Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eco-modda bilen med tändkulemotor?  (läst 6788 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Eco-modda bilen med tändkulemotor?
« skrivet: 06 okt-09 kl 21:27 »
Ikväll gallopperar fantasierna extra vilt bortom realismens gråtråkiga gränser... :o
Troligen var det mötet med en encylindrig 30-hästars tändkulemotor på säkerligen
1000 kg eller mer och en modernare tvåcylindrig dito på tiondelen kilo men hela 20 hästar
i en Bolinder-Munktelltraktor som satte igång tankarna.

Traktormotorn från 50-talet var förvånansvärt kompakt för sin effekt, ungefär samma höjd och
bredd som en genomsnittlig modern bilmotor men två decimeter kortare. Effekten 20 hk
lämnades vid 1200 rpm vilket kan tyckas lågt men för en tändkulemotor måste detta ha varit
ganska extremt på sin tid.  Denna motor skulle absolut kunna monteras i en bantad modern
småbil och ge hyfsade prestanda. Verkningsgraden för en tändkulemotor var på 50-talet nästan
lika hög som hos en dieselmotor.

Idag ser jag bara en avart av tändkulemotorerna nyproduceras, -små glödstiftsmotorer för
radiostyrda modeller. Däremot har jag inte hört/läst ett enda ord om tändkulemotorer
i större utförande. Kan det helt enkelt vara så att om man bygger en tändkulemotor med modern
teknik får vi helt enkelt en tvåtaktsdiesel? De sista modellerna av gamla tidens tändkulemotorer började trots allt likna dieslarna med snabbvärmande elektriska eller pyrotekniska startpatroner.
Den största skillnaden mellan en tändkulemotor och en tvåtakts förkammardiesel är vad jag förstått
att tändkulemotorn har en mycket högre temperatur i förbränningskammaren men desto lägre
kompression.

Den fördel jag kan se gentemot den moderna dieseln är att de gamla doff-doff-motorerna var väldigt
toleranta mot bränslets kvalitet. Man kunde köra dem på nästan vad smörja som helst, därav
det alternativa namnet råoljemotor. Det är sannolikt ingen god miljögärning att köra en gammal
tändkulemotor på seg råolja men jag antar att man kan hälla frityroljan rakt ner i en sådan motor
bara man silar bort de brända fisk- och potatisbitarna först... Sannolikt får man sota en sådan
motor ganska ofta men med tanke på hur grovt de var bygda kan de nog ta ganska mycket skit
innan de storknar.

Alltså, har man bara miljösamvetet borde det gå att åka väldigt billigt på spillolja från både kinarestaurangen och åkerierna utan att behöva investera i en avancerad reningsanläggning.
Sedan får man nog förstärka framvagnen i den gamla opeln om den ska hålla för en 30-hästars
tändkulemotor från 1920-talet... Men en 1950-tals traktormotor borde absolut gå att använda
och nå en hastighet av åtminstone 70 km/h med.

(ja jag vet, jag svamlar och fantiserar utan att ha något egentligt mål med tråden)  :)

http://www.tandkulan.com/
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Eco-modda bilen med tändkulemotor?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-09 kl 21:56 »
Jag har för mig att det står en del om tankar på att använda tändkulemotorer i personbilar i något nummer av Teknisk Tidskrift från 20-talet. Då ansåg man tydligen att en bra tändkulemotor inte skulle behöva bli större och tyngre än en motsvarande bensinmotor, men det stora argumentet mot tändkulemotor och för bensinmotor var att bensinmotorn är enklare och pålitligare att (kall-)starta för en icke motorkunnig bilförare.

Ett problem med många tändkulemotorer var att även om de hade relativt bra verkningsgrad vid fullgas så sjönk inte bränsleförbrukningen så mycket för att man minskade effektuttag och varvtal. Det finns tydligen exempel på motorer där bränsleförbrukningen per timme inte sjönk längre än till hälften vid tomgång jämfört med vid fullgas! Och det är ju inte så lyckat om motorn sitter i en personbil där den måste gå med kraftigt varierande effekttuttag.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 22:12 »
     Något sånt här kanske?

:D
"Kärleken är livets bäste vän"

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #3 skrivet: 07 okt-09 kl 22:31 »
Men FYYYY alltså vilken jobbig filmsnutt! -Först precis det jag efterlyste, dessutom helt underbart
utfört, sedan bara tomgång, tomgång, tomgång... Jag ville se bubblan åka!!!

siern58, är du medveten om att det där var oerhört sadistiskt postat?  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

fishyerik

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 okt-09 kl 15:27 »
Stoppar du på ett ordentligt batteripack kan du köra hybriddrift och klara dig med minsta tändkulemotor du kan hitta som kan gå på grovfiltrerad begagnad fritösolja.

Vad jag har "hört" om tändkulemotorer ska de vara mindre känsliga för kvaliteten drivmedlet, och att det i princip är dieselmotorer som inte är lika lätthanterade, som vid tex vid låg motortemp, ändring av effektuttag osv, så det stämmer väl rätt bra med vad andra sagt, och innebär väl i princip att man måste ha hybriddrift om man ska använda den i dagens trafik. Jag vet  dock inte om de mer "moderna" tändkulemotorerna accepterar vilken sörja som helst.     
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #5 skrivet: 20 okt-09 kl 11:09 »
fishyerik, det där stämmer bra med vad jag hört om tändkulemotorer. Deras smala varvtalsområde borde passa perfekt för hybriddrift, alternativt en växellåda av CVT-typ (kilremsvariator eller hydrostat) eller en mångväxlad sak uppbygd av lågfriktions kuggremmar om man vill ta vara
på den förhållandevis klena effekten med minsta möjliga förluster.

Ett hybridsystem jag ofta fantiserar om är en kombinerad serie- och parallellhybrid där man
använder en elmotor för farter under 50-60 km/h och däröver mekanisk överföring i ett fåtal
fasta steg med kuggrem för minsta möjliga förluster. Om man nöjer sig med ett begränsat område
för högsta marschfart kan man ha en enkel direktdrift med endast i- och urkoppling.

Hur många hästkrafter behöver en mindre bil för att hålla en marschfart på ca 70-80 km/h?
En trehjulig MC-bil från 1950-talet på 250-350 kg plus förare och bagage klarar sig på ca tio hk
och en 600-kilos fiat 126 når drygt 100 km/h med 23 hk. Något att tänka på i dessa jämförelser
är att motorernas vridmoment och effekt varierar med varvtalet vilket innebär att full gas inte ger
full effekt i annat än ett smalt hastighetsområde på varje växel. Detta är orsaken till att en motorsvag
bil har svårt att hämta upp förlorad hastighet men ändå kan ha lätt att behålla farten då den väl
byggts upp.

Med ett lämpligt hybridsystem kan man säkert få bra fart på en gammal folkabubbla med
en "snabbgående" tvåcylindrig BM tändkulemotor på 15-20 hästar från 50-talet men jag antar att
vikt-/effektförhållandet på äldre stationär- och marinmotorer kommer att utgöra en allt för stor
del av fordonets vikt för att konceptet ska fungera. Man kan förstås bygga en fyrhjuling med sadeln direkt ovanpå cylindern på en hjulförsedd 1920-tals stationär tröskmotor men det var inte riktigt så jag tänkte konceptet från början...  :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser