Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder...  (läst 5345 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Kraftfoder...
« skrivet: 24 sep-09 kl 11:31 »
En tanke slog mig härom dan, och jag tänkte kolla hur ni andra tänker kring detta...

När jag köper nötkött så köper jag ekologiskt kött från frigående djur som är uppfödda på endast bete och grovfoder. Köttet får tid på sig att mogna och smakar bättre. Även näringsmässigt blir det bättre sammansatt...
Så varför tjatar vi "kaninfolk" om vilket kraftfoder som är bäst, vad som ger bäst tillväxt och vilka raser som når slaktvikt på kortast möjliga tid?  ??? Är det inte bättre att låta kaninerna växa i sin egen takt och slakta allt eftersom dom är "klara"?

Jag har i alla fall bestämt mig för att skippa pellets hädanefter. Jag kommer att ge blandsäd i måttlig mängd och ett bra hö/gräs. Mina kaniner vill ändå inte ha pelletsen. Dom äter upp allt korn i matskålen och sen välter dom ut resten.  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Kraftfoder...
« Svar #1 skrivet: 24 sep-09 kl 16:01 »
En tanke slog mig härom dan, och jag tänkte kolla hur ni andra tänker kring detta...

När jag köper nötkött så köper jag ekologiskt kött från frigående djur som är uppfödda på endast bete och grovfoder. Köttet får tid på sig att mogna och smakar bättre. Även näringsmässigt blir det bättre sammansatt...
Så varför tjatar vi "kaninfolk" om vilket kraftfoder som är bäst, vad som ger bäst tillväxt och vilka raser som når slaktvikt på kortast möjliga tid?  ??? Är det inte bättre att låta kaninerna växa i sin egen takt och slakta allt eftersom dom är "klara"?

Jag har i alla fall bestämt mig för att skippa pellets hädanefter. Jag kommer att ge blandsäd i måttlig mängd och ett bra hö/gräs. Mina kaniner vill ändå inte ha pelletsen. Dom äter upp allt korn i matskålen och sen välter dom ut resten.  ::)

/Sara

jag tycker att det bässta fodret är blandsäd, blandsäl kros, krafoder blandat + morot el något annat.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-09 kl 17:46 »
Hej Attes Matte.

Det är nog olika hur vi har det med kraftfoder till kaninerna och vilka produktionscykler man eftersträva.

Gotlandskaniner behöver inte och ska inte ha pelletts förutom i specialfall - men dom växer ju som lantras för langsamt för en som är ute efter snabb produktion. Tror nog inte att produktionsraser är tänkta för att lever pa lika magert foder som en naturlig växande ras som äter o/gräs och hö, morötter, äpplen, kvistar.

Men kanske är jag för svart vit eller radikalt?

Januschka
som har avskaffat FV
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 24 sep-09 kl 18:00 »
Även produktionsraser kan leva och växa utan kraftfoder, men man missar ju deras potential att växa snabbt om det är den man är ute efter...
     Det jag känner kan vara svårare med helt kraftfoderlös  uppfödning av kanin jämfört med vår kraftfoderlösa uppfödning av våra nöt och lamm är väl att korna kan gå och välja sin föda på ett annat sätt än vad ett djur i bur kan.
  Jag har fött upp kaniner av lite blandade raser som slaktades på grönfoderensilage och halm med bra resultat så visst fungerar det :) Jag gillar ju att verkligen se vad mina djur får i sig och det är ju svårt om man ger pellets. Men om samma "utfodringsmodell" skulle funka till digivande honor osv, det vet jag inte.
 Sen funderar jag lite på sädens "magerhet", den innehåller ju ofta mer näring än pelletsen (som innehåller en del stråfoder också), men det kanske fattas en del vitaminer som inte kaninen hittar eftersom den sitter inburad och bara får åt sig det vi ger den?
Attes matte: Vad är det för pellets du ger dom? Kaniner (djur över huvud taget) brukar ju vara bra på att plocka ut det kraftfigaste att äta, kanske säden egentligen är mycket mer "drivande" än vad pelletsen är? ;)
 Mina angoror ratar pelletsen när det är klippdags, kanske det är så i fällningstider för korthåriga också? Mina korthårskaniner får ytterst lite kraftfoder när dom inte är i produktion så allt brukar slinka med, pellets och säd.

Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 24 sep-09 kl 18:27 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 25 sep-09 kl 00:50 »
Tror nog inte att produktionsraser är tänkta för att lever pa lika magert foder som en naturlig växande ras som äter o/gräs och hö, morötter, äpplen, kvistar.

Fast "produktionsraser" klarar sig ju alldeles utmärkt på hö/gräs/blandsäd, grenar och lite frukt. Dom växer och mår bra, men dom växer bara inte lika fort som dom gör om man ger flera deciliter pellets varje dag.

Det är just detta med en naturlig tillväxt som jag blir så förundrad över att inga kaninmänniskor verkar eftersträva. Antingen ska dom växa så fort det bara är möjligt för att dom ska slaktas, eller så ska man få kaninen att följa en tillväxtkurva som utställningarna kräver.

Känns liksom inte så naturligt... Om man nu ska vara alternativ...  ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 25 sep-09 kl 01:18 »
Även produktionsraser kan leva och växa utan kraftfoder, men man missar ju deras potential att växa snabbt om det är den man är ute efter...
     Det jag känner kan vara svårare med helt kraftfoderlös  uppfödning av kanin jämfört med vår kraftfoderlösa uppfödning av våra nöt och lamm är väl att korna kan gå och välja sin föda på ett annat sätt än vad ett djur i bur kan.
  Jag har fött upp kaniner av lite blandade raser som slaktades på grönfoderensilage och halm med bra resultat så visst fungerar det :) Jag gillar ju att verkligen se vad mina djur får i sig och det är ju svårt om man ger pellets. Men om samma "utfodringsmodell" skulle funka till digivande honor osv, det vet jag inte.
 Sen funderar jag lite på sädens "magerhet", den innehåller ju ofta mer näring än pelletsen (som innehåller en del stråfoder också), men det kanske fattas en del vitaminer som inte kaninen hittar eftersom den sitter inburad och bara får åt sig det vi ger den?
Attes matte: Vad är det för pellets du ger dom? Kaniner (djur över huvud taget) brukar ju vara bra på att plocka ut det kraftfigaste att äta, kanske säden egentligen är mycket mer "drivande" än vad pelletsen är? ;)
 Mina angoror ratar pelletsen när det är klippdags, kanske det är så i fällningstider för korthåriga också? Mina korthårskaniner får ytterst lite kraftfoder när dom inte är i produktion så allt brukar slinka med, pellets och säd.

Mvh Charlotte

Nä, säden är säkert inte mager på så vis, men däremot så är den ju inte så proteinspäckad som tex rabbfor är.

Jag har gett Krafft Groov 125 och lusern som pellets nu... Men det är tydligen inge gott alls... Utom en av mina små favvo-niner, hon vill BARA ha krafften...  ::)

Men sen äter dom kopiösa mängder hö oxå... Ibland undrar jag om det inte är små hästar jag har i stallet...  ::)

/Sara

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 25 sep-09 kl 15:37 »
Jag ger ensilage och hö jag och lite blandsäd till honor med ungar
å dom växer som ogräs alla ungdjur.
men det syns olika i olika kullar förståss
/Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #7 skrivet: 26 sep-09 kl 08:44 »
Jag ger rabbfor och hö och vatten och havre till de stora och gotlands. Jag tycker personligen att man får ta de kaniner man kan få tag på. Jag ville ha produkitionsraser men kunde bara få tag på rex, tyringer, gotlands, belgisk jätte och fransk vädur. Det får gå det också. När man bor på glesbygden så får man nöja sig med det som finns liksom inom en radio av 10 mil.

Mina äter dåligt med hö förutom väduren. Men de älskar rabbfor.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 27 sep-09 kl 23:36 »
Jag tror inte att jag uttryckte mig så tydligt som jag tänkte...

Varför ska alla kaniner som föds upp för slakt växa så fort det nånsin går? Är det broiler-kaniner vi är ute efter??
Titt som tätt snackar folk om hur bedrövlig broiler-kycklingen är och hur svårt det är att få tag på kyckling som smakar bra... Är det dit vi är på väg med kaninerna oxå, eller vad??

/Sara

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 27 sep-09 kl 23:44 »
*ler*

Men det är ju just det jag ville uttrycka:

Har man lantraser sa välja man ju medvetet bort snabb tillväxt med drivande (kraft)foder. Man har talamod och plats för att väntar längre (förr: inte hade rad med dyrt foder eller ingen tillgang) och har bra kött med mindre drivande foder. Och köttkvaliten är ju inget att klaga pa ;-)

Januschka

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 28 sep-09 kl 01:18 »
Ja, fast man behöver ju inte ha en lantraskanin bara för det. Inte ens belgiska jättar dör om dom inte får flera deciliter pellets per dag.  ;)

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 28 sep-09 kl 09:17 »
Ska man ha nån slags ekonomisk vinning i att föda upp slaktkaniner (inte för eget bruk alltså) så krävs det en snabbväxande ras. Dessa har då också oftast ett större behov av proteiner än vad våra lantraser har fex. Det handlar alltså om att tillgodose djurets behov och inte att föda upp broiler-kaniner.

En belgisk jätte som enbart får växa upp på hö och kvistar ser också ut därefter i vuxen ålder.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Januschka

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 28 sep-09 kl 11:53 »
Ja, fast man behöver ju inte ha en lantraskanin bara för det. Inte ens belgiska jättar dör om dom inte får flera deciliter pellets per dag.  ;)

/Sara

Dom dör inte men är inte avlat för att klara sig pa mager mat, tror jag.

Kommer vi tillbaka till fragan om man ska driva upp tillväxten pa kaniner med kraftfoder är svaret nej för min del. Jag välja hellre en ras som mar bra av magert foder - lantraser blir ett bra val och tillgodose andra behov ocksa.
Eftersom det här forumet är mera tänkt för självhushallare än för djurproducenter finns det nog flera som tycker och argumentera som jag - och det känns faktiskt bra :-)

Januschka,
med kontinentalt tangentbord *suck*

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #13 skrivet: 28 sep-09 kl 19:43 »
Men om man håller slaktdjuren i betesburar som man flyttar över nytt gräs varje dag... kan man inte skippa att fodra dem överhuvudtaget då fram till slaktmogen ålder?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Kaninfia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 sep-09 kl 20:19 »
Har också funderat i dina banor, har hittills inte gett mina kaniner mer än bra grovfoder, färskt grönfoder, lite bröd och äpplen men nu köpte jag pellets i lita halv panik för mina två honor med ungar (belgisk jätte och fransk vädur) tappade hullet på minimal tid varpå flera ungar dog inom några dagar så jag slängde till dom kornkross så länge och hämtar pellets på torsdag.

Annars har de silverkaninerna jag ställde ut i ungdjursklass nu i sommar fått maxpoäng på vikt trots avsaknad av spannmål och pellets så jag tror jag kommer använda pelletsen mest till digivande honor (nu tror jag iof jätteraserna kanske kräver mer och de jag fortsättningsvis avlar på är korsningar) för säkerhets skull och något litet till resten mest för minrelaernas skull osv. Men jag vill inte heller göda slaktkaninerna, de vi slaktade sist hade ok vikt och smakade bra utan pellets.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #15 skrivet: 28 sep-09 kl 21:02 »
Men tjänar man på det då om man tänker vinstmässigt eftersom de växer långsammare på enbart grönfoder? Din utfodring är nog som jag också skulle köra annars. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Kaninfia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 sep-09 kl 21:55 »
Men tjänar man på det då om man tänker vinstmässigt eftersom de växer långsammare på enbart grönfoder? Din utfodring är nog som jag också skulle köra annars. :)

Pelletsen är ju väldigt dyr om man räknar på vad man får för en kanin på slakteriet så det är mycket troligt att man kan tjäna på någon vecka extra på kaninerna och fodra utan pellets. Kanske någon med erfarenhet vet bättre?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 28 sep-09 kl 22:05 »
Det är ju så att vinsten är vad man får när man säljer minus de kostnader man haft fram till dess.

Här är det inte lätt att ge råd hur man ska räkna, vilket framgår av tidigare trådar i ämnet.

Ska man ha snabbvuxenhet och pellets för att betala burar och avelsdjur snabbt?
Ska man acceptera längre tillväxttid men få billigare foderkostnad?

Har man billiga burar så tycker jag man kan acceptera lägre tillväxttakt, men det innebär ju också att man får ha fler burar om man vill ha fram ett visst antal kaniner på ett år.

Man får försöka räkna på olika alternativ och se.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 sep-09 kl 07:41 »
Men om man håller slaktdjuren i betesburar som man flyttar över nytt gräs varje dag... kan man inte skippa att fodra dem överhuvudtaget då fram till slaktmogen ålder?

I princip, åtminstone under betessäsongen och under förutsättning att betet är tillräckligt varierat - frilevande kaniner äter inte bara gräs. Det blir mycket flyttande, kanintonåringar äter massor (de också).

Fiat

• -
« Svar #19 skrivet: 29 sep-09 kl 17:05 »
Hur stor betesbur krävs för att man ska slippa flytta runt buren?

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser