Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325316 gånger)

Olllle

• Skåne
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1820 skrivet: 05 dec-11 kl 15:37 »
Tack Sten-Åke och Aspargus för era svar. Svaren var de jag förväntade mig. En sak som jag förundrar mig över var att Hf har produkter som ej är ren honung utan "utspädda" med sockerlösning . Är det verkligen sant ? i så fall är etiketten missvisande. Själv har jag bott i Tyskland och där kan man köpa denna produkt mycket billig men där heter den BROTAUFSTRICH mit HONIG  und SALBAI inte flytande honung. Jag tror en husmor som köper denna flytande billiga HF "honung" ej är medveten om att glukos är inblandad.
Enligt Sten Åke är det ca 400 ton honung som HF köper in av svenska biodlare. Gissningsvis är det biodlare med få samhällen som levererar denna honung. De större är anslutna till till ex svensk landskapshonung.
Nu när HF blivit privatägt och ägs av Linahls Invest, bara namnet antyder om vad som kommer att ske i framtiden är det inte då läge att bilda någon förening, kooperation som marknadsför svensk honung. ( Varumärket är ju dessutom sålt till Norge med vad detta innebär ? )Om ett antal personer har en "Nassenheider" med rullbord eller liknande borde det vara piece of a cake att packetera några hundratusen burkar. Det borde inte kosta 5kr / kg. Lego packa åt kollegor ! Tanken som fanns när HF bildades var nog bra nu är förutsättningarna helt annorlunde. Är det dags att börja om från ruta noll ?
Alla små biodlare kan inte investera i en packningsutrustning för 40-50000 kr och de som har gjort det måste tycka att det är intressant att öka utnyttjande graden. Är det svårt att sammarbeta på denna punkt ?

Ursäkta mina tankar men det är riktigt tråkigt att gå till ICA, COOP och Willys och se hur sortimentet ser ut. Svenskprodecerad, närproducerad, kavalitetshonung måste ha en plattform att stå på i annat fall är det ett fåtal som kommer att stå för den närproducerade honungen.

Se möjligheterna i legopackning inte en massa hinder i form av sjukdommar etc. Det måste finnas ett alternativ till HF som som det ser ut i dagsläget

Olle

Lindell

• Gäst
« Svar #1821 skrivet: 05 dec-11 kl 15:45 »
Jag har tappstation och rundbord med etikettering. Har också tappat till andra (1 st) och det gick bra. Har kört ett antal tusen burkar redan och det fungerar.
Det man skulle önska sig är en enkel lockpåskruvare och en sugmap som kan lyfta 12 burkar åt gången med släpp i en kartong.
Man kan få upp prestandan regält och det är lönsam verksamhet. Min tappstation och rundbord är redan inkänat första sässongen.

Jag håller på att byta lokaler och hoppas kunna tappa en hel del under nästa höst. Jag har dessutom backup i fall att något strular.
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 15:53 av Sten-Åke Lindell »

Olllle

• Skåne
« Svar #1822 skrivet: 05 dec-11 kl 16:59 »
Ditt svar Sten- Åke (15,45 ) var ett MYCKET BRA svar. Det kan vara början till ett nytt tänk. Hoppas du är ett av 25 syskon och att du  har en broder eller syster lite varstans i sverige. Bröder och systrar till Sten -Åke var finns ni ?

Olle

klarre

• Södermanland
« Svar #1823 skrivet: 05 dec-11 kl 17:37 »
Jag måste hålla med Aspargus, just nu har jag både ljung och raps på jobbet. När en trogen kund kom förra veckan och ville köpa honung av mig så fråga jag vilken typ han ville ha och då svara han "inte den mörka den är bara för mycket". Han gillar helt enkelt den vanliga milda "standard" honungen.

Lindell

• Gäst
« Svar #1824 skrivet: 05 dec-11 kl 19:02 »
Jag har någonstans 30% ljung och det smakar bra, det är det som säljer hela tiden. Butikerna har raps redan och uppskattar min blandning.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1825 skrivet: 05 dec-11 kl 19:07 »
Fast du kunde haft lite ljung i raps honungen för att ge den lite smak och karaktär + den kanske inte är för vardagen, till special tillfällen och mat lagning , goda ostar mm.

Klart att den inte är till alla , fast din kompis kanske bjuder sina vänner på den "äckliga" honungen tills den hamnar hos någon som verkligt uppskattar den , får smak för den och är bered att betala mer kostnaden för den.

+ kunden har provat annan honung och bekräftat för sig själv att rappsen var godast och då köper han den igen för att ta bort ljung smaken.

Mer försäljning  ;D + kunden blir mer upplyst om att det finns flera nyanser och naturliga smaker på honung

mvh edward :P
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 19:10 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #1826 skrivet: 05 dec-11 kl 20:31 »
...inte flytande honung. Jag tror en husmor som köper denna flytande billiga HF "honung" ej är medveten om att glukos är inblandad.
1. Den utspädda produkten heter inte honung, även om etiketten må vara förvillande. Den flytande akacia- och tropiska honungen är inte utspädd.
2. Den är inte billig, den är dyr, men mycket användbar, därför säljer den.
3. Den är inte utspädd med glukos utan med fruktos, 20% tror jag.

Citera
Nu när HF blivit privatägt och ägs av Linahls Invest, bara namnet antyder om vad som kommer att ske i framtiden
Vi kan ju hoppas att de lyckas göra samma med honung som med den Turkiska Yoghurten som de lyckades så väl med.

Citera
är det inte då läge att bilda någon förening, kooperation som marknadsför svensk honung.
Min högst personliga åsikt är att det är just det som det bevisats att det inte är så lyckat eftersom en förening inte har den beslutsförmåga som krävs i dagens marknadsklimat. Jag tror att framtiden ligger mer hos entreprenörer som TS.

Citera
( Varumärket är ju dessutom sålt till Norge med vad detta innebär ? )
Det är varumärket HF som är sålt. Etiketten med slingan hyr HF och betalar för det till SBR och SBR äger fortfarande det varumärket.

Citera
Ursäkta mina tankar men det är riktigt tråkigt att gå till ICA, COOP och Willys och se hur sortimentet ser ut.
Jag håller absolut med. Dock tror jag att just småskaligheten och närproduktionen är viktiga försäljningsargument som vi ska ta betalt för och det går lätt förlorat när man går upp i storlek.

Lindell

• Gäst
« Svar #1827 skrivet: 05 dec-11 kl 21:21 »
Här finns en del riktigt bra prylar (omrörare) för honung till rätt pris.

För honung och fodermdel!
www.esska.se/cgi-bin/esska_se/iboshop.cgi?showd1820!0,313056632522128,309402000000

Omröringsmängd kolumnen har ingen betydelse, omrörningen skall ske tills allt blir omrört och det är en tidsfaktor.

« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 21:26 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1828 skrivet: 05 dec-11 kl 23:21 »
En kommentar till ang HF och SBR om producentpaketet.
De kontakter jag försökt har blivit obesvarade, inga svar på mail på mina frågor.
Det har i flera omgångar diskuterats att få leverans med bin. Men blir det verkligen av?
Vilka stora leverantörer är intresserade av att sälja paketbin eller avläggare till SBR i denna omfattning när enda intresset är att HF skall kontrakteras för att få in mera honung.
Bland en del större leverantörer är HF en konkurrent om honungen och blir det ännu mera nu.

ICA säljer honung för 29:90 burken, man kan ju undra vad den innehåller. Det kommer att bli honungskrig men ingen honungsbrist och producenten kommer att få mindre betalt än tidigare.
De som säljer lokalt kommer att käna mera och jag är övertygad att lokal försäljning kommer att öka.

Kommer SBR att kunna marknadsföra lokalt producerad honung i den omfattning lokala producenter och medlemmar i SBR vill? Eller är banden med HF sådana att de fortfarande är bakbundna med gamla avtal?
« Senast ändrad: 07 dec-11 kl 05:14 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1829 skrivet: 06 dec-11 kl 01:44 »
Har bara haft god kontakter med Hf fast då har jag använt mig av telefonen och fått svar på alla fråger.

Vill de stora kriga så få de göra det , tror att det blir svårt för dom att konkurera med lokal producerad honung direkt från den lokala bi odlaren , de som vill ha billigt får köpa importerad steril honung utan de minsta polen kvar som kan bevisa vart det har kommit från , eller för att dölja ursprungs landet .

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1830 skrivet: 06 dec-11 kl 07:17 »
Problemet är att organisationen SBR rekryterar medlemmar, kallar dem biodlare, vill ha flera nya biodlare, dvs många små producenter.
Men inte ett dyft om marknadsföring av Svensk närproducerat honung direkt från den mindre biodlaren.
All marknadsföring har varit att skicka honung till HF på alla möjliga och omöjliga sätt sätt. Att göra allt för att mata HF med mera honung. Ett HF som till största delen säljer och marknadsför egna produkter med importerad honung till butiker. Det står HF på alla burkar vars honung är uppvärmd, industriprocessad och skändad!! Dessutom importhonung vars burkar är kriminellt snarlika den svenska honungen.

Om vi börjar göra allt jobb själva, då krymper snart SBR också. Många är medlemmar enbart för leveransavtalet. SBR bygger en organisation helt inriktat på att sälja krimskrams och tigga pengar till olika projekt.

Bilden nedan säger allt!

« Senast ändrad: 06 dec-11 kl 10:11 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1831 skrivet: 06 dec-11 kl 10:33 »
Problemet är att organisationen SBR rekryterar medlemmar, kallar dem biodlare, vill ha flera nya biodlare, dvs många små producenter.Men inte ett dyft om marknadsföring av Svensk närproducerat honung direkt från den mindre biodlaren.All marknadsföring har varit att skicka honung till HF på alla möjliga och omöjliga sätt sätt. Om vi börjar göra allt jobb själva, då krymper snart SBR också. Många är medlemmar enbart för leveransavtalet. SBR bygger en organisation helt inriktat på att sälja krimskrams och tigga pengar till olika projekt.

Kanske dax att göra något åt det och anmäla sitt intresse att styra skeppet i rätt riktning  ;)

http://www.biodlarna.se/website1/10.0.1.0/351/ValberedningsInfo.pdf

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/351

« Senast ändrad: 06 dec-11 kl 10:35 av Edward. »

Lindell

• Gäst
« Svar #1832 skrivet: 06 dec-11 kl 10:55 »
Plus att det varit omsättning bland personalen och en vakans.

Det här blir intressant!

Olllle

• Skåne
« Svar #1833 skrivet: 06 dec-11 kl 10:58 »
Om vi börjar göra allt jobb själva,Detta måste vara den riktiga strategien i framtiden, inte bara packa honungen utan även sälja den till den lokala ICA handlaren. Att skicka den till Mantorp och att de säljer den till ICA där honungens ursprung suddasut, den lokala biodlaren nämnsinte då krymper snart SBR ocksåSBR kommer inte att krympa utan snarare att växa vad gäller importerad honung till lågt pris. Det finns ingen anledning för HF att köpa svensk honung för drygt 30kr/kg när dom kan köpa honung i Ungern och Bulgarien för 20 kr/kg eller kinesisk ännu billigare. Jag vet inte om det är sant eller bara ett ryckte. Det ruycktas i branchen att Meli i Belgien (5000 ton / år) och Jakabsen i Danmark 4500 ton per år, Langnese i Tyskland 9000 ton/år har 90 % av sina inköp utanför EG. Samma utveckling kommer attt ske i produktionsanläggningen i Mantorp. Lindahls Invest kommer att fokusera på volym. 400 ton svensk honung är ointressant . Många är medlemmar enbart för leveransavtalet.Ja, och om det är så måste de planera för framtiden vart dom skall skicka sin honung. Victor Muhler hade kallat det plan B SBR bygger en organisation helt inriktat på att sälja krimskrams och tigga pengar till olika projekt. Jag tror ochså att SBR måste ta sig en funderare på hur de skall vara ett riksförbund som företräder svenska biodlare. Bara att driva HF och prodecera 950 ton / år med röda siffror  talar sitt tydliga språk. Man kan inte beskylla dom för att vara Einsteins bröder i Mantorp

Marknadsföring är viktigt !!

Olle                                 

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1834 skrivet: 06 dec-11 kl 11:42 »
Jag tror ochså att SBR måste ta sig en funderare på hur de skall vara ett riksförbund som företräder svenska biodlare. Man kan inte beskylla dom för att vara Einsteins bröder i Mantorp
Marknadsföring är viktigt

Eftersom det är en förening och alla får var med och påverka så är det det bara att angaschera sig och arbeta för att styra det i den riktning man önskar. Lediga platser finns.

Marknadsföring är viktig , men den ska även betalas , kommer du att öppna plånboken och dela med dej av dina slantar till den allmännyttan av reklam ?

Lindell

• Gäst
« Svar #1835 skrivet: 06 dec-11 kl 11:56 »
SBR har 10.000 medlemmar står det på hemsidan. Medlemsavgiften är ca 400 sek, dvs 4 miljoner i medlemsintäkter. Plus slantar från alla program.

Blir engagemanget ett sätt att försörja sig och få betalt så stannar all kreativitet av. Intäkter/utgifter kan man se i årsedovisningen.

Jag tycker man skall skita i HF och se framåt med vitalitet och kreativa positiva tankar om att marknadsföra lokalt producerad honung.
Att stötta olika nya tänkbara regionala honungsförmedlingar som kan växa upp och tappa honung, inte sända allt till en enda stor central.
När HF sänker priset igen så kommer dessa att mobiliseras och vi kan komma i fas med en tid som ungefär var innan HF blev ett AB och började stor import av honung.
Syftet var då att ta hand om och marknadsföra honung från Svenska biodlare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #1836 skrivet: 06 dec-11 kl 12:04 »
Om man skall kunna ta ut ett premiumpris för svensk honung måste man behandla den som en sådan. Då duger det inte att späda ut varumärket genom att sälja importhonung i nästan likadan förpackning. Det blir som i sketchen med Hasse och Tage: "Vår bensin är värdefullare för konsumenten." "På vilket sätt är den värdefullare?" "Den är dyrare."

Kommer SBR att kunna marknadsföra lokalt producerad honung i den omfattning lokala producenter och medlemmar i SBR vill? Eller är banden med HF sådana att de fortfarande är bakbundna med gamla avtal?

Vad jag förstod av diskussionen på vårt årsmöte i Strängnäs finns inte längre någon automatik att depåerna skall skicka honungen till HF.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1837 skrivet: 06 dec-11 kl 12:06 »
Jag kanske har missat något men är inte SBR och HF skilda från varandra , en är en förening och de andra ett bolag som ägs av privata intressen och aktie bolag numera ?

Lindell

• Gäst
« Svar #1838 skrivet: 06 dec-11 kl 12:20 »
HF's produkter fram till idag.
« Senast ändrad: 06 dec-11 kl 12:22 av Sten-Åke Lindell »

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #1839 skrivet: 06 dec-11 kl 12:40 »
Vi behöver förstå att vi inte ska ge HF den roll de aldrig har haft
nämligen om vi nu tror att de är de som ska företräda svensk honung så tror vi fel
den bildades och skulle ta hand om "överskottet" och från de biodlare som inte ville
kränga själv.
En annan typ av biodlare finns idag än de som fanns förr vilket betyder att fler är duktigare att förse sitt närområde med bra honung
och tar betalt för detta och det är i den riktningen vi går. Bra jobbat allihopa!
Importörer av honung finns i ett flertal skepnader och kommer att inträda gästspel på den svenska marknaden
Men de är ändå värderingen av den svenska honungen som ska vägleda oss självtappare o krängare , vi känner ursprunget och kvaliteten och medvetan konsumenterna är de vi säljer till.
När det gäller importhopnungen så är ICA:s egen import i såväl flytande o fasthonung den största konkurrenten men vi tycks inte ha några synpunkter på detta ??!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser