Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mozzarella fråga...  (läst 2264 gånger)

Live

• Gäst
Mozzarella fråga...
« skrivet: 01 okt-09 kl 18:19 »
Har prövat hårdost,panir, och vill nu ge mig på  Mozzarella som visst ska vara rätt lätt att göra.
Receptet på 60 L mjölk känns lite väl att börja med och undrar om någon har ett mindre recept på mozzarella att ge mig?
Fast jag anar att inte många har prövat :-\

Hoppet är det sista som överger en :)

Mushi

SV: Mozzarella fråga...
« Svar #1 skrivet: 01 okt-09 kl 19:54 »
Dividera alla mått med 10 eller 20 och börja med 6 eller 3 liter. Testa haloumi också (det finns recept i samlade recept-tråden), den blir jättebra.

Live

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 okt-09 kl 21:06 »
Oh TACK  :D ja jag ska göra haloumu med absolut, såg recept här på forumet..

Live

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 okt-09 kl 21:21 »
OJOJ vad menas med 2 % thermofil kultur, ( osten kan bli gummiaktig om man använder mesofil- står det i den samlade länken ops vad är thermofil och mesofil? aldrig hört namnen förr.

till 10 L lagårdsmjölk och hur mkt Löpe anser du då att jag behöver? blev lite yr av receptet ;D

Mushi

« Svar #4 skrivet: 02 okt-09 kl 08:37 »
OJOJ vad menas med 2 % thermofil kultur, ( osten kan bli gummiaktig om man använder mesofil- står det i den samlade länken ops vad är thermofil och mesofil? aldrig hört namnen förr.
Mesophil =filmjölk (växer vid temperaturer runt 30°, vet ej optimal temp ca 30-32 tror jag)
Thermophil=yoghurt (frodas vid högre temperaturer, optimalt runt 43°)

till 10 L lagårdsmjölk och hur mkt Löpe anser du då att jag behöver? blev lite yr av receptet ;D
Om du använder apotekets löpe (handelslöpe, är svag) behövs 1-2 msk/10 l mjölk. Enl. flaskan 2 msk/10 l men jag brukar minska lite, tycker det blir bättre.
Är det proffslöpe handlar det om mkt små kvantiteter, tycker den är jättesvår att dosera.

Live

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 okt-09 kl 11:40 »
Du är ju bara bäst :D att det var så lätt översättning kunde jag aldrig ana ;D

Tack än en gång :D

Sandy_7

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-13 kl 12:57 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser