Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325653 gånger)

klarre

• Södermanland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1780 skrivet: 08 nov-11 kl 20:55 »
Jag har turen att jag har svalt under huset där jag kan ställa honungen, men snart måste jag köpa ett kylaggregat när det blir mer honung.

Lindell

• Gäst
« Svar #1781 skrivet: 08 nov-11 kl 21:48 »
Jag har en vinkyl på +13 grader i Bromma och på landet behövs ingen kyla just nu, det är ca +13 grader där också med värme på.

Lindell

• Gäst
« Svar #1782 skrivet: 08 nov-11 kl 22:27 »
Burkarna behöver bara stå i +13 grader tills de kristalliserat, sedan kan de flyttas till "sval" runt +16-18 grader.

När jag ympar har jag ofta brukat direkt. Har inga som helst problem med det.

Burkarna får stå framme i vanlig lokal (rumstemp) ett par dagar. Ev bubblor! Eliminera risk för rimfrost och annat fixar sig på dessa dagar.

Sedan in i +13 grader i 3-4 veckor beroende på honung tills kristalliseringen är klar.

Därefter till svalen.

Resultatet blir bra.

Jag har provat Lind och Ljungblandningar i några tusen burkar nu och inget har falerat.

Lindell

• Gäst
« Svar #1783 skrivet: 08 nov-11 kl 22:35 »
Att kristallisera, ställa undan och ta fram och värma på för att tappa senare är bara slöseri med energi. Det är några som fått för sig att göra så och så gör alla andra det.
Höstrapsen sätter en del spelregler som jag slipper.
Det blir annars lätt masspsykoser av olika metoder. Ekobi metoden är grunden, sedan kan du variera och tänja på allt utan att det blir sämre eller bättre. Men det kanske passar det egna arbetet bättre.

« Senast ändrad: 09 nov-11 kl 08:10 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1784 skrivet: 10 nov-11 kl 11:40 »
Nu tror man sig få ersättning för vad-f*n-som-helst händelser.
http://www.atl.nu/lantbruk/biodlare-kr-ver-ers-ttning-av-f-rsvaret

Bullen79

• Småland
« Svar #1785 skrivet: 10 nov-11 kl 18:23 »
Vad ska det vara för temperatur i värme rum för att honungen inte ska vara för seg och vaxet inte ska bli för mjukt? Det verkar vara ganska känsligt, ena dagen är det för kallt när man kommer hem andra risk för kakras... Tänkte använda min universal termostat men vad ska jag ställa in för intervall? /PH

Lindell

• Gäst
« Svar #1786 skrivet: 10 nov-11 kl 20:25 »
Jag har knappt 20 grader med värmare på nu. Men många har säkert upp till 30 grader, mera behövs absolut inte. Det beror en del på honungen.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1787 skrivet: 10 nov-11 kl 22:41 »
Hade ett stapel med plastramar som förvarades instängd i särgerna med lock på i 1 1/2 månad i källare 10-14 oC

Ställde en frost vakt längst ner i stapeln , efter 24 timmar var det 34-38 oC i stapeln , ca 230 hög.

Honungen flög ur ramarna , ingen kak ras  ;D

Hade en låda kvar med trä ramar , kom dagen efter  :( kak ras

4kg honung och 10kg vår foder blev det efter man skrapade upp eländet i bottnet av särgen  :(

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1788 skrivet: 10 nov-11 kl 22:45 »
Jag har också noterat att jag inte haft ett enda haveri med plastramer vid slungning, hantering, transport etc. Medan haft flera med träramar och mellanvägg trots att jag har 90% plastramar och 10% träramar. Det statistiska utfallet är solklart!
« Senast ändrad: 11 nov-11 kl 05:57 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1789 skrivet: 10 nov-11 kl 23:10 »
Om de är jämn utbyggda så kan man skippa den tredje vändning och slunga ut första sidan utan att behöva vända tre ggr i ett manuell slunga  ;D

+ man kan piska dom på hög varv utan problem  ;D

Fördelarna med plast ramar i skatt lådorna är oslagbara

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bullen79

• Småland
« Svar #1790 skrivet: 10 nov-11 kl 23:11 »
mmm jag har träramar så 38 grader är nog inte aktuellt... /PH

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1791 skrivet: 10 nov-11 kl 23:19 »
Fast på frost vakten finns det en termostat så man kan reglera den högsta tempen

Lindell

• Gäst
« Svar #1792 skrivet: 14 nov-11 kl 07:05 »
Livsmedelsverket har godkänt Apistan trots att det finns flera större odlare som haft stora problem med Apistanresistens bland sina bin.
Det här problemet är känt sedan länge i övriga världen men i Sverige går vi mot "receptfritt" och fri användning.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1793 skrivet: 14 nov-11 kl 17:50 »
Bromma 2012  ;D

BONAPI.wmv

Lindell

• Gäst
« Svar #1794 skrivet: 14 nov-11 kl 18:40 »
Skall man hålla på med 250 kupor och +10 ton honung kan man inte hålla på och fjolla med trågkupor, LN lådor eller dela samhällen.
Det blir definitivt inte högre produktion med delning och sammanslagning.

Lindell

• Gäst
« Svar #1795 skrivet: 14 nov-11 kl 19:25 »
Bromma 2012  ;D

BONAPI.wmv

Lastbil/Pickup, stort släp och en kompaktlastare behövs om man skall flytta ut bin.

Lindell

• Gäst
« Svar #1796 skrivet: 18 nov-11 kl 13:01 »
Det finns en del generellt att läsa från SJV 2011 om Biodling.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_14.pdf

Lindell

• Gäst
« Svar #1797 skrivet: 26 nov-11 kl 08:12 »
Utbyggnaden av slunglinje i full gång med mera automatik, offerter på gång för en automatisk knivavtäckningsmaskin. Deboxer snart klar. Den jobbigaste delen i slungrummet skall rationaliseras och vara klar inför nästa sässong.
Nu är det bara några månader kvar och det som inte upphandlas nu kommer inte på plats i tid.

Bloggprovidern Blogsome går i KK och lägger ner. Jag får allt mindre tid att uppdatera och flyttar in på ett intern webbsida med några andra för att få utbyta kreativa tankar om typ rationell näringsbiodling.
« Senast ändrad: 26 nov-11 kl 08:19 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1798 skrivet: 28 nov-11 kl 10:41 »
Är det någon som vet något om kvaliteten och "vardagsproblemen" kring en modern enkel ånggenerator i drift?

De är ofta på ca 2 kW (3L) till mindre avtäckningsmaskiner. Till Jumbo varianter är de på 6kW med cirkulationspump.

Aspargus

• Uppland
« Svar #1799 skrivet: 28 nov-11 kl 12:24 »
Är det någon som vet något om kvaliteten och "vardagsproblemen" kring en modern enkel ånggenerator i drift?

De är ofta på ca 2 kW (3L) till mindre avtäckningsmaskiner. Till Jumbo varianter är de på 6kW med cirkulationspump.

Go for the big one! I alla fall om den har längre driftstid än de små.
Jag använder den mindre typen till vaxsmältning(men då behövde jag två). Skulle tro att en enda räcker effektmässigt för avtäckning(beroende på slanglängden förstås), men driftstiden kommer du att störa dig på. Har för mig att mina skall köra i 80 minuter enl spec, men i verkligheten är det högst 60. Sedan måste de svalna lite, fyllas på, och sedan tar det ett tag innan de är varma igen. Det gör ju inte så mycket när man smälter ur ramar, men det blir ju trista avbrott i avtäckningen. Å andra sidan kan man ju passa på att fylla på dem när man ändå ska hämta in nya lådtravar etc..

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser