Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borde jag använda gården på nåt annat sätt?  (läst 7739 gånger)

louise

• Gäst
SV: Borde jag använda gården på nåt annat sätt?
« Svar #20 skrivet: 11 okt-09 kl 20:25 »
nje nje, så hård menar jag inte att vara! All kreativitet är väl egentligen bra. Plötsligt trillar poletten ner.-)

NU har en kommit på att jag ska gräva bort nästan ett helt hektar sump.betesmark och odla kräftor där. Låter lysande, tills jag började inse att det nog kostar flera hundratusen att anlägga en sån damm..

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 okt-09 kl 20:27 »
"HAN" är LÄnsstyrelsens kalkyler för grönsaksodlare. Och när jag säger vinst menar jag allstå att lönen ska gå på den. Jag räknar som enskild firma, och bakar inte in lönen i kostnader.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 okt-09 kl 20:29 »
eller jaha... du pratade om Bjärhus?

"drog in" - ä rdet omsättning eller vinst d u pratar om+
Och de 5, är de hletid eller deltid?

jag ha rgått charkkurser hos dem, och jag fick fråga fyra gånger för att få fram att det var tre heltider som fick lön av charken, men fem personer.

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 11 okt-09 kl 20:30 »
Charkförädlingslokaler, då? Visst hade du några såna planer?
Du måste ju inte föda upp alla djur själv?
Kan du inte köpa in mer eko-kött och förädla vidare?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 11 okt-09 kl 20:33 »
lNedlagt pga enorm investering och kräver ett yrkeskunnande som tar flera år att arbeta upp. jag msåte hitta en lönsing smom inte kräver minst en miljon i lån.

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 11 okt-09 kl 20:35 »
Tillägg pga att jag inte kan ändra när jag Wappar:
Kunde inte legotillverkning av korv och rökning vara något?
Jag har lämnat kött till rökning och har allvarliga planer på att fixa korv att äta själv och ha som present och betalar gärna för den tjänsten, nu bor du ju för långt bort, men det borde finnas flera som tänker som jag. Man hinner helt enkelt inte göra Allt själv...
Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 11 okt-09 kl 20:37 »
Kostar det verkligen en miljon att fixa livsmedelslokal?
Yrkeskunnandet fattar jag...
Men nästan allt man gör kräver ju vana för att det ska kunna fungera bra.
Mvh Charlotte

Erik F

« Svar #27 skrivet: 11 okt-09 kl 20:43 »
Dillkronor! De ger drygt 800000 kronor per hektar

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 11 okt-09 kl 20:44 »
Det kostar minst en halvmiljon med ytterst liten lokal och begagnade maskiner. En nytillverkade krovhack kostar 300.000.. begagnad kan du få de nför 50.000. Å så rullar det på , krovspruta 30.000 osv

Men detär för avancerat just nu. Jag behöver nåt snabbare, enklare. Grönsaker kommer man riktigt långt på , det har alla rätt i.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #29 skrivet: 11 okt-09 kl 21:07 »
eller jaha... du pratade om Bjärhus?

"drog in" - ä rdet omsättning eller vinst d u pratar om+
Och de 5, är de hletid eller deltid?

jag ha rgått charkkurser hos dem, och jag fick fråga fyra gånger för att få fram att det var tre heltider som fick lön av charken, men fem personer.
Vad jag förstod var det 2 familjer som drev charken ,gårdsbutiken och konferanslokalen ,dvs 4 vuxna voch det var några av deras ungar som hjälpte till och inhyrd personal vid konferanser.Den ena familjer tillhanda höll nöt och den andra familjen lamm.De hade god lammbuffe,men som de själva sa så är det mycket gammalt tack kött som finns på lammbuffebordet.

Stabon :omsättningen var 200 000 kr ,men de hade ju arbetat upp extrema försäljningskanaler .
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 okt-09 kl 21:13 »
vad var det  för speciellt med försäljingskanalerna?

johan svensson

« Svar #31 skrivet: 11 okt-09 kl 21:14 »
Bjärhus i klippan är driftiga och deras grönsaksland är litet men det räcker om man bara säljer till fina restauranger och till bröllop.
Sedan har Bjärhus kapital-det har inte du Stabon.Allt kostar .
Skall det bli något måste man satsa pengar ,det räcker inte att köpa 4 ha sumpmark och sedan är pengarna slut.Då får man behålla sitt vanliga lönearbete.

JS

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #32 skrivet: 11 okt-09 kl 21:20 »
vad var det  för speciellt med försäljingskanalerna?

Nu kanske jag krossar dina drömmar.
Men han i klippan sa när vi rynkade på näsan åt omsättningen på 1ha att det hade tagit dom 15 år att hitta rätt köpare till sina produkter och när man har hittat de så kan man ta väldigt bra betalt för sina produkter .När man har lärt sig vad de vill ha dvs perfekt kvalitet och rätt storlek och vad jag förstod så är rätt storlek mycket mindre än när vi odlar själva.
Lars

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 11 okt-09 kl 21:26 »
Jag menade att du skulle vara konkret. Vilka kunder hade de?

Å om jag fattat rätt är grejen små grönsaker, eller?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #34 skrivet: 11 okt-09 kl 21:38 »
Jag menade att du skulle vara konkret. Vilka kunder hade de?

Å om jag fattat rätt är grejen små grönsaker, eller?
Jag vet inte vilka kunder de hade .Han tog upp bröllopstallriken som exempel på att rätt kvalitet får gärna kosta lite mer.2 kr extra för en syltlök på en 500 kr bröllopstallrik har ingen större betydelse. Och det stämmer ju om man tänker efter.

Fina restauranger vill inte ha för stora grönsaker .  Och det stämmer väl det också om man tänker efter .Hur ser det ut när man beställer in mat på en restaurang allt är smått ,men mätt blir man ändå.

Lars

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 okt-09 kl 21:48 »
men är det resataruanger som är kunderna alltså?

Jag minns när jag serverade p lyxbröllop. då brukade kocken smörslunga små små moröttrer med sockerärt. Det var definitivt inte färdiga görnsaker.

Men med små grönsaker blir det färre kilo, får man ändå ut mer, om man räknar bort det?
« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 21:49 av Stabon »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #36 skrivet: 11 okt-09 kl 22:28 »
men är det resataruanger som är kunderna alltså?

Jag minns när jag serverade p lyxbröllop. då brukade kocken smörslunga små små moröttrer med sockerärt. Det var definitivt inte färdiga görnsaker.

Men med små grönsaker blir det färre kilo, får man ändå ut mer, om man räknar bort det?

Ja, det får man. Restauranger, iallafall de som försöker hålla bra kvalitet, är måna om att få en bra grönsaksleverantör. Men då gäller det att ha bra kvalitet på allt det man levererar samt hålla vad man lovar. Alltid komma på avtalad tid med leveranser, leverera exakt det som är avtalad och inte tulla på kvalitet, nånsin. Då kan man få bra betalt. Det räcker dessutom inte att bara odla morötter, för man vill inte ha 47 grönsaksleverantörer utan på sin höjd 3-5 stycken, så man behöver odla morötter, palsternackor, persilja, gräslök, gärna tomater, spenat, rucola och diverse annat och hålla bra, riktigt bra kvalitet på allt detta. Det betyder manuellt ogräsrensning varje dag, vara precis hur noggrant  som helst med vatten och gödsel och vara beredd på att ge en bra del av sina grönsaker till grannar, bekanter och sina grisar för att de inte håller kvalitet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 okt-09 kl 22:48 »
du som har resatuarnag, vad menar du är kvalitet? hur ska de vara ? merä nlikadana varej gång å så..

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 11 okt-09 kl 23:15 »
Inte för att vara negativ..Men man får ju passa sig lite för att dra för stora växlar på hur det går för dom i Bjärhus. Dels, som sagt, är det ju ingen liten gård, 300 lamm bl.a är ju en del. Och, inte minst, vi kan inte trolla med naturen, Bjärhus ligger mitt i skåne. Det är skillnad på att odla grönsaker där jämfört med i mellersta götaland.

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 okt-09 kl 23:36 »
Fast nu pratar vi inte om deras lammutan om deras 1 ha grönsaker. Men klimatet har du givetvis jävligt rätt i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 3 användare (2 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser