Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borde jag använda gården på nåt annat sätt?  (läst 7757 gånger)

louise

• Gäst
Borde jag använda gården på nåt annat sätt?
« skrivet: 10 okt-09 kl 10:41 »
Jag vet inte om jag låst mig i mina idéer om hur min mark sak användas. Här  om dagen när jag itne trivdes på jobhget kände jag att nu får fan nåt radikalt hända, jag måste tänka om! Nån som kan se med fräscha ögon Och kanske få mig på andra banor? Målet är alltså att försörja mig på gården så långt det går. Jag har miljoner idéer om tursim, frukt . och bärodling, hög färdling av köttet, men idéerna räcker ändå itne fram.

Jag har alltså 4,5 ha mark. Cirka ett ha är bete, kommer aldrig bli någoon åker. Resten är åker, men minst ett ha för sumpigt just nu och måste användas som bete. Jag ska se om jag kan få igång den gamla dräneringen, för det har varit åker förut. Man kan nog säga att ett ha åker ligger dåligt till, i en norr-öster slulttning, där berget sticker upp och jrodmånen är tunn. Jag begriper inte hur de kunnat odla spannmål där förr.

Det enda jag inte tänker ändra är att jag har en ekologisk gård. Just nu har jag grisar och får och är hela tiden på väg mot grönsaksodling och/eller julkärveodling, men det får inte riktigt plats. Grisarna och ekolodlingen kräver 4-årigt skifte, alltså fyra åkrar. Men jag får itne till fyra plättar som går att komma åt lätt..

Ett problem är att jag har viss del betsmark. Den måste betas och har jag då ekoproduktion måste jag ha två betesdjur för att hålla parasiterna nere. Tanken är får och gås.

Jag läser om vinodlare som förörjer sig på 5 ha i Sverige, eller fruktträdgårdar, bärodlingar.. Sånt som blir mycket produkt på liten yta.

Ett tag var jag inne på att plantera fruktträd på den stora betesmarken, men den är sank, och ni hähär sa att jag bara kommer få sork som käkar uppp allt. Plantera igen de fina åkrararna tycker jag är hemskt, vi har så ont om åkrar i Sverige.

Hm.. undrar om inte den här fråga kommer spåra ur alldeles för brett.. vi får se.

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Borde jag använda gården på nåt annat sätt?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-09 kl 11:36 »
Jag är väldigt tveksam till om någon kan försörja sig på 5 hektar mark. Jo, om man gör det som äkta självhushållning men inte om man vill sälja turism eller kött.

Däremot kan en bra satsning på kött, surdegslimpor eller turism fungera, men då krävs det A: kapital och B: att man släpper renlärigheten och kan tänka sig att köpa in råvaror utifrån.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 okt-09 kl 15:59 »
ja jag anade att det nog kan spåra ur i en diskussion för eller emot småbonderi;)

Det är så klart närapå hopplöst, men ibland förvånas jag över att man kan komma riktigt långt.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 10 okt-09 kl 16:28 »
Hej!
Jag har ingen riktig bra ide men 4,5 ha gör att du måste odla ngt som är arbetskrävande och/eller lämpligt att förädla så du får tillräckligt med pengar!
Havrekärvar är troligen inte rätt väg...
Ett alternativ är att förädla ngt du köper in, förädlar och säljer...
Fortsätt vara ekologisk!!
mvh

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 10 okt-09 kl 19:04 »
Det är inget emot småbonderi, det fungerar relativt bra sålänge men inte har en ambition att tjäna pengar. Vill men börja förädla och sälja nåt så är 4,5 hektar mest i vägen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #5 skrivet: 10 okt-09 kl 20:24 »
Ekologisk Purjolök?
"Kärleken är livets bäste vän"

Fordson

« Svar #6 skrivet: 10 okt-09 kl 20:32 »
Det finns en tjej som odlar grönsaker och säljer färska fruktkorgar till företag och dyl. Hon har 2 ha!
Och hon lever helt på det.
Jag har för mig att hon fanns någonstans runt Söderköping, läste om henne i Småbrukaren.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 okt-09 kl 20:48 »
varför är kärvar fel? Vinsten är enorm i förhållande till insatsen. Hindret är möjligen att mängden kanske int egår att sälja. Vad har du för uppfattning om produktionskostnad och omsättning på kärvar själv?

Fordson

« Svar #8 skrivet: 10 okt-09 kl 21:01 »
Har du någon möjlighet att köra "Bo på lantgård" eller nåt sånt? Det fundera vi på.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 okt-09 kl 21:57 »
Nåt sånt ger möjligen en månadslön. oMen ska jag ha normal standard kräver det en investering på en halv miljon. Jag har däremot planerapå sova - i -hölada, men det ger ännu mindre fickpengar.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 okt-09 kl 22:44 »
Ah, fordson , tack för hopp! Jo, grönsaker är bra lönsamt faktiskt. Ett hektar kan nog gen en fyra månadslöner faktiskt. men.. så var det det där med de fyra skiftena... Grisar är helt suveräna i en grönsaksodling, de rensar ogräs som satan inför varje nysådd. Vill ju inte släppa grisarna...

bo_i_dala

« Svar #11 skrivet: 11 okt-09 kl 07:15 »
HEJ!
Bara gör ett räkneexempel

4,5ha/ 3 skiften= 1.5 ha /år med havre.
Hur mycket pengar vill du tjäna på dessa 1,5 ha? Vi räknar på 100 000kr bara för att ha en siffra!
Vad kan vinsten vara på en kärve,  utpris 50 kr?! diesel till en traktor, avskrivning mm säg 10 kr= vinst 40kr
100 000/ 40 =2500 kärvar
Det innebär 6 kärvar / kvadratmeter.
Finns det sedan avsättning för kärvarna?
Har du lagringskapacitet?
dessutom måste nog kärven knytas om före försäljning osv

Jag har inget absolut svar men gjorde som 15 åring ett litet försök och det var oerhört mycket mer jobb än att så, köra självbindare och ta in kärvarna.

Har någon annan uppfattning/sanning så är ingen gladare än jag..........
mvh

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 okt-09 kl 09:48 »
Nu har du inte läst beskrviningen av gården. Det går inte att göra tre åkerskiften på vardera 1,5 ha. Du har också missat att jag själv redan tänkt på problemet att det kanske helt enkelt är svårt att få avsättning för tillräckligt många kärvar.

Men man kan ju ändå räkna på lönsamhet per hektar, helt generellt:

Du kom inte riktigt till vinsten i din beräkning. Inte heller hur många kärvar man får ihop per kvm, bara hur många som krävs. Å vi kan inte göra våld på naturen.

Jag har räknt med en kärve mer 3 kvm, men det kanske är förJag har själv inte räknat antalet kärvar efter årets skörd hos mig. Om vi säger 6 kvm blir det 1666 kärvar per ha.

50 kr i utpris inkl moms blir 40 kr inkomst. 1666 x 40 =66640 kr omsättning
Utsäde 1680 (historisk specialgröda)
gödsel gratis
Bensin ( i mitt fall än så länge bensintraktor). Ja.. vad ska jag gissa på.. säg cirka 170 liter, det blir 2000 kr, jämnt å fint.
summa utgifter 3680.
Vinst 66640 -3680= 62960

Avskriningen du pratar om vet jag inte hur jag ska räkna. Det är ju samma som för resten av gården. Lada och traktor ska ju "späs ut" på hela verksamheten. I dag bokför jag avskrining på cirka 8000 kr  om året. Med egen traktor (lånar idag) skulle det bli ytterligare 6000 kr i fem år.

Att få ut drygt 60.000 i vinst på ett hektar tycker jag är sjukt mycket. Särskilt för det "lilla" arbetet. Jämfört med grönsaker som kräver heltidsarbete hela sommarhalvåret (och som skulle ge en liknande vinst, möjligen högre), handlar detta om en intensiv månad på hösten då man binder om och snyggar till kärvarna.

Vad gäller lagring så tror jag att jag har plats för det, möjligen har jag underskattat utrymmet. Men jag har ett ränne som inte används.
« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 09:52 av Stabon »

bakben

« Svar #13 skrivet: 11 okt-09 kl 14:29 »
50 kr i utpris inkl moms blir 40 kr inkomst. 1666 x 40 =66640 kr omsättning
Utsäde 1680 (historisk specialgröda)
gödsel gratis
Bensin ( i mitt fall än så länge bensintraktor). Ja.. vad ska jag gissa på.. säg cirka 170 liter, det blir 2000 kr, jämnt å fint.
summa utgifter 3680.
Vinst 66640 -3680= 62960

Jag hade lagt till utgifter för försäljning (tex platshyra på julmarknad, transport, emballage osv) och reklam (skyltar osv) i kalkylen. Missar man ett par några tusenlappar här och några tusenlappar där i sina kalkyler så blir det snabbt en massa pengar.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

motroten

« Svar #14 skrivet: 11 okt-09 kl 15:12 »
Vad tror du om att odla sparris? Nu har jag inte odlat själv just det, men vet att det går att sälja till ett högt pris. Just söderöver är det stor efterfrågan på svenskodlad, ekologisk sparris, restaurangerna betalar bra för att kunna saluföra det på menyn.

Jag tror man ska satsa på någon exklusiv grönsak/frukt som ger ett högt pris. Att odla potatis och sälja på torget går nog bara nätt och jämt ihop, om man inte har några produkter som kan säljas dyrt till köpstarka stadsbor. Tyvärr. Baslivsmedlen är svårare att leva på, annat än till det egna självhushållet. Tror jag. Jag har aldrig odlat för avsalu. Men som ex. så kostar kålroten några kr/kg, medan rotselleri kanske kostar uppåt 25-30 kr/kg. Likaså är förhållandet mellan morötter och palsternackor. Alltså är det sellerin och palsternackorna man tjänar in pengarna på, fastän kostnaderna i arbete och pengar är likvärdiga för de olika rotfrukterna. Så ska man satsa på grönsaksodling så är det inte på baslivsmedlen enbart man ska satsa på, utan det där som kan ge mycket pengar/kg i förhållande till arbetsinsats.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 11 okt-09 kl 18:34 »
Det finns en tjej som odlar grönsaker och säljer färska fruktkorgar till företag och dyl. Hon har 2 ha!
Och hon lever helt på det.
Jag har för mig att hon fanns någonstans runt Söderköping, läste om henne i Småbrukaren.

Vi var på en föreläsning om fotröta och platsen var runt Klippan i Skåne.Har för mig att gården hette Bjärnehus eller något liknande.
De hade all möjlig verksamhet,men han visade oss sin grönsaksodling ,den var på 1 ha  och 0,5 ha potatis.Han hade ekologisk odling och en motordriven vagn som han och frun låg på och rensade ogräs:det var mycket ogräsrensning.De efter många års försök att "komma in" i restaurang branchen lyckats.Så De drog in 200 000 kr på ett hektars grönsaksodling.Men det var noga med kvaliten och storleken ej för stort.Hans ex var om löken är i rätt storlek så spelar det ingen roll om den kostar ett par kr mer på en bröllopstallrik för 500 kr.

Så lite kan man dra in på en liten yta ,men det kräver mycket jobb och antagligen tid för att få in en fot på rätt ställe.

Dessa personer hade konferanser,gårdsbutik,lammuppfödning  (300 lamm) och egen mark till det , tomatodling i det ena fårhuset (plastbåghus).
De var 5 st som levde på detta.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #16 skrivet: 11 okt-09 kl 18:39 »
finns det någon som har en vanlig kalkyl över grönsaksodling inget drömsenario. ;D

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 okt-09 kl 19:45 »
jag tror frågan håller på att dra åt fel håll lite. Visst kan jag odla sparris osv, men mitt problem är helheten. Naturen är som den är, backig, sank, bete, åker, osv. Hur sköter jag helheten? Det är så pluttigt å krångligt å fel på många bitar.

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #18 skrivet: 11 okt-09 kl 20:17 »
hoppsan var inte meningen att flumma bort från din tråd 8)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 11 okt-09 kl 20:25 »
finns det någon som har en vanlig kalkyl över grönsaksodling inget drömsenario. ;D
Jag har lite svårt att tro på det själv.
Han kanske ljög om grönsakslandet.Men en sak är säker har man rätt kanaler så kan man ta jävligt mycket mer betalt än utan de rätta kanalerna ut till kund.

Stabon ,leva på din gård är nog en dröm.Man vill väl ha en bruttolön på iallafall 20000 kr per månad och hur det skulle gå till i ditt fall begriper inte jag.
Du får nog som de flesta andra vara nöjd om du kan ta några hemslakt lamm och byta däck på bilen och sätta det på traktorn.Det är nog den "lön" du kan ta ut på den gården.
Lars

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser