Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 324589 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1120 skrivet: 04 mar-11 kl 18:26 »
hur använder man dom i drotning odlingen?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst

Lindell

• Gäst
« Svar #1122 skrivet: 04 mar-11 kl 18:38 »
hur använder man dom i drotning odlingen?

När man mäter upp och doserar t ex olika strep och spädningslösningar blir det enklare med fingraderade sprutor. Ibland använder man delar av ml som minsta volym.

Lindell

• Gäst
« Svar #1123 skrivet: 05 mar-11 kl 18:35 »
Lite alternativ info om böcker. Jag reser en del och då har man oftast tid att läsa om lite allt möjligt intressant.

En handbok i utanförskap. Stefans lilla gröna av Stefan Sundström, en underbar bok om ett alternativt liv. Boken köpt på Designtorget vid plattan.

De andra bilderna är självillustrerande. I dag fick jag stressa av med Afternoon Tea på ett litet fik på stan.
« Senast ändrad: 05 mar-11 kl 19:08 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1124 skrivet: 05 mar-11 kl 18:50 »
Bee Movie på 5-an.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1125 skrivet: 05 mar-11 kl 20:14 »
Jag ska koppla in en el mätare till mitt slung rum och undrar hur nollan ska kopplas i elmätaren.
Ingårnde fas och utgående fas är tydligt hur det ska kopplas och även ingående nolla,men jag undrar om utgånde nolla ska kopplas i samma plint som ingående nolla  ???
Jag vet att bilderna är lite dåliga men ni kanske förstår ändå.

Lindell

• Gäst
« Svar #1126 skrivet: 05 mar-11 kl 20:16 »
Det krävs definitivt elbehörighet om man kopplar i centralen!

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1127 skrivet: 05 mar-11 kl 20:18 »
sorry glömde bilderna
Jag ska inte koppla i elcentralen!
Elmätaren ska sitta på en friggebod.

Lindell

• Gäst
« Svar #1128 skrivet: 06 mar-11 kl 13:03 »
Pub "Notice" i Swindon ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #1129 skrivet: 06 mar-11 kl 13:11 »
sorry glömde bilderna
Jag ska inte koppla i elcentralen!
Elmätaren ska sitta på en friggebod.

En gissning med ditt schema är att faserna in är 1, 4, 7 samt ut 3, 6, 9.

N in på 10 och ut på 12.  Men kolla med en elektriker.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1130 skrivet: 06 mar-11 kl 14:41 »
Vilken elmätare är det du har köpt?

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1131 skrivet: 06 mar-11 kl 16:10 »
En gissning med ditt schema är att faserna in är 1, 4, 7 samt ut 3, 6, 9.

N in på 10 och ut på 12.  Men kolla med en elektriker.
Det var vad jag tror också men jag ska be en bekant som är elektriker titta på det.
Vilken elmätare är det du har köpt?
Det är en landis gyr `dialog

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1132 skrivet: 06 mar-11 kl 19:08 »
Man kan köpa begagnade mekaniska elmätare från el bolagen för en ringa peng.  8)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1133 skrivet: 07 mar-11 kl 17:40 »
B-Kupor i chocklad ... lite större, japp! Törs inte visa allt som gjorts i choklad i den butiken, men de har nog haft rätt kul på jobbet! Foto med mobilen i Bath (GB).
« Senast ändrad: 08 mar-11 kl 07:00 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1134 skrivet: 07 mar-11 kl 17:53 »
Var i lokala redskapsbutiken en stund idag och kollade in nyheter från Lyson, inget upphetsande nytt i år. Kanske en sump och några vaxsmältare.
Passade på att titta lite på bottnar och prata med butiksföreståndaren. Köp inga bottnar från bibotten.se som säljs på olika forum. De är så taskigt gjorda, grova och tunga att det förslår. Plus lite andra saker som jag inte skriver om här. De 5 ex jag såg i butiken är varning nog.

Köpte i alla fall 1 st universalbotten. Tänka sig, är detta och SBR bottnen allt evolutionen inom binäringen har skapat av alla dessa pengar som anslagits.
UB i EPS är absolut inget att ha. SBR bottnen har på tok för mycket snickarglädje och en riktig strulbotten. Ingen av bottnarna lyser med någon kvalitet i alla fall. Upphovsmännen är säkert nöjda ...
Trälisten i UB är dessutom totalt meningslös. Vill man garantera att hålla möss utanför krävs en bit spärrgaller som inte följer med bottnen.

Jag köpte mest en UB för att ha den som mått för en egen "halvhög" botten som är en kombinerad Nacka nätbotten med sidoventilation.

Sista bilden med trälisten i översta läget.
« Senast ändrad: 07 mar-11 kl 18:14 av Sten-Åke Lindell »

Jano

• Halland
« Svar #1135 skrivet: 07 mar-11 kl 18:52 »
Jag ska koppla in en el mätare till mitt slung rum och undrar hur nollan ska kopplas i elmätaren.
Ingårnde fas och utgående fas är tydligt hur det ska kopplas och även ingående nolla,men jag undrar om utgånde nolla ska kopplas i samma plint som ingående nolla  ???
Jag vet att bilderna är lite dåliga men ni kanske förstår ändå.

Hej.
 Mätaren skall bara ha en ingående nolla från huvudplinten i centralen där du även skall ha en avsäkring för mätaren. Glöm inte att skyddsjorda dina maskiner. Är du det minsta osäker så tag kontakt med en elektriker.
Mvh Jano

Lindell

• Gäst
« Svar #1136 skrivet: 07 mar-11 kl 19:21 »
Latshaw Instrument 2011 ankom i bra skick, allt inkapslat in en egen väska. Allt verkar bra med allt-du-behöver-veta dokumentation och klara papper från Ohio. (Utbildning är nödvändigt!!).

Nu har jag instrument, labartiklar, microskop och C02 systemet kommer hem i morgon. Recepten får frun ordna, sedan är jag igång redan i sommar för prov och utvärdering.
Det kommer ett 1000-pack gula nice-price utätningsburar vilken dag som helst ...

UPS kräver införselmoms 1.961:-, Tull på industriprodukter 129:-, Expeditionsavgift 154:- varav moms 29:-. Allt detta ryker vid nästa momsredovisning.  :-[
« Senast ändrad: 07 mar-11 kl 20:30 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1137 skrivet: 07 mar-11 kl 19:51 »
Nu har jag kollat mekanik samt tillbehören, allt ok!

Lindell

• Gäst
« Svar #1138 skrivet: 08 mar-11 kl 05:03 »
Ett CO2 paket kan kosta allt mellan ett till två tusen inkl flaska. Det finns adapter till vanliga soda streamer refill flaskor som man kan koppla på en reglering till.
Jag väljer en typ som en vän i England har kört vidare på, ett system till ett vanligt saltvatten akvarie. Det finns olika typer och flera som är väldigt fina med nästan medicinsk kvalitet.
Akvarielagret har för små miniflaskor som ligger på ca 1.800 SEK inkl moms, t ex Aqua Medic.
De är små och mobila arrangemang man kan ta med sig och som får plats på arbetsbordet. Den modell som Bert beskriver i sin bok är en stor klumpig halvflaska som möjligen passar i en operationssal.
Jag har haft uppdrag på MTS (medicin tekniska sektionen) på ett stort sjukhus och tycker alla sådana prylar är för klumpiga.

På fråga (2) svarar jag inte.
Jag har en plan och håller mig till den. Den diskussionen för jag med några intressenter redan.
« Senast ändrad: 08 mar-11 kl 05:22 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1139 skrivet: 08 mar-11 kl 05:27 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser