Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 324593 gånger)

Gep

• Blekinge
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1160 skrivet: 14 mar-11 kl 19:47 »
Bina har väl en dans för nära och så lämnar de luktprov som
leder bina rätt. Effektiviteten märks när det ges en chans till röveri
nära kupan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #1161 skrivet: 14 mar-11 kl 19:50 »
De missar knappast, då det är precis framför flustrena. Annars finns det massor av vårlökar och ett antal sälgar på längre avstånd också. Så antingen de hittar av slump eller av att de har kollat in riktningen så lär det finnas pollen vad de behöver.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

toredh

• Gäst
« Svar #1162 skrivet: 14 mar-11 kl 20:09 »
Om jag beskriver min väg till näringsbiodling och KRAV anslutning här och visar fel, brister, missförstånd och kostnader här så kanske flera blir intresserade av att haka på. Frågorna är många och framförallt vad det kostar och vilken kredit man får tillbaka av en sådan anslutning.
De butiker jag pratat med är mycket intresserade och det blir enklare att motivera mina kostnader och prissättning på burkad honung till butik.
Bara att få tag på material enligt KRAV, vax, drottningar etc ger ökade kostnader. De som levererar lever idag i en skyddad verkstad och tar hutlöst betalt. Här finns också en affärsidé som att sälja KRAV vax och drottningar till "normalt" pris, man skulle få betydligt högre omsättning.
Alltid trevligt att läsa dina tankar och strävanden i biodlingsbranschen, Sten-Åke. Men, nu får jag inte riktigt ihop det, du har köpt insemineringsutrustning, och på väg mot KRAV anslutning... Ser du inte en konflikt där?

Lindell

• Gäst
« Svar #1163 skrivet: 14 mar-11 kl 20:29 »
Det är det här med Krav + ekologiska röran igen som gör allt så otroligt.

Krav tillåter plastramar då hela livsmedelsindustrin använder livsmedelsgodkända plaster.
Krav har ingen klausul i kap 6 för inseminering och EU direktivet ekologisk biodling tillåter detta.
Att fabricera Krav drottningar från Krav samhällen är alltå inga problem.
Notera att SJV (EU) tillåter däremot inte att man larvar om och driver fram egna bruksdrottningar.

Visst är den här soppan underbar!!

Man kan i princip hitta på vilken möjlig och omöjlig regel som helst och jag kan nästan aldrig sluta häckla handläggare på SJV som som sannolikt inte förstår vade de gör.

SJV statliga Byråkrater är det definitivt ingen brist på!

Lindell

• Gäst
« Svar #1164 skrivet: 14 mar-11 kl 20:44 »
Problemet med de här konferenserna om ekologisk biodling är att det anrikas hysteriska konferansdeltagare från bl a Demeter och det blir en hysterisk inblandning av olika religioner som inte går att förena med syftet att göra det möjligt att fler "vanliga" biodlare kan gå över till ekologisk produktion.

Samtidigt förstår inte "vanliga" biodlare att de måste trots allt gå igenom en ganska omfattande certifiering av ett certifieringsföretag och göra många anpassningar och karensår för att bli godkänd för ekologisk biodling.

Det blir en spännande fortsättning. Blir det mera ekologisk Svensk honung i butikerna efter det här?
Knappast!

Lindell

• Gäst
« Svar #1165 skrivet: 14 mar-11 kl 20:49 »
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/binochhumlor/ekologiskbiodling.106.2399437f11fd570e67580001855.html

Länk till SJV regler om ekologisk biodling (EU) tolkningen.

Nu kommer den här tråden att passera 50.000 visningar i natt! Kanske dags att lägga ner.
« Senast ändrad: 14 mar-11 kl 20:55 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1166 skrivet: 14 mar-11 kl 20:52 »
Notera att SJV (EU) tillåter däremot inte att man larvar om och driver fram egna bruksdrottningar.

Kan man använda sig av plast kopparna i äggläggnings kasseten ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1167 skrivet: 14 mar-11 kl 20:54 »
Strålande Edward, strålande. Jenter (senilsystemet) kanske kommer till användning igen ...

Lindell

• Gäst
« Svar #1168 skrivet: 14 mar-11 kl 22:10 »
En annan aspekt är att man skall bygga upp sitt eget material med inköp från respektive läger.
Ekologiskt vax, Krav-vax, ekologiska drottningar, Krav- drottningar etc. De få som säljer kan bromsa andras utveckling precis hur de vill. Man måste skapa sig ett oberoende, speciellt i den här näringen där man i princip inte vill ha flera aktörer eller mera konkurrans.
Ändå anslås det miljoner för att utveckla näringen, man vill få till flera kupor och flera biodlare.
Man anslår pengar till att öka ekologisk produktion samtidigt som man grovt försvårar densamma.

Satsar man på att få mera Svensk ekologisk honung i butikerna får man se vad som behövs för detta. Inte börja med att skapa super duper regler som starkt begränsar marknaden. Enda skälet till en massa begränsningar är att de vill ha det och bidrar till att det blir så med dessa partiska system.
« Senast ändrad: 18 mar-11 kl 09:11 av Sten-Åke Lindell »

toredh

• Gäst
« Svar #1169 skrivet: 14 mar-11 kl 22:47 »
Ja, sannerligen en otrolig soppa! Har inte tittat närmare på KRAV på ett tag, det har svängt rejält! Då jag sist var i clinch med dom var det synnerligen fast i dogmer och ogörliga regler. Fick då närmast intrycket att dom mycket bevakade "sitt". Man får inte glömma att det är en affärsdrivande verksamhet... men nu har tydligen EU direktiven fått dom skitnödiga... dags att gå in i omställning igen! Toppen, tack S-Å, jag fick en gnista åter!

Lindell

• Gäst
« Svar #1170 skrivet: 15 mar-11 kl 10:03 »
Ja, sannerligen en otrolig soppa! Har inte tittat närmare på KRAV på ett tag, det har svängt rejält! Då jag sist var i clinch med dom var det synnerligen fast i dogmer och ogörliga regler. Fick då närmast intrycket att dom mycket bevakade "sitt". Man får inte glömma att det är en affärsdrivande verksamhet... men nu har tydligen EU direktiven fått dom skitnödiga... dags att gå in i omställning igen! Toppen, tack S-Å, jag fick en gnista åter!

I veckan får jag mina omställningspapper och jag har plockat ihop en del som skall ingå i omställningen ev omfattas av dispanser ett tag pga brist på tillgängligt material.
Allt efter detta datum skall vara KRAV godkänt antingen det kommer utifrån eller via egna bigårdarna.

Lindell

• Gäst
« Svar #1171 skrivet: 15 mar-11 kl 13:18 »
Har redan bokat material till höstens invintring!

Till nya förångaren används 85% myrsyra vid alla behandlingar. Slutskattning sker tidigt i augusti, därefter används förångaren så att vinterbina slipper varroa under yngelstadiet.
Efter 10 dagar tar man bort förångaren och ger vinterfoder. Direkt efter fodringen får de en andra omgång med myrsyra.

Om det blir mycket nedfall vid andra behandlingen blir det oxalsyra i oktober eller en tredje myrsyra i september för att rensa från reinvasion.

Efter en så grundlig höstbehandling behöver man sannolikt inte göra drönarutskärning på våren fram till midsommar.
« Senast ändrad: 16 mar-11 kl 01:16 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1172 skrivet: 15 mar-11 kl 14:41 »
Tanken rymmer 260 ml och man kan använda en 0.5L flaska 85% myrsyra till tre avdunstare.
0.5L (500 ml)/3 = ca 150 ml. En sådan flaska kostar 59:- dvs 20 sek per samhälle.

Har man 250 förångare igång går det alltså åt ca 37-40 liter 85% myrsyra.
Det blir typ 2 st 25L dunkar på en sässong minst till en kostnad 4-5.000 sek om man använder redskapsbutikernas priser.

Teknisk myrsyra 85% för lantbruk finns på Polyetendunk 30 l för betydligt lägre pris/liter.
« Senast ändrad: 15 mar-11 kl 14:44 av Sten-Åke Lindell »

Michailov

• Västergötland
« Svar #1173 skrivet: 16 mar-11 kl 00:02 »
Hur funkar målarfärgen på dina kupor Sten-Åke? Var inne i din blogg och såg att du målat med Beckers "Elite" färg som, vad jag förstår, är vattenbaserad inomhusfärg. Du spädde med 10% nafta ?
Har det hållt bra eller hade du valt något annat idag?

Skall själv börja gå över till Nacka - därför jag frågar.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Lindell

• Gäst
« Svar #1174 skrivet: 16 mar-11 kl 00:22 »
Det är idag lite olika färger mest akrylat.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1175 skrivet: 16 mar-11 kl 00:24 »
är vattenbaserad inomhusfärg. Du spädde med 10% nafta ?
Har det hållt bra eller hade du valt något annat idag?

Är lite fundersam , vattenbaserad färg ska väl inte utsädes med lacknafta , den är vattenbaserad .

Kan rekommendera vattenbaserade utom hus färg från Överskotts Bolaget.

Vitsen med att måla frigolit kupor är för att skydda dem ifrån att torka ut pga solens uv ljus , solbrända

« Senast ändrad: 16 mar-11 kl 00:26 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Michailov

• Västergötland
« Svar #1176 skrivet: 16 mar-11 kl 00:31 »
Får bli en tur till Ö&B då. Vill minnas, nu när du skriver det, att jag sett tips om den tidigare.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1177 skrivet: 16 mar-11 kl 00:44 »
 ;D PRICELESS  ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #1178 skrivet: 16 mar-11 kl 00:47 »
Är lite fundersam , vattenbaserad färg ska väl inte utsädes med lacknafta , den är vattenbaserad .

Kan rekommendera vattenbaserade utom hus färg från Överskotts Bolaget.

Vitsen med att måla frigolit kupor är för att skydda dem ifrån att torka ut pga solens uv ljus , solbrända

Det finns snart bara vattenbaserad färg i butikerna och inga KRAV eller ekologiska färger!! Det finns heller inga restriktioner eller rekommendationer för färgval.
Till trämaterial används oftast paraffin, linolja och terpentin och sådana ekologiska kemikalier och det brukar räknas som OK och då kommer inga löjliga pekpinnar.

Det är KRAV's certifieringsorgan som gör certifieringen, vill bara påpeka det.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1179 skrivet: 16 mar-11 kl 00:51 »
inga KRAV eller ekologiska färger!! Det finns heller inga restriktioner eller rekommendationer för färgval.Det är KRAV's certifieringsorgan som gör certifieringen, vill bara påpeka det.

VA !! kräver dom inte att du ska måla dina kupor med grön färg ?  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser