Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borde jag använda gården på nåt annat sätt?  (läst 7728 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Borde jag använda gården på nåt annat sätt?
« Svar #60 skrivet: 13 okt-09 kl 10:39 »
Naturligtvis ska man inte försöka få ner priser genom att använda ej godkända lokaler, det är ju heller inget som funkar i längden. Men man ska samtidigt inte överdriva kostnaderna för lokaler och inredning.
Så länge man håller sig till återtag och bara ska stycka och förädla så är inte kostnaderna så oöverstigliga. Det är ju också så att det är fasta kostnader som ska slås ut på allt som tillverkas där under många år.
Men just för att man är småskalig så måste man nagelfara varje kostnad enligt mig. jag säljer ju själv kött och vet hur många timmar som försvinner i telefon och vid dator för kundkontakter.

louise

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 13 okt-09 kl 11:04 »
Det finns inte det utbudet av styckare och förädlare att vi kan säga nej till de som tar 10 kr för styck och 40 för chark. Jag har i allafall inte hittat något företag som tar mindre och som kan garantera att de följer livsmedelsrutinerna och kan leverera kvalitet.

Jag har fortfarande inget svar på om dina prisuppgifter kommer från icke godkänd produktion.

Existens?

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 13 okt-09 kl 11:16 »
Jo, rökningen skrev jag ju, det står en lapp här i affären om att man kan lämna in för rökning. Det förutsätter jag ju är till godkänt företag, förmodligen dock med fabriksrök, en sån som Vaggeryd har, som röker 5-15 ton i timmen.
Skinkan är prisuppgift från ej godkänd, ja. Men det finns ju heller inget som behöver göra den dyrare, utrustningen är ju minimal, en vaccare, påsar och lite salt..

Men 40 kr för chark.. Det låter som ett rätt vitt begrepp? vad menas med det då? Är det korvtillverkning, pastejer, syltor eller vad?
Och vilken vikt tar dom betalt för, den man skickar in i charken eller den som kommer ut?

louise

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 13 okt-09 kl 13:02 »
Alltså, vad det BORDE kosta är ju helt irrelevant så länge inget kostar så lite.

Att en lapp på Ica är garanti för godkänt företag går jag inte på. Det finns massa bygderökare som röker till privatpersoner.

maskinrök? Du menar koksskåp? Sån skitkvalitet kan inte jag jobba med, då får jag inte ut nån vinst. När man säljer som småskalig förväntar sig kunden att det är riktig rökning. Kokskåppsfläsk kan de köpa på Ica.

40 kr är all sorts chark, jag har förstått det som samma pris på allt. Och jag troor att det är hängande vikt, inte det som kommer ut, men jag är faktiskt osäker.
« Senast ändrad: 13 okt-09 kl 13:04 av Stabon »

Existens?

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 13 okt-09 kl 14:02 »
Jo, jag har också tänkt använda riktig rök, men hur gärna man än vill så är det ändå det maskinrökta man konkurrerar mot. Det är ju det folk vant sig vid.
Och det går ju trots allt rätt bra för t.ex vaggeryds chark, maskinrökt till trots. Jag tycker själv det är obegripligt hur dom kan få till ett utpris i affär på 70 kr/ kg för rökt fläsk. Men det är väl sugg-och galtakött dom köper in för några kronor kanske..

Ja, jag tippar också på att det är ingående vikt man får betala för, och det gör ju det hela ännu värre, med en lättning på kanske 25% så är man ju nu uppe i en rök-kostnad på 60 kr kg + då köttet och styckning. Nu hamnar man ju på 150 kr/kg för vanligt rökt fläsk, och vill folk verkligen betala det?

Nej, bygg en chark och stoppa pengarna i din egen ficka istället för nån annans..

louise

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 13 okt-09 kl 14:30 »
Jag konkurrerar inte mot kokskåpen, det är helt andra kunder än mina. Rökt eko-fläsk från Ängavallen kostar 350 kr kilot, nån här på alternativ nämnde att i sin delikatess-gårdsbutik på gotland kostar det 260. Gotland är ju lite dyrare pga stockholmarna, men kanske 230 spänn kan vara rimligt där jag bor.
« Senast ändrad: 13 okt-09 kl 14:52 av Stabon »

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser