Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 324845 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1100 skrivet: 02 mar-11 kl 20:49 »
För min del får jag en avläggare på ett sätt jag vill ha den. Plastramar, två vaxade plastramar på ytterkanterna, ny låda, nytt tak, ny botten och en specifikation som jag är nöjd med med bin och drottning.
Det är svårt att jämföra avläggare eftersom de kan vara så olika. Därför kan jag inte ge någon uppgift på någon prisskillnad.
Jag har tagit in offerter och har sett stora skillnader i avläggare, framförallt tiden de levereras på.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1101 skrivet: 02 mar-11 kl 21:00 »
Ok jag får ta in lite offerter,för att få lite bättre fart på min verksamhet.

Lindell

• Gäst
« Svar #1102 skrivet: 02 mar-11 kl 21:25 »
Jag har för avsikt att upphandla avläggare typ 50 st varje sässong tillsammans med den egna expansionen tills jag uppnått det antal samhällen som jag behöver fram till 2012.
Det blir svårt att expandera i den omfattning jag önska annars. När man kommer upp över +200 samhällen kan man bygga ut i samma omfattning årligen med eget material.

Lindell

• Gäst
« Svar #1103 skrivet: 03 mar-11 kl 07:17 »
När man läser om biodlare som har 2.000 samhällen för pollinering eller mera så undrar man hur mycket det är egentligen.
Så ser det ut både i Europa och i USA. Men med våra mått mätt är det stor skillnad.
Det handlar om pollinering och inte om så mycket honung. Bina finns på stora vagnar på två lådor och där förblir de året om.
2.000 kupor på två lådor är som 2.000 avläggare, betydligt mindre jobb än 2.000 produktionsamhällen på 8 lådor.
Man undrar hur många sådana kupor man behöver för typ 30 ton honung?

toredh

• Gäst
« Svar #1104 skrivet: 03 mar-11 kl 11:49 »
Man undrar hur många sådana kupor man behöver för typ 30 ton honung?
Om jag inte missminner mig så har vi en känd biodlare från Kalmar trakten som kör 4-600 samhällen och drar in 30-40 ton?

Lindell

• Gäst
« Svar #1105 skrivet: 03 mar-11 kl 12:03 »
Det borde ligga på ca 500 samhällen tycker man. 30000/500=60 kg i snitt.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1106 skrivet: 03 mar-11 kl 12:29 »
Det beror på vad de ska pollinera, är det mandel som i Kalifornien så ger det inte mycket.

Lindell

• Gäst
« Svar #1107 skrivet: 03 mar-11 kl 16:24 »
Nu har jag bokat flera matmässor med temat lokalproducerat. Bara i April blir det 4 st och 3 st till i Maj. En del är till för butikschefer och butiksansvariga och jag har klart mitt profileringsmaterial och har även sparat färskhonung från sässongen som var. Dagen innan åker den in i micron - sedan har jag flytande färskhonung för provsmakning. De kanderade burkarna är reserverade för dessa tillfällen och allt är fullbokat.
En STOR butikskedja matvaror har hört av sig, vi har haft en diskussion tidigare och han har hört av sig igen med ett personligt brev. Honungen skall presenteras igen!!
Har fått igång en butik till söder om stan, nästa år blir kanon.

ersam

• -
« Svar #1108 skrivet: 03 mar-11 kl 21:18 »
Hur långt vågar man ta "mikrovarianten"?  :)

Har fått flera frågor om nyslungad honung under vintern. Hade ju varit lätt att idiotförklara kunden men hur långt kan man sträcka sig med nyslungat?  >:D

Gep

• Blekinge
« Svar #1109 skrivet: 03 mar-11 kl 21:36 »
Jag fryser in ett antal burkar nyslungat som jag plockar upp under vintern.
Så vi har alltid en burk med kristalliserad och en kanna flytande nyslungad
honung att välja på i köket.
Jag vet inte om frysningen förstör något av näringsvärdet men det mesta borde
nog klara sig. Nån som vet ?
Kristalliseringen fortsätter tydligen i frysen men i mycket långsammare tack.
Honungen grumlas sakta och den kristalliseras snabbare när den tas upp i
rumstemperatur än då den var riktigt nyslungad.
2009 års hösthonung höll sig "nyslungad" i cirka ett år i frysen.

Lindell

• Gäst
« Svar #1110 skrivet: 03 mar-11 kl 21:57 »
Tar jag en burk 350g och tar av locket och kör ca 1 minut på 50% så blir honungen flytande igen och smakar nyslungad. Den blir flytande ett par veckor efter det och fungerar bra som flytande honung.
Så länge den luktar och smakar som den ska är det inga problem. Jag skall göra en provbatch med flytande honung på squeezer flaska i sommar och testa. Skall ut med ca 600 flaskor till butiker och se hur det fungerar. Jag tror flytande honung för matlagning kan sälja en del.

Lindell

• Gäst
« Svar #1111 skrivet: 04 mar-11 kl 07:55 »
Här är det snabba leveranser, man får prylarna levererade morgonen därpå. Komplett inseminationsutrustning på väg!

Lindell

• Gäst
« Svar #1112 skrivet: 04 mar-11 kl 08:01 »
Vilket J*a liv det blev när jag skulle hämta ut ett 100-pack insulinsprutor utan papper, fick ta hjälp av en närstående med behörigt leg.

Sanntos

• Gäst
« Svar #1113 skrivet: 04 mar-11 kl 08:14 »
Tar jag en burk 350g och tar av locket och kör ca 1 minut på 50% så blir honungen flytande igen och smakar nyslungad. Den blir flytande ett par veckor efter det och fungerar bra som flytande honung.
Så länge den luktar och smakar som den ska är det inga problem. Jag skall göra en provbatch med flytande honung på squeezer flaska i sommar och testa. Skall ut med ca 600 flaskor till butiker och se hur det fungerar. Jag tror flytande honung för matlagning kan sälja en del.

jag har själv aldrig köpt flytande honung, så jag undrar hur länge den håller sig flytande... vad säger kunderna när honungen blir omöjlig att pressa ut? Alla känner väl inte till att man kan värma upp den i micron..

Lindell

• Gäst
« Svar #1114 skrivet: 04 mar-11 kl 08:16 »
Länkar för intresserade.

Joseph S. Latshaw, Ph.D. Latshaw Apiaries. Här har jag en del kontakt och här köpte jag instrumentet.
http://latshawapiaries.com/

David Campbell bor i Sussex, England och är synnerligen intellektuell och kommunikativ på ett sätt som är ovanligt i biodlingskretsar.
http://www.bees.me.uk

Här beställde jag en DVD som jag skall visa för vänner som brinner för samma saker som jag själv. Jag kommer att träffa Sue Cobey i Juni, skall bli intressant.
http://www.honeybee.breeding.com/
http://beebiology.ucdavis.edu/

Matt Kane har gjort en Web/Iphone/Android applikation som fungerar utmärkt. Översättningar på Svenska sker fortlöpande och Pro versionen klarar +1000 samhällen.
http://www.beetight.com/

Bo Strander, Hässelby Vetrinärpraktik AB, AKoptik AB, här köpte jag Optika mikroskopet och fick det levererat till dörr av densamma. Trevligt!
http://www.akoptik.se/

« Senast ändrad: 04 mar-11 kl 09:56 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1115 skrivet: 04 mar-11 kl 08:20 »
jag har själv aldrig köpt flytande honung, så jag undrar hur länge den håller sig flytande... vad säger kunderna när honungen blir omöjlig att pressa ut? Alla känner väl inte till att man kan värma upp den i micron..

Man får informera på förpackningen och kunderna får välja, tillsatser eller utmärkt svensk honung utan tillsatser men micron.
Vi använder vår egen flytande till matlagning, helt beroendeframkallande på sommaren. Smaksatt honung har jag provat men det ger absolut ingenting mera än många sorters honung.
Kvalitet går före kvantitet än en gång.

Lindell

• Gäst
« Svar #1116 skrivet: 04 mar-11 kl 10:39 »
Intressant läsning för intresserade!
http://agdev.anr.udel.edu/maarec/

Lindell

• Gäst
« Svar #1117 skrivet: 04 mar-11 kl 16:20 »
iPad är faktist en bra produkt som inte låter, startar omedelbart och som man kan sitta och koppla av med efter en intensiv dag på jobbet. Man kan ha det mesta här utan att vara beroende av en ordinär dator.
Hela mitt kontor är snart överfört till mobila applikationer, iPad och iPhone. Min bärbara låter som ett kraftverk när fläkten är på, nu är det tyst.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1118 skrivet: 04 mar-11 kl 18:09 »
Vilket J*a liv det blev när jag skulle hämta ut ett 100-pack insulinsprutor utan papper, fick ta hjälp av en närstående med behörigt leg.

vad ska du ha dom till?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1119 skrivet: 04 mar-11 kl 18:19 »
Dom är små, billiga och lämplig i volym till den verksamhet vi tänker prova i sommar i samband med drottningodling. De kostar ett par SEK/st.

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser