Lite snabba tips:
Se till så att du kan skilja tackorna och lammen i vår när lammen är 2 mån för att ge tackorna så lång återhämtning som möjligt. För att detta ska fungera måste lammen förmodligen få kraftfodertillskott eller riktigt bra bete. Jag skulle ge dem tillgång till lammkammare med kraftfoder redan vid födseln så kommer de vara kanonfina och självgående när du ska skilja av dem.
Tackorna får inte vistas nära en bagge på 2 månader och de ska vara i riktigt gott hull när du släpper baggen (dock inte övergödda).
Släpp gärna in flera baggar till tackorna (baggarna måste dock ha gått tillsammans innan så att de har sin hierarki klar).
Klipp gärna tackorna innan baggsläppet och byt hage i samband med baggsläppet - allt för att ruska om dem lite så att hormonerna kommer igång. Baggarna skall dock inte vara nyklippta!
Jag har inte provat men tror inte att du kan föda upp januarilamm på enbart ensilage om du vill ha dem slaktmogna innan nyår...
Eftersom det är dyrt att lamma tackorna inomhus så vill man följaktligen att lammen skall slaktas innan midsommar (helst innan sista maj) och för att de ska få en riktigt god start så måste de ha tillgång på bra kraftfoder och bra grovfoder hela tiden annars står man där med dyra lamm i juli. Det är ju också så att ju bättre lammen äter desto bättre blir frånskiljningen och tackorna kan släppas ut eller gå mer extensivt istället för att konkurrera med lammen om det bästa bitarna i ensilaget.
Men det är ju inte så att man behöver trycka i lammen kraftfoder så att de storknar, det måste vara balanserat mot grovfodret.
Jag tror dina raser kan brunsta tidigt (det kan nämligen de flesta!), det är bara Texel och Gotland som är lite knepigare men inte omöjliga