Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egna spontana "hittepårecept".  (läst 3763 gånger)

småbrukartanten

• Gäst
Egna spontana "hittepårecept".
« skrivet: 05 okt-09 kl 14:40 »
Är det fler än jag som gör egna så att säga "hittepårecept" just på stunden. Gör något av det jag har råkat plocka med mig in från landet plus något från frysen, helt så där utan att tänka så noga i förväg. Eller följer de flesta redan färdiga recept så att säga. Själv gör jag ofta sån spontanmat, särskilt nu på hösten när man är välförsedd av naturens och ens eget skafferi.

Dolvis

• Östergötland
SV: Egna spontana "hittepårecept".
« Svar #1 skrivet: 05 okt-09 kl 14:56 »
Typ 99% av all matlagning ja... Annars skulle man ju aldrig varken hinna laga mat eller göra åt just det som behöver göras åt den dagen.  ???

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-09 kl 15:14 »
Dito! Jag har väldigt svårt att följa recept, fast jag utgår gärna från dem ibland för att komma igång.
Eller följer nogrannare ibland när jag vill prova på något gammlt beprövat och komplicerat.

Här i huvudstaden kan jag berätta att man har tagit det ett steg längre: Man kan nämligen abbonera på en tjänst som skickar hem både recepten och råvarorna för hela veckan! Kan ju vara skönt för stressade karrärister, men för dom pengarna kan man ju lika gärna gå ut och äta, och slippa disken!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 okt-09 kl 15:21 »
Ja, alltid. Även när jag tittar i ett recept så är det bara för att få lite inspiration, har inte ork o lust att följa nånting tillpunkt o pricka.. :-[

Fick alltid skit för det på hemkunskapen..  >:(

EULALIA? Den gamla Eulalia eller någon ny Eulalia?   :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 okt-09 kl 15:28 »
All min mat är hittepå. Är helt värdelös på att följa recept!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #5 skrivet: 05 okt-09 kl 15:51 »
Ja, den mesta maten jag lagar är sådan, även om jag har ett recept så använder jag bara det som inspiration, typ, nä så där lite vill jag inte ha av den kryddan, i med mer, sen tror jag det skulle bli gott med paprika i det här, i med den osv. Ibland blir det jag lagat något helt annat än receptet, men nästan alltid gott.
elliha.blogspot.com

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 05 okt-09 kl 16:24 »

EULALIA? Den gamla Eulalia eller någon ny Eulalia?   :D

Well, gammal är  jag, men grymt förbättrad.
Beroende på hur man vill se det..  ;)
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 okt-09 kl 16:27 »
Ja, den mesta maten jag lagar är sådan, även om jag har ett recept så använder jag bara det som inspiration, typ, nä så där lite vill jag inte ha av den kryddan, i med mer, sen tror jag det skulle bli gott med paprika i det här, i med den osv. Ibland blir det jag lagat något helt annat än receptet, men nästan alltid gott.

Ja precis så funkar recept för mig, som nåt att bryta av mot!
~ Kahlil Gibran~

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 05 okt-09 kl 16:43 »
Det bor en lite anarkist i mig och jag gillar inte recept. Men även jag kan kolla in ett recept för att få inspiration till egna experiment.

Förövrigt hatar jag att laga mat och att diska. När jag lagar något så blir det femtielva portioner. Man tager det man har och så får det bli som det blir. Annars så skåpäter jag ur mitt torkade bär/frukt/nöt/frö-förråd. Då blir det ingen disk. Mat ska vara så enkelt som möjligt, inge hopkok med trolleri 34 ingredienser.

[...]
Här i huvudstaden kan jag berätta att man har tagit det ett steg längre: Man kan nämligen abbonera på en tjänst som skickar hem både recepten och råvarorna för hela veckan! Kan ju vara skönt för stressade karrärister, men för dom pengarna kan man ju lika gärna gå ut och äta, och slippa disken!

Att de inte utvecklar det hela till att de tar med förra veckans disk när de levererar mat/receptlådan.  ;)

Välkommen tillbaka Eulalia II.  :D  Har undrat om du är du eller om du var någon annan. Det dök ju upp en Eulalia veckan innan dig så det var lite förvirrande. Men nu har vi två stycken.   ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 okt-09 kl 17:00 »
Det kan inte bli förmycket av det goda/Eulalia    ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 05 okt-09 kl 17:14 »
Det kan inte bli förmycket av det goda/Eulalia    ;D

;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 okt-09 kl 17:50 »
Kul med fler som gör expriment hela tiden. Själv kan jag också titta på recept men jag följer aldrig till punkt o pricka. Bättre att använda sin egen fantasi. Mycket mer skapande så att säga. Det här med matlagning är väl så att säga som bäst om man gör det med "magkänsla"! ;)

linnlusa

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 okt-09 kl 19:05 »
;D :-*

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 05 okt-09 kl 19:17 »
Välkommen åter  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 05 okt-09 kl 21:50 »

Äntligen!!!  :D

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 06 okt-09 kl 14:03 »
 :D wow, tack, hade jag vetat att jag skulle få ett så varmt välkomnande hade jag kommit tidigare och oftare   ;D
~ Kahlil Gibran~

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #16 skrivet: 06 okt-09 kl 14:29 »
Håller med om att många recept är tråkiga. Det känns för det mesta som om det är nåt som saknas eller kan förbättras.

Gör jag sockerkaka hamnar det nästan alltid lite extra kanel eller liknande i, pajer får alltid en drös extra ingredienser, köttfärssås ska vi inte tala om. Tror knappt man kan kalla den köttfärssås längre hehe. Recept är till för att brytas så att säga.  ;)

Brukar ofta improvisera och fundera ut vad jag kan göra av det som finns hemma. Sambon brukar säga "vi har ju ingenting i skåpen" (och ibland tänker jag likadant själv) och 30 minuter senare står det en rätt god måltid på bordet som jag lyckats skramla ihop från detta "ingenting". Kanske bor någon liten tomte i mina skåp som hjälper till, men i så fall har denne tomte flyttat med mig sedan barnsben och får gärna stanna kvar.

Dock skulle jag vilja lära mig lite mer om inkokning och annan konservering för att kunna ha ett lite större "ingenting"-lager och mer variation. Tycker att jag kan fastna på att handla lite för lika saker annars och vi har inte en alltför stor frys.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 06 okt-09 kl 22:57 »
.............
Dock skulle jag vilja lära mig lite mer om inkokning och annan konservering för att kunna ha ett lite större "ingenting"-lager och mer variation. Tycker att jag kan fastna på att handla lite för lika saker annars och vi har inte en alltför stor frys.

Börja i denna tråd så har du lite att prova.

Alltid kul att ta hand om säsongens överflöd och spara till tider när det finns mindre att skörda. Oavsett om överflödet kommer från butiken, torget eller egna landet. Ta hand om det som är gott, billigt och rätt i säsong!

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #18 skrivet: 07 okt-09 kl 13:06 »
Börja i denna tråd så har du lite att prova.

Alltid kul att ta hand om säsongens överflöd och spara till tider när det finns mindre att skörda. Oavsett om överflödet kommer från butiken, torget eller egna landet. Ta hand om det som är gott, billigt och rätt i säsong!

Tack,  jo jag har läst den artikeln. Mycket mycket användbar. Nu gäller det mest bara att införskaffa material för att prova på. Ska kolla upp om sånt är mer vanligt här nere eller om det är lite för långt söderut för att folk skall ha brytt sig om sån konservering. Det går som sagt att odla året runt på ett annat vis här. Men annars går det ju att skicka efter material också eller helt enkelt gå på de färdiga burkarna med spänn-anordning... dyrt, men kanske värt det om de håller länge. (Nåväl, nu börjar det spåra ur lite för mycket från ämnet, tack för tipset helt enkelt.)
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Ekub

« Svar #19 skrivet: 07 okt-09 kl 15:33 »
Är kanske inte så mycket hittepå men kan ju passa på att tipsa om kanel till köttfärsrätter, det är MUMMA!! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 3 användare
Berberis, javill, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser