Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  havtorns marmelad, är det ok i smaken?  (läst 4462 gånger)

slöfocken

havtorns marmelad, är det ok i smaken?
« skrivet: 05 okt-09 kl 16:41 »
Hej.

Ni som har gjort marmelad av havtorn, hur smakar det?

idag så plockade jag några kilo havtornsbär, o vill gärna köra igång.

om ni har nåt annat bra/bättre förslag, så får ni gärna dela med er.

slöfocken

Weasel

• Skåne
SV: havtorns marmelad, är det ok i smaken?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-09 kl 16:48 »
Jag har bara hört att det inte blir så väldigt gott med bara havtorn. Ett tips har varit att blanda i äpple. Men testa gärna och säg hur det blev. Har ett gäng buskar här som jag planterade i våras men som inte gett några bär i år.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 okt-09 kl 23:22 »
Jag köpte en burk havtornsmarmelad och den var jättegod. Tror inte det var något annat i den.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

slöfocken

« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 12:53 »
hittade följande:

Det finns en fantastisk bok med alla möjliga recept med havtorn från Gräsö. Kolla deras hemsida: www.havtornsrecept.se
Vi brukar göra havtornsmarmelad med äppelpektin som vi kokar själv. Koka först 1 kg äpple i halvliter vatten, ca 1 timme, sila vätskan (äppelpektin). Rör havtornsbär i mixer och sila dem om du vill inte ha frö med. Ta 200 ml äppelpektin, 2 l havtornspuré och 1 kg syltsocker, rör massan och varma upp till första bubbel (ca 95 grader), fylla i sterila burkar, skruva lockar på en gång, låt den stå, rör inte före marmeladen har stelnat, annars förstöras gelé. Liknande marmelad kan du köpa på vår hemsida: www.plantajemtlandica.se Vi kokar inte havtornsproduker, eftersom försämras havtorns smak-arom och förstöras vitaminer.

min fråga är, vilka vitaminer förstörs???

slöfocken

« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 15:43 »
hittade på annat ställe:

Havtornsnektar pastöriseras under 80 grader för att behålla alla havtornets vitaminer, smak och arom. nu blir man riktig yr i skallen ::).

finns det nån som är insatt i vitamin världen?

kurt

« Svar #5 skrivet: 08 okt-09 kl 09:04 »
Havtorn innehåller mycket vitaminer, kokar man sylt marmelad på traditionellt säät förlorar man ju en del av dem. Men om man bara pastöriserar vid 80 grader, så kan man ju bara göra bärmos eller saft.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 10:18 »
Gör man saft så får man ju rester kvar som kan torkas och smulas med i bakning och mysli.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser