Ikväll gallopperar fantasierna extra vilt bortom realismens gråtråkiga gränser...

Troligen var det mötet med en encylindrig 30-hästars tändkulemotor på säkerligen
1000 kg eller mer och en modernare tvåcylindrig dito på tiondelen kilo men hela 20 hästar
i en Bolinder-Munktelltraktor som satte igång tankarna.
Traktormotorn från 50-talet var förvånansvärt kompakt för sin effekt, ungefär samma höjd och
bredd som en genomsnittlig modern bilmotor men två decimeter kortare. Effekten 20 hk
lämnades vid 1200 rpm vilket kan tyckas lågt men för en tändkulemotor måste detta ha varit
ganska extremt på sin tid. Denna motor skulle absolut kunna monteras i en bantad modern
småbil och ge hyfsade prestanda. Verkningsgraden för en tändkulemotor var på 50-talet nästan
lika hög som hos en dieselmotor.
Idag ser jag bara en avart av tändkulemotorerna nyproduceras, -små glödstiftsmotorer för
radiostyrda modeller. Däremot har jag inte hört/läst ett enda ord om tändkulemotorer
i större utförande. Kan det helt enkelt vara så att om man bygger en tändkulemotor med modern
teknik får vi helt enkelt en tvåtaktsdiesel? De sista modellerna av gamla tidens tändkulemotorer började trots allt likna dieslarna med snabbvärmande elektriska eller pyrotekniska startpatroner.
Den största skillnaden mellan en tändkulemotor och en tvåtakts förkammardiesel är vad jag förstått
att tändkulemotorn har en mycket högre temperatur i förbränningskammaren men desto lägre
kompression.
Den fördel jag kan se gentemot den moderna dieseln är att de gamla doff-doff-motorerna var väldigt
toleranta mot bränslets kvalitet. Man kunde köra dem på nästan vad smörja som helst, därav
det alternativa namnet råoljemotor. Det är sannolikt ingen god miljögärning att köra en gammal
tändkulemotor på seg råolja men jag antar att man kan hälla frityroljan rakt ner i en sådan motor
bara man silar bort de brända fisk- och potatisbitarna först... Sannolikt får man sota en sådan
motor ganska ofta men med tanke på hur grovt de var bygda kan de nog ta ganska mycket skit
innan de storknar.
Alltså, har man bara miljösamvetet borde det gå att åka väldigt billigt på spillolja från både kinarestaurangen och åkerierna utan att behöva investera i en avancerad reningsanläggning.
Sedan får man nog förstärka framvagnen i den gamla opeln om den ska hålla för en 30-hästars
tändkulemotor från 1920-talet... Men en 1950-tals traktormotor borde absolut gå att använda
och nå en hastighet av åtminstone 70 km/h med.
(ja jag vet, jag svamlar och fantiserar utan att ha något egentligt mål med tråden)
http://www.tandkulan.com/