Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder...  (läst 5346 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Kraftfoder...
« Svar #20 skrivet: 29 sep-09 kl 17:52 »
Gigantisk hage. Mina betesburar är 70x180 (två kompostgaller) och har man två kaniner i en sån så får man flytta den minst en gång om dan. Jag brukar dock ha lite hö åt dom oxå, och då flyttar jag varannan dag.
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 29 sep-09 kl 19:27 »
Med min näthage där nätet var 50 m alltså runt 140 kvadrat ??? väl.... :-[
 Så fick man flytta nätet minst en gång i veckan när det var runt 20 ungkaniner på riktigt vallbete.
 Dom hade hela tiden tillgång på hö inne i det flyttbara huset och på sensommaren gav jag lite Rabbfor/Havre eftersom näringsinnehållet blir sämre i gräset, så nog kan dom äta :)
                                      Mvh
                                   Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gösta

« Svar #22 skrivet: 02 okt-09 kl 16:06 »
Ämnet har varit uppe i ett antal trådar under året.
Vad som gäller är att skilja på produktion och överlevnad.
De flesta kaniner klarar sig på hö, vatten och blandsäd.
Vill man däremot ha en produktionmåste det till kraftfoder med hög råprotein (min 16%)
Tråden blir gärna lite infekterad när dessa två uppfödningssystem blandas ihop.
Gösta

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #23 skrivet: 02 okt-09 kl 16:28 »
Ämnet har varit uppe i ett antal trådar under året.
Vad som gäller är att skilja på produktion och överlevnad.
De flesta kaniner klarar sig på hö, vatten och blandsäd.
Vill man däremot ha en produktionmåste det till kraftfoder med hög råprotein (min 16%)
Tråden blir gärna lite infekterad när dessa två uppfödningssystem blandas ihop.
Gösta

Men om man håller dem i en betesbur som man flyttar dagligen i högt gräs. Äter de då inte mer än om de suttit i en bur och fått kraftfoder i foderstaten? Jag tänker även att helt gräsuppfött kaninkött kan betinga ett högre pris i handeln precis som nötkött gör. Kan det stämma?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Gösta

« Svar #24 skrivet: 02 okt-09 kl 18:48 »
Gräs i all ära men näringsinnehållet är bara acceptabelt fram till mitten av juli. Därefter sjunker näringen ganska radikalt. I september är det mest vatten.
Vad jag menade med mitt inlägg var att man måste skilja på hobby och näringsverksamhet. Att flytta ett antal burar varje dag till ny gräsyta tar tid. Köttet blir inte bättre av gräs än vegetariskt foder i form av pellets.
Tillväxten blir för låg vilket gör att burar måste öka i antal om du vill få fram 30 slaktdjur/hona och år. Med andra ord, dålig lönsamhet.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 02 okt-09 kl 20:02 »
Vargalyster har förstått på ett ungefär vilka paralleller jag vill dra.
Naturbeteskött har inom nöt-industrin kommit starkt dom senaste åren, och många producenter strävar alltmer efter en produktion utan kraftfoder.
Jag är alltså ute efter ett mindre "stressat" kött...

Men jag förstår att om man ska tjäna några vettiga pengar på uppfödningen så kan det bli en aning knivigt...  ;) Men eftersom jag är lika mycket ute efter vackra och högkvalitativa skinn som köttet så känner jag nog att jag kan göra två flugor på smällen och hålla en långsammare tillväxt på mer "naturligt" foder eftersom jag omöjligt kan slakta förrän tidigast 20 veckor, och allra helst inte före 7-8 månader. Och då blir ju allt väldigt annorlunda "produktion" än en ren köttproduktion.

/Sara

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #26 skrivet: 02 okt-09 kl 21:01 »
Men om man håller dem i en betesbur som man flyttar dagligen i högt gräs. Äter de då inte mer än om de suttit i en bur och fått kraftfoder i foderstaten? Jag tänker även att helt gräsuppfött kaninkött kan betinga ett högre pris i handeln precis som nötkött gör. Kan det stämma?

Jag tror inte att marknaden för kaninkött ännu är så utvecklad att prisskillnad för kött uppfött på endast gräs skulle betalas högre. Möjligen när produktionen är så stor att marknaden är välförsedd med kött. Nu är ju läget sådant att man får vara glad om man överhuvudtaget får tag i en kanin i affären.

Gösta

« Svar #27 skrivet: 02 okt-09 kl 21:45 »
Att ge kraftfoder stressar inte köttet. Kraftfoder ges i begränsad mängd 8). Ges däremot fri tillgång så får du en broilerkanin lika 28 dagars kyckling. Det köttet är värdelöst eftersom det inte "mognat".
Vill du ha ett bra vinterskinn på dina djur samt en ålder på 8 månader bör du absolut använda en viss mängd kraftfoder för tätheten och glansen på pälsen ska bli bra. Mängden beror på ras, stalltemperatur samt burstorlek 8)
Efterfrågan på "eko-kött" av kanin är som Edgar skriver ingen efterfrågad produkt i dag.
Gösta

Georgisten

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 02 okt-09 kl 22:04 »
Jag tror inte att marknaden för kaninkött ännu är så utvecklad att prisskillnad för kött uppfött på endast gräs skulle betalas högre. Möjligen när produktionen är så stor att marknaden är välförsedd med kött. Nu är ju läget sådant att man får vara glad om man överhuvudtaget får tag i en kanin i affären.

Ok, jamen då torde ju iaf grundförutsättningarna för att få sitt kött sålt vara bra iaf. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 02 okt-09 kl 22:16 »
Att ge kraftfoder stressar inte köttet. Kraftfoder ges i begränsad mängd 8). Ges däremot fri tillgång så får du en broilerkanin lika 28 dagars kyckling. Det köttet är värdelöst eftersom det inte "mognat".
Vill du ha ett bra vinterskinn på dina djur samt en ålder på 8 månader bör du absolut använda en viss mängd kraftfoder för tätheten och glansen på pälsen ska bli bra. Mängden beror på ras, stalltemperatur samt burstorlek 8)
Efterfrågan på "eko-kött" av kanin är som Edgar skriver ingen efterfrågad produkt i dag.
Gösta

Du tror alltså inte att det räcker med blandsäd (korn, havre, vete) och liten tillsats av solrosfrö, som komplement till ett mycket fint hö...?
Det tror nämligen jag.  ;)

Och förvisso är flera deciliter Rabbfor per dag en "begränsad" mängd, men eftersom jag inte vill ge soya så är det inget alternativ.

/Sara

Georgisten

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 02 okt-09 kl 22:22 »
innehåller rabbfor soya?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 02 okt-09 kl 22:26 »
Japp. Alla kaninfoder-pellets jag har hittat innehåller soya.

/Sara

Georgisten

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 02 okt-09 kl 22:30 »
Ok, då förstår jag din inställning till det.

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 03 okt-09 kl 10:21 »
Vargalyster: Om man ska få någon bra tillväxt på bara gräs är det inte högt (gammalt) gräs som gäller.
Jag hade tillfredsställande  tillväxt på mina ungdjur när dom gick på en välskött vall med relativt mycket klöver i, för protein behövs för tillväxten oavsett vilken form den kommer i... När vi jämför oss tex med Australiens lammuppfödningpå bara gräs tänker vi nog oftast inte på att man på de stora fårfarmerna använder sig av datateknik för att djuren ska gå i betesfållorna X antal dagar för att få i sig tillräckligt av protein för att växa maximalt.  Jag tror man blir ganska begränsad av  årstiden om man väljer att föda upp på bara gräs. Så det fungerar till husbehov men är förmodligen inte lätt att genomföra i en kommersiell uppfödning  i vårt klimat.
Attes matte: Jag upplevde att det tar ett tag för kaninerna att uppskatta Lucernpellets, har du provat länge? Sen funderar jag lite på hur det är med kalciuminnehållet? Visst är det ganska mycket kalcium? Kanske kan man balansera med havre som innehåller rätt mycket fosfor?
Men det finns väl en gräns för hur mycket kalcium en kanin får äta?
Annars är ju lucern proteinrikt.
Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 03 okt-09 kl 14:14 »
Dom har fått lucern sen i våras, men det verkar fortfarande inte vara nån favorit...  ;) Vissa av kaninerna gillar det dock, men det är inte nån av slaktisarna...  ;)
Men visst kan jag köpa en säck lucern och pytsa i lite då och då, förvarar man den rätt så är det ju egentligen ingen gräns på hållbarheten på den. Men lucern-hack kanske skulle funka bättre förresten?

/Sara

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 03 okt-09 kl 14:50 »
Jag funderar i alla fall på det där med att det är mycket kalcium i lucern... Visst är det väl så att det inte är bra med för mycket? I Jämtland är det ju oftast mycket kalcium redan i grovfodret.
Just nu får mina korn, havre och fårpellets. Men när jag gav lucernpellets så tror jag att jag började på vintern när det inte fanns något grönt och då började dom äta av de gröna pelletsarna, kanske dom är godare då;) 
Mvh Charlotte

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #36 skrivet: 03 okt-09 kl 15:23 »
Jag ger mina följande kraftfoderblandning: 2 delar havre + 1 del korn + 1/2 del linfrökaka + 1 del foderärt, sommartid.
Vintertid samma som ovan men med tillägg av  1 del lucernpellets + 1 del betfor + 1/2 del solrosfrö.
Ofta får de kvistar av sälg/vide/tall/asp och morot utöver hö , om sommaren gräs istället.
Det har funkat fint.

På sommaren får de bara kraftfoder för göra kosten lite varierad,  alltså inte så mycket!
Men sedan är det ju också så att husse gillar att se och höra dem när de är glada! :D
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Charlotte

• -
« Svar #37 skrivet: 03 okt-09 kl 15:34 »
Visst är det så Torptomten:)
I mitt 'kaninrum' låter det som det regnar ute när alla sitter nöjda och knaprar på fodret  men innan man fodrat klart är det liv i luckan.
Mvh Charlotte

Georgisten

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 03 okt-09 kl 17:02 »
Charlotte: Ok, tack för svar! Jag tänkte att de kanske liksom skulle äta mer mängd och utnyttja marken bättre om de bara hade en begränsad yta att äta på och man flyttade dem ofta? Gräset stimuleras ju i växten om det betas regelbundet. Ska testa till husbehov nån gång när jag kommit igång iaf. :)

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 03 okt-09 kl 18:27 »
Charlotte: Ok, tack för svar! Jag tänkte att de kanske liksom skulle äta mer mängd och utnyttja marken bättre om de bara hade en begränsad yta att äta på och man flyttade dem ofta? Gräset stimuleras ju i växten om det betas regelbundet. Ska testa till husbehov nån gång när jag kommit igång iaf. :)
Jo, det går ju. Jag födde upp en sån omgång en sommar :) (Förutom det lilla kraftfodret på slutet av sommaren), hade jag tagit kullarna lite tidigare hade det nog funkat utan.
 Men det var inte på något "högt gräs" utan en väl gödslad vall där proteinhalten var hög. Kaninerna flyttades innan det var helt renskrapat så att dom kunde plocka i sig det näringsrikaste.
Så vill man fixa kött till sig själv och har tillgång till bra åkermark så går det ju, men man hinner bara en omgång ungar på det sättet och då blir det ju olönsamt att ha avelsdjuren hela året....
 Tar man en omgång ännu tidigare och tillsätter lite kraftfoder innan betet kommer igång också en omgång som får kraftfoder på slutet när gräsets näringsinnehåll är sämre så kan man kanske klämma in två "nästan bara betes" kullar/hona.
 Eller så får man göra som jag: Det var mest angoror och div korsningar med angoror som jag hade på bete. Föräldrarna producerade ju ull när dom inte hade ungar och var därför inte helt olönsamma :)
                                      Mvh
                                    Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser