning? Varför ska all effektivisering bara göras hos bönderna?

Charlotte

• -
« Svar #59 skrivet: 13 okt-09 kl 10:28 »
Nä, det är väl inte fel att försöka få ner priserna...
Men jag förstår att det kostar att få besiktat kött slaktat i godkända lokaler och sedan vidareförädlat i godkända lokaler...
Men detta är ju villkoren för att kunna sälja vidare.
Man vill ju också gärna ha det vidareförädlat på sitt eget sätt och sitt eget kött vill man ha tillbaka. Det blir en speciell hantering som kostar, precis som vi själva vet att det kostar att föda upp djur småskaligt.          Att använda sig av icke godkända tillverkare för att kunna pressa ner sina priser till kund/öka sin lönsamhet måste väl  vara fel väg att gå?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 3 användare
MaBr, Bokohammare, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser