Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärg Kochin  (läst 8481 gånger)

trallallaa

• Gäst
SV: Dvärg Kochin
« Svar #20 skrivet: 08 okt-09 kl 20:53 »
Citera
jo, håller med! men här komemr en till bild, som är snyggare

Jepp, på den bilden var färgen klart bättre, nästan lite "vill ha" faktor. Hitta ett gäng du Linkoso så kan jag få köpa ägg av dig sedan  ;D ::) .,

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 08 okt-09 kl 21:44 »
haha! ja visst såg han rolig ut ;D

läs detta, hittade det på en hemsida, jag trodde pekin och kochin var samma sak. men alltså inte ??? och det finns då tydliegn inte några dvärgkochin överhuvudtaget i england. inget som är känt antar jag  :-X

"There is a bantam breed of Cochin, but is not available in the UK.   

Though many people believe that the Peking bantam is the miniaturised version of the Cochin, it is not.  Though they share similarities it is a separate breed in its own right. "

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #22 skrivet: 08 okt-09 kl 21:48 »
haha! ja visst såg han rolig ut ;D

läs detta, hittade det på en hemsida, jag trodde pekin och kochin var samma sak. men alltså inte ??? och det finns då tydliegn inte några dvärgkochin överhuvudtaget i england. inget som är känt antar jag  :-X

"There is a bantam breed of Cochin, but is not available in the UK.   

Though many people believe that the Peking bantam is the miniaturised version of the Cochin, it is not.  Though they share similarities it is a separate breed in its own right. "

De menar väl att storkochin inte är samma som peking B. (dvkochin)???

mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 08 okt-09 kl 21:56 »
men va?xD det står ju att dvärg kochin inte finns i england men att många tror att peking bantam är samma sak som dvärg kochin. "miniaturised"=mindre varianten, typ :P så det hon menar är att folk tror att dvärg kochin finns i england eftersom dom tror att peking bantam är samma sak, förstår alla? eller är det jag som är trög som vanligt? >_<

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
M
« Svar #24 skrivet: 08 okt-09 kl 22:01 »
Våra dv kochin är en urdvärg inte en fördvärgning av stor kochin = vi har "pekings" här i sverige också. Har hört talas om jättedv kochin i usa, kan det vara dem england menar? Eller så är allt bara en missuppfattning. Att engelsmännen tror att dv kochin är en annan ras bara för den har annat namn där.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 08 okt-09 kl 22:04 »
haha, känns som att jag alltid ska ta upp något som blir heeelt förvirrande xD Har ju sett att folk säljer bantam cochin eggs, så jagfattar inte riktigt.. vi kasnke ska lägga ner detta >_< hittade hur som helst bara uppfödare i USA som hade din drömfärg Linkoso  :-\

Anna

• -
« Svar #26 skrivet: 08 okt-09 kl 22:05 »
Översätter man verkar det som att det finns en dvärgvariant av rasen stor Kochin, fast den finns inte i UK. Detta var nytt för mej. Det de sedan skriver är att Peking bantam (=dvkochin på svenska) inte är en dvärgvariant av den stora rasen Kochin, trots att många tror det. Även om de är lika så är det två helt olika raser, alltså dvkochin har intgenting med den stora rasen Kochin att göra. Har man nu skapat en dvärgvariant av stor Kochin så kanske det snart kommer en stor variant av rasen dvkochin för att verkligen förvirra oss alla...  ;) :P
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gert

• Småland
« Svar #27 skrivet: 10 okt-09 kl 16:33 »
Här finns många fina bilder på olika dvärgkochin.

http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Cochinkriel

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 10 okt-09 kl 16:59 »
Ååh! Guldsvartrandad, släng dig i väggen... xD Jag har nu fått sett en silversvartrandad dv kochin (silversvartrandad = en av mina absoluta favoritfärger)!!!

Finns den färgen i Europa`?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 okt-09 kl 18:39 »
och jag har bokad ägg från den uppfödare som har den färg jag bestämt mig för,   jag har bestämt mig för blå,spättad...fast vilken färg måste tuppen vara för att behålla den spättade färgen på kycklingarna??

Gert

• Småland
« Svar #30 skrivet: 10 okt-09 kl 18:46 »
Citera
Ååh! Guldsvartrandad, släng dig i väggen... xD Jag har nu fått sett en silversvartrandad dv kochin (silversvartrandad = en av mina absoluta favoritfärger)!!!

Finns den färgen i Europa`?

Det där var en holländsk sida så dom finns nog i holland.

Gert

• Småland
« Svar #31 skrivet: 10 okt-09 kl 18:49 »
Citera
och jag har bokad ägg från den uppfödare som har den färg jag bestämt mig för,   jag har bestämt mig för blå,spättad...fast vilken färg måste tuppen vara för att behålla den spättade färgen på kycklingarna??

Blå spättad? Är det blå vitfläckig du menar så bör du ha en svart vitfläckig tupp.

trallallaa

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 okt-09 kl 19:24 »
Jag menar blå och antar att det då även finns spättade, alltså med svarta inslag, vilket det blir om man avlar på två blå, eller var det en grå och en blå med svart längre tillbaka, eller vad menar jag  ???
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=70729.0
 ;)
Du får gärna förklara mer om det spättade och vilken tupp jag ska ha, eftersom jag nu har bokat ägg från en Blå och Spättad grupp...jisses jag kanske skulle kört på den där gultvärrandiga, nu snurrar det i huvudet  :-[ ::).

Gert

• Småland
« Svar #33 skrivet: 10 okt-09 kl 19:33 »
Nu fattar jag vad du menar. Spättade är den färg kycklingarna får om du parar två blå djur.
Har du nu en blå höna så andvänd antingen en svart eller en spättad tupp. Spättad är dock inte erkänd i standarden.
Svart är annars en bra färg för man kan andvända den ihop med pärlgrå och grårandig med.

Gert

• Småland
« Svar #34 skrivet: 10 okt-09 kl 19:42 »
När vi ändå är inne på dvärgkochin. Spana in den här lilla familjen.

trallallaa

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 10 okt-09 kl 20:21 »
Citera
Har du nu en blå höna så andvänd antingen en svart eller en spättad tupp
Ok , och om jag har spättade hönor, så ska jag ha jag en svart tupp, eller en blå?

Hihi, vad söta de pytte små kycklingarna var, ett under att ingen trampade på dem  :P

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 10 okt-09 kl 20:24 »
tycker verkligen DK höns ser så roliga ut, som stora moppar. så gulligt >_<

Gert

• Småland
« Svar #37 skrivet: 10 okt-09 kl 20:30 »
Jag är inte säker men om du vill ha flest blå kycklingar så
andvänd en svart tupp. Med en blå tupp får du flest svarta kycklingar.
En spättad tupp och en spättad höna ger bara spättade kycklingar.

trallallaa

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 10 okt-09 kl 20:44 »
Tack Gert  :-*

Carmen

• www.brujacarmen.dinstudio.com
    • Småland
    • bruja Carmen
« Svar #39 skrivet: 12 okt-09 kl 00:21 »
Jag avlar på blå och spättat dv Cochin.

Blå dubbelfriserad tupp med hönor i blå och spättat.
Resultatet blir 50/50 blå och spättade, jag har aldrig fått en svart kyckling.

Jösses vad roligt det är att läsa era inlägg!  ;D

mvh
Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser