Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 324906 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1180 skrivet: 16 mar-11 kl 01:12 »
Man kan beställa lådorna målade från leverantören och det duger bra. Det finns dom som köper (håll andan) "färg som kan andas" och "extra skonsam för bina" och målar sina EPS lådor med.

Michailov

• Västergötland
« Svar #1181 skrivet: 16 mar-11 kl 13:33 »
Det finns snart bara vattenbaserad färg i butikerna och inga KRAV eller ekologiska färger!! Det finns heller inga restriktioner eller rekommendationer för färgval.
Till trämaterial används oftast paraffin, linolja och terpentin och sådana ekologiska kemikalier och det brukar räknas som OK och då kommer inga löjliga pekpinnar.

Det är KRAV's certifieringsorgan som gör certifieringen, vill bara påpeka det.
Min fråga gällde inte ekologiskt/icke-ekologiskt/KRAV eller något liknande utan enbart....färgtyp. Tänkte du kommit på något listigt med att blanda lite lacknafta i vattenbaserad färg. Mitt intresse är att hitta en bra färg som håller, tål vatten, stötar, solljus etc. Jag har läst KRAV-kraven för att certifieras och vet att det inte nämns något om färgen kupan målas med. Jag målade en gång för länge sedan "frigolit" och då blev färgen som ett skinn utanpå och den "bet" aldrig. Tänkte undvika det nu.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Lindell

• Gäst
« Svar #1182 skrivet: 16 mar-11 kl 13:46 »
Den färgen jag hade då var utomhusfärg för färgspruta som behövde spädning, som tur var fungerade inte sprutmojängen med den färgen.
Industrilack är kanske den bästa ut hållbarhets och underhållssynpunkt typ Beckers metallic. Men nu används vanlig billig akrylat typ Ö&B.
Hur miljövänlig den är vet ingen.

Lindell

• Gäst
« Svar #1183 skrivet: 16 mar-11 kl 14:15 »
Intressant läsning, en studie med resultat.
http://swedavia.se/sv/Malmo/Miljo-ny/Honungsbin/

Bullen79

• Småland
« Svar #1184 skrivet: 16 mar-11 kl 17:47 »
Det finns ju lack som man ska ha innuti foderlådorna, är det speciell lack eller funkar det med vanlig golvlack tror ni? Det tänkte jag måla mina med. /PH

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1185 skrivet: 16 mar-11 kl 20:32 »
Varför kör du inte med het bi vax  ::) det förekommer naturligt i kupan .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1186 skrivet: 17 mar-11 kl 10:07 »
Bilder på nya verdunster Pro.

Lindell

• Gäst
« Svar #1187 skrivet: 17 mar-11 kl 11:32 »
Kolla in adressen .. "Carnica way" he he.

I ett brev med svar på mina frågor meddelas att det är en Spansk cover men en Spansk + Engelsk version på CD'n, just nu var det brist på den Engelska utgåvan.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #1188 skrivet: 17 mar-11 kl 12:43 »
Hon Susan Cobey finns på youtube med en filmsnutt
titeln på den heter insemination with instrument nåt sånt
jättebra videosnutt

Sten-åke det är en inseminationskurs på visingsö i Juni ska du inte gå den för att träna lite?

Lindell

• Gäst
« Svar #1189 skrivet: 17 mar-11 kl 12:48 »
Det som finns på nätet är bara kapitel #1.

Jag har gått en 3-dagars kurs i England, det räcker. Träna "på riktigt" blir det hemma i sommar från odlingssamhällena.

Lindell

• Gäst
« Svar #1190 skrivet: 17 mar-11 kl 13:19 »
CO2-enheterna komplett! Skall bara skruva ihop allt när jag kommer hem. CO2-ställ, Reduceringsventil med fininställning, splines för Soda Stream CO2, packning.

Lindell

• Gäst
« Svar #1191 skrivet: 17 mar-11 kl 13:31 »
Hur många parningsflykter gör drottningarna ? Hur många drönare parar de sig med? Dipl. ing. A. Pridal Phd (Mendels universitet, Brno) / Övers.: O. Vancata, 2009

Jag vet att du översatt en del sådna artiklar.

Tråkigt nog är den intressant.
http://www.ligusticagruppen.se/webfm_send/2

Lindell

• Gäst
« Svar #1192 skrivet: 17 mar-11 kl 17:05 »
Jawohl! Komplett så när som på några meter silikonslang!

Lindell

• Gäst
« Svar #1193 skrivet: 17 mar-11 kl 20:25 »
Sista bilden på anläggningen. Foto med mobilen rätt igenom ...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1194 skrivet: 17 mar-11 kl 21:19 »
Jag målade en gång för länge sedan "frigolit" och då blev färgen som ett skinn utanpå och den "bet" aldrig. Tänkte undvika det nu.

Låter som du har inte målat på ett rent yta , om kupan har varit i bruk och sedan ska målas , ska de , borstas ,tvättas   torkas , man kan även tunna ut / ut späda färgen till första strykningen och sedan måla med lite tjockare lager , se även att färgen är varm om man målar när det är under 20 oC

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1195 skrivet: 18 mar-11 kl 07:37 »
Fick email om vad alla "mätarna" var till för. Här är lite om alla anslutningar.

Lindell

• Gäst
« Svar #1196 skrivet: 18 mar-11 kl 08:25 »
Länk till butiken i Tyskland, här gäller bara Tyska!!

Notera att köper man från USA så kostar det drygt 500 sek + moms och hutlösa avgifter via UPS.
Köper du via Tyskland och har ett VAT # så drar de av till nettopriset och EU-frakt max 200 sek beroende på vikt.
Har Tyska siten inget hemma - be dem ta hem - vänta ca 4 veckor och prylarna kommer, men betydligt billigare.

http://www.us-aquaristikshop.com/co2-druckminderer/fuer-sprudlerflaschen/co2-druckminderer-us3-mit-sprudleranschluss-sc.html

Lindell

• Gäst
« Svar #1197 skrivet: 18 mar-11 kl 08:33 »
Låter som du har inte målat på ett rent yta , om kupan har varit i bruk och sedan ska målas , ska de , borstas ,tvättas   torkas , man kan även tunna ut / ut späda färgen till första strykningen och sedan måla med lite tjockare lager , se även att färgen är varm om man målar när det är under 20 oC

Jag har ca 50 avläggare med omålade tak, lådor, bottnar från förra året som jag inte hann med.
Det är bara att borsta av, ibland skrapa lite med 100-papper på smuts och sedan måla på med roller.
Det kommer att sitta lika bra om allt är torrt vid målning och får torka torrt.

Den omålade bottnen blir lika skitig som en målad och år #1 är det inga problem, men skall de hålla länge så måste man måla dem.
Bottnar och tak skall kanske ha hårdare färg än lådorna.

Lars i skogen

« Svar #1198 skrivet: 18 mar-11 kl 20:06 »
VAT # så drar de av till nettopriset

Vad menar du, nettopris betalar du väl alltid som företagare? Eller ja, det är ju så klart skönt att slippa ligga ute med momspengarna, men om du inte betalar moms i Tyskland så måste du göra det i Sverige istället, du har inte missat det va?

Lindell

• Gäst
« Svar #1199 skrivet: 19 mar-11 kl 11:32 »
Många kurser idag, varför kurser mitt i vårsässongen och alla på en och samma dag. Strålande väder - idag är jag hemma och kan ta hand om allt som släpat i vinter.
Har haft för mycket igång så nu sänder vi 500 lådor till måleriet. Det går in ca 10 pallar lådor på en ordinär lastbil med lyft om man packar om dem. På bilden är de 8 fullsmockade pallar.
Pallarna är annars för höga för en liten lastbil, men de skall ändå pallas av någongång.

Jag har förmånen att ha tillgång fri transportbil, därav alla möjliga och omöjliga transporter ibland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser