Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rönnbär lika bra som goji?  (läst 20407 gånger)

Matglada Tänkaren

• Dalarna
rönnbär lika bra som goji?
« skrivet: 09 okt-09 kl 03:08 »
Har torkat fem plåtar rönnbär i ugnen på 80 grader över natten (ja det tog flera nätter). Nu ligger de i glasburkar och lyser rött. Snygga att se på och jag slipper gå och köpa dyra exotiska bär. Har aldrig provat förrut men nu är jag nästan "beroende"  :) Bland det enklaste jag gjort!
Vi äter 5-10 st varje morgon på fil/soljamjölkstallriken med ceralier. REKOMENDSERAS!
« Senast ändrad: 09 okt-09 kl 03:09 av Matglada Tänkaren »
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: rönnbär lika bra som goji?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-09 kl 04:42 »
Vilket sammanträffande! I natt låg jag och funderade på rönnbär och hur de blir om man torkar dem. Jag ligger ofta och tänker på saker som man kan torka. Tycker att det är det bästa sättet att ta tillvara frukt och bär. Folk envisas med att göra sylt och saft. Men det är ju att förstöra skörden.

Du torkar alltså i 80 grader. Blir de inte nästan lite kokta då? Skrumpnar de mycket?

Funderar på om jag skulle testa i 50 grader i stället. Men roligast skulle vara att lufttorka dem. Det skulle väl ta lång tid, men jag har ju inte bråttom. Tror att jag ska testa båda varianterna. Dax för en skogstur.  :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

kurt

« Svar #2 skrivet: 09 okt-09 kl 07:12 »
80 grader är lite för varmt, generellt är det bättre att satsa på bra luftväxling i stället för värme när man torkar. Alltså hellre fläkt, än ugn.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 12 okt-09 kl 19:29 »
Javist! Så tänker vi oxså. Men lite el ville jag tillföra för att de skulle bibehållas så bra och snabbt som möjligt.
Saft och sylt kräver ju mängder av socker!

Har du provat? Hur blev dina?

När jag torkade rönnbär sväller de först lite grann och blir aningen ljusare i färgen, närmare orange än röd. Sedan krymper de ihop och blir nästan som små facetter, eller röda "diamanter" (vilket ju är så vackert när man trär dem på tråd till olika dekorationer).

Jag provade först i min Evermat torkapparat som är oslagbar till svamp och äpplen men den gick bet på rönnbären. Det gick fortare i ugnen och blev klart över natten, Evermaten höll på ett dygn! - trots att vi försökte ändra temperaturen.
I ugn fungerar det bättre. Jag har en gammal ugn så den visar nog inte rätt. Jag har en stor rostfri slev (brandsäkert) som håller ugnsluckan på glänt hela tiden. Hur som helst är det viktigt att det inte är för varmt då mörknar bären och jag tror inte att det är nyttigt (jmf lite småbränd mat). En plåt gick för länge på för hög värme och blev på tok för mörka, och dem har jag förpassat ut ur köket. Dem ska jag använda till dekoration i jul!
Förra året provade jag att torka röda och svarta vinbär i Evermaten men det gick inte heller. Det blev aldrig klart!
Summa summarum. Nu har jag lärt mig att man måste hitta det optimala torkningsätter för varje sort. De kväver olika, precis som vi människor... ;)
Så nu får jag vänta till nästa höst för att torka vinbären i ugnen istället. Någon som har provat?
« Senast ändrad: 12 okt-09 kl 19:41 av Matglada Tänkaren »
M. Gandhi

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 13 okt-09 kl 21:29 »
Japp, det har jag.   :D  Jag kunde inte se att de svällde innan de började skrumpna. Men de blev vackert rubinröda. Jag hade ugnen på 50 grader. Får lite ågren över all el som gått åt. Längtar tills den dag jag har stugan med vedspis. Då ska jag ha en torkolla nära spisen.

Jag tyckte att jag plockade massor… En tredjedel rensade jag bort. De såg bra ut i skogen men när jag satt och repade av bären var det en hel del som det var svarta fläckar på. Få se om jag tar en sväng till helgen och plockar mer. Tror iof att de räcker som jag hittills plockat. Jag funderar på om det är lite sent att plocka dem nu (norra Dalsland, zon 3)?

Nu går jag här och provsmakar...   ;D  Tror faktiskt att de smakar ännu bättre än gojibären.

Få se hur lång tid de lufttorkade bären tar.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 14 okt-09 kl 03:08 »
Javisst! :)
Jag ska också ut och plocka de som nu är frostnupna (Dalarna) - för jämförelsens skull. Jag har ju redan vinterförrådet påfyllt.
Har också vedspis på gång att installeras så jag funderar på en torkolla som kan stå på tegelstenar över. Det måste vara brandsäkert så man kan lämna det över natten tänkte jag. Tror att det finns beskrivning av Arne Groth i Sigrid Sahlins bok om torkning. Undrar hur Gojibären är torkade.
M. Gandhi

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 00:40 »
Matglada Tänkaren, har du i dina trakter sett att bären är missfärgade? Hos mig var det en hel del. Det var svårt att hitta helt felfria bär. Därför funderade jag på om jag är lite sent ute.

Nu har även vi haft vår första frostnatt så jag ska också testa till helgen att torka en ny laddning.

Igår "missionerade" jag rönnbärstorkning.  :D  Min matlåda till "jobbet" brukar innehålla torkade bär, frukt, nötter och frön men nu fanns det även torkade rönnbär i den. Så i onsdags skickade jag runt den så att folk fick provsmaka rönnbären. Det var blandade reaktioner men de flesta var positivt överraskade. En frågade "Men kan man äta dem???"   ;D  Ja, jag lever än svarade jag och så gör man ju rönnbärsgele också så de är fullt ätbara.   ;D  Ja, se dessa människor...   :-*

Undrar om man skulle kunna bygga någon enkel variant av torkollor ovanför en vedspis? Kanske någon typ av fästen/skåror/lister (som inne i en ugn) i muren runt/ovanför där man kan lägga ramarna på? Ramarna tas bort när de inte används.

Här är en film som visar ett gojibärföretag
. Tyvärr är det på kinesiska men det går bra att följa med i filmen ändå.

Kolla även in denna tråd där det diskuteras om en svensk variant - Bocktörne (Lycium Barbarum) av gojibäret.   :D

« Senast ändrad: 15 okt-09 kl 00:56 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 17 okt-09 kl 01:56 »
Tack för klippen! Jag tar lite rönnbär i helgen om vi hinner. Ska kolla om det är fläckar på- Återkommer!
M. Gandhi

Bianca72

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 nov-09 kl 11:12 »
Blir nyfiken. Har aldrig hört att man kan torka bären. Har de kvar sin "rönnbärs-beskhet"? Är de söta? Kan man ha dem till något annat än att sätta i muslin?
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 02 dec-09 kl 02:08 »
Ja de är beska men jag tycker det är ok, man får ju c-vitamin! Tar nu 5-7 st varje morgon.
Vet inte vad mer man kan ha dem till än muslie.
kan tänka mig att de fungerar bra i bröd.
Prova! Så får du berätta sedan ;)
M. Gandhi

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 02 dec-09 kl 02:12 »
@ Prins Tuvstarr:

Det blev inget mer plockat i år :(
Återkommer i ämnet nästa höts :D

mvh
M. Gandhi

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 02 dec-09 kl 23:49 »
@ Prins Tuvstarr:

Det blev inget mer plockat i år :(
Återkommer i ämnet nästa höts :D

mvh

Inte hos mig heller.
Ja det gör vi.   :D

Ha det gott.

Åter nr 1/13

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 05 dec-09 kl 03:30 »
Tack det samma!
Nu laddar jag för julmarknad och nya doft och smakupplevelser. Driver ett eko Café under 3:e adventsmarknaden där jag bor.
Har inte kommit på hur jag ska använda rönnbären. De tycks bara passa in på filen.  :-\

Några som  jag ätit har haft en bismak. Djur? Rönbärsmal???

mvh
M. Gandhi

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser