Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 313844 gånger)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« skrivet: 02 okt-09 kl 19:34 »
Eftersom jag tänker ägna hela vintern åt att bygga en honungsverkstad och älskar att skryta med alla möjliga upphetsande prylar jag lyckats komma över eller bygga så kanske det behöver en egen tråd.

Projekt i vinter:

Rörverk med 300 kg CMF behållare.

Tappmaskin med bandtransportör där transportören är ett funktionellt och fiffigt hembygge som går att interface (ansluta) till vilken apparat som helst.

Har man lust att läsa mera kan man alltid så en glutt i Bloggen i fall inläggen tryter i forumen.


Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1 skrivet: 07 okt-09 kl 19:24 »
Nu har jag äntligen hittat styrningen till Busck motorn. Motorn är en 3-fas som går att driva från 1-fas.
Men drivningen blir mycket enkel med en frekvensstyrning med inbyggt motorskydd och plats för extern potentiometer för varvtalsreglering.
Eftersom 1-fas styrningar fungerar illa vid induktiva laster så är en frekvensriktare bra. Den drivs med 1-fas och ger 3-fas ut till motorn som då givetvis drivs i 3-fas.

Allen Bradely Power Flex 4M med inbyggt motorskydd. Man kan ansluta den till dator via USB och den har lite automatik.
Eftersom jag använder Autodesk Inventor så finns det även mekaniska ritningar och mycket bra support.

Länk till t ex manual:
http://literature.rockwellautomation.com/idc/groups/literature/documents/um/22f-um001_-en-e.pdf

Snabbstart manual på svenska:
http://literature.rockwellautomation.com/idc/groups/literature/documents/qs/22a-qs001_-sv-p.pdf
« Senast ändrad: 09 okt-09 kl 08:07 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #2 skrivet: 07 okt-09 kl 19:26 »
Man kan alltså växla ner till 15 varv och sedan justera varvtalet 1-15 varv/min på transportör eller matarbord.
« Senast ändrad: 07 okt-09 kl 19:30 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #3 skrivet: 07 okt-09 kl 19:52 »
Ett litet exempel på vad en sådan styrning kan användas till.

Ett rundbord komplett kostar 40.000 sek. De här prylarna kostar med mekaniken drygt 10% av det priset.
Bordet (stativet från kontorsmöbel) och apparatlådan är fixat, det enda som saknas är en fläns för axel från växeln till en skiva (formplywood 12 mm) med en kant av rostfri 1 mm plåt.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #4 skrivet: 07 okt-09 kl 20:21 »
Nästa projekt till en CMF 300 kg behållare med spännband! Rörverket med 0.37 kW motor och samma styrning men utväxling 1:10


Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #5 skrivet: 08 okt-09 kl 08:26 »
Tycker att det är riktigt schysst av dig att dela med dig jag planerar själv att starta eget nu till våren och min bristande erfarenhet i branschen gör att man inte känner till alla tips och trix :)
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Michailov

  • Inlägg: 326
    • Västergötland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #6 skrivet: 08 okt-09 kl 09:17 »
Jäkligt kul att följa med i dina projekt Sten-Åke! Förstår att du är i grunden elektronikdesigner/-konstruktör/etc. Det verkar vara till god nytta i dessa projekt också  :)

Skulle gärna kunna designa och bygga som du gör men pga bristande utrymmen och, inte minst, kunskaper i elektronik får det avvakta till jag kan dra nytta av det du lär ut via inlägg och blogg. Har även lösa funderingar på att flytta lite söderut från Göteborg och då blir det mer "på landet" och automatiskt mer utrymme i form av förråd, uthus, bodar mm. Men det är en bit in i framtiden. Tills vidare sitter vi kvar i vårt 90 kvadrats radhus med 3,5 kvadrat förråd (fullt sedan länge)  ;).





/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Michailov

  • Inlägg: 326
    • Västergötland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 20:45 »
Nej du Sten-Åke, nu har jag läst om din motor, växel och omrörar-fynd säkert 20 gånger. Har det inte hänt något mer?  ;)


Det är uppdatering av bloggen jag väntar på... :)


/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #8 skrivet: 10 okt-09 kl 13:10 »
Jag har varit på en disputation i Örebro och kom hem idag (Lördag) dvs NU.

Håller på med en ritning till en fläns till rundmatningsbordet så att jag får den delen fixad. Man har lixom hela vintern på sig så varför stressa?
« Senast ändrad: 10 okt-09 kl 13:31 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #9 skrivet: 10 okt-09 kl 16:39 »
Inga problem att fixa en sensor som stoppar bordet och sen släpper iväg det?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #10 skrivet: 10 okt-09 kl 20:29 »
Man vill ju ha en sensor och automatik som aldrig klickar när man pytsar honung.

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #11 skrivet: 10 okt-09 kl 23:16 »
Vad räknar du med att bordet med tappmaskinen, sensor etc. kommer kosta totalt?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #12 skrivet: 11 okt-09 kl 03:35 »
Tappmaskinen får man köpa, det är bara att kolla vad en sådan kostar.
Men annan kringutrustning har också ett pris och ett bra rundbord kostar mera än själva tappmaskinen. Rörverket är också dyrt trots en ibland ganska enkel konstruktion.
Viktigt är att konstruktionerna blir bra och fungerar.
« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 03:39 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #13 skrivet: 11 okt-09 kl 11:09 »
Jo men tappmaskin och rundbord ligger på ungefär 42k (ink) så jag undrade bara hur mycket under det du räknar med att hamna?
« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 13:52 av Daniel Pettersson »
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #14 skrivet: 11 okt-09 kl 15:14 »
Jag räknar med ett 100 cm rundbord! Det skiljer ca 15.000 sek inkl moms+frakt (som ofta glöms bort).
Kolla också vad ett transportband med etikettdispenser/applikator kostar (runt 80.000) helt sanslöst.
« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 18:51 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #15 skrivet: 11 okt-09 kl 15:23 »
du är grym S-Å
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #16 skrivet: 13 okt-09 kl 21:16 »
Huh! Mycket jobb numera att jag knappt hinner med fritidsintressena.

Men nu är skissen till matarbordet klart och elektromekaniken utprovad inklusive frekvensstyrning, den fungerar!!

http://solare.blogsome.com/images/Rundbord_100_2.jpg

Jag fick sudda i bilden för att få plats i bloggen, men till slut gick den in och hela specifikationen.

Flänsen är beställd på en mek firma och bygget blir alltså av!!

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #17 skrivet: 13 okt-09 kl 21:49 »
Skiss på flänsen till motorn och kopplingen till matarbordet.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #18 skrivet: 14 okt-09 kl 08:34 »
Kom på att man kanske skulle notera att man inte behöver 370W till alla maskiner.

Men det är enklare för mig att använda samma motor och styrning till allt. Prismässigt skiljer det kanske max 50:-

Motorn kan användas till centrifug, slunga, rörverk, matarbord, transportör.

Växeln 1:10 till rörverk och slunga,  1:100 till andra långsammare rörelser.


Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #19 skrivet: 17 okt-09 kl 14:18 »
Jag tycker biredskapsleverantörer tar för lång tid på sig att leverera, skall man ha något till nästa sässong får man vara en sässong före.
3 månaders ledtid är för mycket! Det blir till att söka egna kanaler för material.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser