Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterlammning  (läst 3503 gånger)

Jacob

• Uppland
Vinterlammning
« skrivet: 25 sep-09 kl 18:56 »
Vi funderar på att gå över till vinterlammning nästa betäckning, (2011).
I år kommer vi släppa baggen så de får lamm i början av mars, (detta år fick de lamm mitten av mars och förra året i april.)

Nästa år funderar vi på att ställa om till januarilammning, det betyder att vi måsta släppa baggen i mitten av juli.
Funker det?
Klarar de av att bli betäckta så pass snabbt?
Blir de brunstiga denna tid?
Jag har blandraser, lite finull, lite texel, några renrasiga oxford down och lite gotland+  något annat  ;D

Vad tror ni?
Innebär vinterlammning intensiv gödning? Räcker det med att man har det bästa ensilaget?

Köttfår

Fåraherden

• -
SV: Vinterlammning
« Svar #1 skrivet: 26 sep-09 kl 10:05 »
Alla raser blir inte dräktiga på sommaren. Finullskorsningarna borde fungera, men det är inte säkert. Mina är väl snarast problemet att inte få dräktiga när jag inte vill. Andra lyckas inte alls få dem dräktiga.
Baggen hinner säkert med, det beror ju på hur många det är.

Jag är personligen lite kraftfodermotståndare. Jag har dock varit tvungen att använda spannmål för att få vinterlammen att gå till sig tillräckligt snabbt. (man vill ju gärna få med av det höga priset på våren)

Rent hypotetiskt borde det räcka med ett riktigt bra ensilage. Jag måste erkänna att jag har lite svårt att få lönsamheten att matcha vårlamm. Jag har har haft bra klassning och bra pris på vinterlammen. Men det går åt spannmål och betydligt mer ensilage. Det är också betydligt mer arbete.

Jag har i år prövat en annan teknik. Lammning lite tidigare. Lite längre livstid för lammen ska förhoppningsvis minska kraftfoderbehovet. Hoppas att det i kombination med ett ensilage på anabola ska ge resultat, vi får se.

Lycka till.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Ulla Krull

« Svar #2 skrivet: 26 sep-09 kl 23:03 »
Lite snabba tips:

Se till så att du kan skilja tackorna och lammen i vår när lammen är 2 mån för att ge tackorna så lång återhämtning som möjligt. För att detta ska fungera måste lammen förmodligen få kraftfodertillskott eller riktigt bra bete. Jag skulle ge dem tillgång till lammkammare med kraftfoder redan vid födseln så kommer de vara kanonfina och självgående när du ska skilja av dem.

Tackorna får inte vistas nära en bagge på 2 månader och de ska vara i riktigt gott hull när du släpper baggen (dock inte övergödda).
Släpp gärna in flera baggar till tackorna (baggarna måste dock ha gått tillsammans innan så att de har sin hierarki klar).
Klipp gärna tackorna innan baggsläppet och byt hage i samband med baggsläppet - allt för att ruska om dem lite så att hormonerna kommer igång. Baggarna skall dock inte vara nyklippta!

Jag har inte provat men tror inte att du kan föda upp januarilamm på enbart ensilage om du vill ha dem slaktmogna innan nyår...
Eftersom det är dyrt att lamma tackorna inomhus så vill man följaktligen att lammen skall slaktas innan midsommar (helst innan sista maj) och för att de ska få en riktigt god start så måste de ha tillgång på bra kraftfoder och bra grovfoder hela tiden annars står man där med dyra lamm i juli. Det är ju också så att ju bättre lammen äter desto bättre blir frånskiljningen och tackorna kan släppas ut eller gå mer extensivt istället för att konkurrera med lammen om det bästa bitarna i ensilaget.

Men det är ju inte så att man behöver trycka i lammen kraftfoder så att de storknar, det måste vara balanserat mot grovfodret.

Jag tror dina raser kan brunsta tidigt (det kan nämligen de flesta!), det är bara Texel och Gotland som är lite knepigare men inte omöjliga  ;)

agge

« Svar #3 skrivet: 27 sep-09 kl 09:31 »
Jag tror dina raser kan brunsta tidigt (det kan nämligen de flesta!), det är bara Texel och Gotland som är lite knepigare men inte omöjliga  ;)

Mina Texlar ,både de helt renrasiga o de med lite blandning i lammar gärna i januari.
Skiljer ifrån lammen vid 3-4 mån släpper tackorna på naturbete och släpper sen dit bagge/baggar i slutet av juli,
Det tar ett par tre veckor innan de kommer igång ordentligt men sen kommer alla på en gång. använd  en baggsele så du ser att baggen gör sitt jobb.
Baggarna går i en egen grupp hela året utom vid betäckningen
Däremot har jag svårt att få lammen klara till midsommar trots lammkammare från födseln. Men de gör ju också ett bra jobb som betesputsare så det får uppväga att jag får ett lite sämre pris.

Jacob

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 sep-09 kl 21:05 »
Hur många månader är de när ni skickar dem ca? Från första till sista lammet?

Är det stor utdragning på lammningarna när de betäcks så pass tidigt?

Hur är lönsamheten jämfört med vårlammning?
Köttfår

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 28 sep-09 kl 06:01 »
Hur många månader är de när ni skickar dem ca? Från första till sista lammet?

Är det stor utdragning på lammningarna när de betäcks så pass tidigt?

Hur är lönsamheten jämfört med vårlammning?

En-födda bagglamm med en god mor kan bli slaktmogna på 85-90 dagar så där gäller det att se upp så de inte blir för feta/stora.
I snitt är mina ca 120 dagar men det kan gå lite snabbare ändå utan att man trycker i dem kraftfoder. Det gäller att ha bra grovfoder, bra stöbädd, goda välnärda mödrar och bra gener  :)

Hur utdragen lamningsperod man har beror givetvis på när man släpper till och tar bort baggen  ;)
Med omställda tackor så ska man inte behöva ha längre än en månad men i min flock är inte alla riktigt med på noterna än så jag väljer att ha lamning från slutet av dec-mitten på februari med en förväntad lamningstopp runt 20 januari.
Det är ganska slitigt att ha lång lamning och därför rekryterar jag mest livdjur från de som lammar tidigt plus att jag är snabbare på att slakta ut tackor som lammar sist eller inte alls, allt för att få ihop lamningen.

Lönsamheten är svår att svara på för det är så mycket som spelar in men det högre priset på våren är ju mest en kompensation för högre foder-, stall- och arbetskostnader och inte manna som regnar från himlen.

Ulla Krull

« Svar #6 skrivet: 28 sep-09 kl 06:12 »
Mina Texlar ,både de helt renrasiga o de med lite blandning i lammar gärna i januari.
Skiljer ifrån lammen vid 3-4 mån släpper tackorna på naturbete och släpper sen dit bagge/baggar i slutet av juli,
Det tar ett par tre veckor innan de kommer igång ordentligt men sen kommer alla på en gång. använd  en baggsele så du ser att baggen gör sitt jobb.
Baggarna går i en egen grupp hela året utom vid betäckningen
Däremot har jag svårt att få lammen klara till midsommar trots lammkammare från födseln. Men de gör ju också ett bra jobb som betesputsare så det får uppväga att jag får ett lite sämre pris.

Jag vill inte verka näsvis men om det är några lamm som kan växa så är det texel och texelkorsningar så du kanske ska se över olika faktorer i din uppfödning och fundera på varför de växer så långsamt.
Har deras mödrar gott om mjölk och goda modersegenskaper?
Vad har du för foder i lammkammaren? Det kan vara värt att prova Start-pellets från Lantmännen eller Svenska Foder. Det är minipellets med mycket hög smaklighet och hög smältbarhet som man bara ger de första veckorna som en introduktion till kraftfoder. Det kostar lite mer men de äter inte så stora mängder så det är det värt.

Är de dåliga i magen i perioder? I så fall kanske ströbädden behöver mer och bättre halm?

Hur är grovfodret? Tvingas de äta rent även om det är mest grova bitar kvar?
Du kanske låter dem gå och gnaga för länge på betet? Lamm födda i januari ska ju knappt hinna ut på bete men om de gör det så ska de bara ha det bästa betet - sen släpper man tackorna efter för att putsa av.

Hur är baggen/baggarna, kanske dags att byta mot en ny med bättre tillväxtgener?

Har tackorna mycket hög fertilitet och svårt att föda upp många lamm? Texel brukar ju inte vara så fertila men en av mina fick fyrlingar förra året på 4,5 kg styck.... :o

Detta var bara förslag på några frågeställningar  :)

agge

« Svar #7 skrivet: 28 sep-09 kl 14:16 »
Nejdå UllaKrull du är inte näsvis.  :D
en hel del av problemen håller vi på att arbeta bort.

Jag ser en klar skillnad mellan olika tackors lamm men vissa "dåliga" tackor går kvar av andra orsaker än deras lammresultat.
Det syns också skillnad på baggarnas avkomma så den gamle får tyvärr sluta sina dagar.
betesvallarna är svåra i dagsläget att förbättra men å andra sidan  har lammen hållit sig friskare o bättre i magarna nu när vi inte tokgödslat betena.
Ensilaget vi köpt ska också vara av bättre kvalite i år.

Tack o lov brukar de inte få mer än två lamm

Jacob

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 29 sep-09 kl 21:40 »
Har ni lammkammare?
Är det ett måste vid vinterlammning?
Köttfår

Fåraherden

• -
« Svar #9 skrivet: 29 sep-09 kl 22:41 »
Om du med lammkammare menar en avdelning där lammen kan äta ostört så funkar både och. Jag kör med det nu. Enklast tänkbara. En grind lammen kan krypa under. Spannmål där iinne. Ensilage äter de i bunten med mamma
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Gunhild

« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 08:36 »
Tanken med att ha lammnig i jan är ju att man vill sälja lammen till slakt när priserna är som bäst. Får man iväg dem i rätt tid får man ca 45kr/kg. Det kostar lite mer att föda upp dessa lamm både för grovfoder och kraftfoder. Det krävs ett mycket bra grovfoder både till tackr och till lammen.

Jag läste nu i veckan i fårtidningen om en forskning om man kunde ge tackorna endast ensilage vid vinterlammning. De hade komit fram till att det inte var bra för tackorna, om man sammanfattar det så blev tackorna sämre. Så för vinterlammning behövs det något tillskott till ensilaget.

johan svensson

« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 18:58 »
Lammning i januari och snabbgödning(kraftfoder måste ingå fast alla vill inte erkänna det) .
Lamm som antagligen aldrig får beta ute vara på stall hela tiden.
Hur går det ihop med de "Alternativa" systemet som skall bidra med bättre levnadsmiljö både för oss och djur.

Det finns ju faktiskt de som har lamning på våren och låter djuren växa i lung och ro och de som inte blir slaktmogna sparar man till mars.
Det går ju det också ,men visst pengar och arbetsinsats styr även alternativare.

Lite dubbelmo..... är det väl???

Johan

Jacob

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 03 okt-09 kl 19:02 »
Tack för alla svar.
Jag får testa mig fram och se vad som funkar bäst.
Nästa år är det feb/mars lammnig som gäller.
Köttfår

Fåraherden

• -
« Svar #13 skrivet: 04 okt-09 kl 07:55 »
Jag vill gärna poängtera att merparten av min produktion ligger på gutar, som föder i mars-april. Det är helt klart mer naturligt och betydligt enklare.

Birgit

« Svar #14 skrivet: 06 okt-09 kl 07:57 »
Kan bara instämma i Johan Svenssons inlägg!
Vad är alternativt ::) med vinterlammning? Snarare ett fall för lammproducenterna?

Vi har prövat flera alternativ och under åren kommit fram till att extensiv betesbaserad uppfödning är det mest lönsamma. Uppfödningen kostar ju i stort sett inget. Lite grovfoder på vintern, men inget annat. Dessutom klarar fåren själva lammning m.m. mycket bättre utomhus än inne på stall och överlevnaden är mycket bättre på lammen, samt att jag upptäckt att andra relaterade problem är näst intill obefintliga. (Juverinflammation, lammningsförlamning, bortslarvade/tjuvade lamm osv.)

Jacob

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 06 okt-09 kl 17:13 »
Nackdelen med att tackorna lammar ute är ju att man inte har någon kontroll över dem. :-\
Köttfår

agge

« Svar #16 skrivet: 06 okt-09 kl 19:30 »
Nackdelen med att tackorna lammar ute är ju att man inte har någon kontroll över dem. :-\

Jag håller med om det.

vi har ca 65 tackor
Men vårt val av lamningsperiod jan/feb är först o främst att vi har vår lugnaste period från andra jobb då.
Kilopriset är inte oviktigt men att hårdfodra dem med kraftfoder o ha dem på stall hela tiden, nej då fortsätter vi nog med vår lite långsammare uppfödning o skickar de första vid midsommar o sen tar det den tid det tar beroende på betestillgången. :D

Birgit

« Svar #17 skrivet: 06 okt-09 kl 22:59 »
Beror väl på hur man lägger upp det och vilken ras man har. Vi har ca 70 gutetackor som lammar ute. Det funkar toppen. Hade betydligt mer problem med mina finullsfår som lammade på stall.

Fåraherden

• -
« Svar #18 skrivet: 07 okt-09 kl 07:15 »
Jag håller med. Mina gutar lammar ute. Deras lammning sköter de i stort sett helt
 ensamma. Den innebär inga som helst problem. Däremot blir det gärna någon lammstöld, någon bortstötning och några svaga lamm hos de som lammar inne på vintern.

Kontrollen ordnar sig utmärkt, bättre än i stallet. Ett mindre hägn i blickfånget från vårt hus. .

Birgit

« Svar #19 skrivet: 07 okt-09 kl 07:31 »
Våra går visserligen i en 9 ha stor hage vid lammning, men de som lammar håller sig på en öppen plats "åker" och syns på lång väg. Vi har haft gutar sedan 2004 (började med 50 tackor). Inte en gång har vi behövt rycka in vid felläge t.ex. Ingen har övergett sina lamm. Dessutom så lammar alla innan 9.00 på morgonen, så märkning m.m. går i ett nafs. Inga lammstölder förekommer. Vilket var otroligt vanligt bland finullsfåren när de stod på stall.

Även finullsfåren klarade sina lammningar bättre efter att vi börjat hålla dem ute. Fler lamm överlevde och moders egenskaperna fungerade bättre.

Jag ser en klar skillnad mellan ute/innelammning och märker klart att instinkterna fungerar bättre vid utelammning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser