Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mozzarella fråga...  (läst 2262 gånger)

Live

• Gäst
Mozzarella fråga...
« skrivet: 01 okt-09 kl 18:19 »
Har prövat hårdost,panir, och vill nu ge mig på  Mozzarella som visst ska vara rätt lätt att göra.
Receptet på 60 L mjölk känns lite väl att börja med och undrar om någon har ett mindre recept på mozzarella att ge mig?
Fast jag anar att inte många har prövat :-\

Hoppet är det sista som överger en :)

Mushi

SV: Mozzarella fråga...
« Svar #1 skrivet: 01 okt-09 kl 19:54 »
Dividera alla mått med 10 eller 20 och börja med 6 eller 3 liter. Testa haloumi också (det finns recept i samlade recept-tråden), den blir jättebra.

Live

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 okt-09 kl 21:06 »
Oh TACK  :D ja jag ska göra haloumu med absolut, såg recept här på forumet..

Live

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 okt-09 kl 21:21 »
OJOJ vad menas med 2 % thermofil kultur, ( osten kan bli gummiaktig om man använder mesofil- står det i den samlade länken ops vad är thermofil och mesofil? aldrig hört namnen förr.

till 10 L lagårdsmjölk och hur mkt Löpe anser du då att jag behöver? blev lite yr av receptet ;D

Mushi

« Svar #4 skrivet: 02 okt-09 kl 08:37 »
OJOJ vad menas med 2 % thermofil kultur, ( osten kan bli gummiaktig om man använder mesofil- står det i den samlade länken ops vad är thermofil och mesofil? aldrig hört namnen förr.
Mesophil =filmjölk (växer vid temperaturer runt 30°, vet ej optimal temp ca 30-32 tror jag)
Thermophil=yoghurt (frodas vid högre temperaturer, optimalt runt 43°)

till 10 L lagårdsmjölk och hur mkt Löpe anser du då att jag behöver? blev lite yr av receptet ;D
Om du använder apotekets löpe (handelslöpe, är svag) behövs 1-2 msk/10 l mjölk. Enl. flaskan 2 msk/10 l men jag brukar minska lite, tycker det blir bättre.
Är det proffslöpe handlar det om mkt små kvantiteter, tycker den är jättesvår att dosera.

Live

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 okt-09 kl 11:40 »
Du är ju bara bäst :D att det var så lätt översättning kunde jag aldrig ana ;D

Tack än en gång :D

Sandy_7

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-13 kl 12:57 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 3 användare (1 dolda)
JohannaKalvhult, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser