Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325069 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1080 skrivet: 22 feb-11 kl 13:21 »
En länk till en sida om bites utveckling.
http://www.bienenfreunde-chiemgau.de/

Kolla gärna in bilderna i galleriet!

Lindell

• Gäst
« Svar #1081 skrivet: 23 feb-11 kl 16:09 »
Puh! Vilken stressig dag. Förkyld och feber, men inget som hindrar att man gör något.
55 kg vax fick jag tag på söder om Stockholm till ett bra pris. Jag köpte allt som var till salu. Det mesta i LN format men jag skall ändå smälta ner det till plastramarna.

Nästa bild är slutmontaget av "slungrummet" ;D
Nu är det klart!

Gammalt kaklat badrum. Riva innertak, väggar och golv betongrent innan det vänder. Räkna med minst 3 månader.

Lindell

• Gäst
« Svar #1082 skrivet: 23 feb-11 kl 16:18 »
Nästan all lokal honung slut i Bromma, jag själv har ca 8 burkar kvar för eget bruk samt en halvlåda självkanderad som jag har till sylt som vi tillverkar efterhand.
Honung för ca 8-10 veckor till! Det är sådant tryck på lokalt producerad honung direkt från biodlaren att allt som producerats har tagit slut redan.
Sässongen 2011 kan bli lika fantastisk som 2010 och behovet av lokalt producerad honung är stort i vårt område.

Lindell

• Gäst
« Svar #1083 skrivet: 24 feb-11 kl 08:58 »
Årets kallaste natt i Norrland -42 grader och i Svanberga norr om Norrtälje var det -32 grader.
Bra isolerade lådor är nödvändigt. EPS i den tjockleken en Nacka Langstroth kupa har motsvarar samma isolering som finns i en nyare ekonomisk frys fast där använder man plyuretanskum.
Nu närmar vi oss slutet av Februari, årets kallaste månad i snitt genom åren.
Denna vinter har vi haft många kalla månader. GB har haft sin kallaste vinter någonsin på 200 år.
Här har har vintermånaderna legat i topp i statistiken och kylan kommer att hålla i sig ett par veckor till. De som utfodrat sina bin med en hink Bifor och har bin på 3/4 Langstroth hoppas förstås på en tidig vår. Mildväder och +12 grader i Mars skulle lösa många problem.
Man måste in med foder tidigt. Även de som gett 1 1/2 hink hoppas på mildväder i Mars. Får vi en vinter som förra året in i April kommer vinterdödligheten att öka inåt landet.
Längs med kusterna verkar statistiken som om man klarat sig bättre genom åren.
Därför vill vi ha vår i Mars och inte efter bidödarmånaden #1 April.
« Senast ändrad: 24 feb-11 kl 09:01 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1084 skrivet: 24 feb-11 kl 13:07 »
Förra veckan ringde 3 butiker, 4 har redan ringt denna vecka om mera honungsleverans och honungen är i princip slut. Jag har ca 1.200 kg på beställningslistan nästa sässong med avtalat pris som jag är otroligt nöjd med. I måndags fick jag en ny butik söder om stan, honungen är lättsåld så sänk inte priset. 1.200 kg i 350g burkar motsvarar ca 3 x 1.200 dvs ca 3.500 burkar.
Plus den produktion som jag sålt till företag ca 600 burkar.
Går allt vägen i sommar blir det till att skaffa etiketter (5.000 st) och en pall 350g burkar till.
Februari har varit en bra månad för marknadsföring, det har tagit lite tid men också gett ett resultat och utfall som överträffat förväntningarna. Butikerna vill verkligen ha in rätt typ av honung.

Lindell

• Gäst
« Svar #1085 skrivet: 24 feb-11 kl 13:18 »
Räknat från Februari och fram tills nästa års honung börjar levereras så skall man av strategiska marknadsskäl spara typ 25-30% av sin produktion tills efter nyår när Svensk honung börjar tryta på hyllorna. De stora leverantörerna kan inte heller leverera så lokalt producerad honung med fin smak och god kvalitet är hårdvaluta i rätt tid. Jag hade kunnat köra ut 500 burkar (drygt 30 lådor) veckan som gick, har förstås inte kontaktat butikerna för jag har inte haft något att leverera. De har däremot kontaktat mig och det känns lite trist att tala om att sässongens honung är slut.

Bonasia

• Småland
« Svar #1086 skrivet: 24 feb-11 kl 20:42 »
Du är en STOR inspirationskälla Sten-Åke!!! Tusen tack för att du delar med dig av dina tankar, åsikter och erfarenheter o:)

Lindell

• Gäst
« Svar #1087 skrivet: 26 feb-11 kl 13:57 »
Ibland dyker det upp intressanta objekt, en stående tank dock fel tid för mig.
2500 Liter, ca 3.5 ton vikt full med honung kräver förstås en lämplig lokal och golv.

http://www.blocket.se/alvsborg/Mjolktank_Wedholms_2500_L_32312459.htm?ca=11&w=3

Lindell

• Gäst
« Svar #1088 skrivet: 26 feb-11 kl 15:41 »
Här har ett samhälle haft sin utflykt idag!

Lindell

• Gäst
« Svar #1089 skrivet: 28 feb-11 kl 20:24 »
Puh! vad det svänger - har lämnat SBR näringsbiodlargruppen pga brist på tid & energi. Hela hösten har varit massor med jobb och en hel del resor och min tid hemma har inte räckt till.

Någon gång nu i April kanske allt lungnar ner sig lite och sedan sätter sässongen igång. Det känns bara bra att inte vara allt för insyltad i föreningslivet, allt känns så mycket friare och bättre utanför.

Efter lite resekontakter i Canada (Ottawa) fick jag demonstrerat en enklare typ av insemineringsutrustning än den som Schley eller Swienty distribuerar, betydligt mera modern och rationell.

Lindell

• Gäst
« Svar #1090 skrivet: 01 mar-11 kl 08:02 »
Full fart .. nu ökar möjligheterna till utveckling i bigården.
Det räcker med att hantera drönarsäd som är betydligt enklare att distribuera och ger betydligt mer kredit för investeringen jämfört med att jobba med parade drottningar via apideor.
« Senast ändrad: 01 mar-11 kl 08:39 av Sten-Åke Lindell »

Sanntos

• Gäst
« Svar #1091 skrivet: 01 mar-11 kl 08:48 »
Intressant, men tveksamt...

Lindell

• Gäst
« Svar #1092 skrivet: 01 mar-11 kl 10:44 »
En liten instruktions snutt!
flexi II tech

Lindell

• Gäst
« Svar #1093 skrivet: 01 mar-11 kl 11:57 »
Mikroskopet heter ST-50LED fråm Optika Italien, ett prisvärt instrument väl anpassat för ändamålet.
http://www.optikamicroscopes.com/PRODUCTS/STEREO_EN.asp#ST50LED

Kostnad komplett 3.136 sek + moms, finns i Spånga i närheten av mina trakter.

Lindell

• Gäst

Lindell

• Gäst
« Svar #1095 skrivet: 01 mar-11 kl 13:24 »
Man skall kanske notera att man behöver vara något stadigare på hand i 20X-30X med detta instrument.
Det kräver gott handlag vid mikroskoparbete, jag hade inga som helst problem vid 30X förstoring.

Lindell

• Gäst
« Svar #1096 skrivet: 01 mar-11 kl 17:34 »
Helt klart godkänt och användbart, kan lätt parallellkopplas med mitt tidigare USB mikroskop till dator.

Lindell

• Gäst
« Svar #1097 skrivet: 02 mar-11 kl 17:01 »
200 kg vax, 100 st (0.5 mm plexi) täckplast och 100 st foderramar 1 x 3/4 Langstroth på väg in i veckan, våren är på "G" någonstans där ute.
Om 1-2 veckor har jag lyckats skrapa ihop allt material till de köpta avläggarna anländer. Det blir en hoper egna samt att jag köper in 50 st i år igen.
« Senast ändrad: 14 mar-11 kl 21:21 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1098 skrivet: 02 mar-11 kl 19:12 »
Jag har varit och sett en Swienty knivavtäckningsmaskin i aktion, med en sådan kan man sköta hela slungrummet själv. Enda problemet är 40-45.000 netto, men den är otroligt fin.
Av alla avtäckare jag sett är den här en möjlig kandidat om något år. Slungan stoppar länge än och är kapabel upp till 2-300 samhällen.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1099 skrivet: 02 mar-11 kl 20:41 »
Hur mycket får du ner priset på avläggare när du beställer 50+
I % räknat?? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser