Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325558 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1760 skrivet: 03 nov-11 kl 21:49 »
De invintrar 10 samhällen och 4 avläggare. 3 samhällen dör på vintern. Ersätts av 3 avläggare. En avläggare säljs. = 10 övervintrade kupor. = 0 vinterdödlighet.

Hurra vad bra jag är som inte har någon vinterdödlighet!

Man kan förstöra statistik hur mycket som helst men man bedrar bara biodlarnas statistik.
« Senast ändrad: 03 nov-11 kl 21:51 av Sten-Åke Lindell »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #1761 skrivet: 03 nov-11 kl 22:00 »
Finns det någon "officiell" definition av hur detta skall beräknas? Om man delar ett samhälle i fem så kommer medelavkastningen att bli tämligen låg.

klarre

• Södermanland
« Svar #1762 skrivet: 03 nov-11 kl 22:13 »
Jag har ingen "officiell" definition men jag brukar säga att jag fick ut x antal kilo på x antal produktions samhällen vilket blir x antal kilo per kupa. Det viktigaste är väll att berätta hur man räknar innan man ger folk siffror, min modell är långt ifrån hundra procentig. Ska man avgöra om ett bi år var bra eller inte behöver man nästa alla siffror, t.ex 40 kilo i medel kan ju vara väldigt bra om man har ökat antal samhällen med 300 % starka invintringsbara samhällen.

Lindell

• Gäst
« Svar #1763 skrivet: 03 nov-11 kl 22:14 »
Är man optimist och delar 5:1 så får man som du säger ökad risk och ökad vinterdödlighet. Det borde komma fram i statistiken.
Alla bildade avläggare, alla död avläggare etc. Statistiken är ingenting värd om alla fuskar och bara 50% lämnar in uppgifter.

Min åsikt är att det är fanimej en plikt att svara seriöst och uppriktigt på den enkät som går ut.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1764 skrivet: 04 nov-11 kl 08:28 »
De invintrar 10 samhällen och 4 avläggare. 3 samhällen dör på vintern. Ersätts av 3 avläggare. En avläggare säljs. = 10 övervintrade kupor. = 0 vinterdödlighet.

Man kan förstöra statistik hur mycket som helst men man bedrar bara biodlarnas statistik.

Varför inte lyssna lite mer på Jano? Vad gäller skicklighet som biodlare ligger han nog i absoluta toppen. Och vad gäller vinterdödlighet så är det ett antal år sedan han hade ett samhälle som inte klarade vintern, om jag minns rätt.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1765 skrivet: 04 nov-11 kl 10:54 »
Varför inte lyssna lite mer på Jano? Vad gäller skicklighet som biodlare ligger han nog i absoluta toppen. Och vad gäller vinterdödlighet så är det ett antal år sedan han hade ett samhälle som inte klarade vintern, om jag minns rätt.

Jag tror att jano är en väldigt kunnig bi odlare , men man kan undra om det sätt han har valt att redovisa statistik.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #1766 skrivet: 04 nov-11 kl 16:35 »
Själv är jag väldigt skeptisk till all statistik jag hör, det känns som att biodlare är som fiskare, överdriver kraftigt sitt resultat alltså.

Jano

• Halland
« Svar #1767 skrivet: 04 nov-11 kl 17:22 »

Var har jag nämnt ordet statistik. Det är inte det saken gäller utan vad resultatet av en liten alternativ biodling kan bli om den sköts på det sätt som tidigare beskrivits. Jag som du ger inte mycket för den statistik som årsrapporterna ger underlag för och tycker faktiskt det är rätt meningslöst att hålla på med.
Om du har problem med vinterdödlighet så tycker jag du ska analysera vad som blev fel och försöka göra på ett annat sätt nästa gång.
 Mvh. Jano

Lindell

• Gäst
« Svar #1768 skrivet: 07 nov-11 kl 06:20 »
ABJ kostar $16 ca 110 SEK för en digital prenumeration.
http://www.americanbeejournal.com/

Lindell

• Gäst
« Svar #1769 skrivet: 07 nov-11 kl 09:57 »
Här finns kreativa förslag på design med inslag av Delrin (Polyeten plast) som gör design enklare och bättre.

Honungspump, Avtäckningsmaskin och Tappmaskin med lite Italiensk brytning. Kul!!
https://sites.google.com/site/beetecheikuma/home

Lindell

• Gäst
« Svar #1770 skrivet: 07 nov-11 kl 10:04 »
Ett företag i kris.
http://www.allabolag.se/5560906371

Förvänta er vad som helst under nästkommande år. Lägre priser, sämre avtal, produktion av annat än honung vid fabriken etc. Ett catch 22 som bara rullar utför.

Lindell

• Gäst
« Svar #1771 skrivet: 07 nov-11 kl 19:01 »
40 lådor Lindhonung kvar att slunga!
Sedan är sässongens arbete i slungrummen avklarade. Nu har jag flyttat in i vinterbonade utrymmen och fortsätter arbetet där.
Allt skall förstås rengöras! Puh!

klarre

• Södermanland
« Svar #1772 skrivet: 07 nov-11 kl 20:10 »
Sten-åke du får inte problem med att honungen kanderar i ramarna när du väntar så länge med slungning ???

Lindell

• Gäst
« Svar #1773 skrivet: 07 nov-11 kl 20:44 »
En stapel har stått under tak på en lastbrygga insvept i plast. Den klarade sig också och vattenhalten var godkänd.
Det är nog höstrapsen som är svårast att ta hand om.

Jag har rest och jobbat mycket och inte hunnit med allt i tid och sommaren blev sen. Några bin är ute och flyger i +11 grader ibland i November!!!
Nästa sässong blir logistiken bättre. Man skall inte vänta med allt till mitt i invintringen, det blir för mycket på en gång.

Linden smakar starkt, medicin! Ljungen smakar fränt och man inser att dessa honungssorter är goda men lämpar sig kanske inte till matlagning.

Man skulle haft 1 ton raps och blandat ;D

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1774 skrivet: 07 nov-11 kl 20:48 »
Sten-åke du får inte problem med att honungen kanderar i ramarna när du väntar så länge med slungning ???

Slungade mitt Lind i höstast , är det rent lind så tar det tid att kristalisera. Mitt har inte stelnat än .

Om man förvara honung varmt, torrt och det är täckt med vax så finns de som slungar ända in i feb .

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1775 skrivet: 07 nov-11 kl 21:14 »
Precis!

Man skall vänta med det som man kan slarva med till sist.

Linden ympar jag med SBR honung, den enda som får det i år. Förra året fungerade det riktigt bra, så det blir samma i år.

klarre

• Södermanland
« Svar #1776 skrivet: 07 nov-11 kl 21:17 »
Intressant att ni lyckas vänta så länge med slungningen, jag har mycket raps så för mig skulle det nog inte gå så bra. Just nu har jag haft min flaskhals i slungrummet på 300 kg honung vilket är vad min mjölktank klarar av. Jag brukar ha min honung i mjölktanken typ 1-2 veckor då den rörs om 2 ggr om dagen med timer och sen ympar jag den. Det gör att honungen blir mjuk och len, frågan är om honungen skulle bli lika bra om jag inte hade den i tanken så lång tid. Jag är lite rädd för att göra förändringar eftersom jag och mina kunder är nöjda med honungen. I vår ska jag bygga bygga ut mitt slungrum så den blir typ 3-4 ggr större än vad den är idag vilket gör att jag kan köpa flera mjölktankar bla.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1777 skrivet: 07 nov-11 kl 21:22 »
 ;D fast står man och slungar på jul afton så bör man se efter något nytt ställe att bo på  ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #1778 skrivet: 07 nov-11 kl 21:36 »
Jag försöker ordna det så att anläggningen tar max 600 kg åt gången. Slungar en bigård i taget, tappar upp och kan köra ymp och tappmaskin i mellan.
Det som går in kommer ut ganska så fort för att lämna plats åt nästa bigård.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1779 skrivet: 08 nov-11 kl 20:22 »
När du ympar och tappar försommarhonungen har du löst ett kylrum till burkarna?
Själv har jag inget bra kylrum och fick problem med dom burkarna honungen blev väldigt gryning och går inte att sälja (mycke honung att äta upp själv ;D)
Har du tips på prisvärt kylagregat?

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser