Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salta,röka och torka..  (läst 11054 gånger)

Live

• Gäst
Salta,röka och torka..
« skrivet: 18 sep-09 kl 16:04 »
Vet att det finns flera trådar om ämnet men behöver ett råd i ett svep;)

Vi har precis testat att varmröka olika bitar kött och det blev himla gottigott:)
Gjorde det i en gasolgrill med enris. Vi saltade innan 1 par timmar och kryddade upp köttet.
Använde en bit lamm,rådjur och en fläsksida.
Nu var köttet för nära elden så man fick passa det mkt så inget blev bränt men nu kom vi på att man kan sätta ett halvt oljefat över och hänga köttet där inne då röken stiger.

Nu till frågan: kan man hänga köttet efter saltning,varmrökningen för att torka det? i en källare med nät runt köttet och Hur länge är hållbarheten?

Hoppas någon vill svara :)

hallstabonden

SV: Salta,röka och torka..
« Svar #1 skrivet: 29 sep-09 kl 20:04 »
Detta fungerar ypperligt för mej!
Jag saltar in köttet på våren,mitten/slutet på april.Gör en lagom saltlag av 3delar salt 1del socker.Grovsalt utan jod.
Lägger så köttet i denna lag i ca en vecka.max 10cm tjocka bitar.Sedan in i rökugnen på lättrökning ca 1 timma.Bäst är att göra på getkött samt renkött denna procedur,älg blir inget bra.Inte heller rådjur.det skall bara rökas.
Nåväl,efter rökning så hängs köttet upp i en torkbur som jag klädd med myggnät.Väldigt noga att inga spyflugor kan komma in samt lägga ägg,då är det kört med köttet!
Så får köttet hänga där ungeför till midsommar.Då är det ganska svart samt hårt,lite lagom mjukt innuti.
Kalasgott.

Hänga i källaren fungerar nog om du har ca 20c samt torr luft!!fuktigt?då blir köttet förstört.

lennart
« Senast ändrad: 30 sep-09 kl 13:30 av hallstabonden »

Live

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 sep-09 kl 23:42 »
Gud va snällt av dig att dela med dig :D
Ska testa!!! men denna gång rökte jag dvs varmrökte i några timmar både grisbog och fläsk,lamm och det blev så jäkla bra.
Saltade innan förstås sen ner i frysen då jag inte vågade mig på att torka det utan att ha fått svar fort nog tyvärr.
Det är ju inte så vanligt såklart med att folk torkar! kul nu när jag kom på hur lätt det var att varmröka själv!

slöfocken

« Svar #3 skrivet: 01 nov-09 kl 06:31 »
Citera
Jag saltar in köttet på våren,mitten/slutet på april.Gör en lagom saltlag av 3delar salt 1del socker.Grovsalt utan jod.

spelar det ingen roll hur mkt vatten man tar, eller ska det liksom bara täcka köttbitarna?

tex: om man tar 1l vatten på ovanstående delar o vid annat tillfälle tar 3l vatten, så  blir det väl stor skillnad eller?

har funderat på denna sak länge.

slöfocken

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 2 användare
Be, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser