Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325326 gånger)

eremit

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1800 skrivet: 28 nov-11 kl 12:51 »

Var kan man få tag på en sån gaffeltruck?
Den skulle man kunna ha till mycket!
Specillt om det finns en eltrucksvariant så man sliper gasas!

Lindell

• Gäst
« Svar #1801 skrivet: 28 nov-11 kl 13:01 »
Det finns flera olika typer av dem, men den här heter "Bonapi" och finns även att få tag på i Europa inom EU.
http://www.anel.gr/index.php?page=shop.product_details&flypage=anel-flypage.tpl&product_id=328&category_id=62&option=com_virtuemart&Itemid=1&lang=en

Själv skulle jag handlat en Avant loader typ 420 i stället, den klarar mera.

Lindell

• Gäst
« Svar #1802 skrivet: 28 nov-11 kl 16:52 »
Jag skall till Danmark och träffa både anhöriga som jobbar där och några biodlare, en av dem har en avtäckare jag är intresserad av.
Får då se hur man bäst får ånga att fungera utan strulfaktor.

Lindell

• Gäst
« Svar #1803 skrivet: 29 nov-11 kl 10:51 »
Kontakter med digital brodyr! Nya Gästhanddukar. Notera att drönaren har gadd  ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #1804 skrivet: 30 nov-11 kl 17:46 »
Nyheter Biredskapsbutiker! OGT blir Lp's !!

Lindell

• Gäst
« Svar #1805 skrivet: 02 dec-11 kl 18:03 »
Några har mindre slunglinjer från 18R. Var tog alla nätta slunglinjer vägen, den minsta jag sett är på 36R.
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 18:09 av Sten-Åke Lindell »

klarre

• Södermanland
« Svar #1806 skrivet: 02 dec-11 kl 18:10 »
Vad är prisnivån på en sån där ???

Lindell

• Gäst
« Svar #1807 skrivet: 02 dec-11 kl 18:20 »
Jag har inte alla priser tillgängliga. Men en kompakt anläggning på max 4m skulle passa mig. Jag ser lite framåt! Men cowen's minsta 28R kan man få för ca 150k komplett.

Då är dollarn ok just nu. Hoppas på ett Euro ras förstås.

Boo Buder har en nätt linje. Pedagogiskt är detta en bra film som innehåller allt utom deboxer och transportband av lådor.
Parallell-radialslunga

Cowen har en liten men alla de avtäckarna har en tendens att söla ner ramarna på vägen ut från avtäckaren.
CMF = Swienty = WET är en bra avtäckningsmaskin som jag skulle vilja ha med.
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 18:34 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1808 skrivet: 02 dec-11 kl 19:25 »
Kul slunglinje.

Han skulle vinna mycket arbete om han hade staplat skatt lådorna brevid av-täckning in matning istället för att vrida sig 180 grader hela tiden !

+ Det är ganska höga lyft när han hänger in ramarna för av täckning , kanske stå på en plattform för att minska lyft i obekväma höjder.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1809 skrivet: 02 dec-11 kl 19:30 »
Han tränar golfsvingen eller något sådant ... med en deboxer laddar man en låda åt gången utan lyft.
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 20:34 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1810 skrivet: 03 dec-11 kl 18:41 »
Lega Italy har nya ägare och fått bort allt inhemskt junk och satsar enbart på Langstroth formatet. Här finns en del ganska intressanta verktyg för biodlingen.

Länken är till Lega's PDF katalog.
http://www.legaitaly.com/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=2&Itemid

Lindell

• Gäst
« Svar #1811 skrivet: 03 dec-11 kl 22:28 »
Ett klipp från en kalatlog med kort info om att rulla vaxljus. Glöm inte veken i mitten  ;D
Langstroth formatet från mellanväggar blir fina som ljus.

Lindell

• Gäst
« Svar #1812 skrivet: 05 dec-11 kl 08:17 »
Favorit i repris, får en del email och PM om omrörardetaljerna.

Motor och växel kan köpas på NIMA Maskinteknik, man köper till utgående axel och smådelar (skyddslock) separat.
Notera att motor & växel skall ha samma storlek på axel som ibland ser lite kryptiskt ut i specifikationerna.

Själva omröraren som blev så diskuterad har fungerat bra. Den finns att köpa som standard till flera maskiner på bygghandeln.
Den har en M14 gänga och till den köpte jag en MUFF med M14 i båda ändar. Muffen kan man också tillverka för önskad längd.
Jag köpte en från K-Rauta som hade stor utförsäljning för något år sedan. Det finns flera varianter som är upp till 160 mm med de kostar lite mera.

Utgående axel är 18 mm och jag har fått den svarvad och gängad en tum in till M14. Den enda mekaniska förändringen.
Allt är monterat på ett extra lock som jag köpt till en 300 kg CMF behållare med klämband.
Lite klumpig hantering av locket - men det funkar. Vet inte om min stora omrörare är så mycket enklare att hantera, den väger 110 kg och är en best att flytta/rengöra.

« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 08:27 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1813 skrivet: 05 dec-11 kl 12:51 »
HF's nya styrelse.
http://www.allabolag.se/5560906371/befattningar

Inga kopplingar till SBR längre.

Lindell

• Gäst
« Svar #1814 skrivet: 05 dec-11 kl 13:21 »
Man behöver inte göra allt i Rostfritt. Polyeten är ganska trevligt material att jobba med och så är plasten livsmedelsgodkänd.

Olllle

• Skåne
« Svar #1815 skrivet: 05 dec-11 kl 14:15 »
Angående HF nya styrelse !

Vet ej vad dessa personer har för bakgrund och kunskap om honung. Läste i en tidningsartikel att HF årligen processar 950 ton honung enligt deras VD. Bolagets resultaträkning de senaste tre åren är inte så imponerande så den nya styrelsen måste förmodligen ha någon idé hur resultatet kan förbättras. Av dessa 950 ton är förmodligen stor del importhonung  och även import icke EG ( = Kina )
I Bitidningen skrev Anders Lindahl att man skall satsa på svensk honung. Min fråga betalar HF smma för rappshonung som ljunghonung eller finns det olika priser på olika honung ? Om HF har nio anställda med en lönekostnad på 497000 per anställd och de säljer 950 000 kg skulle detta innebära att enbart personalkostnaden per kg såld honung är näst intill 5kr / kg. Låter horibelt !

Jag befarar det värsta. Detta honungsföretag kommer att satsa på import och jag tror inte ett dugg på att de kommer att göra någon "social" insats att stödja svenska biodlare.
Hur många "aktörer" finns det på den svenska marknaden som köper upp honung vid sidan om HF ? Och vad är prisbilden ?

Olle

Lindell

• Gäst
« Svar #1816 skrivet: 05 dec-11 kl 14:18 »
Vi skriver om samma sak samtidigt i två olika trådar. Det kan skilja ca 1 sek/kg för olika typer/certifierat. Man får dålig kredit för kvalitet och bra betalt om man levererar massor av trist raps.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120739.msg1134631#msg1134631
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 14:20 av Sten-Åke Lindell »

Aspargus

• Uppland
« Svar #1817 skrivet: 05 dec-11 kl 14:46 »
I Bitidningen skrev Anders Lindahl att man skall satsa på svensk honung. Min fråga betalar HF smma för rappshonung som ljunghonung eller finns det olika priser på olika honung ? Om HF har nio anställda med en lönekostnad på 497000 per anställd och de säljer 950 000 kg skulle detta innebära att enbart personalkostnaden per kg såld honung är näst intill 5kr / kg. Låter horibelt !

Det låter inte särskilt mycket, normalt är ju personalkostnaden ett företags i särklass största utgiftspost. Nu antar jag att ett företag som HF kanske har större kostnader för "fabriken", men ändå..

Jag befarar det värsta. Detta honungsföretag kommer att satsa på import och jag tror inte ett dugg på att de kommer att göra någon "social" insats att stödja svenska biodlare.
Hur många "aktörer" finns det på den svenska marknaden som köper upp honung vid sidan om HF ? Och vad är prisbilden ?

Nej, de kommer inte att göra någon "social" insats, varför skulle de det? Det är ett vinstdrivande företag nu, inte längre ägt av svenska biodlare..
Olle

Man kan ju tycka vad man vill om HF och de priser de tidigare betalat, men faktum kvarstår att inga andra uppköpare GARANTERADE att köpa skörden till ett förutsatt pris. Om HF nu frångår den principen, och det lär de nog göra, så får vi se vad som händer med de övriga uppköparnas pris. Ingen kommer ju att betala mer än de behöver. Själv tycker jag det är tråkigt att det "minsta-pris-garanterade HF sannolikt försvinner.

Aspargus

• Uppland
« Svar #1818 skrivet: 05 dec-11 kl 14:54 »
Vi skriver om samma sak samtidigt i två olika trådar. Det kan skilja ca 1 sek/kg för olika typer/certifierat. Man får dålig kredit för kvalitet och bra betalt om man levererar massor av trist raps.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120739.msg1134631#msg1134631

Vad är det för trist med raps ???
Det är ju som att säga att vin är äckligt, portvin ska de va´..
Raps ger en utmärkt honung, som uppskattas av de flesta. Ljunghonung uppskattas nog av betydligt färre, även om de som verkligen gillar den är benägna att betala vad som helst för den..
HF betalade mer till de som kunde leverera mycket, oavsett sort. Det finns ju uppköpare av just ljunghonung som annonserar då och då, och de betalar ju bättre än HF. Om man då ändå skickar sin ljung till HF får man ju skylla sig själv..

Lindell

• Gäst
« Svar #1819 skrivet: 05 dec-11 kl 15:19 »
Vad är det för trist med raps ???
Det är ju som att säga att vin är äckligt, portvin ska de va´..
Raps ger en utmärkt honung, som uppskattas av de flesta. Ljunghonung uppskattas nog av betydligt färre, även om de som verkligen gillar den är benägna att betala vad som helst för den..
HF betalade mer till de som kunde leverera mycket, oavsett sort. Det finns ju uppköpare av just ljunghonung som annonserar då och då, och de betalar ju bättre än HF. Om man då ändå skickar sin ljung till HF får man ju skylla sig själv..

Det är ju ett av problemen som togs upp att sorthonung och kvalitet belönades inte medan raps i volym fick mera betalt. HF's enda intresse har varit att få in mycket till sina maskiner.

Jag tror svensk biodling kommer att må bra av att gå tillbaka till ruta #1 och börja om, att lokalt producerad honung får man bäst från den lokala biodlaren.

Därför hoppas jag själv att de som kan burkar själva och säljer lokalt. Att marknadsföra sin honung lokalt för ingen annan tar det ansvaret.

Fulhonungen kan man köpa på ICA om man nu vill betala 29:90 för en burk.
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 15:22 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
karsan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser