Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder...  (läst 5357 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Kraftfoder...
« Svar #40 skrivet: 03 okt-09 kl 20:46 »
Ah, okay då är jag med. Kan man inte skippa gödslingen av vallen när kaninerna betar där? De gödslar ju de med. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 03 okt-09 kl 21:12 »
Ah, okay då är jag med. Kan man inte skippa gödslingen av vallen när kaninerna betar där? De gödslar ju de med. :)
Nu förklarade jag nog dåligt igen :-[
 Det är klart att kaninerna gödslar :) Men det var ingen gammal, klen vall, utan det var nog förstaårs vall, eller kanske andra, jag minns inte riktigt nu... Då finns det kvar en massa näringsämnen från när man anlade vallen och klövern finns kvar. För även om djuren gödslar så tar man ju näring från jorden när man slaktar djuren...
  Poängen är väl att det behövs protein för tillväxt, antingen får man ha ett riktigt bra bete eller så får man ge kraftfoder. Jag experimenterade ju bara ett år, men kanske det blir ett nytt försök till sommaren, i år har näthagen varit upptagen av ankor.
 Det är förmodligen bättre att ha en fålla än mindre betesburar så att kaninerna kan sortera lite om man vill ha bra tillväxt utan kraftfoder.
                                               Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Georgisten

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 03 okt-09 kl 21:25 »
Ok, men kan betesfållan göras flyttbar utan att de rymmer? Räcker kaninelstängsel för att hålla dem inne?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Charlotte

• -
« Svar #43 skrivet: 03 okt-09 kl 21:53 »
Ok, men kan betesfållan göras flyttbar utan att de rymmer? Räcker kaninelstängsel för att hålla dem inne?
Jag använde elnätet för fjäderfä, vet inte om dom kan frestas att hoppa över det låga kaninnätet?
Men det högre nätet kändes tryggare ur Rovdjurssynpunkt, sen tänkte jag att det kunde vara bra att ha till fjäderfäna också om jag ville det.
 Eftersom nätet har rätt "sladdriga" stolpar hade jag 4 riktiga trästolpar i hörnen och gjorde en ganska smal, rektangulär fålla. Trästolparna satte jag utanför fållan och spände upp nätets stolpar mot med snören.
Nätet fick vika sig lite inåt nere vid marken och om det var nån grop någonstans så använde jag en hemmagjord "märla" av grov ståltråd som jag fäste det med mot marken, gamla tältpinnar borde annars funka bra.
 Vid flyttning så drog jag upp några stolpar på mitten först och utökade hagen lite, kaninerna lärde sig snabbt att hoppa dit och äta. Sen flyttar man resten av fållan stegvis, det kan vara bra att vara två personer från början, tror jag, så att en kan ha koll på att alla kaniner flyttar med. Men när dom väl var vana funkade det bra att flytta själv.
 Jag hade bara ett fåtal rymningar och då stannade kaninerna vid fållan och gick bra att ta fast och släppa in igen. Fast jag tror det är viktigt att flytta fållan innan dom blir missnöjda med betet.
 Jag hade ett vanligt elstängselaggregat med rätt bra krydda i, jag tror det blev lagom för kanin pga att nätet blev lite jordat när det vek sig mot marken. Dom fick inte panik när dom nosade på nätet, utan det såg ut ungefär som om dom tänkte att det var ett konstigt staket det här som bits :) Dessutom är kaninerna så små och lätta och blir förmodligen inte så jordade i sig själva.
 Sen hade jag ett hus för skugga och regnskydd som var gjort av två skivor ihopspikade med brädor. I huset hade jag en höhäck så att dom kunde välja att äta hö för magens skull.
 Det var himla kul att kolla på dom när dom levde "Kaninliv", låg i huset och slöade på dagarna och var ute och åt i gryning och skymning.
                                            Mvh
                                          Charlotte

You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Georgisten

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 03 okt-09 kl 22:25 »
Jamen va najs då! Låter som en riktigt trevlig lösning! Och att man kan använda nätet både till fjäderfä och kaniner gör ju inte saken sämre! Jag tänkte annars att de kanske kunde gräva sig ur el-stängsellösningar men de kanske har tillräcklig respekt för "det bitande stängslet" att de låter bli då? Tror du man att en sådan fåll-lösning skulle kunna fungera i en större produktion? Schysst att låta slaktkaninerna få uppleva ett bra liv den korta tid de har på jorden och gräset torde ju ge nyttigare kött också. :)

Charlotte

• -
« Svar #45 skrivet: 03 okt-09 kl 22:50 »
Det är ju det där med att man inte hinner ta fler kullar som gör att lönsamheten kan bli dålig. Och jag tror man måste göra lite experiment för att se att det lyckas varje år att få dom att växa bra, jag kanske hade tur? När mina grävde så var det bara små planlösa gröpper lite här och där, inga rymningsförsök. Men det är viktigt med flyttningen, ett bra bete är bästa stängslet:)
Sen vet jag inte hur det skulle bli med rymningar om man har fållor med båda könen? Jag hade hanarna i hägn och honorna i betesburar en bra bit ifrån.
Mvh Charlotte

Georgisten

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 04 okt-09 kl 11:41 »
Spelar könet någon roll under tillväxttiden innan slakt? Jag tänkte att avelsdjuren får vara kvar i sina burar och "gödningen" av ungarna får ske i fållorna.

Charlotte

• -
« Svar #47 skrivet: 04 okt-09 kl 12:02 »
Spelar könet någon roll under tillväxttiden innan slakt? Jag tänkte att avelsdjuren får vara kvar i sina burar och "gödningen" av ungarna får ske i fållorna.
Jag delar alltid kullarna könsvis när jag tar dom från mamman, jag sätter ofta ihop kullar från fler honor eftersom jag har ganska stora burar. Då hålls grupperna stabila redan från början och man undviker bråk.
 Kaniner blir könsmogna tidigt så man kan inte chansa på att ha båda könen ihop fram till slakt (särskilt inte vid mer "extensiv" uppfödning som gör att man behåller dom lite längre). Dels bråkar dom antagligen mer om det finns både honor och hanar och sen riskerar man att några är mer "tidiga" av sig och riskerar att slakta dräktiga honor, och det är ju inte trevligt...
 Så två olika hägn är nog bäst att planera för redan från början. Och några extra betesburar om man får någon "argsint" unge som man behöver sätta i isoleringscell ;)
                                 Mvh
                              Charlotte

Georgisten

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 04 okt-09 kl 13:09 »
Good to know. :)

Coolt med kaniner dock. Sådana borde man ju rätt lätt kunna ha i tillräckligt antal för att käka regelbundet. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 04 okt-09 kl 21:02 »
Absolut! Man behöver inte många honor för att kunna käka kanin en gång i veckan.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Georgisten

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 13 okt-09 kl 17:12 »
I den här filmen finns lite bilder på beteskaniner avlade för ändamålet:

Tydligen gör betandet att köpefoderkonsumtionen minskas med 75%. ^^
« Senast ändrad: 13 okt-09 kl 18:55 av Vargalyster »

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare
Berberis, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser